Hoppa till innehåll

Älgfronten!


N S

Recommended Posts

Här ser bra ut på älgfronten, setts en hel del älg under helgen.

Nån pinntjur en 6 taggare o ko med dubbelkalv o ko med enkelkalv.

o idag såg jag de här när jag for runt o fodrade svinen.

post-348-1219228714_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt!

Här hemma i Marks Kommun, västergötland, kan jag bara konstatera att älgen är som bortblåst. Det är igentligen långt ifrån en jaktbar stam för närvarande, och jag skulle gladeligen se ett par års totalt jaktförbud.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte varit ute så mycket än, men på de få tillfällen jag har variut ute har jag hittat gott om älgspår. Har varit mycket dåligt med älg här ett tag säger de som vet, så vi får väl hoppas att stammen är på uppgång nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min mark i sörmland är älgstammen ...ej existerande.

För två år sedan sköt jag en av fyra fällda kalvar i hela registreringsområdet.

Förra året fälldes ingen älg i hela området.....det är rätt många tusen hektar.

Ett totalt jaktförbud under fem år alt ett totalt förbud mot att fälla vuxen älg under fem år,ny inventering därefter.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På uppgång, men inga stora mängder. Vi hade jaktstopp i fjol och har fortfarande omfattande restriktioner i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra faktiskt! Fick rapport om en observation av tre tjurar som går ihop. 6+8+minst 10 iaf.. Kan blir skoj! Har själv sett minst tre olika kor med kalv och en ko med två kalvar de senaste månaderna. Men å andra sidan har vi sällan haft dåligt med älg någonsin...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hos mig känns det ju som om älgstammen är på stark uppgång, har sett ganska mycket djur den senaste tiden, både tjurar och ko med en och två kalvar.

särskilt roligt att se hur tjurstammen har återhämtat sig de senaste tre åren, nu mera ser vi lika ofta tjurar med över 6 taggar som under, även tjurar upp mot och över tio.

Förhoppningen är ju att det skall fortsätta så frammåt, det som gäller här är framförallt nu att skjuta mycket kalv i och med att stammen nu ökar så måste den hållas tillbaka på rätt sett vilket jag tror aär att hålla tillbaka återväxten i kalv istället för att knuffa ikull vuxna djur som behöver bli mognare och äldre....

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst fasen glömde att brodern såg en rejält tjur, skovel som han sa... men de tar jag me en liten nypa salt..

O så sågs visst en 12 taggad oxå hos grannlaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sett en del spelning efter Älg och igår såg jag en Pinntjur i området där jag ska jaga i Älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra faktiskt! Fick rapport om en observation av tre tjurar som går ihop. 6+8+minst 10 iaf.. Kan blir skoj! Har själv sett minst tre olika kor med kalv och en ko med två kalvar de senaste månaderna. Men å andra sidan har vi sällan haft dåligt med älg någonsin...

Känns som vi skulle bo jämte varandra för så är läget här också :mellow:

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgrapport Kolsva.

Fick rapport från jaktledaren som bor så gott som på marken.

han har sett gott om älg. Verkligen kul.

Ingen varg inne än så länge vad han kunde se.

Men det faktumet hinner ju ändras innan älgjakten startar! :mellow:

Men nu ser det bra ut som sagt......... :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ser bra ut! Något nedåtgående så det blir några älgar mindre att skjuta för varje lag inom ÄSO. Allt efter en helikopterinventering under perfekta väderförhållanden. :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Petrinkpg

Vore ju ganska smart om vederbörande berättade mer exakt vart dom håller hus tycker jag. Själv är jag i Ringarum Valdemarsviks kommun och på vår mark som ligger lite nörröver har vi alltid haft gott om älg men i år verkar det vara extremt mycket,,, Tack för mig,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore ju ganska smart om vederbörande berättade mer exakt vart dom håller hus tycker jag. Själv är jag i Ringarum Valdemarsviks kommun och på vår mark som ligger lite nörröver har vi alltid haft gott om älg men i år verkar det vara extremt mycket,,, Tack för mig,

Bondersbyn, Kalixälven, Kalix, Norrbotten! http://www.bondersbyn.se/ ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute och röjde pass igår, inte ett älgspår konstaterades, inte ens gamla ;) man får hoppas att det var en tillfällighet. Boden området

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...