Hoppa till innehåll

Skogsfågelpremiären närmar sig!


C-78

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    15

  • Foffe

    10

  • C-78

    9

  • novacula

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo nog längtar man allt.

Men för egen del blir de med stående.

Ser fram emot att tampas med löpande gammeltuppar på senhösten.

Får se om vi (Läs JAG) lyckas med det i år.

Hoppas på bättre med orre o mkt mindre me Järpe på mina marker i år bara!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en del kullar, men det brukar inte vara lönt att försöka sig på att säga hur det gått med föryngringen såhär tidigt. Första jaktproven brukar ge en bra koll och dessa brukar var runt 15 Aug. Som vanligt hoppas man på ett bra år och faktum att det fläckvis var väldigt bra ifjol gör att man kan hoppas på det riktiga kronåret i år :D Måste lägga in en brasklapp att dem kullar jag sett har varit få till antalet även hört det från flera håll så ropa inte hej ännu :D

Det var så pass bra i Västerbottens inland ifjol så riktigt dåligt kan det nog inte bli då det trots allt finns rätt mycket vuxen fågel i markerna, men har föryngringen misslyckats blir det genast rätt tunt med fågel och betydligt svårare att jaga då det saknas ungfågel sållas agnarna från vetet både bland hundarna och jägarna :D

M.V.H Team.vete :D:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stötte några gammel fågel i går men ingen ung fågel

Det är lite svårare att få dom att flyga undan man ska väl stiga på dom innan dom lättar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stötte uppen kull med tre kycklingar i dag

Dom kan inte lukta mycke gordon settern kände inte dom han gick förbi utan att markera något :lol:

Det var en kyckling som höll på att flyga rätt in truten på han då blev det fart på det lilla livet :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längtar som tusan tills september/oktober när Orrarna börjar att toppa på myrarna :unsure:...fjolåret gick över förväntan, så förhoppningarna inför detta år är riktigt höga :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart är man inne i rätt månad. Men oj så man längtar till den 25.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en massiv kull(10-20st) me järpar idag.

Jycken ble alldelles knasig då de flög i ett o de tog liasom aldrig slut.

Bra träning men jag hade hoppats på färre av dem i år ;)

Men kul att de finns fågel iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någen som vet hur det ser ut med föryngringen av Tjäder i år, framför allt uppöver i landet Norrbotten och Västerbottensinlnad typ ovan odlingsgränsen på statens mark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någen som vet hur det ser ut med föryngringen av Tjäder i år, framför allt uppöver i landet Norrbotten och Västerbottensinlnad typ ovan odlingsgränsen på statens mark.

Svårt att säga än för de flesta tror jag. Vet ej om det beror på att bärtillgången är så kass i år som man inte heller hör om fågeltillgången av de lokala bärplockarna. Jag själv har varit ut några gånger, samt flera bekanta ( Norrbotten ovan odlingsgr. ) för att söka igen nå pippi.....( dock utan hund ) men vad jag sett och hört är det bara enstaka gammelfågel och rejält bra med järpkullar!! :rolleyes: men men......så har det varit tidigare år åxå uppåt landet, fast under jakten så VIPS så är fåglarna ändå där.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som jagar med trädskällare, vad är favorit kalibern? Har sett allt från 22wmr till 8x57js användas, men vilken är dominerande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som jagar med trädskällare, vad är favorit kalibern? Har sett allt från 22wmr till 8x57js användas, men vilken är dominerande?
Det är nog väldigt mycket efter tycke och smak! Många gillar 22 wm, 6,5*55, jag själv använder kombi 222 / 20 vilken funkar klockrent enl. mig! Vissa har jag sett väljer mindre kalibrar för att bespara hundens hörsel.......men jag kan tyvärr inte riktigt förstå det resonemanget, en smäll är en smäll, och jag tror ju inte hundens hörsel mår bra av någon av dem! Ska man tänka så är väl 100 % av alla stående fågelhundar döva efter hagelsmällarna inom 30 m på kala fjällytor! Har hittills aldrig hört nå´n som skjutit bort hörseln för sin trädskällarvän under de jaktbara åren! Rätta mig om jag har fel!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog väldigt mycket efter tycke och smak! Många gillar 22 wm, 6,5*55, jag själv använder kombi 222 / 20 vilken funkar klockrent enl. mig! Vissa har jag sett väljer mindre kalibrar för att bespara hundens hörsel.......men jag kan tyvärr inte riktigt förstå det resonemanget, en smäll är en smäll, och jag tror ju inte hundens hörsel mår bra av någon av dem! Ska man tänka så är väl 100 % av alla stående fågelhundar döva efter hagelsmällarna inom 30 m på kala fjällytor! Har hittills aldrig hört nå´n som skjutit bort hörseln för sin trädskällarvän under de jaktbara åren! Rätta mig om jag har fel!

Ok, jag har blivit erbjuden att jaga med en vän som har finnspetsar nämligen. Och även fått erbjudandet att när jag vill låna hans hundar om jag vill jaga själv, tills jag fått känna på det hela lite och bestämmer mig för om det är rätt hund för mig. Han har oxå uppfödning på finnspets, hehe, så han vill nog sälja valp :D Men som ni kanske sett på forumet är min 6,5:a ute för räkning.. och 22wmr:en behöver jobbas på.. så allt jag har i så fall är min 30-06.. Men den kanske fungerar lika bra den, om man är noga på skottvinklar och bebyggelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har blivit erbjuden att jaga med en vän som har finnspetsar nämligen. Och även fått erbjudandet att när jag vill låna hans hundar om jag vill jaga själv, tills jag fått känna på det hela lite och bestämmer mig för om det är rätt hund för mig. Han har oxå uppfödning på finnspets, hehe, så han vill nog sälja valp :) Men som ni kanske sett på forumet är min 6,5:a ute för räkning.. och 22wmr:en behöver jobbas på.. så allt jag har i så fall är min 30-06.. Men den kanske fungerar lika bra den, om man är noga på skottvinklar och bebyggelse.
Nu är det ju inte älg som sitter i trädet förhoppningsvis..... :) ...Nä, skämt å sido, kanske en lite väl kraftig pang för detta jaktändamål i längden. Men kör hårt, det är ju i övrigt en riktigt bra kaliber. Men jag personligen tror ju att du kommer välja en mildare kaliber ifall du kommer fortsätta med denna jaktform........( vilket du inte kommer kunna motstå :D ), med tanke på knepiga skjutställningar ibland. Funderar själv på att prova 308 w under senhöstjakten när avstånden kan börja dra iväg lite!

/ Mvh C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som jagar med trädskällare, vad är favorit kalibern? Har sett allt från 22wmr till 8x57js användas, men vilken är dominerande?

Mest använda är nog 22wmr,22hornet och 222.

Bäst skulle jag sätta denna ordning

7x33,22hornet,22wmr,222,6,5x55 och sedan använder många kombibössor,men själv har jag helt slutat använda hagel det finns som jag ser det bara nackdelar att skjuta hagel på sittande fågel. Alla som använder hagel misslyckas med jämna mellanrum och ett hagelskott på sittande fågel är garanterat en skadeskjutning om den flyger efter skottet :mad: Själv jagar jag mycket i tät granskog och har absolut inte fått mindre fågel med hem sedan jag slutade med hagel ända anledningen till hagel är om man ska slaskjaga eller är björnrädd ;) Sedan vill jag till denna jaktform använda en kaliber som ger minsta möjliga rekyl för det underlättar mycket att kunna skjuta utan att måsta hålla bössan korrekt och med 30-06 är det bara en tidsfråga innan du är medlem i halmåneklubben.

Sedan lite om hörseln så är jag övertygad att man kan skjutasönder hundöron testa själv att ställa dig under en gran och låt en kompis skjuta kottar med hagel eller klass1 och sedan med 22wmr så kommer du att märka skillnaden :P

Själv använder jag 22wmr laddad med RWS eller Winchester blyspets samt har nu fått min 7br. som komplement då 22wmr kan bli lite klen på senhösten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag 22wmr laddad med RWS eller Winchester blyspets samt har nu fått min 7br. som komplement då 22wmr kan bli lite klen på senhösten

Hej Lars!

Du använder alltså blyspets på fågeljakten med din .22WMR? (Eller t o m hålspets? Winchestern är väl det ett litet hål framtill?)

MVH B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Lars!

Du använder alltså blyspets på fågeljakten med din .22WMR? (Eller t o m hålspets? Winchestern är väl det ett litet hål framtill?)

MVH B

Japp både Winchester och RWS blyspetsarna har hålspets visst kan man tro att dessa skulle vara våldsama, men det är helt perefkta tycker jag och ska inte jämföras med CCI hålspets som har helt annan verkan i viltet tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ju inte hajj på fågeljakt direkt :ph34r: men spelar det nån roll vilken tid på dagen man jagar. Tycker inte det borde göra det men vad vet jag. Indianjakt är vad som kommer att gälla för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ju inte hajj på fågeljakt direkt :ph34r: men spelar det nån roll vilken tid på dagen man jagar. Tycker inte det borde göra det men vad vet jag. Indianjakt är vad som kommer att gälla för mig.

Uppflogs jakt så spelar det ingen roll

Så det är bara att köra dygnet runt om ljuset till låter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det!

Hur är det, man måste ha hund med sig vid all fågeljakt va om det inte är snötäckt mark eller skytte från båt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det, man måste ha hund med sig vid all fågeljakt va om det inte är snötäckt mark eller skytte från båt?
Nix nej!! Bara mellan solens nedgång och 1 timma före solens uppgång är det krav på apporterande hund. Men jagar du gäss, änder mm är det krav på apporterande hund dygnet runt!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...