Hoppa till innehåll

Dags att damma av 22:an?


Henrik

Recommended Posts

Igår anlände Finnfire Varminten och jag vart mycket positivt överraskad. Snacka om fullvuxen studsarskänsla alltså! Allt, precis allt, är klockrent på den här bössan. Enda lilla abret är väl egentligen magasinet i plast, men det ser ut att kunna funka helt tillfredsställande.

Jag tar tillbaka allt jag skrev i början av den här tråden ^_^^_^ Med en sån här 22:a känns det väldigt vettigt att öva iom att den känns precis som en "riktig" studsare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    14

  • Lars

    11

  • MarkusR

    11

  • maddog

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Enda lilla abret är väl egentligen magasinet i plast, men det ser ut att kunna funka helt tillfredsställande.

Om jag inte minns fel så ska det finnas äldre stål/plåt magasin till Finnfire.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det trevliga bössor!

Jag hade precis en sådan som jag tyvärr bytte in då jag köpte quaden då jag behöver en smidig Wmr till hund jakten. Fast visst var den gamla mycket trevligare på banan men till jakten är quaden perfekt och båda skjuter lika fint. Tycker du skall testa CCI standard den skjuter gudomligt både i quuaden och gjorde det även i Varminten så jag har köpt 5000 till det fatala priset 1250spänn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall testa CCI standard den skjuter gudomligt både i quuaden och gjorde det även i Varminten

Ska testas. Har en drös kulor hemma sen senaste 22:an ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tycker den här tråden förtjänar att dammas av!

I juli i fjol skrev jag att 22-skytte inte var nåt för mig då jag inte har några "rimliga" träningsmöjligheter. Nu är dock situationen en annan och jag har en helt ypperlig 50-metersbana med tak över skjutplatserna blott 1 mil från hemmet. Jag var och körde ett pass i onsdags efter jobbet och det var mycket trevligt. Det kommer att bli en hel del tid spenderad där framöver hade jag tänkt ;) Har skjutit drygt 225 skott liggande med benstöd den här månaden, varav strax över hälften skett med 22:an. Det säger ju onekligen en del om möjligheterna då min skjutträning utan 22:an i princip varit halverad.

Det jag funderar på nu är vad som är lämplig ammo för bössan. Jag har skjutit CCI Standard hittills och tycker att den verkar ha potential att lämpa sig som övningspatron. Har fått till vissa riktigt fina träffbilder vilket får mig att tro att Finnfire:n hanterar den väl. Men, jag vill förstås ha maximal utväxling och så tätskjutande ammo som möjligt utan att det för den sakens skull går ut alltför mycket över priset. Med CCI Standard:en får jag ibland "flyers" som jag naturligtvis antar beror på mig, men det vore ju rätt trist att köra med sekunda ammunition som producerar flyers då och då.

Inte direkt läge att köpa Lapua Midas i några större kvantiteter, så jag undrar om någon haft en Finnfire Varmint och i så fall vilken "budgetammo" som gick bäst? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker den här tråden förtjänar att dammas av!

I juli i fjol skrev jag att 22-skytte inte var nåt för mig då jag inte har några "rimliga" träningsmöjligheter. Nu är dock situationen en annan och jag har en helt ypperlig 50-metersbana med tak över skjutplatserna blott 1 mil från hemmet. Jag var och körde ett pass i onsdags efter jobbet och det var mycket trevligt. Det kommer att bli en hel del tid spenderad där framöver hade jag tänkt ;) Har skjutit drygt 225 skott liggande med benstöd den här månaden, varav strax över hälften skett med 22:an. Det säger ju onekligen en del om möjligheterna då min skjutträning utan 22:an i princip varit halverad.

Det jag funderar på nu är vad som är lämplig ammo för bössan. Jag har skjutit CCI Standard hittills och tycker att den verkar ha potential att lämpa sig som övningspatron. Har fått till vissa riktigt fina träffbilder vilket får mig att tro att Finnfire:n hanterar den väl. Men, jag vill förstås ha maximal utväxling och så tätskjutande ammo som möjligt utan att det för den sakens skull går ut alltför mycket över priset. Med CCI Standard:en får jag ibland "flyers" som jag naturligtvis antar beror på mig, men det vore ju rätt trist att köra med sekunda ammunition som producerar flyers då och då.

Inte direkt läge att köpa Lapua Midas i några större kvantiteter, så jag undrar om någon haft en Finnfire Varmint och i så fall vilken "budgetammo" som gick bäst? ;)

Jag har köpt på mig en mängd olika sorter nu som ska testas grundligt i min bössa, så snart som möjligt förhoppningsvis. Nu är ju vapen individer med alldeles egna tycken och smak på ammo, men kanske kan det vara lite ledande ändå.. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exabit

Ngt OT.

En liten undran bara såg på grannforumet att du ordnat ett "kalibreringsverktyg" för ett tag sen till 22 ammo

Funkar det bra? är sugen på en dyl själv.

Mvh garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Federal Gold Match om den finns kvar har jag funnit ha mycket god potential för precision,

en långsam ammo.

En annan uppstickar som lotvis kan vara bra är American Eagle ie Fedrals budget märke.

RWS 50 och RWS Club är också bra.

ELEY har jag bara dåliga erfarenheter av precisionsmässigt, effektmässigt är deras skidskytte ammo och deras nu X-ade sillluette ammo tok bra.

När jag får min 22:a, snart skall jag ut o prova igen.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exabit

Ngt OT.

En liten undran bara såg på grannforumet att du ordnat ett "kalibreringsverktyg" för ett tag sen till 22 ammo

Du blandar nog ihop mig och "wensby" B)

Christian: jag ska till skjutbanan om nån timma och testa lite av det jag har hemma. Det vore bra om CCI Standard fortsätter att leverera då jag har drygt 1000 plugg liggande :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en lång och kall vinter har 22:an fått sig ett rejält lager damm....

Under denna tid har det hänt lite med min Finnfire.

Började med att jag upptäkte att systemet inte låg stabilt i stocken.

En lätt tryckning på pipan i sidled och pipan kunde röra i stockens pipkanal, på båda sidor! :o

En plastbäddning är nu utförd och systemet sitter som gjuten!

När man ligger och skjuter med 22:an så upplevs 5 skotts magasinet som ganska litet, därför inhandlades det ett 10 skotts magasin i järn!

En justerbar kolvkam utrustades bössan också med vilket både är praktiskt och så ser det lite snyggare ut B)

Nu är stocken inoljad och redo för banan!

Vad de gäller skott till min Finnfire så tuggar den de mesta.

RWS Subsonic skjuter otroligt tätt!

CCI subsonic vill jag mig minnas inte gick allt för bra..

Köpte på mig 1000st Lapua Standard Club som också funkar bra i bössan.

En liten notis till er som har Sako Finnfire!

Där pipen möter lådan finns en plastring, ta bort den så ser du ett mellanrum (spel).

Har hört folk som påstår att detta kan vara boven om du får något skott som sticker iväg från dem andra i en serie.

Har själv ingen erfarenhet av detta, kanske något som upplevt de själv?

post-1184-1237557902_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lätt tryckning på pipan i sidled och pipan kunde röra i stockens pipkanal, på båda sidor! B)

En plastbäddning är nu utförd och systemet sitter som gjuten!

Jag har precis samma fenomen i sidled men när jag tog isär bössan så såg jag inte riktigt hur en bäddning skulle gå till, men det kanske funkar om man tänker sig för lite :o

Tack för ditt suveräna inlägg - det var precis vad jag ville läsa!!! B)

Var köpte du 10-skottsmagget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever samma sak med cci standarden som du beskriver exabit. Går riktigt bra men med enstaka flyers.

Kan vara skyttens fel men något lurt är det..... Skall testa lite mera innan jag säger för mycket.

Är det någon annan än jag som upplever att det tar lite tid/antal skott innan bössan "vänjer" sig med olika sorters ammo.

Tar kanske 10-20 skott innan den stabiliserar sig när man byter ammo sort.

22 ammo har ju en tendens att vara lite olika infettad. Kan det orsaka "problem" med precisionen tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har just beställt hämtning av min 'skjutkäpp', ett dammsugarmunstycke som passar på en skidstav med skydden från en såg för att hålla den i sidled samt en massa eltejp, från husvagnen. Sen måste jag bara avsluta jobbveckan innan det blir några svängar till banan.

Liggande skyttet med 22:an känns inte nå bra alls, jag ska ta och skjuta på samma tavlor stående som jag gjorde liggande för och se hur mycket sämre det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma fenomen i sidled men när jag tog isär bössan så såg jag inte riktigt hur en bäddning skulle gå till, men det kanske funkar om man tänker sig för lite :mellow:

Tack för ditt suveräna inlägg - det var precis vad jag ville läsa!!! B)

Var köpte du 10-skottsmagget?

Fritid och vildmarksliv, Piteå

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 ammo har ju en tendens att vara lite olika infettad. Kan det orsaka "problem" med precisionen tror ni?

Sannolikt, ja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så jag undrar om någon haft en Finnfire Varmint och i så fall vilken "budgetammo" som gick bäst? ^_^

Jag har haft en finnfire varmint och den sköt väldigt bra med CCI standard så jag bunkrade på mig ett rejält lager av dessa för då det såldes för 25öre st. Turligt nog fungerar dessa lika bra i min nuvarande quad också visst går match ammunition lite bättre men det är knappt mätbart så för träning är valet enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en finnfire varmint och den sköt väldigt bra med CCI standard så jag bunkrade på mig ett rejält lager av dessa för då det såldes för 25öre st.

Perfa, för jag har 1000 sådana, och som jag skrev i dagboken så var det CCI Standard som gick bäst under testet förut :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...