Hoppa till innehåll

Fiskesäsongen 08


Foffe

Recommended Posts

Jättelax registrerad i laxtrappan i Jockfall, Kalixälven. Vill Ni se den så klicka på länken så att Ni får fram nordnytt och sändningen som var 22:08-08-05. 142 cm är den uppmätt till och beräknad vikt över 35 kg. :D;):excl:

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/...mp;lpos=extra_0

Nordnytt 2008-08-05 22.15

http://www.jockfall.com/

:D

Såg det där hmm den kan man kalla Lax. Men om man får en sån stor så sätter man ju tillbaka den för att den ska sprida sina gener vidare. Hmm lätt att säga nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    13

  • Foffe

    8

  • Nils l

    5

  • Frontier

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg det där hmm den kan man kalla Lax. Men om man får en sån stor så sätter man ju tillbaka den för att den ska sprida sina gener vidare. Hmm lätt att säga nu.

Hm! B) Det är nog lättare sagt än gjort med att sätta tillbaka den laxen. :ph34r::)

Vilka fina filéer det skulle bli av den. Dräggel! ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken kanon fiske sommar man haft,,Varit i Laisälven, Tärna fjällen i en hemlijaure med mycket Öring,,Ritsem där fisket var otroligt bra under 2dagar..Inga nya rekord men många öringar å rödingar runt kilot. Givetvis med fluga B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm! :rolleyes: Det är nog lättare sagt än gjort med att sätta tillbaka den laxen. :rolleyes::D

Vilka fina filéer det skulle bli av den. Dräggel! :DB)

Tänk dig kampen tar nog några timmar innan man landat den, då är man nog inte så pigg på att sätta tillbaka den, men det låter ju bätre att säga att man ska sätta tillbaka den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk dig kampen tar nog några timmar innan man landat den, då är man nog inte så pigg på att sätta tillbaka den, men det låter ju bätre att säga att man ska sätta tillbaka den.

Nej, säkert är man inte så pigg då att dumpa tillbaka den i älven. Javisst, gör det det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej alla storfiskare. Jag har inte sett minsta bildbevis någonstans och när storfiskarn talar om räcker armarna inte till :rolleyes: Men här kommer i allafall en bild på en kilosröding tagen på tjeckisk nymf någonstans i norrbottens fjällvärld. Där knotten är stora som spyflugor och man kan se röding som äter frilevande nattsländelarver framför fötterna. :D

post-59-1219527172_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Suck, hela säsongen har passerat och då först hittar jag denna tråden, tänk vilka möjligheter som gått förlorade (som alla storfiskare vill man ju visa resultatet).

Nåväl, tänkte att två bilder från Ransarån där mina nu nästan vuxna söner fick ett elddop i flugfiske (röding på torrfluga är inte helt lätt) skulle kunna vara nå't för denna tråd.

Son #1 (Johannes och hans näst största fisk)

johannes.jpg

Son #2 (Filip och hans största fisk)

filip.jpg

Det blir lättare att förstå storleken om man tar i beaktning att bägge pojkarna är drygt 180 cm långa B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suck, hela säsongen har passerat och då först hittar jag denna tråden, tänk vilka möjligheter som gått förlorade (som alla storfiskare vill man ju visa resultatet).

Nåväl, tänkte att två bilder från Ransarån där mina nu nästan vuxna söner fick ett elddop i flugfiske (röding på torrfluga är inte helt lätt) skulle kunna vara nå't för denna tråd.

Son #1 (Johannes och hans näst största fisk)

johannes.jpg

Son #2 (Filip och hans största fisk)

filip.jpg

Det blir lättare att förstå storleken om man tar i beaktning att bägge pojkarna är drygt 180 cm långa B)

Ah, vilka underbart fina fiskar! Är det ifrån Ransarån uppe vid Klimpfjäll?

Grattis till pojkarna!

:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, vilka underbart fina fiskar! Är det ifrån Ransarån uppe vid Klimpfjäll?

Grattis till pojkarna!

:ph34r:

Mellan Saxnäs och Klimpfjäll, ja!

Det är den kvoterade sträckan nedanför Storransaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan Saxnäs och Klimpfjäll, ja!

Det är den kvoterade sträckan nedanför Storransaren.

Ok! Då vet jag! Det ser fint ut! Är det svår terräng att gå i? Skulle vara kul att åka till ett sådant vatten och doppa kroken. Hur fungerar spinnfiske i ett sådant vatten för jag flugfiskar inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då vet jag! Det ser fint ut! Är det svår terräng att gå i? Skulle vara kul att åka till ett sådant vatten och doppa kroken. Hur fungerar spinnfiske i ett sådant vatten för jag flugfiskar inte.

Det är ganska nära väg (just denna sträcka) men det är bara flugfiske tillåtet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ganska nära väg (just denna sträcka) men det är bara flugfiske tillåtet.

Ok! Spinnspö med kula och fluga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då vet jag! Det ser fint ut! Är det svår terräng att gå i? Skulle vara kul att åka till ett sådant vatten och doppa kroken. Hur fungerar spinnfiske i ett sådant vatten för jag flugfiskar inte.

Då har du missat tjusningen med fisket. En flugfångad (torrfluga) fisk är som 10 st tagna på spinn :P .

Fina bilder på rödingarna och grabbarna! varje fisk väger ca 7-8hg??? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har du missat tjusningen med fisket. En flugfångad (torrfluga) fisk är som 10 st tagna på spinn :P .

Fina bilder på rödingarna och grabbarna! varje fisk väger ca 7-8hg??? ;)

Nope, Filips vägde 1.2kg och var 47cm lång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flera såna bilder! Det är på dom man ska överleva till nästa säsong när kvicksilvret inte kommer upp ens en liten bit på termometern dom närmaste månaderna. Grattis till rödingarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har du missat tjusningen med fisket. En flugfångad (torrfluga) fisk är som 10 st tagna på spinn ;) .

Fina bilder på rödingarna och grabbarna! varje fisk väger ca 7-8hg??? :blink:

Jag har provat någon gång med en kompis flugspö någon gång på 80-talet var det väl, men den tekniken fick jag inte i mig att placera flugan på en perfekt plats. :rolleyes: Tålamod med att binda flugor det har jag inte. Jag har ju ist tävlingsfiskat till havs, mete och pimpel och sedan varit gösarnas skräck i södra Sverige. Vinnare av ABU:s sista drömresa innan dom gjorde uppehåll. :D 11,26 & 8,4 kg. Det är bara 2 av alla över 7 kg som jag har på mitt samvete. :D

post-144-1223754095_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat någon gång med en kompis flugspö någon gång på 80-talet var det väl, men den tekniken fick jag inte i mig att placera flugan på en perfekt plats. <_< Tålamod med att binda flugor det har jag inte. Jag har ju ist tävlingsfiskat till havs, mete och pimpel och sedan varit gösarnas skräck i södra Sverige. Vinnare av ABU:s sista drömresa innan dom gjorde uppehåll. :D 11,26 & 8,4 kg. Det är bara 2 av alla över 7 kg som jag har på mitt samvete. :(

Oj då! :) Har du varit en sån storfiskare? :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj då! <_< Har du varit en sån storfiskare? :)

Jepp! Allt ifrån småmörtar till Håkärring finns på samvetet. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Blev inte tid till någon flugfisketripp i år dessvärre. Jag och några goda vänner brukar alltid göra en tur till Juktån varje sommar men dock inte i år. En skaplig gädda och en riktigt fin mataborre blev det dock på spinnare i Öjaren mellan Söderhamn och Gävle under semestern.

Håkärring måste vara en upplevelse kan jag tänka mig Isjonsson? I Norge gissar jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...