Hoppa till innehåll

Gick med i pumpklubben


Ijahman

Recommended Posts

Jag var inne på Walter Borg idag och la undan ett pumphagel. Jag fick det av mina kompisar i 30-årspresent.

Jag fastnade för ett Akkar Karatay med träkolv. Brorsan har ett i syntet.

Så nu blev man med två hagelpangar.

Hoppas licesen dyker upp fortare än den sista. Men det kanske inte ligger på lika mycket hos polisen nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • goven

    32

  • Ijahman

    27

  • Pentti Varg

    23

  • Herr Mattsson

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest sickboy75
Jag var inne på Walter Borg idag och la undan ett pumphagel. Jag fick det av mina kompisar i 30-årspresent.

Jag fastnade för ett Akkar Karatay med träkolv. Brorsan har ett i syntet.

Så nu blev man med två hagelpangar.

Hoppas licesen dyker upp fortare än den sista. Men det kanske inte ligger på lika mycket hos polisen nu.

Härligt att du har skådat ljuset och köpt pump Ijahman.

Grattis! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skjutit med en pumphagel, vad är fördelen med en sån jämfört med en halvauto. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

för min del så skjuter jag lika snabbt med en sån som med 2pipiga och halvautovapen + att jag har 2 skott extra. slutsats= att kommer det get med 3 kidd kan jag ta ner dom allihop. :lol: 5 skott att tillgå är ett plus ibland. Dock inte så ofta. :lol:

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan fördel som jag ser det är att det INTE automatiskt ligger en patron i loppet efter skott. En säkerhet att sälv mata dit den, och man kan bli nästan lika snabb med pumpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skjutit med en pumphagel, vad är fördelen med en sån jämfört med en halvauto. :lol:

den funkar alltid med allt man stoppar i den.

samt som nämts den är säkrare tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett samtal av polisen idag.

Min motivering för femte vapnet hade kommit in samt pengarna på deras konto. MEN..... Ingen licensansökan!

Handlaren hade antagligen glömt lägga i denna innan han stängde kuvertet. :blink:

Jag får ta och åka in i morgon och skriva på en ny. För dom hittar inte den första.

Sen blir det nog till att åka till kungsholmen själv och lämna den till polisen så det händer något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

untitled.jpg

Den är ju väldigt lik en Remington 870. Och Akkar är nog bra, men för min del så blir det en 870 med slugpipa från Torsbo handels. 5900:- där mot 7800:- för samma grejer på Walter Borg. Och dom är ju trevliga där på Kungsgatan, men inte så trevliga att jag betalar 1900:- mer för samma bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

för min del så skjuter jag lika snabbt med en sån som med 2pipiga och halvautovapen + att jag har 2 skott extra. slutsats= att kommer det get med 3 kidd kan jag ta ner dom allihop. :D 5 skott att tillgå är ett plus ibland. Dock inte så ofta. :)

mvh C-A

En annan fördel är ju att man alltid har ett till skott, och inte behöver slita med eldavbrott och skit som kan drabba halvautomaterna. Och det kanske inte händer så ofta, men går man eftersök på gris så vill man ju aldrig att det ska hända. Dessutom är ljudet när man matar fram en ny patron på pumpen obetalbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en Remington defender och sköt skadedjur med i USA, roliga leksaker men inte så mycket till jaktvapen tycker jag. :rolleyes:

Har jobbat mycket på jaktstigar och sett mycket trassel med dom, verkar vara svårt att ligga kvar i målet samtidigt som man gör pumprörelsen varför andra skottet ofta blir stökigt och i tidsnöd. Men detta kanske kan tränas. Detta slipper man med ett brytvapen eller en halvautomat.

Kul får du nog iaf Ijahman..och du har ju en Beretta när du verkligen vill träffa :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Remington gör ingen defender. Så antingen remington 870 eller kanske det var en winchester 1300 defender ? :rolleyes:

Att de skulle vara leksaker håller jag för övrigt inte alls med om. :rolleyes:

Pumpar fäller och har fällt vilt i världen under en herrens massa år så de så :D

En fin pump är en bra trotjänare som fungerar alldeles ypperligt till jakt. Dock krävs det mer träning och bekantskap med vapentypen innan man blir snabb och säker med den. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, det var en Winchester.(kollade den gamla licensen) Den kom med dubbelsidig kardborr tejp för att du skulle ha den sittandes bakom soffan om någon stormade in...därav namnet :rolleyes: Bössan kostade 140$ 1992. Pumparna är ju billiga varför det säljs en del men man ser väldigt få i skogen.

I fall där one shot är en one kill är det ju egalt men det sker ju inte alltid.....här nere iaf :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapentypen må vara skymd i Europa men pumpar används rätt friskt på andra sidan atlanten.

Själv skjuter jag dubbleer och tripppler ibland med min pump så visst går det. Man måste bara vara van att pumpa eh :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja alltså kikar man en blick över till Staterna så är det ju stoor majoritet som använder automat samt pumphagelvapen.

Jag ser EN nackdel med pumpen och det är just som Hippen brukar säga om autovapen o pumpar. Att den ALLTID pekar nånstans,. Har man den i armvecket så siktar den på vännens knäskålar. Det gör inget brytvapen. Och detta tycker jag känns olustigt även fast jag SER och VEt att den är oladdad.

fördelarna är ju återigen som sagt många. Övar man så skjuter man precis lika snabbt som med "vanliga" vapen. märker inte ens när jag laddar om längre utan det hela sker i rekylen. På något vis stabiliseras också hela jag samt skjutställningen av pumprörelsen. blir lite som en Trapanläggning efter varjepumpning :rolleyes: Eller hur jag ska uttrycka mig.

Man har magasin med 4 plugg o ett i loppet. En fördel vid sjöfågeljakt eller annan fågeljakt. Och just vid all jakt egentligen kan det komma stunder då man önskar sig 2 extra skott för då kanske djuret blir på plats istället för att springa skadat bort för att aldrig finnas igen.

Dom är billiga och slitstarka. håller för precis vad fan som helst. En som har en remingtonpump så råkade växla i en 20kalpatron i misstag under hetsig fågeljakt. "pang pang pang, klick, PAANG!". Det som hände var alltså att 20patronen åkte in i loppet, en ny tolva hamnade bakom. Smällen blev tydligen extrem och det låg hagel och fågelbitar över hela sjön. Men pumpen höll. Det tror jag inte händer med så många vapen. :rolleyes: Skulle det ha hänt med en bock så skulle man nog suttit huvulös och funderat ^^

slutligen: Pump is the shit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag gillar bäst med pumpen är att jag kan trycka in knappen å dra back förstocken 1-2cm om jag ska ta en paus/gå över en bäck eller vad jag nu än vill göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul får du nog iaf Ijahman..och du har ju en Beretta när du verkligen vill träffa :D

Haha. Ja, den lär nog hållas varm fortfarande. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja alltså kikar man en blick över till Staterna så är det ju stoor majoritet som använder automat samt pumphagelvapen.

Jag ser EN nackdel med pumpen och det är just som Hippen brukar säga om autovapen o pumpar. Att den ALLTID pekar nånstans,. Har man den i armvecket så siktar den på vännens knäskålar. Det gör inget brytvapen. Och detta tycker jag känns olustigt även fast jag SER och VEt att den är oladdad.

fördelarna är ju återigen som sagt många. Övar man så skjuter man precis lika snabbt som med "vanliga" vapen. märker inte ens när jag laddar om längre utan det hela sker i rekylen. På något vis stabiliseras också hela jag samt skjutställningen av pumprörelsen. blir lite som en Trapanläggning efter varjepumpning :D Eller hur jag ska uttrycka mig.

Man har magasin med 4 plugg o ett i loppet. En fördel vid sjöfågeljakt eller annan fågeljakt. Och just vid all jakt egentligen kan det komma stunder då man önskar sig 2 extra skott för då kanske djuret blir på plats istället för att springa skadat bort för att aldrig finnas igen.

Dom är billiga och slitstarka. håller för precis vad fan som helst. En som har en remingtonpump så råkade växla i en 20kalpatron i misstag under hetsig fågeljakt. "pang pang pang, klick, PAANG!". Det som hände var alltså att 20patronen åkte in i loppet, en ny tolva hamnade bakom. Smällen blev tydligen extrem och det låg hagel och fågelbitar över hela sjön. Men pumpen höll. Det tror jag inte händer med så många vapen. :D Skulle det ha hänt med en bock så skulle man nog suttit huvulös och funderat ^^

slutligen: Pump is the shit!

Nu kunde jag inte hålla mig längre, utan beställde en Remington 870 Express Magnum med 66 pipa och extra slugpipa från Torsbo. Här ligger den i lådan och väntar på mig. Dessvärre så bor ju jag i Stockholm, så det blir till att vänta minst 6 veckor innan dom kan skicka den på posten. :D

post-2052-1208527056_thumb.jpg

post-2052-1208527062_thumb.jpg

post-2052-1208527069_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det kul att vänta på licenser................. :D

Nåja, ska ut och rasta Berettan nu på kärr-skeeten på HJK.

Fina bössor 870. Var inne på en sådan ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det kul att vänta på licenser................. :D

Nåja, ska ut och rasta Berettan nu på kärr-skeeten på HJK.

Fina bössor 870. Var inne på en sådan ett tag.

Ha det så trevligt. jag måste hem till familjen så jag kan vara med i kultävlingen på söndag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med

Undrar bara hur lång tid det tar innan man får höra ljudet. Jag tror att det är för närvarande 6 veckors handläggningstid för oss som bor i Stockholm, och jag skickade in mina papper idag. :D

Passar nog på att skambuda på några gamla Merkel sbs:er på WalterBorsgs auktion så länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...