Hoppa till innehåll

Vad jagar ni med ?


Guest Daniel H

Recommended Posts

Jag är själv rätt så lat när det gäller att byta config på hagelbössan vad gäller choker och hagel nr.

När jag köpte bössan (Browning 425) så provsköt jag på papptavla för att kolla choker och ammo.

Jag använder choke-1/4 och winchester 6:or till all fågejakt.

Har funderat på att gå över på 5:or ( + 2 stålhagel i bältet  :P) till sjöfågeljakten, särskilt eftersom man hoppas på gäss.

Har hört många som använder 7,5 till ripa med bra resultat, några erfarenheter??

Att köpa 76mm och magnum patroner känns tveksamt, särskilt om man jagar med hund. Jag upplever smällen från 76orna som betydligt skarpare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Perra

    6

  • ozzy

    5

  • dptrapper

    5

  • Hipshot

    5

Jag kör med us 6 (32-34 g) under hela försäsongen på skogfågel, sjöfågel och ripa samt bara med öppna chocker.

Senare i oktober går jag upp till us 4-5 (36 g) och trycker ihop svärmen med trångare chocker.

Vid ripjakt kör jag med us 6 hela säsongen och det räcker gott.

Us 7,5 är det ofta bara 24g eller max 28g hagel i och det känns lite snålt att trycka iväg mot ett vilt.

Okej ripa dom första veckorna går nog bra, men sedan...njjjä :-

Magnumpatroner är nog lite överkurs vid fågeljakt, tidigare när jag ville exprimentera ägde jag olika magnumpatroner.

Vid ett tillfälle sköt jag en hare på ca 60 m med ett duplex, den dog ögonblickligen vid träffen.

Jagar man hare, räv och rå kanske det är idé med magnumpatroner. ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Brno-bock som jag använder. Choker vet jag knappt vad det är. Bössan är ful som stryk men bringar åtminstone död när jag träffar. Använder aldrig annat än US 1 el. 2 (räv, rådjur)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baikal MC 8 skeet-skeet (bell-choke)+P. Beretta 685 cyl-1/4. Matade med 7:or 32g+ 6:or 32g.Då hösten övergår till vinter använder jag Winchester Super P. 6:or 36g.Baikalen sitter som en smäck men är ett utpräglat närstridsvapen.Passar utmärkt över stående hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma regler för gåsjakt som för karolinerna, man ska se ögonvitan  :P

Fullchoke är ju för kalkoner, är du omvänd utvandrare ?? ;)

Nä... men jag skjuter ofta på långa håll..  ;D hände två gånger i höstas att mina gäster ställde sig upp i gömslet, siktade och sa sedan... näää det är för långt, varvid jag ställer mig upp och skjuter ner två gäss med ett extremt stort leende på läpparna och säger... Tycker jag inte...  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skjuta på långa håll är kul  :D särskilt när det lyckas !

För att få dom bästa långhålls egenskaperna på en hagelladdnig tycker jag att us 3 är överlägset. Utgångshastigheten på us 3 är ca 400m/s, us 1 ca 390m/s. Skillnaden i vikt på dom individuella haglen ger ingen märkbar skillnad i anslagsenergi  ens på långa hagelhåll (50-70m) pga hastighets skillnaden. I en us 3 är det dessutom ca 25% fler hagel med samma laddningsvikt, vilket gör att man kan ha kanske ett eller två snäpp öppnare choker med fullgod täckning. Eftersom anslagsenergin är i stort sett densamma men us3 har mindre diameter ger den även större penetration, vilket tillsammans med täckning ger effektiv skottverkan.

"Kan man se det så kan man döda det !"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å hur mycket vilt går (flyger) inte omkring med hagel i kroppen efter era långskottsprestationer ? Min uppfattning är att hagelvapnet är till för närstrid...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger ju det,hagelskytte är bara en form av legalt djurplågeri,om man inte behärskar avstånds bedömningen rätt,och det tycks det ju finnas folk som inte klarar.

Visst kan det vara så. Det är viktigt att ha koll på avstånden, men det gäller inte bara vid hagelskytte. Givetvis ska man inte chansa, men är man en erfaren hagelskytt och känner sitt vapen kan man faktiskt skjuta på avstånd som nybörjaren ska låta bli.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det gäller ju även vid allt skytte,man hör ju älg jägare som chansade och sköt på kanske upp till 300 meter på djur som löper undan.Men för att återgå till hagel skyttet så tycker jag då att det är vansinigt att ens prata om avstånd på över 50 meter och där över.Det blir mycket rävmat i skogarna,för nått hagel tar offtast,och då kommer döden först långt senare.Har då alltid fått lära mig att försöka skapa så lite lidande som möjligt mot djuren,gäller både när jag jagar med vapen och även när jag fångar mård med fälla.Men det kanske är fel,jag vet ju inte..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag låter logiskt. Själv skjuter jag ogärna hagel på avstånd över 30 meter, eftersom jag oftast har kombin så känns det säkrare med ett kulskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag låter logiskt. Själv skjuter jag ogärna hagel på avstånd över 30 meter, eftersom jag oftast har kombin så känns det säkrare med ett kulskott.

Tycker då jag att det låter väldigt vettigt,men det finns väl nån som dödat nått på 150 meter med hagelgeväret och tycker det är helt normalt......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he det ska tydligen till lite kontroversiella ämnen för att det ska bli fart på inläggen  ;D

Till att börja med så är det såklart inget självändamål med långa håll men ibland blir det det iaf.

Missbedömningar i tex skymmning, stress eller felbedömning av art tex gräsare/kricka, händer alla även er som bara skjuter när man nästan kan peta ner pippin med bösspipan.

Eller vad gör man när en fågel visar skotttecken ?? Skjuter tills den trillar såklart, även om det är långt, samma som flera hundra älgjägare gör varje år. Titta på slaktplatserna och se hur många älgar som bara har ett skott i kroppen. Så mycket för humant dödande med kulgevär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller vad gör man när en fågel visar skotttecken ?? Skjuter tills den trillar såklart, även om det är långt, samma som flera hundra älgjägare gör varje år. Titta på slaktplatserna och se hur många älgar som bara har ett skott i kroppen. Så mycket för humant dödande med kulgevär.

Det är väl inte samma sak att skjuta på ett oskadat djur och ett som redan är skadat, eller  ??? Är djuret redan skadat skjuter man givetvis på alla avstånd och i alla vinklar, men man chansar inte med friska djur!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chansar gör man väl alltid, mer eller mindre, jag känner iaf ingen som är 100%-ig.

Men självklart ska man inte skjuta om man inte är övertygad att man har en rimlig chans att lyckas.

Observera att jag inte skrev att man ska skjuta på 50-70m utan jag beskrev bara statistik ut till det området, man kan kalla det hagelhåll iom att skottet är dödlig ut till det avståndet.

Vilket håll man anser klokt att skjuta på är i slutändan upp till var och en. Däremot tvivlat jag starkt på att dom säger att dom skjuter på max 30m är riktigt ärliga mot sig själva.

Jag skulle bli mäkta imponerad om någon hade meterprecision på avståndsbedömningen på tex en andfågel mot en disig himmel. Det kan nog ofta vara 40-45m i verkligheten.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart är det inte alltid så lätt att göra en korrekt avståndsbedömning och som jag skrev tidigare, jag har full förståelse för att duktiga hagelskyttar kan skjuta på drygare håll än jag själv. Jag anser mig vara en ganska medelmåttig hagelskytt varför jag försöker att inte skjuta på alltför långa håll...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skadskjutningar händer av alla jägare, på alla avstånd och med samtliga vapen, så är det bara.

Ingen kan nog som jagat ett tag, säga (utan att ljuga) att de aldrig skadskjutit ett vilt.

Hur ofta hör man inte toppjägaren säga....Ähh jag bommade orren flög.

Men vid en skottplatsundersökning hittas några fjädrar, alltså inte bom utan skadskjutning.

Eller ripjägaren som säger....Ähh fan vad jag bommar, trots att det rykt fjäder från ripan.

Eller köttjägaren som max skjuter 8 skott på bana bara för att få deltaga i årets älgjakt och då få en del av köttet säga...

Ko och kalv kom förbi och jag sköt på kalven men bommade.

Efter en vecka hittas en död älgkalv med sönderskjuten mage i området.

Det gäller att kunna avstå från att skjuta om man inte är säker på bra träff och för att bli säkrare på att få en bra träff gäller det att öva och åter öva skytte före jakten.

Väldigt många tror de är "Pia Hansen" och har en stor övertro på sitt skytte med massa skadskjutningar som följd.

Kan man skjuta och vet vad man gör så visst okej....kan man då skjuta på längre avstånd och svårare skott.

Men är man det minsta osäker ska nog viltet få passera ostört, för ingen vill väl skada en liv mot en plågsam död. :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skadskjutningar händer av alla jägare, på alla avstånd och med samtliga vapen, så är det bara.

Ingen kan nog som jagat ett tag, säga (utan att ljuga) att de aldrig skadskjutit ett vilt.

Hur ofta hör man inte toppjägaren säga....Ähh jag bommade orren flög.

Men vid en skottplatsundersökning hittas några fjädrar, alltså inte bom utan skadskjutning.

Eller ripjägaren som säger....Ähh fan vad jag bommar, trots att det rykt fjäder från ripan.

Eller köttjägaren som max skjuter 8 skott på bana bara för att få deltaga i årets älgjakt och då få en del av köttet säga...

Ko och kalv kom förbi och jag sköt på kalven men bommade.

Efter en vecka hittas en död älgkalv med sönderskjuten mage i området.

Det gäller att kunna avstå från att skjuta om man inte är säker på bra träff och för att bli säkrare på att få en bra träff gäller det att öva och åter öva skytte före jakten.

Väldigt många tror de är "Pia Hansen" och har en stor övertro på sitt skytte med massa skadskjutningar som följd.

Kan man skjuta och vet vad man gör så visst okej....kan man då skjuta på längre avstånd och svårare skott.

Men är man det minsta osäker ska nog viltet få passera ostört, för ingen vill väl skada en liv mot en plågsam död. :'(

Mycket klokt sagt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej angående jaktpatroner man behöver inte några magnum till jakt själv jagar jag med trapammo hare o fågel hela jaktsäsongen o det går lika bra rådjur behöver du treor till  det är ju antalet hagel som dödar eller hur och inte storleken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...