Hoppa till innehåll

.243 Win vs. .223


KungCocos

Recommended Posts

Du och jag skulle ha en Budweiserafton med chans på Jim Beam B) samtidigt så skulle du och jag kunna analysera om Stonewall jacksons(sydstatsgeneral ;) ) taktik vid slagen i Fredricksburg,Bull Run och Antieam var början på slutet för syd eller om utgången hade blivit densamma även om nordstatsgeneralen George Meade hade fört befäl???

Off Topic??? en aning kanske! Du ser hur det blir när du inte tar hand om mig tillräckligt ofta :lol::D

/Micke

B) B) :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Herr Mattsson

    17

  • Mad Mike

    16

  • Flex

    13

  • Sajmon

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tonårskaliber var det.......vad jag tycker om 12/89 med avseende på det kan vi lämna därhän :lol:

Du generaliserar å det grövsta,22-250 är inte ett dugg sämre än 243 som rådjurskaliber och bägge är precis lika värdelösa med FEL kulor.

Jag har sett åtskilliga sönderskjutna rådjur med .243 så många att jag gav min kollega ett ultimatum, antingen byta kula eller så fick han flå och putsa de djur han sköt själv.

Ingen av kalibrarna behöver vare sig en stenhård eller tokblöt kula,en normalt kontruerad konventionell kula gör jobbet utmärkt.

Som med alla snabba kalibrar är det alltid en köttteknisk fördel att undvika träff i bogarna,vill man skjuta i bogarna är en lite hårdare kula att föredra inte annars.

/Micke

o hur ofta använder man 12/89 patronerna då? det var en dålig ursäkt. 22-250 är ju precis en sån kaliber som ungarna väljer för att dom tycker de är fränt me sprängt kött. ser ingen annan orsak att välja den kalibern då det finns betydligt vettigare saker att inhandla. samma med 12/89 förstås men där har du alltid ett val av vilken patron man använder och det är inte ofta man har en 89a i loppet.. däremot slipper man aldrig undan sin 22-250hylsa med tillhörande idiothastighet om man har ett kulvapen med den kalibern.

Fast jag ska inte kasta alltför mycket skit åt höghastighetsvapen här nu. Gillar ju snabba kulor själv men det är fan inget jag rekommenderar åt nån som inte riktigt vet vad han/hon ger sig in på då det är ett helvites laborerande innan man hittar en laddning som inte mosar sönder det man skjuter på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

o hur ofta använder man 12/89 patronerna då? det var en dålig ursäkt. 22-250 är ju precis en sån kaliber som ungarna väljer för att dom tycker de är fränt me sprängt kött. ser ingen annan orsak att välja den kalibern då det finns betydligt vettigare saker att inhandla. samma med 12/89 förstås men där har du alltid ett val av vilken patron man använder och det är inte ofta man har en 89a i loppet.. däremot slipper man aldrig undan sin 22-250hylsa med tillhörande idiothastighet om man har ett kulvapen med den kalibern.

Fast jag ska inte kasta alltför mycket skit åt höghastighetsvapen här nu. Gillar ju snabba kulor själv men det är fan inget jag rekommenderar åt nån som inte riktigt vet vad han/hon ger sig in på då det är ett helvites laborerande innan man hittar en laddning som inte mosar sönder det man skjuter på.

Ja ja vi kommer nog inte så mycket längre i den här frågan heller :lol:

Undrar om det finns något vi ser likadant på?

Har allvarliga planer på en 22-250 efter denna höst,vill bara utvärdera hur mycket mer den smäller först innan jag bestämmer mig

Allt som en .223 kan göra- gör 22-250 ännu bättre ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har allvarliga planer på en 22-250 efter denna höst,vill bara utvärdera hur mycket mer den smäller först innan jag bestämmer mig

Allt som en .223 kan göra- gör 22-250 ännu bättre ;)

223AI borde väl vara bättre än att byta ut din 223:a :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä man ska inte diskutera sånthära.. blir krig. som sagt. :lol:

.243 the king! over and out!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.243 the king! over and out!

tja, vafan...har man inte testat bättre (22-250) så kan man tydligen tycka det....även jag fumlade i mörkret ett tag med en .243:a.... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja, vafan...har man inte testat bättre (22-250) så kan man tydligen tycka det....även jag fumlade i mörkret ett tag med en .243:a.... :lol:

Fumla på du gosse så ska jag berätta för dej när du tagit dej ur mörkret!

;):D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du och jag skulle ha en Budweiserafton med chans på Jim Beam B) samtidigt så skulle du och jag kunna analysera om Stonewall jacksons(sydstatsgeneral ;) ) taktik vid slagen i Fredricksburg,Bull Run och Antieam var början på slutet för syd eller om utgången hade blivit densamma även om nordstatsgeneralen George Meade hade fört befäl???

Off Topic??? en aning kanske! Du ser hur det blir när du inte tar hand om mig tillräckligt ofta :lol::D

/Micke

Oj oj oj.. när jag tittar på den tänkta kvällens ämnen så inser jag att jag nog kommer att förbruka min årskvot på frågan "Hur tänker du nu?" samt "hur kändes det då?"

Byt ut diskvattnet mot ngt hyfsat rödvin, locka med något grillat dovkött så.. jo du är varmt välkommen att hälsa på här under någon ledighet där det passar oss B)

Inser iaf att ditt behov av Mentalskötaren och Relationsteknikern Hipshot är skriande.. synd att du har svårt att stiga upp i normal tid på dygnet, inser du nu att det ligger dej i fatet när det gäller att få tillgång till min dyra tid?

:D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ja vi kommer nog inte så mycket längre i den här frågan heller :P

Undrar om det finns något vi ser likadant på?

Har allvarliga planer på en 22-250 efter denna höst,vill bara utvärdera hur mycket mer den smäller först innan jag bestämmer mig

Allt som en .223 kan göra- gör 22-250 ännu bättre B)

/Micke

Ja nu när denna tråd redan är helt sönder skriven så kan man väl kapa hur mycket man vill ;)

Om du är intresserad av en 22-250 så har jag en Remington pipa över från min VSSF II och hylsor samt verktyg som du kan köpa till ett vrakpris. Pipan har gått ungefär 100 smällar det räckte till min utvärdering :P

Sedan lite åter till ämnet så verkar trådskaparen fått ett toppen erbjudande av dessa hyvens norrlänningar att få testa lite bössor på banan det ger nog mer än vårat svammel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

223AI borde väl vara bättre än att byta ut din 223:a ;)

Hmmm med tanke på att jag bara är intreserad av kulor i spannet 55-60grains så skulle jag då kunna brotcha om min Sako....dock är sako som Volvo,fungerar i alla lägen,går jättebra,outslitliga men saknar fullständigt den användarglädje som en Remington kan erbjuda.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad av en 22-250 så har jag en Remington pipa över från min VSSF II och hylsor samt verktyg som du kan köpa till ett vrakpris. Pipan har gått ungefär 100 smällar det räckte till min utvärdering ;)

Okej, varför håller den inte måttet?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, varför håller den inte måttet?

/Micke

Jag använde den enbart till toppjakt och där höll den inte måttet då den sköt sönder för mycket! Visserligen provade jag bara en kula Lapua 3,6grams men, har skjutit mängder med fågel med den kulan i 222an. så jag insåg att det var farten som gav dunpuffarna. Sedan gillar jag att skjuta rätt mycket på långhållsbanan och då räcker en pipa max 2år sedan var det lite trist på banan att pipan fort blev het så tavlorna dansar i kikaren. Visserligen var bössan väldigt rolig att skjuta med inskjuten på 200 var det bara att hålla där man ville träffa mellan 0-220 och avsaknaden av rekyl gjorde den lätt skjuten så kanske passar den bättre som rådjursracer med bra kulor :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej

Jag tycker att .223:an är ett bra val inte bara för att jag har en själv, utan för att jag tycker att det verkar vara en lagom patron. Jag har haft både .243,.222, 6ppc och 22-250 som jag har en nu också utöver .223:an. .223:an är en väldigt lättladdad patron som det är lätt att få bra precision med samt att den inte smäller så mycket, plus att det går att hitta riktigt smidiga och lätta bössor om man vill. Det är lite svårare med en .243:a att få tag på en lätt och smidig sådan om man inte vill ha typ en remington seven med dess korta pipa.

Som i mina ögon är på tok för kort för den förhållandevis stora krutmängd som rymms i en .243:a

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...