Hoppa till innehåll

Fjälljakten


Lars

Recommended Posts

Vad tycker ni om reglerna runt fjälljakten som vi nu har?

Själv tycker jag dem är helt sanslöst dåliga och har försökt förtränga dem då jag blir så arg att jag mår dåligt då jag tänker på detta :angry:

Jag fick lite nytt hopp då man gjort denna utredning om grannländerna http://www.jagareforbundet.se/news/olika_jaktregler_i_g.asp då det är uppenbart för mig att vi borde kunna haft kvar dom regler som gällde 06-07, men tydligen är det inte så enkelt kan någon klok människa på detta forum förklara varför för mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jakobj

    12

  • Lars

    10

  • maddog

    9

  • jimbolo

    8

Top Posters In This Topic

Hadde förträngt dess regler tills igår då jag läste i Svensk Jakt nyheter om fjällreglerna. Fattar inte varför denna regering var så fega och ändrade på reglerna. Det var ju bara en enkel fråga från EU. Nej vill ha tillbaka de gamla reglerna.

Sen i Norrbotten är det svårt att få tag i jaktkort, fär att länstyrelsen där har draigit in på försäljnings ställen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag blir så arg så jag mår dåligt :angry:

Får bara hoppas att det blir ändring snart.

För mig var länskortet nyckeln till fjälljakten, nu har det blivit så dyrt så att man inte har råd :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För dåligt insatt i reglerna men har förstått att man offrat fjälljakten för att inte få något tillbaka som vanligt, maddog din avatar är det brysselspöket som disskuterar jakt med en svensk regering :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är kluven till det där med fjälljakten. Vissa saker tycker jag är bra. Jag tycker att det är självklart att ortsbefolkningen skall ha fördelar ex möjlighet att lösa årskort till bra pris.

Att länskortet togs bort är synd, borde komma tillbaka.

Men jag tycker det är bra att det inte är fritt för folk från hela landet att lösa billiga jaktkort. 250 per dag känns ganska rimligt för icke ortsbor (Länsbor)

Sen detta med utländska jägare.... Hur skall detta regleras? Ta mer betalt? Kvotera antalet utländska jägare? Varför inte både och? Dagens system är för mesigt på den fonten.

Orts och länsbor främst med möjlighet till årskort. Resten av sverige dagskort som nu. Utländska jaktturister skall ha guide och ett begränsat antal kort får säljas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orts och länsbor främst med möjlighet till årskort. Resten av sverige dagskort som nu. Utländska jaktturister skall ha guide och ett begränsat antal kort får säljas.

Instämmer till fullo!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orts och länsbor främst med möjlighet till årskort. Resten av sverige dagskort som nu. Utländska jaktturister skall ha guide och ett begränsat antal kort får säljas.

Håller med där.

Vansinigt att ta bort länskorten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orts och länsbor främst med möjlighet till årskort. Resten av sverige dagskort som nu. Utländska jaktturister skall ha guide och ett begränsat antal kort får säljas.

Instämmer inte på en fläck o hoppas ni alla drabbas av dagkort så kan ni sitta där o tycka synd om er själva!

De e inte rimligt att man som Svensk medborgare ska behöva lägga ca 5000:- för ett par dagars ripjakt.

Ni som slipper boendekostnader o dagens bensinpris för att komma fram skall välan inte gnälla.

Vissa länsbor har längre än jag till fjället dessutom. Varför skall de gynnas??

Ner med denna kapitalistiska jakt o inför istället en allemansjakt som tanken en gång var.

Öppna fjället med lika vilkor för Svenska medborgare eller slå igen hela skiten.

//Jävligt elak Västernorrlänning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer inte på en fläck o hoppas ni alla drabbas av dagkort så kan ni sitta där o tycka synd om er själva!

De e inte rimligt att man som Svensk medborgare ska behöva lägga ca 5000:- för ett par dagars ripjakt.

Ni som slipper boendekostnader o dagens bensinpris för att komma fram skall välan inte gnälla.

Vissa länsbor har längre än jag till fjället dessutom. Varför skall de gynnas??

Ner med denna kapitalistiska jakt o inför istället en allemansjakt som tanken en gång var.

Öppna fjället med lika vilkor för Svenska medborgare eller slå igen hela skiten.

//Jävligt elak Västernorrlänning!

Varför är det inte bättre att åtminstone några gynnas än att alla missgynnas?

Du kan väl glädjas med dom som får jaga billigt och glatt betala dina slantar eftersom du tycker att det är bättre med dagskort? Då är det ju iallafall någon som får det lite billigare och det gör ju ingen som helst skillnad i din plånbok ändå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför är det inte bättre att åtminstone några gynnas än att alla missgynnas?

Du kan väl glädjas med dom som får jaga billigt och glatt betala dina slantar eftersom du tycker att det är bättre med dagskort? Då är det ju iallafall någon som får det lite billigare och det gör ju ingen som helst skillnad i din plånbok ändå?

Att misstolka kan man göra på flera sätt.

Blir så trött!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att misstolka kan man göra på flera sätt.

Blir så trött!!!

Jag med. Nåt så inihelvete trött så låt mig förklara situationen:

Låt säga att du bor i en vanlig inlandskommun och jagar småvilt.

Det vanliga är då att du löser ett årskort på en mark inom lämpligt avstånd från hemmet så att du kan jaga där när du har lust. Kanske en sväng efter jobbet och så vidare. För detta betalar du kanske runt en tusenlapp.

Till detta kommer då jaktresor och dagkort här och där för ytterligare ett par tusen. Precis som för en jägare boende ovan odlingsgräns.

Jag som då råkar bo ovan odlingsgräns har inte möjligheten att lösa ett årskort på NÅGON ANNAN mark än statens inom rimligt avstånd från mitt hem! Det FINNS INGA kortområden helt enkelt och skulle jag inte jaga på statlig mark skulle jag bli tvungen att åka till inlandet för att kunna jaga på marker med årskort.

Statens mark ovan odlingsgräns är således min hemmamark precis som ett vanligt SCA-område är för inlandsbon.

Skulle jag då vara tvungen att betala 300 kronor för varje gång jag går ut på hemmamarken, varje kortsväng efter jobbet så skulle jag få betala i runda slängar 30 000kr per säsong för jakten. Är det rimligt tycker du? Är det rätt åt mig som bara sitter hemma och tycker synd om mig själv? Medan du har möjlighet att lösa årskort på vilken SCA-mark du vill och ha den som hemmamark för en spottstyver?

Kan du inte förstå att statens mark är den enda hemmamark som finns tillgänglig för många av oss som bor högt upp i en fjälldal?

Varför tycker du att vi ska betala ett mycket högre pris för att ha en hemmamark att gå ut på när andan faller på än vad inlandsbor behöver göra för att ha samma möjlighet hemma hos sig?

Länskorten är bra tycker jag och jag skulle absolut inte ha något emot att jägare från hela Sverige hade möjlighet till något liknande. Men att inte en hemmajägare skulle få möjlighet att till en rimlig summa köpa ett årskort på marken bakom knuten fattar jag inte varför du tycker?

Kan du inte försöka tänka lite längre än näsan räcker innan du vräker ur dig en massa skit? Och om det är det du gjort och verkligen tycker att det är så här det ska fungera så är du bara tragisk och ett allvarligt fall av typisk jävla svensk avundsjuka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde så misstolkar man i den riktning man själv vill tydligen!

Jag vill inte att det ska bli dyrare för ngn utan snarare billigare för fler.

Vilket jag verkar ensam om.

Därav skulle de kanske vara bra att fler får känna hur surt de är att få punga ut ca 300kr för en jaktdag.

DEN ABSOLUT STÖRSTA SKILNADEN är att DU också får lösa årskort hos skogsbolagen o de e detta jag inte kan förstå!

VARFÖR ska de vara få förunnat att kunna lösa årskort på statlig mark?

Jag skulle utan att tveka lösa ett årskort på fjällmark o tillbringa mestadelen av mina jaktdagar där om de inte vore för dagens priser.

Så varför ska ja inte kunna de?

Som jag nämnt har jag tom närmre till fjällen än vissa länsbor har men ändå ska ja inte få de.

O de som har fjällstugor men bor i fel län?

Nä ja tycker inte att de ska skilja som de gör.

Men jag blir lika surmulen varje gång jag hör att man anser sig själv få förmåner o andra kan fortsätta betala de ni inte själva vill.

Varför skulle ngn av oss andra jaktintresserade låg och medelinkomsttagare VILJA pröjsa de avskyvärda summor som är idag??

Du missade det viktigaste i mitt inlägg:

Ner med denna kapitalistiska jakt o inför istället en allemansjakt som tanken en gång var.

Öppna fjället med lika vilkor för Svenska medborgare eller slå igen hela skiten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer inte på en fläck o hoppas ni alla drabbas av dagkort så kan ni sitta där o tycka synd om er själva!

De e inte rimligt att man som Svensk medborgare ska behöva lägga ca 5000:- för ett par dagars ripjakt.

Ni som slipper boendekostnader o dagens bensinpris för att komma fram skall välan inte gnälla.

Vissa länsbor har längre än jag till fjället dessutom. Varför skall de gynnas??

Ner med denna kapitalistiska jakt o inför istället en allemansjakt som tanken en gång var.

Öppna fjället med lika vilkor för Svenska medborgare eller slå igen hela skiten.

//Jävligt elak Västernorrlänning!

Men hur gammal är du? Kan du inte diskutera en fråga utan att drabbas av touretts så kanske du borde stänga av datorn. Moderator dessutom? Försök föregå med gott exempel så blir forumet trevligare att läsa och disskutera på.

Jag är redan "drabbad" av dagskort. Jag bor i Stockholm och måste precis som du lösa dagskort och även hantera boendekostnader och bensinpris, vad nu det har med fjälljakten att göra?

Jag tycker dock att det är högst rimligt att de som bor och verkar i dessa områden skall ha möjlighet att jaga till en lägre kostnad. För dem som bor i dessa län är fjällen hemmamarker. Det finns inte så många andra möjligheter att förgylla livet med jakt och fiske där uppe utöver staliga marker.

Varför skall vissa gynnas och stackars du missgynnas? Livet är inte rättvist alla gånger. Det finns fördelar och nackdelar med att bo på olika ställen. Fjälljakten är unik och något som måste regleras och skötas med omsorg.

Dessutom är detta för de allra flesta inget riktigt problem. Av dem som inte bor i berörda kommuner eller län så innebär kostnaden för jaktkort ingen större belastning. Du är arg för att du måste betala 5000 per år i jaktkort, uppenbarligen har du hamnat lite i kläm. Men det är en försvinnade liten del av jägarna boende utanför berörda kommuner/län som hinner med 20 jaktdagar i fjällen. De flesta icke boende jagar kanske 3-5 dagar i snitt. Vilket inte blir så himla dyrt faktisk. Väljer man ändå att lägga hela semester på att ligga uppe i fjälls och jaga, då har man ju den möjligheten men får acceptera att det inte är gratis.

Vi ska vara rädda om jakten och självklart förvalta den på bästa sätt. Årskort är en förmån, helt klart, och det är en förmån jag tycker skall vara förbehållen boende i länen. Fri fjälljakt låter vackert men i själva verket behövs det en reglerad fjälljakt. Med dagskort blir det automatiskt en viss begränsning av antalet jägare i fjällen.

Så länge jag bor söderut så accepterar jag att betala mer för jakten i norr, det ser jag som en självklarhet. Den dagen jag eller någon annan flyttar till en fjällkommun då kan vi njuta av vad den kommunen kan erbjuda. Exempelvis då möjligheten till billig jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur gammal är du? Kan du inte diskutera en fråga utan att drabbas av touretts så kanske du borde stänga av datorn. Moderator dessutom? Försök föregå med gott exepel så blir forumet trevligare att läsa och disskutera på.

Jag är redan "drabbad" av dagskort. Jag bor i Stockholm och måste precis som du lösa dagskort och även hantera boendekostnader och bensinpris, vad nu det har med fjälljakten att göra?

Jag tycker dock att det är högst rimligt att de som bor och verkar i dessa områden skall ha möjlighet att jaga till en lägre kostnad. För dem som bor i dessa län är fjällen hemmamarker. Det finns inte så många andra möjligheter att förgylla livet med jakt och fiske där uppe utöver staliga marker.

Varför skall vissa gynnas och stackars du missgynnas? Livet är inte rättvist alla gånger. Det finns fördelar och nackdelar med att bo på olika ställen. Fjälljakten är unik och något som måste regleras skötas med omsorg.

Dessutom är detta för de allra flesta inget riktigt problem. Av dem som inte bor i berörda kommuner eller län så innebär kostnaden för jaktkort ingen större belastning. Du är arg för att du måste betala 5000 per år i jaktkort, uppenbarligen har du hamnat lite i kläm. Men det är en försvinnade liten del av jägarna boende utanför berörda kommuner/län som hinner med 20 jaktdagar i fjällen. De flesta icke boende jagar kanske 3-5 dagar i snitt. Vilket inte blir så himla dyrt faktisk. Väljer man ändå att lägga hela semester på att ligga uppe i fjälls och jaga, då har man ju den möjligheten men får acceptera att det inte är gratis.

Vi ska vara rädda om jakten och självklart förvalta den på bästa sätt. Årskort är en förmån, helt klart, och det är en förmån jag tycker skall vara förbehållen boende i länen. Fri fjälljakt låter vackert men i själva verket behövs det en reglerad fjälljakt. Med dagskort blir det automatiskt en viss begränsning av antalet jägare i fjällen.

Så länge jag bor söderut så accepterar jag att betala mer för jakten i norr, det ser jag som en självklarhet. Den dagen jag eller någon annan flyttar till en fjällkommun då kan vi njuta av vad den kommunen kan erbjuda. Exempelvis då möjligheten till billig jakt.

Väl talat!

Och vidare till Jimbolo:

Vad menar du med att det kostar 5000:- för ett par dagar? Ett par dagar kostar 600:-, inget annat. Om du räknar in pris för resa och boende så får du nog faktiskt finna dig i att sådant kostar och är lika för alla.

Och sen har du tydligen fortfarande inte fattat vad jag menar med hemmamark eftersom du säger att fjällbor har samma möjlighet till vanliga årskortsområden som andra trots att jag förklarade så pedagogiskt jag kunde. Med hemamark menar jag en jaktmark så nära från hemmet att man kan fara dit en kortsväng på eftermiddagen. Alltså inte 20 mil tur och retur som blir fallet om man bor i vissa fjällbyar.

STATENS MARK BLIR ALLTSÅ HEMMAMARK FÖR ORTSBOR SOM INTE HAR NÅGON MÖJLIGHET ATT HITTA ANDRA ÅRSKORTSOMRÅDEN INOM RIMLIGA AVSTÅND!

SÅ VARFÖR I HELA HELVETE VILL DU INTE LÅTA OSS HA SAMMA MÖJLIGHET SOM DU ATT TILL ETT VETTIGT PRIS HA TILLGÅNG TILL EN NÄRALIGGANDE HEMMAMARK?

Det du säger betyder bara att du vill bestraffa oss som bor här och inte har samma möjlighet som du till billiga årskort, om ditt resonemang blir gällande lag, till högre avgifter för att kunna ha en hemmamark. Det betyder ju att vi blir bestraffade för att vi bor där vi bor! Vi har då ingen möjlighet att köpa årskort någonstans, ingen möjlighet att kunna sticka ut på korta jaktsvängar. Vi har rent sagt SÄMRE möjligheter till jakt än vad du som kustbo har!

Jag tycker hela ditt resonemang stinker av avundsjuka och bitterhet över att du råkar bo i fel län och måste köpa dagskort. Känns som att du vill straffa alla de som har möjlighet till billigare jakt bara för att du själv inte har det? När jag läser dina inlägg så tycker jag att det är just detta som genomsyrar hela ditt resonemang. Du låter i mina öron som en ilsken bortskämd unge som inte får smaka på kompisarnas lördagsgodis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att föra diskusioner i sandlådehöjd e inte min grej.

Behöver varkens uttala mig med diagnoser ja inte känner till eller bruka ordval bibliska valörer.

Sverige är väl ännu ett åsiktsfritt land?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att föra diskusioner i sandlådehöjd e inte min grej.

Behöver varkens uttala mig med diagnoser ja inte känner till eller bruka ordval bibliska valörer.

Sverige är väl ännu ett åsiktsfritt land?

Sandlådenivå är att svära och gorma utan att komma med några vettiga argument. Vuxna människor kan disskutera, argumentera och ha olika åsikter utan att bli ovänner. Hur kul är det att disskutera något om alla tycker lika?

Sverige är långd ifrån ett åsiktsfritt land, däremotså har alla har rätt till sin egen åsikt.

Så även du.

Ang Tourettes. Diagnos här: Wikipedia

Ett skämt, om någon blir arg, svär och beter sig illa har de fått en släng av Tourettes.

Hursomhelst, 25,26,27:e blir det jakt för mig. Min bror som bor kvar i byn löser årskort för samma peng som jag löser tre dagskort. Men det är inget att grina över. Jag längtar som tusan ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att föra diskusioner i sandlådehöjd e inte min grej.

Behöver varkens uttala mig med diagnoser ja inte känner till eller bruka ordval bibliska valörer.

Sverige är väl ännu ett åsiktsfritt land?

Vad är det som får dig att säga att det är sandlådenivå? Ingen har väl varit lägre än den nivå du inledde med?

Som man bäddar får man ligga så det är bara att du fortsätter diskussionen och förklarar vad du menar.

Jag vill mycket gärna ha ett svar på de frågor jag ställt. Ber så mycket om ursäkt om du tagit illa upp, men ett svar vill jag ha tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm....har väl egentligen för lite kunskap om detta ämne för att kunna uttala mig, men kör på ändå :wub: .....Jag personligen tycker att ortsbor (som t.ex Jakobj m.fl) ska har kraftigt reduserade priser medan jag (kustbo som jag är) som "utböling" ska betala en större summa helt enkelt det är väl ändå inte mer än rätt.?.....kör efter tesen: behandla andra som du själv vill bli behandlad....å i detta fall betyder det att jag tycker att jägare som kommer och jagar på min hemma mark ska betala mer än mig....men då ska jag givetvis betala mer än dom när jag jagar på deras hemma mark!....

Vill jag verkligen upp och jaga ovan odlingsgränsen, ja då är det bara att lägga undan slantar, för så länge vi inte måste jaga för att försörja oss, så är jakten endast en hobby (nåja).....och då får man acceptera att det inte är gratis...

Sen vad gäller utlänningar så ska de ha ÄNNU högre kostnad än oss "vanliga" utbölingar som kommer till markerna....fortfarade låga priser för läns/ortsbor

Jag jagar obegränsat mycket på min hemmamark (som jag befinner mig på när jag kliver ner från bron utanför huset) för 750:-/år....varför ska inte de som bor ovan odlingsgränsen då också få göra det?....att de ska måsta betala samma som "nisse från Sundbyberg" och "kalle från östra Jungskile" är helt befängt!

Att släppa jakten fri är att trampa i skiten tror jag....gissa om områden med god fågeltillgång kommer att rensas....skogsfågelstammen kommer förmodligen att jagas sönder av alla skjutkåta som åker dit och skjuter på alla fåglar de ser.....tror jag iaf.

mina fem öre....

Som sagt var...vet inte mycket om detta ämne, så mitt svar är baserad endast på tyckande från egen sida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja nu verkar debatten kommit igång :wub:

Så då är det väl tid att jag talar vilka regler som skulle gälla om JAG fick vara diktator i denna fråga. Måste väl tillägga att detta inte är genomtänkta regler utan skrivna rakt ur hjärtat som dem ploppade upp i detta nu.

1. Ortsbor skulle få lösa årskort i sin kommun till ett lågt pris ca:500 och sedan få några kvoterade områden helt för sig själva

2. Länsbo skulle få lösa länskort i sitt län till reducerat pris ca:1500

3. Alla Svenskar skulle få lösa länskort i valfritt län pris ca:3000 dagkort 150

4. Guide tvång för ALLA utlänningar samt endast dagkort pris ca:500

Det var några punkter ungefär hur jag skulle vilja att reglerna var priserna är inget exakt utan bara höftat till det så ni förstår ungefär hur jag menar. Egentligen skulle jag vilja att alla svenskar fick fri jakt på all statlig mark, men det skulle nog vara för mycket begärt även med mig som diktator :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nästa stadsminister ska heta Lars :wub:

Tycker allt verkar ok, men inte detta med kvoterade områden för lokalbefolkningen.

Tror då att de vägnära områderna skulle bli för lokalbefolkningen, medans marker långt från väg skulle bli för övriga = det skulle ändå bli för dyrt för oss övriga eftersom markerna endast skulle nås med helikopter.

Men det är bara vad jag tror, så statsminister Lars, hur skulle du lägga upp de kvoterade områderna. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det är bara vad jag tror, så statsminister Lars, hur skulle du lägga upp de kvoterade områderna. B)

Som sagt var detta inga genomtänkta regler, men jag har stor förståelse för ortsborna som tidigare kunnat jaga relativt ostört på sina favorit marker och nu är det fulla av jägare. Så att man kvoterar några områden för endast ortsbor tycker jag skulle vara bra givetvis kan man inte göra det på alla bra marker utan skulle vara en fjällmark och en skogsmark. Sedan skulle väl storleken styras av antalet ortsbor som löser årskort givetvis kan man inte låta det bli som du är rädd för utan det måste finnas plats för alla och det gör det med råge om punkt 4. skulle gälla :D

Största problemet i denna fråga är väl "våra" politiker som håller på att total havirera denna jaktreform som var tänkt att ALLA SVENSKAR skulle erbjudas jakt på statens mark till ett lågt pris. Sedan har man blandat in EU och giriga förtagare och lyssnar mer på dem istället för den stora massan det är väl typiskt politik :D

Jag är så irriterad runt detta men orkar inte engagera mig i frågan då jag känner mig totalt överkörd! När jag blir det så brukar jag lösa det med att lika totalt skita i dem som kört över mig och göra som jag själv vill

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja nu verkar debatten kommit igång ;)

Så då är det väl tid att jag talar vilka regler som skulle gälla om JAG fick vara diktator i denna fråga. Måste väl tillägga att detta inte är genomtänkta regler utan skrivna rakt ur hjärtat som dem ploppade upp i detta nu.

1. Ortsbor skulle få lösa årskort i sin kommun till ett lågt pris ca:500 och sedan få några kvoterade områden helt för sig själva

2. Länsbo skulle få lösa länskort i sitt län till reducerat pris ca:1500

3. Alla Svenskar skulle få lösa länskort i valfritt län pris ca:3000 dagkort 150

4. Guide tvång för ALLA utlänningar samt endast dagkort pris ca:500

Det var några punkter ungefär hur jag skulle vilja att reglerna var priserna är inget exakt utan bara höftat till det så ni förstår ungefär hur jag menar. Egentligen skulle jag vilja att alla svenskar fick fri jakt på all statlig mark, men det skulle nog vara för mycket begärt även med mig som diktator B)

det här var ett mycket bra förslag men jag tycker nästan att det skulle vara gratis för jägare i kommunen.

dom betalar skatt där och bor där så det räcker för mig.

sen tycker jag att det kan vara kämpigt för mig som bor en bit från inlandet att man inte kan förboka kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra förslag som kommer fram!

Men nu vill jag faktiskt ha svar av dig Jimbolo! Tycker det är dåligt av dig om det är så att du smiter iväg med svansen mellan benen för att du får mothugg! Om det bara råkar vara så att du inte läst vad som skrivits på ett tag så ber jag om ursäkt för föregående påstående men dig ber fortfarande om ett svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...