Hoppa till innehåll

skogsfågeljakten/fågeljakten 08/09


Jegern

Recommended Posts

Måste säga att på mina marker verkar det vara mkt. gott om fågel, ser minst 10-15 orrar och 5-6 tjädrar varje gåång jag är ute, så på dom markerna verkar det helt ok. Är riktigt skoj med tanke på att jag håller på att jaga in hunden. (som förövrigt skäller duktigt på fågel) :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    16

  • Lars

    13

  • Hallen

    11

  • olkis

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dagen jakt gav förutom några fåglar i säcken en riktig närkontakt med björn :wub: Hunden stod och skällde osäkert som hon brukar göra om det är okännt folk eller hundar så jag går fram för att se efter då rusar det upp en björn och hunden kommer som ett skott till mig men som tur var inte björnen :rolleyes: 500 meter längre fram blir det samma sak fast då går jag inte fram utan kallar på hunden och går sedan åt ett annat håll och med skott i loppet och öppna lock på kikaren. Det är andra gången jag är riktigt nära björn fast förra var betydligt värre för då var det hona med tre ungar som gjorde två skenanfall på mig och kompisen och vände på 7-8meter då var kalsong byte nära ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagen jakt gav förutom några fåglar i säcken en riktig närkontakt med björn :blush: Hunden stod och skällde osäkert som hon brukar göra om det är okännt folk eller hundar så jag går fram för att se efter då rusar det upp en björn och hunden kommer som ett skott till mig men som tur var inte björnen :unsure: 500 meter längre fram blir det samma sak fast då går jag inte fram utan kallar på hunden och går sedan åt ett annat håll och med skott i loppet och öppna lock på kikaren. Det är andra gången jag är riktigt nära björn fast förra var betydligt värre för då var det hona med tre ungar som gjorde två skenanfall på mig och kompisen och vände på 7-8meter då var kalsong byte nära :wub:

Kalsongbytet nära.... jo jo :wacko:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagen jakt gav förutom några fåglar i säcken en riktig närkontakt med björn :wacko: Hunden stod och skällde osäkert som hon brukar göra om det är okännt folk eller hundar så jag går fram för att se efter då rusar det upp en björn och hunden kommer som ett skott till mig men som tur var inte björnen :unsure: 500 meter längre fram blir det samma sak fast då går jag inte fram utan kallar på hunden och går sedan åt ett annat håll och med skott i loppet och öppna lock på kikaren. Det är andra gången jag är riktigt nära björn fast förra var betydligt värre för då var det hona med tre ungar som gjorde två skenanfall på mig och kompisen och vände på 7-8meter då var kalsong byte nära :blush:

Spännande!! Hur nära var det? (avstånd)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Lars. Är det Åsele nallar du varit å hälsat på? Har varit ute här hemma i dag och haft 6 fågelkontakter men ingen som vill sitta ens i 30 sek

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Lars. Är det Åsele nallar du varit å hälsat på? Har varit ute här hemma i dag och haft 6 fågelkontakter men ingen som vill sitta ens i 30 sek

Tjena Björn!

Japp det var en Åsele nalle och hållet var runt 50meter. Idag höll jag mig enbart till dessa och jag tycker dem sitter riktigt bra innan dem ramlar ned :lol:

post-857-1223584959_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Björn!

Japp det var en Åsele nalle och hållet var runt 50meter. Idag höll jag mig enbart till dessa och jag tycker dem sitter riktigt bra innan dem ramlar ned :D

post-857-1223584959_thumb.jpg

Grattis Lars!! Det gjorde ni bra B):lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Björn!

Japp det var en Åsele nalle och hållet var runt 50meter. Idag höll jag mig enbart till dessa och jag tycker dem sitter riktigt bra innan dem ramlar ned ;)

post-857-1223584959_thumb.jpg

Oj de var en fin tupp. Har du vägt denna?

Hur tycker du 7BR:en uppför sig då? De är vell med den du jagar?

Grattis till tuppen btw...

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj de var en fin tupp. Har du vägt denna?

Hur tycker du 7BR:en uppför sig då? De är vell med den du jagar?

Grattis till tuppen btw...

Mvh//Jonas

Nej jag har inte vägt den och det är ingen märkvärdig tupp utan en helt normal bara jag som lyckades väl med knepet att hålla bytet på sträckta armar mot kameran för att luras ;)

7br:en uppför sig väldigt bra och senaste jakterna har jag även jagat spelorre varje morgon så jag har skjutit med 130gr. SMK även på ståndskallen och även den fungerar bra på korta håll. Svagheten med denna är att den är väldigt snäll mot fåglarna vilket är lite problem att orrarna ofta kan flyga en bit om skotten inte sitter i ryggplåten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt Lars <_<

Härligt att få se en bild på mannen som spöade mig i månadstävlingen sist,kan inte vara lätt att va tjäder i dina trakter!

Vackert vilt!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Björn!

Japp det var en Åsele nalle och hållet var runt 50meter. Idag höll jag mig enbart till dessa och jag tycker dem sitter riktigt bra innan dem ramlar ned ;)

post-857-1223584959_thumb.jpg

Ingen dålig tupp det där.Grattis.

Ska upp till V-Ormsjö på prov 20-21/10 så jag hoppas de sitter lite bättre då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte vägt den och det är ingen märkvärdig tupp utan en helt normal bara jag som lyckades väl med knepet att hålla bytet på sträckta armar mot kameran för att luras :o

7br:en uppför sig väldigt bra och senaste jakterna har jag även jagat spelorre varje morgon så jag har skjutit med 130gr. SMK även på ståndskallen och även den fungerar bra på korta håll. Svagheten med denna är att den är väldigt snäll mot fåglarna vilket är lite problem att orrarna ofta kan flyga en bit om skotten inte sitter i ryggplåten

Vad ligger du på för hastighet med 130gr:arna?

Jag förstår du måste sakna din 22-250 när du ser orrarna flyga iväg efter skotten :o:D

Mvh//J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ligger du på för hastighet med 130gr:arna?

Jag förstår du måste sakna din 22-250 när du ser orrarna flyga iväg efter skotten :D:wacko:

Mvh//J

Runt 780 har jag på dem har vågat pressa upp dem i 810 men det sliter hårt på hylsorna då så jag är nöjd med 780.

Tja 22-250 står i skåpet efter ett aktivt val av mig :wacko: Visst kan det bli att leta någon orre men jag kan skjuta betydligt fler med denna bössa då jag slipper välja lägen på samma sätt som med 22-250. Skulle jag sedan vilja få 22-250 effekt så finns det väl några hyfsade varmint kulor i 7mm också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAAAA!!!!!!!!!!

Fick skjuta mig en tjädertupp imorse! :D kom och gick vid kanten på ett hygge, och i ögonvrån ser jag nått i toppen på en tall...vrider på huvet lite sakta och får då syn på en tjädertupp som sitter med sträckt hals och betraktar mig på endast 60m!!!....jävlar....det var första tanken, sen lyckades jag hala fram bössan, mantla i en patron, fälla upp flip-skydden och tillslut få in den i kikaren...vet ni hur stor en tjäder är på 60m med 20ggr förstoring :huh:....vred ner till 8ggr och lät sedan skottet gå :unsure:....den tumlade fint från toppen! :D....så JÄVLA nöjd jag är nu!...nu spelar resten av sesongen ingen roll, jag har fått min tjäder nu! :mellow:

och det roligaste av allt var att det var en liten ungtupp!, således finns det fler kvar! :mellow:

IMG_8791ff.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAAAA!!!!!!!!!!

Fick skjuta mig en tjädertupp imorse! ;) kom och gick vid kanten på ett hygge, och i ögonvrån ser jag nått i toppen på en tall...vrider på huvet lite sakta och får då syn på en tjädertupp som sitter med sträckt hals och betraktar mig på endast 60m!!!....jävlar....det var första tanken, sen lyckades jag hala fram bössan, mantla i en patron, fälla upp flip-skydden och tillslut få in den i kikaren...vet ni hur stor en tjäder är på 60m med 20ggr förstoring :P....vred ner till 8ggr och lät sedan skottet gå ;)....den tumlade fint från toppen! <_<....så JÄVLA nöjd jag är nu!...nu spelar resten av sesongen ingen roll, jag har fått min tjäder nu! :D

och det roligaste av allt var att det var en liten ungtupp!, således finns det fler kvar! :D

IMG_8791ff.jpg

GRATTIS!! :D

Ibland går det bara av farten... :D ( Kuslig känlsa att se en tjädertupp sitta & glo på en )

Men desto kusligare för honom :P "denna gång"

ha det//Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det en jätte fin dag, -4 och helt vindstilla.

Såg ett 30-tal orrar och en tjädertupp idag, dock blev det inte ett enda skott avlossat, dom var väldigt skygga idag, tog mig in på runt 200m och precis när man skulle skjuta drog dom :rolleyes:

Tjädern är ju en story för sig, om man hade varit mer uppmärksam så kanske, ja kanske man hade upptäckt den....såg 5 orrar som satt å betade i en tall aldeles vid kanten på ett hygge, det var runt 400m dit så jag började att smyga, när jag var inne på runt 250m så sticker det en tjädertupp ca 150m från mig, den satt nån meter ner i en stor tall vid samma hyggeskant :angry: ....när den stack så drog den med sig orrarna, som visade sig vara betydligt fler än 5st :blush:.....skitkul att se så mycket fågel! Att jag sen gick tomhänt hem spelar mindre roll.

Ingen annan som jagat i helgen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det en jätte fin dag, -4 och helt vindstilla.

Såg ett 30-tal orrar och en tjädertupp idag, dock blev det inte ett enda skott avlossat, dom var väldigt skygga idag, tog mig in på runt 200m och precis när man skulle skjuta drog dom :rolleyes:

Tjädern är ju en story för sig, om man hade varit mer uppmärksam så kanske, ja kanske man hade upptäckt den....såg 5 orrar som satt å betade i en tall aldeles vid kanten på ett hygge, det var runt 400m dit så jag började att smyga, när jag var inne på runt 250m så sticker det en tjädertupp ca 150m från mig, den satt nån meter ner i en stor tall vid samma hyggeskant :angry: ....när den stack så drog den med sig orrarna, som visade sig vara betydligt fler än 5st B).....skitkul att se så mycket fågel! Att jag sen gick tomhänt hem spelar mindre roll.

Ingen annan som jagat i helgen?

visst är det härligt att det finns fågel :D man kan ju inte alltid dra "vinstlott" :blush:

Jag var ut på orrmyren ett kort besök på morgonen. satte upp 4 bulvaner och

började invänta..... Klockan 08.00 kommer det en ensam orrtupp rakt mot gömslet

och det var det sista den tuppen gjorde :lol::D Såg för övrigt lite fågel 6-7orrar

men vinden var lite för kraftig.

mvh//Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

visst är det härligt att det finns fågel :D man kan ju inte alltid dra "vinstlott" B)

Jag var ut på orrmyren ett kort besök på morgonen. satte upp 4 bulvaner och

började invänta..... Klockan 08.00 kommer det en ensam orrtupp rakt mot gömslet

och det var det sista den tuppen gjorde B):D Såg för övrigt lite fågel 6-7orrar

men vinden var lite för kraftig.

mvh//Risto

Jo, hela morgonen blir räddad bara man får se fågel ;)

Grattis till orren! ;).....vinden är ett gissel, snacka om att den kan sabba en hel dag :huh:....har några tallar utanför fönstret, rör sig grenarna på den så kryper man ner i värmen igen, ingen idé att åka ut.

Grattis Beretta! :P....har ni bra med fågel iår?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...