Hoppa till innehåll

Obehaglig avlivning


Guest vgustav

Recommended Posts

Guest vgustav

Vår norska buhund var vi tvungna att ta bort för ett antal år sedan. Det gick till på följande vis. Veterinären gav en lugnande spruta varefter jag blev ombedd att gå ut till rastplatsen och gå med hunden tills den blev slö och till sist skulle somna. Den kunde eventuellt kräkas också sa veterinären, och det gjorde den. Därefter bar jag in den på kliniken och veterinären förklarade att han skulle ge en överdos av ett uppiggande medel som gjorde att den snällt skulle somna in. Vad hände? Jo, när jag står där med gråten i halsen med en sovande hund, så så ger veterinären den omnämnda sprutan varefter hunden på två sekunder far upp som ett jehu, börjar slicka mig i ansiktet som om inget har hänt, faller ihop med krampryckningar och dör. Jag kommer aldrig att glömma dessa hundögon i dödsögonblicket. Jag har alltid därefter avlivat mina hundar själv på en plats där dom hör hemma och jagat i sitt liv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ännu en anledning att göra det själv, då vet man vad som händer. Nog tungt att ta bort dom i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör det absolut helst själv. Hundarna jag avlivat har inte varit oroliga utan trott att dom skall få jaga.

Det e' ju helt bisarr situation att föra hunden till veterinär för avlivning. Först köra med hunden dit, sen "släpa" in

hunden till mottagningen där dom flesta hundar blir oroliga, sen e' matte eller husse nervös och en möjligtvis obekant

veterinär e' nervös. Sen på köpet kan veterinären klopa så att hunden får lida och jag med, som för vgustav. Tillslut när hunden e' död så måste man köra hem med den eller dit den skall grävas ner.

Känner till några fall där veterinärer misslyckats med avlivning men när dom skall söva ner för operation så har hundarna dött :lol:.

Själv har jag gjort så att jag grävt en grav nånstans i skogarna där hunden jagat, sen hämtat hunden och gjort en snabb och snygg avlivning, där hunden aldrig ens anat vad som komma skall. Det har absolut inte varit lätt, men betydligt lättare än att ha någon veterinär och göra det för mig, dessutom har man kunnat ostörd gråta en skvätt i skogen. Till slut har det varit lätt att lägga hunden i graven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan för detta. Obehaglig tråd men ack så viktig.

Jag lider med alla er som behöver uppleva något liknande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemsk uplevelse.

Själv har jag avlivat själv men även med vetrinär.

Lutar numera åt vetrinärhållet.

Inte förs att jag tycker bössan är fel, men upplever det så in i h-vete jobbigt.

Förra jycken avlivades av åldersjäl.

Vetrinären kom hem till mig och så fick tiken somna in på sin favoritplats i soffan med huvudet i mitt knä.

Kan inte göras bättre helt enkelt.

Men att åka till djurklinik eller hem till nån vetrinär är inget jag skulle göra.

Verkar som om den vetrinär som avlivade vgustavs Buhund inte gjorde sådär rätt.

Man använder väl inte uppiggande medel för avlinvning.

Ges väl lugnande så jycken somnar och därefter avlivningsvätska direkt i hjärtat.

Alltså inga promenader eller kräkningar.

Verkar som den vetrinären använt fel preparat eller så har man gått över till nya på senare år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en riktigt otrevlig upplevelse i en likadan situation för många år sedan, och sedan dess har jag avlivat både egna och många andras hundar med vapen.

Det är tveklöst både jobbigt och för hundföraren brutalt i jämförelse, men för hunden är det mycket skonsamt.

Jag tror på effektiviteten i ett gevärsskott, både vad gäller hundar och vilt, att det är den mest skonsamma död jag kan åstadkomma när jag bestämt mig för att släcka ett liv.

Därför undviker jag vetrinär till hundarna, och jag skulle heller aldrig avliva en hund med pilbåge - och därför kan jag peronligen heller inte använda båge till vilt.

Det finns gånger då en vetrinär är ett bra val, och de flesta vetrinärer tar väldigt allvarligt på en avlivning av en hund och gör ett absolut oklanderligt jobb, och även en skytt kan bli nervös när han lyfter bössan mot en jakthund. En god jagande vän som man har stort förtroende för, är kanske det allra bästa alternativet.

Det finns skräckhistorier även bland de som skjutit sina hundar, så jag tycker att man skall följa sitt eget hjärta och inte utsätta vare sig hunden eller sig själv för större påfrestningar än vad som är nödvändigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att avliva en hund med pil o båge är ju självklart inget val? Man ska väl inte skjuta den i sidan ändå.. Det är väl huvudet som är målpunkt vid avlivning med vapen? ville bara få det sagt till en början.

Min historia handlar om en katt som jag hade tänkt ta hand om av flera olika skäl. Men den var inte rumsren och var aggresiv imellanåt. Så det bar iväg till veterinären.

Nyfiken är man ju trots dessa sorgkänslor att ta bort djuret ifråga.. Så jag frågade vad varje spruta gjorde.

1a sprutan; Förlamar djuret. Den har panik, men människan ska ju inte behöva se det..

2a sprutan; Dödlig dos av något spritluktande fanstyg. Nu lider verkligen katten, men den är ju förlamad så att människan ska slippa se paniken. Men ögonen var kolsvarta och uppspärrade så nog syntes det vad kattstackarn kände.

3dje sprutan; Hjärtstick med samma spritluktande vätska. Aspiration av blod och gift tills hjärtat slutar slå.

Så jag har lovat mig själv att aldrig ta ett djur till veterinär för avlivning igen då jag hellre i fortsättningen lider psykiskt av att göra det själv. Men en hagelsvärm i nacken är mycket effektivare än 3 stressande sprutor. Kanske inte så trevligt att se sin trogne vän med huvudet borta, men vännen slipper lida.

h c-a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet iofs inte om katt o hund avlivas enl samma princip av vetrinär.

Men för hund så är det i inledningsskedet samma medel som används när det ska operaras eller sövas av annan anledning.

Har alldrig sett något panikartat när det gäller söva eller för den delen när trotjänaren fick sista smörjelsen i soffan.

Om det skulle va så som du beskriver Schaman så vore jag rätt övertygad om att det skulle vara ett ramaskri ang avlivning av katt.

Tror inte vetrinärkåren skulle aceptera det, eller ens hålla tyst om något sådant.

Iallafall inte de som utbildas till vetrinär.

Men det kan ju oxå va så att den vetrinären du anlitade använde något ej godkänt medel eller så?

I mina ögon skulle det vara j-vligt suspekt om en vetrinär informerade mig om den info du fick.

Jag skulle göra en polisanmälan om djurplågeri direkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

samma vet som visats i TV ett antal ggr var det. så nog kan vet. i fråga sin sak tror jag. men det var så denna vet. berättade åt mig. Tror inte att så många "kunder" frågar vad sprutorna gör med djuret i fråga i olika steg. Denna gång var jag ju med en katt jag knappt kände så då hade jag lite mer mage än vanligt att fråga vad som sker egentligen.

den första sprutan kallades för lugnande. men katten var vid totalt normalt medvetande. Det enda som inte funkade var kroppen. ;(

Men dom som haft sin hund på avlivning historier har jag uppfattat som annorlunda. (underlig formulering jag vet men fick fan inte ihop det :rolleyes: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har avlivat hundarna hos veterinären som jag har 100% förtroende för, samma vet har avlivat min systers hund och utan några som helst problem.

Kommer att fortsätta avliva hundarna hos vet om jag får välja, men det måste vara en vet som jag känner förtroende för, annars får det vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir veterinär för mig också, Jag vet att jag inte skulle klara av att se min kompis sönderskjuten och blodig. Visst det är nog det bästa sättet för hunden men eftersom jag är egoistisk i det avseendet så väljer jag hellre veterinär än kula för det skulle bli många månader/ år med ångest ifall jag tog kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jonå iochförsig. Har ju inte behövt ta bort någon hund eller katt själv ännu så jag ska kanske inte spela så häftig ännu. Lär väl sluta hos vet innan det är färdigt. ja fyfan.. inga lätta saker detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så som jag skött det 2 sista gångerna, så e' det inte frågan om sönderskjutning eller blodigt. Lite blod såklart, men så lite att man knappt ser det på bar mark. Skulle kunnat tro att dom sov...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får jag fråga hur du gjort/gör?

syrrans kille tog bort deras katt me salongsgeväret. en pärla i nacken och det var gonatt på ett vackert sätt. inget blod där heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får jag fråga hur du gjort/gör?

syrrans kille tog bort deras katt me salongsgeväret. en pärla i nacken och det var gonatt på ett vackert sätt. inget blod där heller.

Ids inte "offentligt" skriva om det desto noggrannare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

varför inte? ursäkta tonen om den missuppfattas men jag ser det mera som "tips" om någon vill/behöver göra det själv. Om du fortfarande efter detta tycker det känns fel att skriva det offentligt så får du gärna skicka ettPM där det står mera detaljerat hur du går tillväga på ett bra/icke blodigt sätt.

Är ju ingen rolig tråd överlag detta så inte tror jag någon blir arg på dig om du berättar.

mvh c-a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort en katt för någon vecka sen.

Ett 22 lr skott genom skallen och katten trillade ihop.

Sedan sköt jag ett strax bakom bogen för att vara på den säkra sidan.

Det blir inget blod att tala om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är då för blödig för å skjuta mina hundar själv,den dan det blir dags så nog får veterinären göra det

Japp!!

Under inga omständigheter kan jag tänka mig att själv avliva mina hundar eller andras.

Jag har fördelen att ha god kontakt med en veterinär,kommer hem till mig den dagen det blir aktuellt i lugn och ro.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liksom någon signatur ovan så väljer jag nog att själv sköta avlivningen i ensamhet, tog bort min förförra jaktlabbe på så sätt och fick då dels lång tid i lugn o ro på jaktmarken med hunden fortfarande helt inställd på att vi egentligen var där och jagade. Efter skottet så var det bara jag kvar i total ensamhet med min sorg.. inga jävla veterinärer eller annat tjafs, otroligt värdefullt.

Jag skulle aldrig komma på tanken att blåsa bort huvudet på en jaktkompis med en hagelbössa utan jag väljer 22lr och hålspetskula i nackroten riktat snett frammåt. Har avlivat ett gäng hundar på så sätt och inte funnit skäl att öka kaliber eller kraft.

Man ska ha klart för sig att det finns inga "rätt" metoder och oftast inga fel heller. Några väljer veterinär medan andra väljer att själv göra det alt någon vän de känner ett absolut förtroende för.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu turen att "våran" vet kommer hem och gör det hemma. senast det begav sig var julafton. Hon kom utan knot. Han låg på golvet och jag bredvid. lugnt o stilla. Fan vad jag saknar den hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liksom någon signatur ovan så väljer jag nog att själv sköta avlivningen i ensamhet, tog bort min förförra jaktlabbe på så sätt och fick då dels lång tid i lugn o ro på jaktmarken med hunden fortfarande helt inställd på att vi egentligen var där och jagade. Efter skottet så var det bara jag kvar i total ensamhet med min sorg.. inga jävla veterinärer eller annat tjafs, otroligt värdefullt.

Jag skulle aldrig komma på tanken att blåsa bort huvudet på en jaktkompis med en hagelbössa utan jag väljer 22lr och hålspetskula i nackroten riktat snett frammåt. Har avlivat ett gäng hundar på så sätt och inte funnit skäl att öka kaliber eller kraft.

Man ska ha klart för sig att det finns inga "rätt" metoder och oftast inga fel heller. Några väljer veterinär medan andra väljer att själv göra det alt någon vän de känner ett absolut förtroende för.

Mvh!

Kunne ikke sagt det bedre selv ! Jeg har gjort dette med alle mine hunder så langt , mener det er det beste både for meg og hundene.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Julafton av alla kvällar??? Tungt.. Det var den där jycken som faktiskt såg ut som en riktig labbe?

:angry:

Mvh!

Det var på morgonen och ja det var det gula snöret

e Drakeshead Helm u SJCH Javelots ferrari

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...