Hoppa till innehåll

Duvjakten sommar/hösten 08


walle91

Recommended Posts

Vet att det redan finns en och annan tråd som handlar om ämnet men tycker det är alldeles för dåligt drag på duvfronten så jag hoppas att det blir lite bättre fart nu när Walle tar tag i det här :P Har som jag nämnt tidigare flyttat till motala och det var INTE bra sett ur jaktsynpunkt. Sitter nämligen ringduvor på var och varannan lyckstolpe utanför huset. Känner mig helt maktlös :lol: Men men, ska imorrn gå dom 400 meterna som krävs för att komma till närmsta jaktbutik. Ska innhanndla 2 duvbulvaner till snurran. När jag sedan kommer hem på fredag så börjar dom stora förberedelserna. Så nu mina kära kamrater, låt oss genom denna ädla tråd dela med oss av våra jakter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jörgen 69

    23

  • Ausch

    16

  • walle91

    5

  • MarkusR

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fick just besked om ärtorna är slagna så fredag eller lördag ska dom få :lol:

Kul att det änteligen är i gång nu är det bara att köra kommer rapport på fredag eller lördag hoppas jag :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu Walle, har du flyttat till Motala????? Tillfälligt eller permanent??

Jag ska leverera historier om Ringduvejakt här såfort du meddelar att jag ska komma och jaga :D:D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu Walle, har du flyttat till Motala????? Tillfälligt eller permanent??

Jag ska leverera historier om Ringduvejakt här såfort du meddelar att jag ska komma och jaga :):)

Mvh!

Har kraftig duvjaktsabstinens här!!!! VAr en sväng på Öland förra veckan, och jäklar vad de slog där det var tröskat! Varje dag till jobbet kör jag förbi en ärtåker på 5-6 ha..

Jag måste nog snart köra en annan väg till jobbet... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett att duvorna slår runt foderspridaren,, ökade den igår kväll med ytterligare en spridning mitt på dagen.

Den kommer att ökes nu med kanske 5 sek på varje giva och vecka fram till premieren, eller kanske 10, det är ju bara två veckor dit...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu Walle, har du flyttat till Motala????? Tillfälligt eller permanent??

Jag ska leverera historier om Ringduvejakt här såfort du meddelar att jag ska komma och jaga :P;)

Mvh!

Vet att jag berättat detta för dig nångång förut, är bara ena delen av familjen som flyttar (pappas sida).

Kommer dock självklart att bo kvar hemma i kära Riala. Nära till allt. Däremot så känns det bra att ha ett hus här nere. Vet någon hur svårt det är att övertala någon bonde och fixa duvjakt på dennes marker? Torde inte vara några större problem tror jag.... Sett fågelskrämmor på flera åkrar, men till vilken nytta? Duvorna slår för fullt på liggsäden, kan bara tänka mig vilket drag det blir när bönderna slagit allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett att duvorna slår runt foderspridaren,, ökade den igår kväll med ytterligare en spridning mitt på dagen.

Den kommer att ökes nu med kanske 5 sek på varje giva och vecka fram till premieren, eller kanske 10, det är ju bara två veckor dit...

Är det mycke duvor som slår ?

Har ju tänkt testa det jag med men var sugen och höra hur det går för er först

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det mycke duvor som slår ?

Har ju tänkt testa det jag med men var sugen och höra hur det går för er först

Har ingen exakt siffra men jag skulle tro att det slår ner ca 40 duvor / gång spridaren går.

Ska försöka ta mig ut i morgon bitti o kolla upp läget lite bättre då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen exakt siffra men jag skulle tro att det slår ner ca 40 duvor / gång spridaren går.

Ska försöka ta mig ut i morgon bitti o kolla upp läget lite bättre då.

Det låter ju bra bör få några i säcken där

Full rapport i morgon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra bör få några i säcken där

Full rapport i morgon

Givet,,, här kommer rapporten,,

Som vanligt så gissar man ju lite fel men faktiskt inte så mycket,

Jag var ju ute efter kråka men de var tomt, så jag smög bort till spridaren istället, Innan jag smög dit hade jag sett ca 10 fågel som flög in åt det hållet och när jag kom fram så drog det inte en flock på ca 20-25 duvor.

De slog sig ner i ett träd precis brevid spridaren som hade gott ca 10 min innan, jag var ca 40m från spridaren närjag såg dom så hunden kommenderades sitt och jag skönk ihop i buskkanten.

Ytterligare ca 5 fågel kom in innan de började att släppa från trädet , de slog inte ner på spridaren utan flög bara över, tror att de sett mig men inte hadde full koll vad jag var, jag reste mig då och gick fram.

Klockan var då ca 5,30 och jag justerade genast in en extra spridning av foder ;)

det var den morgonen det..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givet,,, här kommer rapporten,,

Som vanligt så gissar man ju lite fel men faktiskt inte så mycket,

Jag var ju ute efter kråka men de var tomt, så jag smög bort till spridaren istället, Innan jag smög dit hade jag sett ca 10 fågel som flög in åt det hållet och när jag kom fram så drog det inte en flock på ca 20-25 duvor.

De slog sig ner i ett träd precis brevid spridaren som hade gott ca 10 min innan, jag var ca 40m från spridaren närjag såg dom så hunden kommenderades sitt och jag skönk ihop i buskkanten.

Ytterligare ca 5 fågel kom in innan de började att släppa från trädet , de slog inte ner på spridaren utan flög bara över, tror att de sett mig men inte hadde full koll vad jag var, jag reste mig då och gick fram.

Klockan var då ca 5,30 och jag justerade genast in en extra spridning av foder ;)

det var den morgonen det..

Fredag morgon då är det läge va ?

Vi har inte en duva där dom hade slagit ärtor ännu men hoppet är ju det sista som över ger en :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hepp, här i landet får man glatt vänta till den 16 Aug. Var över till handlaren igår, gick väl inte hem med den utrustning man tänkt sig...

Han hade inga duvor hemma som passade till snurran. Köpte några askar diaboler till luftgeväret samt 6 duvskal i ren frustration. Dock lovade han att beställa hem så förhoppningsvis har jag dom snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredag morgon då är det läge va ?

Vi har inte en duva där dom hade slagit ärtor ännu men hoppet är ju det sista som över ger en B)

Visst ska man ut på fredag morgon men jag får inte jaga duva då utan bara räv o grävling.

Men de ska ju åxå ha sitt. ;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duvjakt i Skåne är ingen ide´längre. 1 sept. innan man kan panga på dom. Då är alla begärliga fält plöjda och nysådda med icke begärlig gröda. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst ska man ut på fredag morgon men jag får inte jaga duva då utan bara räv o grävling.

Men de ska ju åxå ha sitt. B):P

Dom ska helt klart ha sitt dom med :P

Det blir premiär med snurra i helgen spänd och se hur effektiv dom är

Full rapport om resultat på måndag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duvjakt i Skåne är ingen ide´längre. 1 sept. innan man kan panga på dom. Då är alla begärliga fält plöjda och nysådda med icke begärlig gröda. :P

Konstigt att ni har senare än vad vi har här B)

Borde vara klar med häcknigen före oss tycker man eller får dom en tredje kull hos er i söder ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ni har senare än vad vi har här :P

Borde vara klar med häcknigen före oss tycker man eller får dom en tredje kull hos er i söder ?

Har skjutit duvor i okt som har haft ägg i sig B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit duvor i okt som har haft ägg i sig :D

Värsta värp hönan :)

Det har jag inte sett någon som har haft

Men det kan ju inte höra till vanligheterna va ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hönder väl inte varje år men tillräckligt ofta för att jag inte ska kalla det för ovanligt. Duvjakt är annars för dj-a skoj så jag tycker det är bedrövligt att inte kunna jaga dom i aug. på raps stubben :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hönder väl inte varje år men tillräckligt ofta för att jag inte ska kalla det för ovanligt. Duvjakt är annars för dj-a skoj så jag tycker det är bedrövligt att inte kunna jaga dom i aug. på raps stubben :D

Lider med er

Här sår ingen raps tyvär och ärtor börjar bönderna sluta så :)

Bra med blåbär på skogen så det kommer antagligen inte bli lika bra som i fjol här hemma :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har jag nog ca 50-60 st som kommer i flockar på 3-5 om gången, bra då med automat så jag kan ta tre åt gången :lol::P

De är inte så intreserade av foderautomaten som jag trodde men visst drar den hit dom, se slår på åkrarna och träden runtomkring, för att sedan lite sporadiskt flyga ner till automaten.

Ska slå lite mera havre som jag har runt den i morgon så det slår på det med, och att de lättare kommer åt fodret som sprids.

Ska postera på räv/grävling ett par hundra meter från automaten i morgon bitti coh så ser jag mera hur de gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har jag nog ca 50-60 st som kommer i flockar på 3-5 om gången, bra då med automat så jag kan ta tre åt gången :D:D

De är inte så intreserade av foderautomaten som jag trodde men visst drar den hit dom, se slår på åkrarna och träden runtomkring, för att sedan lite sporadiskt flyga ner till automaten.

Ska slå lite mera havre som jag har runt den i morgon så det slår på det med, och att de lättare kommer åt fodret som sprids.

Ska postera på räv/grävling ett par hundra meter från automaten i morgon bitti coh så ser jag mera hur de gör.

Ja du har det bra du

Vi som skulle ha stor tag där i helgen :lol:

Men det ser tungt ut

Dom har några dagar till på sig att samla sig

Mycke kajor och kråkor där så man får väl hålla till godo med dom då :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du har det bra du

Vi som skulle ha stor tag där i helgen :lol:

Men det ser tungt ut

Dom har några dagar till på sig att samla sig

Mycke kajor och kråkor där så man får väl hålla till godo med dom då :P

Här är tvärt om, inte en kajja på flera veckor och bara ett gäng kråkor på ca 10st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...