Hoppa till innehåll

Idé/recept/inspiration-tråd


Hylsan

Recommended Posts

Helt klart finns det ett stor intresse, kunskap och framförallt nyfikenhet kring mat och dryck, inte bara "finmat" utan också ren vardagsmat så varför inte en idé/recept/inspiration-tråd?!

Så först ut:

Tema Indien på 30 minuter!

Igår krydda jag upp älgfärs med vitlök, scharlottenlök, spiskummin, koriander, curry, lite från burken jag köpte utomlands vars innehåll är okänt men smakar bra  :P,  lite tomatpuré, salt och peppar och lät det koka ihop med vatten och på slutet en klick Arla Saffran-och Tomat-krämfräs, serverad med jasmineris.

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockrent Hylsan!

Jag har börjat testa fram någotslags recept på en soppa.. har ingen koll alls på hur det ska vara men improviserar.

Steker köttfärs samt saltar o pepprar sen i med vatten en bra skvätt. Därefter valfri vitt kladd typ grädde, krämfräs  ;D eller gräddfil. Till det en fet bit mesost.. Blir någonslags soppa som kan vara rätt god om man får till det  :- ;D

Åtnjuts m bra rödvin samt vitlöksbröd.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och för att tydliggöra att jag är heltorsk på mesost..

Viltskav!

Har gjort det på fasan, änder, gäss och klövvilt. Bra sätt att göra av med de där tråkiga bitarna i frysen som ingen jävel vet vad det är för något.

Skär köttet i lövtunna skivor (kortar ned koktiden högst väsentligt) och därefter stek köttet hårt med salt o peppar. Efter det så åker grädden i eller vad man nu önskar basera koket på.. en skvätt vatten och givetvis mesost! Brukar nog ta trefjärdelar av ostblocket. Enbär några stycken, ska man koka snabbt så bör man pressa sönder enbären mellan två skedar för att få ut smaken fortare. Salt o peppar när man börjar bli klar för att få fart på såsen även.

Går fort och är gott som fan!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>Hipshot

Ett bra tips när man skall göra skav eller kanske snarare förvara skavkött i frysen är att vid styckningen skära av halsen på raka PET-flaskor som man där i pressar ner köttet...sen en plastpåse över och när man senare vill göra valfritt antal portioner värmer man bara petflaskar med vatten, trycker ut "köttkorven" och hyvlar/skär rätt mängd, plupp tillbaka med köttet i flaskan, på med plastpåsen och ner i frysen igen...

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ikväll

En köttbit av älg, hastigt fräst runt om och in i ugnen på 120 grader...låt gå!

Tillbehör istället för det vanliga, fyllda tortilliabröd...smet av sönderkokt potatis, palsternacka, frästa hackade  champinjoner, purjo och paprika samt riven ost och salt och peppar.

Smeta ut smeten på en sida bröd, lägg ytterligare ett bröd ovanpå, platta till, stek i smör och olivolja i stekpanna tills fin färg på bägge sidor, över på plåt och in i ugnen på eftervärmen efter köttet, serverad med tunna skivor kött och en salsa på tomat, melon, passionsfrukt, lime och chili...tid: 40 minuter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snodde lite inspiration från BBC jag såg en natt...

Ett kycklingbröst som försiktigt delas på mitten, ;) ...okej, lägg kycklingen på skärbrädan och skär en lång skåra längsefter inte helt igenom, vik ut filén och fyll med katrinplommon, linda

brösten med parmaskinka, in i ugnen på 175 grader tills dom är klar, serverars med en krämig risotto, gott och enkelt!

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett recept som vi gör åtminståne fem gånger om året. Appropå kyckling.

GRYMT gott. 100% av dom som jag har bjudit har älskat det.

Gnid in fyra kycklingfilléer i salt, peppar och oregano.

Stek filléerna tills de är nästan genomstekta. (Lite rosa)

Rulla in filléerna i parmaskinka och lägg i en ugnsfast form med höga kanter.

Blanda 3 dl grädde med 2 msk balsamvinäger och 3 msk kycklingfond.

Pressa ner valfritt antal vitlöksklyftor. Jag brukar ta 3 stora klyftor.

Häll såsen över kycklingen och släng in i ugnen. Ca. 175 grader i en kvart. (Eller tills ycklingen är klar)

Jag brukar servera med färsk bandpasta typ tagliatelle. i pastan slänger jag i en avokado i kuber. Och en skvätt lime.

Helt suveränt jag lovar!!

Säg till om ni provar så man får ett utlåtande. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...