Hoppa till innehåll

Spårträning


bjorn_b_84@hotmail.com

Recommended Posts

Så är den äntligen inhandlad min första riktigt egna hund, alltså inget delad vårdnad med farsan. Efter en hel del spanande och tänkande blev det en gråhund, än så länge är han bara 11 veckor och visst är det mycket jobb men fasiken man har ju redan börjat planera/drömma om dom första släppen nästa säsong.

Vid 4-5 månader är tanken att jag ska börja lägga enklare blodspår med honom jag har också planerat att spåra med honom i lina på friska älgar och däri ligger frågan.

Ska man hålla isär eftersök och spårning helt och hållet eller hur gör man? Mina tankar snurrar lite, det känns ju kanske fel att blanda in spårsele, skottplatsundersökning, "sök spår" proceduren när man ska ut och spåra friska älgar. Är inte spårsele en signal till hunden att man inte ska ge sig innan man funnit det döda viltet?

Man kanske eventuellt ska ha ett kraftigare halsband när man spårar friska älgar och sen spårsele när det är eftersök som gäller, klarar isf hundarna att hålla isär dom båda olika momenten?

Kanske luddigt förklarat och många olika tankar men om det är någon som förstår vad jag menar eller berätta hur ni har gjort vore jag väldigt tacksam.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på hur pass smart en hund är vad gäller att hålla isär saker som sele och halsband men att en hund lär sig att känna skillnad på skadad älg eller inte skadad är väl inget nytt.. Sen om den har spårsele eller halsband etc spelar nog mindre roll.... DEN KÄNNER DIREKT PÅ SPÅRET OM DET ÄR EN SKADAD ÄLG!!! även om du inte hittar blod så vet hunden om det är träff... Labben går som på promenad efter frisk älg men skadad älg är det som att ge han ström. Blir helt annan fart på hunden...

Jag tror nog du kan börja spårträna redan nu. Börja med att dra en korvskiva på golvet eller nåt sånt.. RAKT OCH KORT så det lyckas varje gång..

Sen kan du ju börja spåra dragna klövar ganska snart åxå. samma sak där.. KORT OCH RAKT tills hunden vet vad han ska göra. Spåra inte för mycket och inget blod i början. typ på gräsmattan eller så.. Sen är det ju bara att öka svårigheten succesivt... När man ska börja blanda in blod i träningen vet jag inte men det är nog ingen brådska med det... Att spåra friska älgar är väl bra men jag tror det kan bli FÖR lätt för en spets och dom kan börja dra i vind.. Det beror ju åxå på hur gammalt spåret är osv..

Det är viktigt att hunden inte tycker att spårning är tråkigt så spåra INTE för mycket..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det, jodå prickig korv på vardagsrumsgolvet har vi kört några gånger och det funkar fint.

Så som du skriver va nog ungefär så som jag tänkt lägga upp det förutom på blodpunkten.

Jag trodde man skulle använda sig av ganska rikligt med blod i början så att det skulle bli riktigt lätt?

Vad är anledningen till att man kör utan blod till att börja med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det, jodå prickig korv på vardagsrumsgolvet har vi kört några gånger och det funkar fint.

Så som du skriver va nog ungefär så som jag tänkt lägga upp det förutom på blodpunkten.

Jag trodde man skulle använda sig av ganska rikligt med blod i början så att det skulle bli riktigt lätt?

Vad är anledningen till att man kör utan blod till att börja med?

vet inte riktigt varför men har hört det på flera ställen. Finns en tråd om detta ämne tidigare. Det är ju så att du kan börja spåra enkla dragspår för att lära hunden att använda nosen, sen att blodspåra är ju en utveckling av det anser jag. Det är när hunden har koll på vad den ska göra du lägger blodspår och då får den fan inte släppa ett spår och byta till färskare friskt djur osv. Men det är ju en annan femma. Sen att spåra då nån skjutit en älg som man vet ligger är ju ett bra sätt att trigga eftersökslusten lite mer.

Jag tror det viktigaste i hela kråksongen ändå är ATT man spårar och att inte spåra för mycket så hunden blir less och att hunden klarar spåren man lägger...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dött och dött, du skriver mitt i älgjakten, såg ditt inlägg först nu.

När hunden känner ett spår första gången så har den ingen som helst målbild, men den har en naturlig vilja att följa det då det leder någon vart, när det gäller älg så kan du börja med en älgklöv som du drar efter dig, inte så långt och i medvind, vänta ett par minuter och gå över spåret så du korsar det, tar den upp spåret så häng bara med, hittar den älgklöven så får den undersöka och inte bli rädd för den, det är något helt nytt, ha snöret kvar på klöven som du lägger runt något mindre träd och om du drr i snöret ska klöven kunna åka bort från dig , det kan tända lite jaktlust genom synretning.

Om nu valpen inte känner klöven vänta någon vecka innan du gör om samma sak, luktsinnet och förståelsen är inte färdig på en valp, anledningen til medvinden är att den doftmatta som bilda ska vara smal och enkel, lägger du i motvind så kommer hunden känna slutet och gå i vind istället för i spår.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Så är den äntligen inhandlad min första riktigt egna hund, alltså inget delad vårdnad med farsan. Efter en hel del spanande och tänkande blev det en gråhund, än så länge är han bara 11 veckor och visst är det mycket jobb men fasiken man har ju redan börjat planera/drömma om dom första släppen nästa säsong.

Vid 4-5 månader är tanken att jag ska börja lägga enklare blodspår med honom jag har också planerat att spåra med honom i lina på friska älgar och däri ligger frågan.

Ska man hålla isär eftersök och spårning helt och hållet eller hur gör man? Mina tankar snurrar lite, det känns ju kanske fel att blanda in spårsele, skottplatsundersökning, "sök spår" proceduren när man ska ut och spåra friska älgar. Är inte spårsele en signal till hunden att man inte ska ge sig innan man funnit det döda viltet?

Man kanske eventuellt ska ha ett kraftigare halsband när man spårar friska älgar och sen spårsele när det är eftersök som gäller, klarar isf hundarna att hålla isär dom båda olika momenten?

Kanske luddigt förklarat och många olika tankar men om det är någon som förstår vad jag menar eller berätta hur ni har gjort vore jag väldigt tacksam.

Tror igenteligen att det inte har så stor betydelse vad man använder.... Med min äldsta tik blandade jag in "proceduren" men jag har aldrig gjort det i ett praktiskt eftersök utan där är hon som visat mig skottplatsen... Dom vet vad som gäller när dom känner lukten..... Håller nu på träna upp två hundar en som är 1,5 år och en valp som är 6 mån.... Proceduren är nog mest en provgrej tror jag, kan då säga att det har blivit många eftersök utan ens sele på gammeltiken pg av husse är glömsk men det gör ju inget hon missar inte en meter:) Men att byta halsband är nog inget man behöver krångla med, det är ju inte säkert att det finns blod när man gör eftersök heller? Sele ska jag bli bättre att använda även spårlina så man behöver runda alla träd:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dött och dött, du skriver mitt i älgjakten, såg ditt inlägg först nu.

När hunden känner ett spår första gången så har den ingen som helst målbild, men den har en naturlig vilja att följa det då det leder någon vart, när det gäller älg så kan du börja med en älgklöv som du drar efter dig, inte så långt och i medvind, vänta ett par minuter och gå över spåret så du korsar det, tar den upp spåret så häng bara med, hittar den älgklöven så får den undersöka och inte bli rädd för den, det är något helt nytt, ha snöret kvar på klöven som du lägger runt något mindre träd och om du drr i snöret ska klöven kunna åka bort från dig , det kan tända lite jaktlust genom synretning.

Om nu valpen inte känner klöven vänta någon vecka innan du gör om samma sak, luktsinnet och förståelsen är inte färdig på en valp, anledningen til medvinden är att den doftmatta som bilda ska vara smal och enkel, lägger du i motvind så kommer hunden känna slutet och gå i vind istället för i spår.

Lycka till!

Körde ett litet test idag. Drog klöven 10m på gräsmattan och la klöven i ett buskage. Tog ut valpen och gick över spåret. Näsan i backen direkt. Tog säkert 2 min för henne att reda ut spåret. Först gick hon åt fel håll och sen helt galet.. Men efter ett tag så blev det rätt och hon hittade klöven. Men hon var väldigt avvaktande ibörjan. Hon verkade faktiskt nervös...??.. Är väl säkert vanligt att små valpar är nervösa första gången dom kommer i kontakt med älgdoft/klöv?? Men lite oroande är det ju. Det dröjde dock bara 2 min så hade det släppt och hon började gnaga på den istället. Gjorde 2 korta spår till i medvind som hon redde ut utan problem. Varje gång fick hon gnaga ett tag på klöven....

Nu sitter hon vid dörren och gnäller. Var ut med henne i skogen här bakom men hon vände på klackarna och rusade till platsen där hon hittade klöven för sista gången. Hmmm nästa gång lägger jag spåren i skogen istället :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde ett litet test idag. Drog klöven 10m på gräsmattan och la klöven i ett buskage. Tog ut valpen och gick över spåret. Näsan i backen direkt. Tog säkert 2 min för henne att reda ut spåret. Först gick hon åt fel håll och sen helt galet.. Men efter ett tag så blev det rätt och hon hittade klöven. Men hon var väldigt avvaktande ibörjan. Hon verkade faktiskt nervös...??.. Är väl säkert vanligt att små valpar är nervösa första gången dom kommer i kontakt med älgdoft/klöv?? Men lite oroande är det ju. Det dröjde dock bara 2 min så hade det släppt och hon började gnaga på den istället. Gjorde 2 korta spår till i medvind som hon redde ut utan problem. Varje gång fick hon gnaga ett tag på klöven....

Nu sitter hon vid dörren och gnäller. Var ut med henne i skogen här bakom men hon vände på klackarna och rusade till platsen där hon hittade klöven för sista gången. Hmmm nästa gång lägger jag spåren i skogen istället :).

Ha ha Häftigt!!!! Jo en av mina hundar blev alldeles stel när vi spårade förra året så det är säkert vanligt inget att oroa sig för iaf:) Min nuvarande valp hon blev för störd av allt annat roligt som finns i skogen så jag fick börja på gräsmattan här hemma, varje löv, stubbe, fågel, myrstack mm kan få henne att hitta på massa annat. Nu har jag lagt några spår åt henne och det börjar sakta ta sig lite, hon är hemskt omogen men sista spåret som jag la i fredags spårade hon riktigt bra så...... Ett tips kan va att leka en massa med klöven och få den till en leksak, det brukar motivera dom.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Grand danois blev en duktig spårhund, men jag glömmer aldrig första viltspåret som jag lade en bit från vårat hus. När han hittade klöven gav han ifrån sig ett vrål, slet sig och sprang hem. :D

Då kom jag på, att det kanske är en bra idé att vänja hunden vid klöven innan. :) Så den fick ligga och pryda gräsmattan några dagar. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Grand danois blev en duktig spårhund, men jag glömmer aldrig första viltspåret som jag lade en bit från vårat hus. När han hittade klöven gav han ifrån sig ett vrål, slet sig och sprang hem. :D

Då kom jag på, att det kanske är en bra idé att vänja hunden vid klöven innan. :) Så den fick ligga och pryda gräsmattan några dagar. :D

:o;)

Kan tänka mig att du stog snopen kvar :D

ska om några veckor intruducera älgklöv för min valp som är nu 9½ vecka.

Spelar det någon roll att klöven legat i frysen sen i höstas??? Tycker själv att det inte ska spela någon roll men man vet ju aldrig B) Ska enbart nu spåra "friska" djur och sedan när det funkar klockrent så blir det att droppa liiite blod.

Köttbullen hemma i köket funkar iallafall har tom dragit den runt en stol o det klurade hon ut :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Grand danois blev en duktig spårhund, men jag glömmer aldrig första viltspåret som jag lade en bit från vårat hus. När han hittade klöven gav han ifrån sig ett vrål, slet sig och sprang hem. :angry:

Då kom jag på, att det kanske är en bra idé att vänja hunden vid klöven innan. :rolleyes: Så den fick ligga och pryda gräsmattan några dagar. :blush:

Haha ser det framför mig :angry:. Riktigt så illa var det ju inte :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sorry att jag snor tråden igen men det är väl lika bra som att göra en ny :lol:

Kan man börja spårträna lite smått med en 12 v valp? Gjorde ett par korta spår i skogen idag och sista spåret gick riktigt bra. Rädd att hon blir less. Tänker inte hårdköra utan bara ett eller kanske två i veckan.

Hur länge ska man låta spåret ligga i början? Väntade bara kanske 10 min men tycker hon slarvade ganska mycket. Kan det bero på att spåret var för lätt att följa.

Korrigerar ni ifall dom är för ivriga? Valpen drar som fan så fort hon fått lukta på spåret. Vill ju hon ska ta det lugnt och vara spårnoga.

Hon verkar iaf tycka det var riktigt skoj för hon ville då inte in i bilen sen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sorry att jag snor tråden igen men det är väl lika bra som att göra en ny :wub:

Kan man börja spårträna lite smått med en 12 v valp? Gjorde ett par korta spår i skogen idag och sista spåret gick riktigt bra. Rädd att hon blir less. Tänker inte hårdköra utan bara ett eller kanske två i veckan.

Hur länge ska man låta spåret ligga i början? Väntade bara kanske 10 min men tycker hon slarvade ganska mycket. Kan det bero på att spåret var för lätt att följa.

Korrigerar ni ifall dom är för ivriga? Valpen drar som fan så fort hon fått lukta på spåret. Vill ju hon ska ta det lugnt och vara spårnoga.

Hon verkar iaf tycka det var riktigt skoj för hon ville då inte in i bilen sen :rolleyes:

Nja jag försöker inte korrigera något men det blir så ibland än då..... Din valp är ju väldigt ung och kanske inte ska korrigera något utan bara göra det som en lek... hon är ung och behöver endast korta spår men det varkar för lätt gör då ett svårare spår, det är ju inte hon som misslyckas om det blir lite för svårt jag brukar testa dom lite och lägga in någon vinkel och så om dom missar så gör inte det så mycket man kan ta dom till slutet av spåret och då har dom ju lyckats ändå;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det man kan och ska göra om hunden ivrar upp sig för mycket är ju helt enkelt att stoppa hunden och lugna ner den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja jag försöker inte korrigera något men det blir så ibland än då..... Din valp är ju väldigt ung och kanske inte ska korrigera något utan bara göra det som en lek... hon är ung och behöver endast korta spår men det varkar för lätt gör då ett svårare spår, det är ju inte hon som misslyckas om det blir lite för svårt jag brukar testa dom lite och lägga in någon vinkel och så om dom missar så gör inte det så mycket man kan ta dom till slutet av spåret och då har dom ju lyckats ändå ;)

Jo det var nått sånt jag gjorde. När hon missade så hjälpte jag henne lite så hon kom på spåret och lyckades :rolleyes:. Rätt? Vet inte men hon var då nöjd iaf :wub:

Jo men då fortsätter jag att göra något lätt spår då och då. Bara på lek förstås men det kan väl inte dra ifrån iaf. Ska försöka få henne att lugna sig lite också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det var nått sånt jag gjorde. När hon missade så hjälpte jag henne lite så hon kom på spåret och lyckades ;). Rätt? Vet inte men hon var då nöjd iaf :rolleyes:

Jo men då fortsätter jag att göra något lätt spår då och då. Bara på lek förstås men det kan väl inte dra ifrån iaf. Ska försöka få henne att lugna sig lite också

Fortsätt så det är alltid bra att hålla på med dom man vinner en massa poäng även när det gäller annat te x ledarskap....... Tror inte det är så farligt om det går på tok ibland, ett tips kan ju vara att tahunden av spåret och låta den andas några minuter och rensa hjärnan lite dom små behöver det, för att sen spåra vidare.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortsätt så det är alltid bra att hålla på med dom man vinner en massa poäng även när det gäller annat te x ledarskap....... Tror inte det är så farligt om det går på tok ibland, ett tips kan ju vara att tahunden av spåret och låta den andas några minuter och rensa hjärnan lite dom små behöver det, för att sen spåra vidare.....

Vet inte vilket som är bättre eller sämre men det är inte bra att hjälpa hunden vad jag hört och läst. Om man måste hjälpa så har man lagt för svårt spår och ska börja om på lättare nivå. Jag kan tyvärr inte svara på vad som händer då Labben vad jag vet aldrig missat ett spår.. Men å andra sidan började vi inte spårträna förän han var kring 2 år och det verkade ha gått klockrent :rolleyes:

Givetvis ska man träna med valparna men se till att den inte blir less.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...