Hoppa till innehåll

Skräp på linsen?


mickel

Recommended Posts

Har en ny Victory 3-12x56 som jag upptäckte att det verkar vara något skräp som syns uppe till högra hörnet. Har putsat med optikduk men likförbannat sitter skiten kvar. Börjar fundera om det möjligtvis sitter på insidan ???

Vrider jag upp förstoringen på max blir skräpet större oxå. Håller jag mot en lampa kan man skönja att det lyser igenom och att det ev kan vara ett märke i linsen (gud förbjude)

Det går inte att se ett märke utifrån med blotta ögat utan linserna verkar vara fina. Om nu olyckan skulle vara framme, får man det lagat på garantin?

Jävligt irriterande är det iaf och frågan är om det påverkar optiken öht?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte den i Juli så den är ju inte sprillans. Men mig veterligen har jag inte skrapat något i linsen. ???

titta genom sikten baklänges '( genom objektivet) mot en lampa och flytta huvudet så att du får tex parallax fel  då kan du sen om du har fel i optiken !!

annars ta en tandpetare i trä eller plast  låt den glida över optiken där du tror att repan är ,om den stannar när du drar över den  så har du en repa !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog samma problem med min helia. (med förstorande skräp)

Va nåt smuts i tuben som la sig på linsen.

Ringde upp säljaren och han skickade i väg mitt sikte på rengöring till Helia.

Tog 2-3 veckor vill jag minnas innan jag fick tillbaks den..

Fick oxå höra att med stigande ålder på siktena va det inte ovanligt att olja+damm la sig som klumpar på linsen .

Om jag va dig skulle jag vänta tills säsongen är över sen lämna in siktet på rengöring , för det går på garantin..

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag tämligen övertygad om att skräpet sitter inne i kikaren. Har studerat linserna med lampa noggrant utan att se någon skråma i linsen på utsidan.

Blir till att ta med sig kikaren till Uppsala på fredag och höra vad dom gör isf.

titta genom sikten baklänges '( genom objektivet) mot en lampa och flytta huvudet så att du får tex parallax fel  då kan du sen om du har fel i optiken !!

Har gjort som du beskrev och mycket riktigt syns det lilla *märket* på exakt samma ställe fast spegelvänt när man tittar in i objektivet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är som vakjägaren skriver olja eller metalflis brukar vara det vanliga ! 

om det sitter exakt vid kanten så kan det vara spänning i glaset som spricker till sist!!

men det ba skicka den på garanti!

mvh pacco

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...