Hoppa till innehåll

2 veckor med Benelli Comfort och 2 frågor


goldfish

Recommended Posts

Jag har nu haft min Benelli Comfort och har två saker som jag undrar över:

1) Jag märker att mina choker lossnar lite grann efter ett par serier. Är detta vanligt och vad beror det på? Kan det bero på att de inte riktigt är inskjutna eller något annat jag ska kolla upp?

2) Idag när jag testade skeet-banan smällde två skott (bara 2 i bössan vid det tillfället) av likt en helautomat. Jag tror mig inte ha tryckt av två gånger. Detta är lite oroväckande av säkerhetssynpunkt. Någon som råkat ut för liknande eller vad kan detta bero på?

Tacksam för svar! :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med att tuberna lossnar har jag varit med om i ett flertal bössor. Då det drabbat mej så misstänker jag att jag inte vågat dra åt ordenligt av rädlsa att få in fukt o prylar och att tuberna ska rosta fast. Då jag dragit dem ordentligt så har jag aldrig varit med om att de lossnat.

Helautomat??

Har aldrig varit med om ngt liknande...

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tack vare beretta valt å ha gängningen i så nära mynningen som möjligt, jag är oxå tvungen att dra åt chocken från å till, en 75-100 plugg sen måste man dit å skruva, fruktansvärt irriterande!

men men de skulle vara så tokigt lätt å fixa chockerna som browning, helt felfritt...

vh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De lossnade även på min Benelli. Det man direkt ser är att chokerna är betydligt mer grovgängade på benelli än tex remington, kan bero på det.

helauto är inte bra, kontakta säljaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmmm :) ....Har aldrig varit med om nått av det ovan nämda....har dock problem ibland att få lös chokerna, men jag drar dom utav bara h-vete.....har skjutit drygt 700 plugg genom den choke som sitter i nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det vara skadligt för pipan eller chokerna om de lossnat lite grann?

Ang. automatelden så undrar jag vad det kan ha berott på. Det hände en gång och har inte hänt tidigare eller efter det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det, vad som händer då det bara lossnar lite är att det går in krutgaser mellan tub och pipa dvs mer att göra rent. Börjar de skruva ur sig rejält så man ser att de sticker ut en bit så kan jag tänka mej att det kan bli lite obehagligt..

Bra med de här Victorytuberna jag har, man drar dem med fingrarna behöver inget verktyg.. undrar om det finns ngt verktyg förövrigt?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. automatelden så undrar jag vad det kan ha berott på. Det hände en gång och har inte hänt tidigare eller efter det...

Det kan vara handhavandefel.

Man är så koncentrerad och märker inte att man släpper fingret något,rekylen hjälper fingret till att trycka av igen. Har hänt mig när jag trickskjutit lite..(dock inte med benellin)

Om det nu inte är något fel på själva vapnet då förståss. Låt ett proffs kolla ditt vapen självklart.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iaf rengjort bössan och använt CLP, så jag får se om det händer igen. Hoppas inte det, för det var lite otäckt. Även fattningen vid choken är rengjord och ordentligt fastskruvad. Hoppas den sitter där nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag var jag på skjutbanan och jag har inte råkat ut för helauto-effekten igen. Misstänker att det var handhavande fel tidigare.

DOCK, det här med att min chocke lossnar känns inte särskilt roligt. Att behöva skruva i chokerna efter ett par rundor. Verkar som om andra här också haft samma problem. Jag är orolig för att pipan ska kunna skadas, kan den det? Min choke har inte skruvats ut helt. Choken har fortfarande suttit i själva pipan innan jag skruvat dit den igen.

Tips på vad man kan göra för att få fast den? Jag har provat att skruva hårt.

Fråga: blir era choker även skitiga av krut på sidorna av choken? Mina tuber blir svarta/skitiga även på sidorna, så jag fungerar på om det är så att det inte riktigt är tätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte heller lyckats dra fast min chock ordentligt, men bara att vänja sig, känna på den så ofta de går...

Va det gäller sot på insidan kommer aldrig bennlli ifrån de då gängorna sitter närmast mynningen, bara att göra rent ofta, och tror absolut inte att pipan tar någon skada med dagens backbore samt plastkoppar..

vh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...