Hoppa till innehåll

Besked om bågjakt dröjer!


ThomasMamre

Recommended Posts

I måndax den 30/6 skulle naturvårdsverket fattat beslutet om bågjakten. tyvärr så kunde dom ej ta beslutet pga hög arbetsbelasting. Vildsvinsutredningen tar mycket tid av dom nu, samt att dom är kort om folk som jobbar där med dessa frågor.

Samme talade dock med dom på telefon i går, och de som kom fram där var att de ser ut som de blir jakt med båge. med under vilka former och vilket vilt är de som man måste fatta beslut om.

beslutet är framflyttat till sen sommaren som de ser ut just nu!..

så håll ut mina bågjägar bröder 2009 ser ut å bli ett bra år!. :rolleyes:;)

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Herr Mattsson

    10

  • ThomasMamre

    9

  • J S

    9

  • crowfear

    7

Har vi väntat så här länge på att bågjakten skall återinföras i landet, så kan vi nog vänta nån månad till. :rolleyes:

Dessutom så har jag ju inte hunnit tagit IBEP än, så innan dess är det ingen brådska med beslutet... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

crowfear kan inte du komma till Åland i ta IBEP nu i sommar? För det blir ingen kurs om de inte blir fler anmälda ;) just nu är det bara jag anmäld o de ser fan mörkt ut för mig att jaga i år ;( ;( ;( :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

crowfear kan inte du komma till Åland i ta IBEP nu i sommar? För det blir ingen kurs om de inte blir fler anmälda ;) just nu är det bara jag anmäld o de ser fan mörkt ut för mig att jaga i år ;( ;( ;( :rolleyes:

Vad är minimiantalet då för att kursen skall köras?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

crowfear kan inte du komma till Åland i ta IBEP nu i sommar? För det blir ingen kurs om de inte blir fler anmälda :( just nu är det bara jag anmäld o de ser fan mörkt ut för mig att jaga i år ;( ;( ;( :angry:

Kan du inte komma till oss då i Sollebrunn.. i aug???...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte komma till oss då i Sollebrunn.. i aug???...

Mvh

Ja just det ja! 2-3 Aug var det va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

krävs typ 2 pers till eller nåt sånt.. känns kanske lite fånigt att hålla en kurs för en pers..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sollebrunn? ja om nån hämtar mig ifrån båten så jag slipper köra i dedär landet så säkert :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick precis glädjande besked. Verkar bli kurs iallafall nu då. verkar vara fler personer på gång! Skönt det så kan man få börja kämpa åt sig ett rådjur redan i år! :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick precis glädjande besked. Verkar bli kurs iallafall nu då. verkar vara fler personer på gång! Skönt det så kan man få börja kämpa åt sig ett rådjur redan i år! :(

härligt att höra!.. de glädjer mej!.... ja kan juh inte komma över till "ön" i höst så får du inte jaga!... :angry:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man ska ju klara skiten också! :angry: just nu har jag inget sikte då jag sköt sönder det igår så just nu e ja lite handikappad i detta skytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man ska ju klara skiten också! :( just nu har jag inget sikte då jag sköt sönder det igår så just nu e ja lite handikappad i detta skytte.

Hur lyckades du med det?? :angry:

Du vet om att det pilen som ska flyga iväg och bågen ska vara kvar i handen va?

Inte tvärtom.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man ska ju klara skiten också! :D just nu har jag inget sikte då jag sköt sönder det igår så just nu e ja lite handikappad i detta skytte.

:( ..... hmmf... då måste du vara en väldigt bra skytt om du lyckats me de!... sj har ja skjutit väldigt mycket pil å aldrig klarat av de!... :angry: ... ;)

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja alltså det gick till såhär. Pilhyllan satt/sitter bara med en skruv= att den för varje pil har trillat ner nån tiondels mm.. vilket till slut resulterar i att vinkeln på hyllan gör att pilen studsar upp i siktet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nå. skit samma. en biscuithylla e på väg samt foxfiresikte med endast en pinne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

"Beslutet är flyttad till sensommaren"

Råkade dom nämna vilket år.

I ärlighetens namn har svepskälen varit många under åren som har gott. T.ex älgjaktsutredningen, fågelinfluensan, blyfrågan, fjälljaktsfrågan, rovdjursfrågan,... etc.

För mig är ett brutet löfte, ett brutet löfte, punkt slut.

Men svensk jägarkår är känd att "knuta näven i fickan"

Se t.ex morkulljaktsfrågan. Ingen "GO" precis.

Lite fransk latinsk revolutionsanda skulle inte skada i lagomlandet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Beslutet är flyttad till sensommaren"

Råkade dom nämna vilket år.

I ärlighetens namn har svepskälen varit många under åren som har gott. T.ex älgjaktsutredningen, fågelinfluensan, blyfrågan, fjälljaktsfrågan, rovdjursfrågan,... etc.

För mig är ett brutet löfte, ett brutet löfte, punkt slut.

Men svensk jägarkår är känd att "knuta näven i fickan"

Se t.ex morkulljaktsfrågan. Ingen "GO" precis.

Lite fransk latinsk revolutionsanda skulle inte skada i lagomlandet.

Att införa en helt ny jaktmetod i Sverige verkar ta lång tid. Men tänk på att det tog 15 år för Jägareförbundet att få till fällfångsten. Då har man ca 200 000 medlemmar bakom sig och de ekonomiska muskler det ger.

SBJF har inte det medlemstalet och inte den ekonomin. Bågjägareförbundet har inga möjligheter att utöva några som helst påtryckningar mot beslutsfattarna.

Därför är det med långsiktiga förhandlingar och information man når fram bäst i bågjakts frågan.

I det läget framstår allt revolterande och försök till påtryckningar som enbart löjligt.

Kör man den taktiken så får man tillbaka tillståndsansökan med ett fett NEJ skrivet med röda bokstäver.

Mig veterligen har aldrig några löften gått ut på att när vi ska få ett tillstånd. SBJF kan bara förmedla det som naturvårdsverket ger som besked. Frågan är under utredning hos verket och de svarar oss precis när det behagar dem.

Dyker det upp nåt viktigare så läggs vårt ärende åt sidan.

Vi ska komma ihåga att bågjaketn är en liten fråga för dem och således ligger den långt ner i prioritet. Men ju fler som ansluter sig som medlemmar i SBJF desto större möjligheter ges att ro i hamn ett positivt besked. Vore vi 100 000 medlemmar så skulle bågjakten ha en större vikt vid förhandlingsbordet.

Det sista som verket sagt är att ett besked kommer under sommaren och vi kan bara vänta i dagsläget.

Tråkigt tycker jag med, men tyvärr så är det att bara gilla läget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Det sista som verket sagt är att ett besked kommer under sommaren och vi kan bara vänta i dagsläget."

Hoppas dom nämnde även årtalet!

Bakom hörnet lurar sälfrågan, skarvarna, mårdhunden, ejderdöden, kronviltsförvaltningen...etc.

Bågjakten verkar inte vara så viktig fråga för oss heller eftersom vi alltid väntar med mössan i handen.

Även som "en liten kund" kan man kräva respekt utav verket. det enda dom behöver göra är att hålla sina löften(hoppas det håller den här gången).

Mig veterligen finns det en jägare som har tillstånd att jaga med en armborst i Sverige(gråfågel) så kanske vi skulle anlita honom som konsult och lobbyist eftersom han är ännu mindre än SBJF och har lyckats ändå trots alla dessa "viktigare frågor" i vägen.

När vi senast förlorade morkullejakten var jägarreaktionerna ungefär såhär: "Vad tråkigt,det var ganska trevligt och mysigt med sommarjakten"

Motsvarande sak i Frankrike skulle ha orsakat följande: Jägarna går mangrannt till huvudstaden med sina hagelbössor, skjuter några salvor framför riksdagshuset och vips då jagar dom morkullor igen.

Förresten jagar dom med pilbågar också, och inte bara morkullor.

En gång i tiden träffade jag ordföranden i franska bågjägarförbundet och frågade honom "vad får ni jaga egentligen med pilbåge i Frankrike" och han svarade "mindre djur". Min naturliga följdfråga var angående kronhjortar som jag visste att dom jagade.

Han svarade "Kronhjortar är mycket mindre än elefanter och vi har inga elefanter, så vi har bara små djur i detta land". Så man började jakten med lite fri tolkning och nu är dom den största bågjägarnationen i Europa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Det sista som verket sagt är att ett besked kommer under sommaren och vi kan bara vänta i dagsläget."

Hoppas dom nämnde även årtalet!

Bakom hörnet lurar sälfrågan, skarvarna, mårdhunden, ejderdöden, kronviltsförvaltningen...etc.

Bågjakten verkar inte vara så viktig fråga för oss heller eftersom vi alltid väntar med mössan i handen.

Även som "en liten kund" kan man kräva respekt utav verket. det enda dom behöver göra är att hålla sina löften(hoppas det håller den här gången).

Mig veterligen finns det en jägare som har tillstånd att jaga med en armborst i Sverige(gråfågel) så kanske vi skulle anlita honom som konsult och lobbyist eftersom han är ännu mindre än SBJF och har lyckats ändå trots alla dessa "viktigare frågor" i vägen.

När vi senast förlorade morkullejakten var jägarreaktionerna ungefär såhär: "Vad tråkigt,det var ganska trevligt och mysigt med sommarjakten"

Motsvarande sak i Frankrike skulle ha orsakat följande: Jägarna går mangrannt till huvudstaden med sina hagelbössor, skjuter några salvor framför riksdagshuset och vips då jagar dom morkullor igen.

Förresten jagar dom med pilbågar också, och inte bara morkullor.

En gång i tiden träffade jag ordföranden i franska bågjägarförbundet och frågade honom "vad får ni jaga egentligen med pilbåge i Frankrike" och han svarade "mindre djur". Min naturliga följdfråga var angående kronhjortar som jag visste att dom jagade.

Han svarade "Kronhjortar är mycket mindre än elefanter och vi har inga elefanter, så vi har bara små djur i detta land". Så man började jakten med lite fri tolkning och nu är dom den största bågjägarnationen i Europa

Jag tror dom tar beslutet sensommaren 2018.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...