Hoppa till innehåll

skogsfågeljakten/fågeljakten 08/09


Jegern

Recommended Posts

Grattis Fredde!! Idag var det grannt ute men tyvärr var man tvungen att stycka hela dagen och igår jagade vi älg... Men nu verkar det som att vi har lagt ner för iår så nu ska tupparna trilla B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    16

  • Lars

    13

  • C-78

    11

  • olkis

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis Fredde!! Idag var det grannt ute men tyvärr var man tvungen att stycka hela dagen och igår jagade vi älg... Men nu verkar det som att vi har lagt ner för iår så nu ska tupparna trilla :P

Tackar! B)

Jo, riktigt fint ute idag! klockrent väder faktiskt, synd bara att fåglarna satt så dåligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en Orrtupp idag när jag satt på pass. Men det var älg som skulle jagas så den fick vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du säker att det är en ungtupp fredde? den såg ut att ha en jävla kraftig näbb för att vara en ungfågel! men det är lite svårt att se på bilden :)

när du säger sådär blir jag ju osäker ;) ....nä, tror den är ung, gjorde näbbtestet och den gick av....sen var tredje vingpennan kortast :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två orrtuppar i morse, sedan snabbt till slakteriet för att ta hand om älgarna (älgjakten slut för i år), vidare hem och paketera älgköttet, påbörja middagen och medan jag och pojkarna väntar på steken så får jag för mig att ta en tur ner på närmaste åkerplätten. Där blev det ett smaldjur, första rådjuret för året, helt osannolikt.

Jag kan bara säga: - Vilken dag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två orrtuppar i morse, sedan snabbt till slakteriet för att ta hand om älgarna (älgjakten slut för i år), vidare hem och paketera älgköttet, påbörja middagen och medan jag och pojkarna väntar på steken så får jag för mig att ta en tur ner på närmaste åkerplätten. Där blev det ett smaldjur, första rådjuret för året, helt osannolikt.

Jag kan bara säga: - Vilken dag!

hehe va coolt! stort grattis! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när du säger sådär blir jag ju osäker ;) ....nä, tror den är ung, gjorde näbbtestet och den gick av....sen var tredje vingpennan kortast :)

Hehe..det var en fin tupp iaf :) grattis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två orrtuppar i morse, sedan snabbt till slakteriet för att ta hand om älgarna (älgjakten slut för i år), vidare hem och paketera älgköttet, påbörja middagen och medan jag och pojkarna väntar på steken så får jag för mig att ta en tur ner på närmaste åkerplätten. Där blev det ett smaldjur, första rådjuret för året, helt osannolikt.

Jag kan bara säga: - Vilken dag!

Grattis Roger!!! :) Skönt att älgjakten är över...?

Var ut en sväng med hunden på EM, hon gjorde ett par fina fågel arbeten

första kontakten var med en järpe som fick följa med hem ;)

när jag står och grundar denna fina fågel och funderar hur lyckat det kan bli

mellan varven..... Då står hon redan på nytt för en orrtupp :o

Du kan säkert gissa hur det sluta med en järpe i ena näven samt hagelbössan

i andra.... och ett telefonsamtal :) (dock ett trevligt tele samtal med kruger)

Jaja husse kan ju inte alltid vara med... ;)

ha det bra//Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att älgjakten är över...?

Ja....skönt, men visst är det trevligt att jaga älg också. Det är bara det att det är så mycket roligare med mer aktiv jakt (personligen, jag har ju ingen älghund).

BTW, det blev en räv igår, visserligen 187 meters skott men jag hade suveränt stöd (rena bänkskyttet).

Det är ofelbart, och har alltid varit, så att telefonen ringer vid fel tillfälle.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja....skönt, men visst är det trevligt att jaga älg också. Det är bara det att det är så mycket roligare med mer aktiv jakt (personligen, jag har ju ingen älghund).

BTW, det blev en räv igår, visserligen 187 meters skott men jag hade suveränt stöd (rena bänkskyttet).

Det är ofelbart, och har alltid varit, så att telefonen ringer vid fel tillfälle.........

Bra håll undan herrmickel!! 187m :mellow:;)<_< En sako och en duglig skytt = Bänkskytt <_<;)

Snart börjar toppjakten.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån som jagat nå i helgen?

Själv uteblev morgonens fågeljakt pga kratig blåst :angry:.....gårdagen spenderades med att jaga räv med stövare, riktigt trevligt :)

Börjar få lite konsiga funderingar nu ;) , kanske man ger upp stöthundsjakten och skaffar en...Trädskällare....va tror ni?.....har lite taskiga marker dock för injagning av en trädskällare, men det måste ju gå att lösa kan man tycka....

Är rätt sugen på en Finnspets, men morbror har en nobs och är nöjd med den....men magkänslan säger finne....vette tusan alltså....Tankar å idéer någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån som jagat nå i helgen?

Själv uteblev morgonens fågeljakt pga kratig blåst :angry:.....gårdagen spenderades med att jaga räv med stövare, riktigt trevligt :)

Börjar få lite konsiga funderingar nu ;) , kanske man ger upp stöthundsjakten och skaffar en...Trädskällare....va tror ni?.....har lite taskiga marker dock för injagning av en trädskällare, men det måste ju gå att lösa kan man tycka....

Är rätt sugen på en Finnspets, men morbror har en nobs och är nöjd med den....men magkänslan säger finne....vette tusan alltså....Tankar å idéer någon?

Du kan säker gissa vad jag tycker ;)

För mig finns det ingen jatform som kan mäta sig med att jaga med en BRA finne det är för mig den ultimata jakten. Sedan är det givetvis lika bra med en nobs som är BRA och vad jag sett verkar faktist den rasen utveklas mer än finnen för tillfället, men jag tror fortfarande att det är lättare att hitta ett bra ämne bland finnarna speciellt om man är ny i branschen och inte har så mycket kontakter.

Vad gäller lämpliga marker så kan jag nämna att jag aldrig jagar med hunden hemma vid det kräver visserligen många mil i bilen varje höst, men så är det om man vill jaga på bästa möjliga marker varje år så är det den sortens jakt som krävs att man lever i kappsäck på höstarna. Jag är även övertygad att det är bäst för en hund med att jaga på massa olika ställen jämfört mot att gnugga samma marker hela tiden då även hunden lär sig markerna och hemma marken är inte ofta den bästa.

Nu drar jag på jakt till torsdag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan säker gissa vad jag tycker :)

För mig finns det ingen jatform som kan mäta sig med att jaga med en BRA finne det är för mig den ultimata jakten. Sedan är det givetvis lika bra med en nobs som är BRA och vad jag sett verkar faktist den rasen utveklas mer än finnen för tillfället, men jag tror fortfarande att det är lättare att hitta ett bra ämne bland finnarna speciellt om man är ny i branschen och inte har så mycket kontakter.

Vad gäller lämpliga marker så kan jag nämna att jag aldrig jagar med hunden hemma vid det kräver visserligen många mil i bilen varje höst, men så är det om man vill jaga på bästa möjliga marker varje år så är det den sortens jakt som krävs att man lever i kappsäck på höstarna. Jag är även övertygad att det är bäst för en hund med att jaga på massa olika ställen jämfört mot att gnugga samma marker hela tiden då även hunden lär sig markerna och hemma marken är inte ofta den bästa.

Nu drar jag på jakt till torsdag :D

Hehehe jo det är inte allt för svårgissat ;):D

Börjar inse mer och mer att den jaktformen lämpar sig klockrent för mig....jagar 99,9% skogsfågel av den tid jag har i skog och mark, funderade först på en stående fågelhund, men jag gillar mer jakter där kulbössan är den primära beväpningen så då borde ju trädskällarjakten passa mig som handen i handsken :angry:

Har jagat en gång med trädskällare, med min morbrors nobs, men tja, bättre hundar finns ;).....måste nog fråga en släkting här i byn om man får hänga med honom nån gång, han har en finne som är hyffsat duktig, dock inte i närheten lika duktig som hans förra, men den drunknade tyvärr :(.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja! jagar själv just nu med stötande hund (valde denna hund då den passar bra i lägenheten samt är tyst) Är väldigt nöjd med henne då jag brukar få skjuta rätt bra med fågel de senaste höstarna..Men även jag funderar på att skaffa en trädskällare igen efter att ha haft en nobs för en 8år sedan, då kan man ju byta av mellan hundarna och få omväxlande jakt..

Ang det där med hemma marker, så är det rätt lustigt att dom känner igen sina hemma marker och var fåglarna finns..

Köp en Nobs...eller Finne... ha ha båda är fina hundar som du säkert blir nöjd med..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang det där med hemma marker, så är det rätt lustigt att dom känner igen sina hemma marker och var fåglarna finns..

När vi ändå är inne på detta ämne, har ni(alla som jagar med hund) fått erfara att hundar efter några år lär sig i vilka marker fåglarna finns, och i vilka dem inte finns? Våran blandras som vi stöt-jagade fågel med sökte som en tok i områden där det brukade finnas fågel, typ blandskogar, tallskogar, medans hon kom o trampade i fötterna i när det blev dålig skog där det sällan brukar finnas fågel, sen när det blev bättre skog så började hon söka bättre genast. Även märkt tendenser till detta hos min brors finnspets.

Detta handlar alltså inte om att hundarna minns markerna, utan att dem kan "läsa" skogen. Har ni liknande erfarenheter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen sett tjäder...jag har inte sett en endaste tjädertupp under hela hösten och då har jag jagat minst en gång i veckan, men nu!!! :lol:

Jag hade en underbar torsdag, solen strålade och helt vindstilla ca 5minus. Jag hade bestämt att jag skulle prova en nygammal jaktmark som jag ej varit på sedan -04. Jakten började bra först en orrtupp med hagel sedan upptäckte jag en till orrtupp som satt långt ute på en myr. Dagen till ära hade jag lämnat min 22magnum hemma och tagit med min Ruger 243 och tur var väl det då orren satt på exakt 192 meter enligt avståndsmätaren. Jag la mig till rätta med bra stöd och ca 2minuter senare låg en död orre vid en lite myrtall.

Efter jag hämtat orren fortsatte jakten på hedmarken vid myren, men det roliga i jakten var (förutom orrarna) att ÄNTLIGEN så hade jag massor med tjäderkontakt. Sammanlagt så skrämdes 10st tjädrar upp på den lilla sträckan jag gick. Det var 4st tuppar och 6st hönor, det ända som var dumt var att hälften skrämde jag upp och de flög på för långt avstånd eller så var Berettan riktad åt fel håll. Jag hade faktiskt en straffspark på en tjäderhöna som jag missade (kanon arbete av hunden) men den ryggsäck jag hade stramade åt kring axeln att jag inte fick till ett bra skott.

Men...nu har jag sett dem och jag ska tillbaka igen!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara skriva ett tillägg till min gårdagsjakt. Jag har skrivit om det tidigare, men jag blir så JÄVLA LESS på dessa vägjägare!!!

Det spelar ingen roll vilken liten väg man åker in på som är mellan Mårdsel och Polkem med omnejd, så har det varit någon och snurrat där. Det är så uppenbart att det ÄR vägjägare då förarna av bilen bara har vänt vid varje vändplan som finns och fortsatt till nästa.

Så är det varje gång jag har varit ute...jag hoppas att jag träffar på dem någon gång, jag har funderingar på att åka ut tidigt någon morgon och lämna bilen på ett annat ställe och ta en långpromenad för att vänta in dem.

:lol::blink::blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har också sett dessa hjulspår efter vägarna i området.

Mötte en bil förra hösten i gryningen och i den satt en gubbe i 80+ ungefär, sedan kan vi bara spekulera i vad han gjorde där den tiden :lol:

Kul att du till slut hittade lite tjäder på marken, jag var dit förra veckan och hittade också bra med fågel.

Gick runt ett berg och hade nog 15-20 fåglar på vingarna, mest tjäder och flera tuppar.

Tyvärr var dom tokrädda, så vi kom inte till skott vid någon av alla de gånger hundarna stod för dom, kul var det iaf att se (höra) fågel denna höst till slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har också sett dessa hjulspår efter vägarna i området.

Mötte en bil förra hösten i gryningen och i den satt en gubbe i 80+ ungefär, sedan kan vi bara spekulera i vad han gjorde där den tiden :blink:

Kul att du till slut hittade lite tjäder på marken, jag var dit förra veckan och hittade också bra med fågel.

Gick runt ett berg och hade nog 15-20 fåglar på vingarna, mest tjäder och flera tuppar.

Tyvärr var dom tokrädda, så vi kom inte till skott vid någon av alla de gånger hundarna stod för dom, kul var det iaf att se (höra) fågel denna höst till slut.

Ska vi dela med till varandra... :lol: via pm så klart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var skogsfågeljakten slut för Finlands del detta år. Studierna tog mycket tid, men sista dan skulle jag hinna ut. Kollar väderleksrapporterna i början på veckan: två snöflingor, två regndroppar, 10 sekundmeter. Det är så man skulle kunna gråta... :D

Nåja, väderleksrapporterna har haft fel förr, och inte vill man ju missa hela skogsfågeljakten, så skam den som ger sig. Iväg till skogen bar det imorse. Konstaterar att det är mulet men uppehåll när jag kör iväg, så man kanske hinner pröva på lite järppipa och eventuellt hitta en orre innan det bryter lös. Naiv tanke. 200 meter före jag kommer in på vårt jaktlagsområde så kommer de första regndropparna på vindrutan.

Nu bör det betonas att det var årets sista skogsfågeldag, man kan ju inte precis rycka på axlarna "Äsch, det var synd, vi tar det i september istället", så trotsande allt prat om att "skogsfågel kan inte jagas om det blåser" kliver jag ur bilen i ett stilla duggregn och känner en kall vind mot mitt ansikte.

Markerna har jag inte jagat skogsfågel på tidigare, så jag känner dem rätt dåligt. Det blir därför mest att ströva på lite på måfå och hoppas att man stöter upp nån fågel (hund har jag inte heller...). Vid lovande ställen stannar jag och visslar lite i järppipan, men några järpar hörs inte av.

Så jag går vidare. Kommer till en myr med en liten sjö där jag jagat änder under hösten. Sjön är frusen och några andra fåglar syns inte heller. Förutom en ensam hackspett och ett meståg som drar förbi.

Klockan elva har vädret slagit om från duggregn till snöyra, så jag bestämmer mig för att det är dags att ge upp. Årets saldo på skogsfågel jakten: noll fåglar. På den positiva sidan kan man ju konstatera att jag inte heller skjutit några bommskott. :D Nåja, bättre lycka nästa år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om man skulle kunna gillra en fälla för dessa jäv.a vägjägare, typ en orrbulvan eller nåt och sen filma dom..Även jag stötte på en man i 40år åldern som skulle "jaga fågel" han hade en 22a i baksätet och inga stövlar eller kängor i bilen (kombi) och var själv utrustad med tennisdojor!!!?? :D han hade dessutom mage att fråga mig var jag brukar hitta fågel,,Om han fick nå svar kan ni säkert lista ut...

Nåja! även jag har nu hittat en spelmyr där det finns orre. Men nu börjar det väl bli för sent snart, ska dit imorgon och försöka ta en med 243an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man provat detta med bulvan och lockpipa, förutsättningarna imorse var inte det bästa med byig vind.Jag kasta upp 2bulvaner och tänkte vänta en stund trots vinden, Sätter mig ner och ser det komma 5orrar över myren! Så jag blåser lite i pipan och jovisst dom träar på ca 150m håll, efter lite bök är jag i läge för skott. skottet går och orren flyger!! Fu*k glömde vinden, en sitter kvar mitt i aspen så jag vind kompenserar och den faller direkt :P

Detta var rätt rolig jakt men jag tycker det är ännu roligare att försöka smyga på orrarn när dom sitter på post i talltopparna,detta är riktigt svårt å kul!

Bild från idag!

post-1827-1225553919_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Mårdsel bor tyvärr en gubbe med sällsynt låg moral vad gäller jakt och fiske, Pålkem berikades för två år sedan med en nyinflyttad idiot vilken med förkärlek bedriver biljakt. Det är känt vilka dessa personer är och dom har också konfronterats av bybor utan resultat. Att möta någon av dessa två idioter, vilket jag gjort allt som oftast i höst, när man är på väg ut är en humörsänkare av stora mått!

Efter att hittills hunnit med tjugosex jaktdagar, varav tio med hund i block 1 - 4 konstaterar jag inte utan viss bitterhet att biljakten i kombination med ett tilltagande jakttryck kraftigt reducerat antalet tjäderkontakter. Då jag under sensommaren strövade en hel del i ovan nämnda block i syfte att få koll på antalet föryngringar och därför har hygglig koll på antalet kullar så är min bitterhet dubbel.

Toppjakten får avgöra om det blir till att hitta ny "hemmamarker" eller om det blir radikalare åtgärder mot biljägarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Mårdsel bor tyvärr en gubbe med sällsynt låg moral vad gäller jakt och fiske, Pålkem berikades för två år sedan med en nyinflyttad idiot vilken med förkärlek bedriver biljakt. Det är känt vilka dessa personer är och dom har också konfronterats av bybor utan resultat. Att möta någon av dessa två idioter, vilket jag gjort allt som oftast i höst, när man är på väg ut är en humörsänkare av stora mått!

Efter att hittills hunnit med tjugosex jaktdagar, varav tio med hund i block 1 - 4 konstaterar jag inte utan viss bitterhet att biljakten i kombination med ett tilltagande jakttryck kraftigt reducerat antalet tjäderkontakter. Då jag under sensommaren strövade en hel del i ovan nämnda block i syfte att få koll på antalet föryngringar och därför har hygglig koll på antalet kullar så är min bitterhet dubbel.

Toppjakten får avgöra om det blir till att hitta ny "hemmamarker" eller om det blir radikalare åtgärder mot biljägarna!

Ja...jag vet också vilka de är... ^_^ Jag har sett att det hänger en hel del fågel utanför husingången där den ene bor i Polkem. Många fåglar hänger där tidigt på morgonen!!!

Vi borde igentligen göra en gemensam åtgärd, jag har även fått berättat av mannen i Mårdsel att han ibland suttit i fönstret i sitt hus och skjutit orre. Jag ifrågasatte mannen, men svaret var att det var hans gård och då gör han som han vill.

Man var ju lite orolig att i frågasätta för mycket då jag hade min stuga där tidigare. (jag ville ha den orörd) Samma man lägger ju även ut laxnät tvärs över råneälven på sommaren, jag har kontaktat länsstyrelsen men de gör ingenting och jag har även pratat med Gunnar Westrin, som inte ville göra någonting då han vet vem mannen är.

Så...vad göras ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...