Hoppa till innehåll

Besked om bågjakt dröjer!


ThomasMamre

Recommended Posts

Det verkar ju rimligt och logiskt när man ser in i framtiden och samtidigt även tittar lite i backspegeln vad som har skett under senaste 20 åren.

Ja, den senaste tiden har det hänt mycket med acceptansen för bågjakt i Sverige. En ansökan ligger inne för behandling och båda jägareorganisationerna har avgett positiva remissvar.

Något som var en omöjlighet för 10-15 år sedan.

Förändringar tar tid och SBJF har lagt ner enorm möda för att påverka olika instanser under en lång tid. Det börjar nu ge resultat.

Eller hade du velat organisera arbetet annorlunda för att nå framgång?

Kanske samla alla bågjägarna för 20 år sedan och åka till riksdagen och skjuta lite pilar i dörren och förvänta dig att ha ett tillstånd till bågjakt dagen efter? Ansökan på franskt vis alltså.

Jag tvivlar ju på att det hade gett önskat resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Herr Mattsson

    10

  • ThomasMamre

    9

  • J S

    9

  • crowfear

    7

I och med att ansökan inte gick in förrän 2007 så är det väl helt ok med beslut 2008? Man kan ju inte förvänta sig beslut före ansökan har gått in, det är inte naturvårdsverket som skjutit upp ett beslut i evighet. Jag tycker dessutom bågjägarförbundet gjort det väldigt bra genom att först informera jägarförbunden, ordna statistik osv så frågan inte bara kör fast i remissvar od, de väntade tills tiden var mogen och oddsen var bra. Jag tror den franska modellen ger föga resultat i sverige. Några hundra protesterande bågjägare skulle bara bli löjligt, ses som arga ufon... .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I och med att ansökan inte gick in förrän 2007 så är det väl helt ok med beslut 2008? Man kan ju inte förvänta sig beslut före ansökan har gått in, det är inte naturvårdsverket som skjutit upp ett beslut i evighet. Jag tycker dessutom bågjägarförbundet gjort det väldigt bra genom att först informera jägarförbunden, ordna statistik osv så frågan inte bara kör fast i remissvar od, de väntade tills tiden var mogen och oddsen var bra. Jag tror den franska modellen ger föga resultat i sverige. Några hundra protesterande bågjägare skulle bara bli löjligt, ses som arga ufon... .

Det är precis som du beskriver det. Med litet medlemsantal finns inte mycket muskler att föra väsen med.

Bågjaktsfrågan har behövt lång tid för att mjuka upp andra jägare och framförallt beslutande myndigheter.

Att börja med en tjurrusning och högljutt kräva bågjakt, utan att presentera faktabaserad information och utan att förankra frågan bland alla de kontakter som byggts upp under årens lopp, gör att man garanterat får ett nej på en ansökan och stänger dörrarna för en lång tid framöver.

Men samtidigt förstår jag den frustration som vissa har. SBJF bildades 1986 och har alltså varit verksamma i 22 år för att återinföra bågjakten i Sverige. 22 år är en lång tid. Mycket har hänt under resans gång. Men jag är så ovanligt positiv av mig så jag tror nämligen att vi en dag ska kunna jaga med båge i Sverige. Annars hade jag inte jobbat så hårt för frågan.

Jag tycker samtidigt att det är synd att många väljer att stå vid sidan av och vänta med att bli medlemmar i SBJF "tills det händer något, eller till vi har tillstånd att jaga". Dessa personer kan ju egentligen inte vara speciellt intresserade av att få bågjakt i Sverige. Det är ju nu vi behöver varenda medlem. När vi väl har nått målet och fått bågjakt i Sverige så är ju behovet av medlemmar inte lika skriande stort. Men det finns ju alltid personer som helst vill sätta sig vid dukat bord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns skönt att vi fick igång lite debatt i forumet,det brukar pigga upp besöksfrekvensen.

Jag håller med att vi är rätt så få i antalet.

Men SBJF måste göra lite självransakan i detta. Det är mycket stor medlemsomsättning: Nya medlemmar kommer och är ivriga, tiden går, inget händer,...medlemmarna slutar betala medlemsavgiften. Klassikst sätt är det så att det är "dyrare att skaffa en ny kund som att behålla en gammal"

En utav orsakerna är att SBJF informerar inte sina medlemmar vad som sker, positivt eller negativt, dvs håller medlemmarna informerade så att dom stannar kvar som medlemmar.

Ett levande exempel är websidans aktualitet. : Nyhetsbrev 2005 är det färskaste som förbundet har att bjuda.

SBJF har också alldeles för påkostad tidning. Förbundet har helt enkelt inte råd att ha en så dyr tidning med de medlemsantalet som finns idag.

Båttre en billigare tidning som kommer ut regelbundet än en tidning som dimper i brevlådan ibland.

Pengarna ska räcka till lobby verksamhet till jaktvårdskonsulter,mässor, etc.

Den finska modellen var att beväpna jaktvårdskonsulterna med pilbågar och resten sköter sig självt, eftersom dom vill jaga med sina pilbågar även större djur. Så jag är nog rädd att finnarna ska jaga vitsvanshjortar med sina pilbågar innan vi får släppa pil på dom svenska jaktmarkerna.

Hoppas att jag har fel. Med revoltanda menar jag att man ska kräva sin rätt och inte ta mössan i handen direkt när det blir motigt.

Jag har ett levande exempel på detta. Ett par år sedan fick jag obehaglig arytmi i hjärtat (mars månad) och gick till vårdcentralen. Undersöktes men inget fel hittades. Men jag fick en remiss till en grundlig undersökning som skulle ske i September med motiveringen att det måste undersökas eftersom det kan vara allvarligt när det är frågan om hjärtat. Väntan från mars till september kändes inte riktigt bra och logiskt. Jag begärde att få namnet på personen som bestämde att undersökningen skulle göras först i september. Jag sa att ifall jag har hunnit stryka med p.g.a långsam hantering av ärendet skulle man i alla fall veta vilken person ska få sitt namn i en saftig tidningsartikel. Som resultat fick jag komma in till undersökningen veckan därpå.

Så lite "Go" skadar aldrig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att godkänna båge som jaktvapen är hyckleri om det inte blir tillåtet med revolver, men jag kanske är ute och cyklar - det brukar jag vara :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så lite "Go" skadar aldrig.

Det har du alldeles rätt i. Men man ska veta när det är dags att gasa och bromsa.

När det gäller den biten så tror jag SBJF har gjort helt rätt som inte har stressat på ansökan.

Det är bara att se hur det gick i Norge. Där stressades ansökan fram och det var bråttom med inlämnandet. De fick ett nej och nu är dörren tillsvidare stängd för nya ansökningar.

De avvaktar utvecklingen i Sverige.

Det är svårt att jämnföra Sverige och Finland rakt av. Vi vet sedan länge att finnarna har lättare och kortare väg att komma till beslut. Man drar inte på saker i långbänk. Sedan är det en mer jaktvänlig inställning i hela Finland. Men detta känner ju du o jag redan till! =)

Jakten i Finland är inte en lika komplicerad historia som i Sverige.

Trots att jag nu inte bott i Finland sen 1984 så vill jag minnas att lagarna stiftades för att hjälpa jägarna. Här i Sverige får man ibland känslan av att varje beslut som kommer från EU-håll måste tolkas till jägarnas nackdel. Något annat verkar inte vara möjligt.

Dina övriga funderingar om hemsida och tidningen behandlar jag inte på detta forum. men kan säga att förändringar är på gång.

Nu blir jag borta en tid från forumet. Semester tror jag det kallas. Kuska runt med familjen och bränna dyr bensin till bensinbolagens stora glädje.

Ha det bra alla ni som läser detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att godkänna båge som jaktvapen är hyckleri om det inte blir tillåtet med revolver, men jag kanske är ute och cyklar - det brukar jag vara :P

Har skjutit en del handeldvapen. Men är inte speciellt imponerad av vare sig precision eller effekt.

Men nog funkar en revolver till jakt i händerna på rätt kille. Den brukas ju i andra länder med framgång.

Nu ger ju knappast ett godkännande för bågjakt automatiskt jakt med revolver.

Du får helt enkelt göra som Bågjägareförbundet!

Bilda ett revolver jägareförbund och jobba på. Vem vet! Om 20-25 år kanske vi kan jaga med revolver också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
I måndax den 30/6 skulle naturvårdsverket fattat beslutet om bågjakten. tyvärr så kunde dom ej ta beslutet pga hög arbetsbelasting. Vildsvinsutredningen tar mycket tid av dom nu, samt att dom är kort om folk som jobbar där med dessa frågor.

Samme talade dock med dom på telefon i går, och de som kom fram där var att de ser ut som de blir jakt med båge. med under vilka former och vilket vilt är de som man måste fatta beslut om.

beslutet är framflyttat till sen sommaren som de ser ut just nu!..

så håll ut mina bågjägar bröder 2009 ser ut å bli ett bra år!. :blink::ph34r:

Mvh Mamre

I min enfald tror jag i alla fall att augusti är den sista sommarmånaden och september börjar hösten.

Detta innebär att NVV har gjort sitt beslut senast imorgon om dom inte jobbar så hårt med frågan att dom arbetar över under helgen.

Eller blir det ett brutet löfte i vanlig ordning.

Men jag har garderat mig och åker till Europa i morgon med min Black W och Liberty(passande namn på bågen faktiskt i dessa sammanhang)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
I måndax den 30/6 skulle naturvårdsverket fattat beslutet om bågjakten. tyvärr så kunde dom ej ta beslutet pga hög arbetsbelasting. Vildsvinsutredningen tar mycket tid av dom nu, samt att dom är kort om folk som jobbar där med dessa frågor.

Samme talade dock med dom på telefon i går, och de som kom fram där var att de ser ut som de blir jakt med båge. med under vilka former och vilket vilt är de som man måste fatta beslut om.

beslutet är framflyttat till sen sommaren som de ser ut just nu!..

så håll ut mina bågjägar bröder 2009 ser ut å bli ett bra år!. ;):o

Mvh Mamre

Är det någon som vet om det finns några nya utfästelser från NVV på G när dom gamla löften är brutna i vanlig ordning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Angående att va passiv...

det vill inte jag vara så hur blir jag medlem?

Mvh David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående att va passiv...

det vill inte jag vara så hur blir jag medlem?

Mvh David

Kul att du vill vara med i förbundet ! :lol:

Gå in på hemsidan, där finns allt du behöver veta, även ett kontaktformulär.

http://www.bagjakt.org/

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag betalt in 300kr och skrivit namn och adress:-D

Finns det någon chans att få tag i tidigare tidnigar typ från 07-08

Hade varit roligt å läsa lite:-D

Mvh David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

crowfear kan inte du komma till Åland i ta IBEP nu i sommar? För det blir ingen kurs om de inte blir fler anmälda :P just nu är det bara jag anmäld o de ser fan mörkt ut för mig att jaga i år ;( ;( ;( :)

Häng med till British Columbia och skjut en björn till våren. Ramse har två platser över pga sjukdom. Där behövs ingen IBEP....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Häng med till British Columbia och skjut en björn till våren. Ramse har två platser över pga sjukdom. Där behövs ingen IBEP....

Ja Janne då, får du ju flyga oxå!

:P:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag betalt in 300kr och skrivit namn och adress:-D

Finns det någon chans att få tag i tidigare tidnigar typ från 07-08

Hade varit roligt å läsa lite:-D

Mvh David

skicka ett PM till JS! han brukar ligga på lite gammla nummer!.. sedan har Kent Hansson http://www.kiharchery.com Sollebrunn, Västergötland en del på lager oxå!...

kul du blivit medlem i förbundet!.. å välkommen i gänget!.. så hoppas vi att du kommer på årsmötet som är under planering!..

de kommer bli här upp i Månkarbo Tierp!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut att man kommer.

Men får se om man inte kommer upp och hälsar på dig innan dess:-D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut att man kommer.

Men får se om man inte kommer upp och hälsar på dig innan dess:-D

Mvh

du e välkommen när det passar!.. :wub:

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter Trevligt:-D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vad säger nya besked om bågjakten då?

När blir det? Blir det?

Vilka krav kommer att ställas på utrustningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad säger nya besked om bågjakten då?

När blir det? Blir det?

Vilka krav kommer att ställas på utrustningen?

Inget klart ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läget är följande: Ingen i förbundet har utlovat någon jakt 2009. Vi insåg det redan när naturvårdsverket gick ut i media i början av året och delgav att ett beslut om bågjakten skulle tas under sommaren 2009. Arbetshypotesen har varit att jakt med båge i Sverige kommer att ske tidigast 2010. Före det hinner man inte administrera utbildningar och prov.

Men det har som villkor att beslutet kommer under året och att utbildningspaketet och andra kravspecifikationer är klara att tas i bruk.

I Svensk jakt (maj numret, tror jag) kunde vi läsa om de stora förseningar som drabbat det "jaktpaket" som skulle släppas 1 juli.

Bågjakten ingår i det paketet. Naturvårdsverket hinner helt enkelt inte med att handlägga alla förändingar som är på gång.

Jakt med båge är bara en lite del av alla nya beslut som kommer. Sen är tyvärr bågjakten en liten fråga vid sidan av andra.

Den lyfts lätt ur om viktigare ärenden kräver uppmärksamhet.

För alla er som är otåliga och tycker att vi ska vara tuffare och mer eller mindre tvinga fram ett beslut kan jag säga följande:

Vi kan säkerligen ha ett beslut redan nästa vecka om bågjakten. Men jag tvivlar på att någon bågjägare vill ha just det beslutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...