Hoppa till innehåll

vad är detta för nåt


roggie_49

Recommended Posts

Kaliber 12/89 för män som inte gråter...........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad det låter som 89mm långa hylsor eller 3,5tum,typ 52gram hagel i dom.

Själv föredrog jag 12/65 på den tiden jag använde hagel.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad det låter som 89mm långa hylsor eller 3,5tum,typ 52gram hagel i dom.

Själv föredrog jag 12/65 på den tiden jag använde hagel.

/Micke

Anledningen till att jag frågar är att jag aldrig tidgare hört talas om 89 mm långa hylsor till hagelvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej nej

56 gram går i 12/76 ja tror 12/89 klarar upp mot nästan 70gram

Ser dock inte vitsen med 89

Verkar lite väl överkurs med 70 gram hagel, man kan ju undra om det finns nåt ätbart kvar på viltet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest sniper_rifle

klarar även 90gram hagel om jag kommer ihåg rätt.. finns även kaliber 10 med 100 gram hagel i för amerkanska marknaden var annars..

måste kännas rejält

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klarar även 90gram hagel om jag kommer ihåg rätt.. finns även kaliber 10 med 100 gram hagel i för amerkanska marknaden var annars..

måste kännas rejält

Måste ju vara enklare att handla köttfärsen direkt i affären. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här liger det till

En 12x89 ladad med 40-45g 1:or har mindre rekyl än en 12x70 ladad med 30-35g 5:or

Sama antal hagel högre hastighet störe hagel tapar mindre fart Så framförhålningen blir lätare

I min bössa ladar jag en 50g ladning till 500-600ms

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, säg till om du är shoppingssugen så provar jag ett gäng jag med...vet du om det finns hagelpatroner med bara krutladdningar, vi skulel ha det till våra retrievers när vi tränar, behöver ju bara en msäll då ju...onödigt att strö hagel runt i onödan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

har själv en baikal halvautomat 12/89.det fina är ju att man kan skjuta allt från 12/65 till 12/89,laddningar mellan 24-66gr.någon som har hört talas om bössan jag har??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12/89 kommer att bli vanligare med tanke på stålhagel. Minns att stål är lättare än bly, så haglen måste vara stora för att få den tyngd som de behöver för att hålla anslagsenergin på längre avstånd. Men då får man in färre hagel i en matron, varför täckningen blir sämre. Slutsats: större (längre) patron.

12/89 kan kanske vara ett sätt att göra stålhagelpatroner mer lika bly i prestanda.

Men Naturvårdsverket har ju också jävlats lite extra genom att förbjuda kaliber 10...  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Spökplumpen

Håller med om att 12/89 kommer att bli vanligare iom att flera går över till stålhagel. Problemet är ju bara att många skogsägare inte gillar stålhaglen (gäller även hevi-shot och liknande) pga sänkt värde på virket (prolem både på sågen och i pappersbruken).

Men skulle jag köpa en ny hagelbössa i dag, skulle det definitivt bli en 12/89, bara för att man inte kan veta vilket utbud av patroner vi kommer att ha om några år.

Kaliber 10 är för övrigt tillåten för jakt i Finland, och jag har hört att den väckt ett visst intresse just bland sjöfågelskyttar som använder stål. Men utbudet av patroner är nog väldigt dåligt, jag har svårt att tro kal. 10 kommer att bli något annat än den udda kaliber den är nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Spökplumpen
12/89 till de som inte inser när man ska börja använda kula. Annars räcker 12/65 till all normal hageljakt.

Visst skall det räcka med 12/65 till det mesta, så länge man får skjuta med blyhagel. Med ersättande material blir det ju lite annorlunda. Och sen finns det ju kanske skäl till att inte använda kula överhuvudtaget i många lägen. Risken för att man utsätter någon annan för fara är mycket mindre med hagel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...