Hoppa till innehåll

Köpa vad för vapen till garderoben?


Guest Robb

Recommended Posts

Hej!

Som färsk jägare utan egna vapen känner jag att jag måste köpa nåra pang för att använda!

Har inte direkt nån tidigare erfarenhet utav vapen, men det kommer väl ;) därför behöver jag råd å tips, och inte lite heller!

Jaktformerna jag har/kommer att ge mig på är älgjakt, toppfågeljakt och även lite lockjakt på räv å dylikt. Lite allround så att säga.. Har en hagelbössa att tillgå så nåt hagelpang är inte intressant.

Men, vad ska jag skaffa för bössor till det här? En grövre klass1 + en 6,5a kanske ? KOM MED TIPS!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Sajmon

    8

  • ktmbrum

    7

  • streif

    6

  • dptrapper

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som första vapen.. innan man kommit in i prylträsket.. som du kommer att klara dig med utan problem..

1 hagelgevär. Kaliber valfritt men förmodligen så väljer du kaliber 12 som dom flesta andra.

1 st "klass 1 studsare" som ni kallar det i Sverige. Välj då en .308. Perfekt, o duger till allt.

1 st salongsgevär eller .22.. vad man nu kallar det sen .. För avlivning av rovdjur eller övriga djur i fälla. Eller att panga kråkor o diverse småkryp med.

1 st grytrevolver, om du har användning för en sån.

Tadaa och din första uppsättning är klar och gjord. Inte så rolig kanske men bra att komma igång med. <_<

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett hagelgevär i valfritt utförande.

En klass 1 studsare i tex 308 eller 30-06.

En 22´a för fåglar och avlivning men även för mängdträning. Kan rekomendera löpande mini-älg på 50-metersbana.

Sen en lättare studsare för fågeljakten som även fungerar till räv/grävling och rå mm. Tex .222rem eller 243, 223 osv.

Det var så jag började. Sen lada jag till och bytte det jag behövde senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du ska skjuta med en 308 win eller 30-06 på toppjakten. Precis som du skriver i ditt inlägg så skulle en 6.5X55 passa utmärkt till toppjakten och en grövre typ 8X57, 9.3X62 till älgjakten.

Det finns inget skönare än när man ser fåglarna falla genom kikarsiktet och det gör man inte med en 308 eller 30-06 om inte vapnet väger ordentligt mycket mer än en standardstudsare.

Om du inte laddar själv så finns det att köpa fabriksladdade patroner i 6.5X55 med ganska lätta kulor typ 6-8 gram. Dessa lätta kulor ger inte så mycket rekyl, som i sin tur förenklar skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett hagelgevär i valfritt utförande.

En klass 1 studsare i tex 308 eller 30-06.

En 22´a för fåglar och avlivning men även för mängdträning. Kan rekomendera löpande mini-älg på 50-metersbana.

Sen en lättare studsare för fågeljakten som även fungerar till räv/grävling och rå mm. Tex .222rem eller 243, 223 osv.

Det var så jag började. Sen lada jag till och bytte det jag behövde senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du ska skjuta med en 308 win eller 30-06 på toppjakten. Precis som du skriver i ditt inlägg så skulle en 6.5X55 passa utmärkt till toppjakten och en grövre typ 8X57, 9.3X62 till älgjakten.

Det finns inget skönare än när man ser fåglarna falla genom kikarsiktet och det gör man inte med en 308 eller 30-06 om inte vapnet väger ordentligt mycket mer än en standardstudsare.

Om du inte laddar själv så finns det att köpa fabriksladdade patroner i 6.5X55 med ganska lätta kulor typ 6-8 gram. Dessa lätta kulor ger inte så mycket rekyl, som i sin tur förenklar skyttet.

det där skriver jag under på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fördelar/nackdelar med tex .222 mot 6,5då ?

Fördelar med 222 Rem gentemot 6.5X55:

Mindre rekyl än 6.5:an.

Billigare ammo.

Nackdelar med 222 Rem gentemot 6.5X55:

Kulorna är vindkänslig som attan eftersom de flesta 222:orna inte klarar av tyngre kulor än 55 grain.

Inte klass 1.

Vid toppjakt så händer det då och då att fåglarna blir sönderskjutna vid träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fördelar med 222 Rem gentemot 6.5X55:

Mindre rekyl än 6.5:an.

Billigare ammo.

Nackdelar med 222 Rem gentemot 6.5X55:

Kulorna är vindkänslig som attan eftersom de flesta 222:orna inte klarar av tyngre kulor än 55 grain.

Inte klass 1.

Vid toppjakt så händer det då och då att fåglarna blir sönderskjutna vid träff.

alltså du menar fåglar blir inte sönderskjutna med 6.5 ? <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp bara en bössa

Helt klart i kaliber 6,5. sen lägger du mesta slantarna på ett fint kikarsikte med bra mörkeregenskaper tex ett zeiss med 56 öppning. Perfekt för räv, toppfågel, rådjur och älg.

Skulle du sen efter några år tycka (vilket du inte kommer att göra) att 6,5 är för klen till älg så kan du fylla på med en grövre bössa för just älg/björn jakten.

Sen ska du givetvis ha en 22 lr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig gott med en 6,5'a. Däremot brukar jag säga att när man skall köpa sin första bössa, så ska det vara hagelsprutan. Det är omöjligt att låna hagelvapen fram och tillbaka och bedriva en effektiv, och framför allt ur viltets syspunkt bra jakt.

Om man nu inte bygger om sitt hagelgevär efter konstens alla regler, vilket jag aldrig gjort, så kan man i alla fall plocka ut en bössa hos handlaren som ligger rätt, och öva mycket.

Ett väl inskjutet kulvapen behöver du bara kontrollskjuta när du lånar det, för att se att allt funkar för dig också.

Så mitt råd till nyblivna jägare med begränsad budget - Låna kulvapen, men köp hagelbössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Budgeten är inte stor, om man säger så. Kan väl max tänka mig att lägga ut ca 4000 för bössan, möjligtvis nåra tusenlappar till ifall jag ska köpa 2. Hagelspruta blir det nog att köpa av farsan, eftersom han har en där jag ändå är enda användaren B) å den har jag skjutit nåra lådor lerduvor med, vilket går som smort :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Budgeten är inte stor, om man säger så. Kan väl max tänka mig att lägga ut ca 4000 för bössan, möjligtvis nåra tusenlappar till ifall jag ska köpa 2. Hagelspruta blir det nog att köpa av farsan, eftersom han har en där jag ändå är enda användaren :lol: å den har jag skjutit nåra lådor lerduvor med, vilket går som smort ^_^

Tänkt på att lägga pengar på ett bra kikarsikte också, köp inget skit från kina utan lägg pengarna på begagnad kvalitets optik.

Men som DP skrev så är Tikka M65 i 6.5X55 ett bra kval, även fast jag hade letat efter en Tikka M695 i 6.5X55 som första vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkt på att lägga pengar på ett bra kikarsikte också, köp inget skit från kina utan lägg pengarna på begagnad kvalitets optik.

Drar ju iväg mot 7.000:- ifall man ska sätta dit en hyfsad kikare också, vilket är lite mer än planerat. Finns det nåt billigt alternativ som landar på max 4000 ink. kikare ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drar ju iväg mot 7.000:- ifall man ska sätta dit en hyfsad kikare också, vilket är lite mer än planerat. Finns det nåt billigt alternativ som landar på max 4000 ink. kikare ?

Nä, du kommer nog inte klara dig med 4000 kr inkl. kikare. Om nu inte vapnet är i princip gratis.

Men för 3000 kr till 4000 kr till optiken klarar du dig bra.

Handlar du i Sverige så skulle jag leta efter begagnad europeisk kvalitetsoptik typ Zeiss, Swarovski, Kahles Helia, S&B, Meopta & även Leupolds VX-III serie. Fast Leupoldarna inte är världsbäst när det gäller skymmnings egenskaper.

Kan du tänka dig att köpa från USA så skulle jag kolla på Bushnell 3200 & 4200 serie, glöm deras budget serier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad men välvårdad Vänster Remington 700 BDL i 30-06 med en Leupold VX1 3-9 x 40 för 4500:- tror jag att det var... Trycket behövde en justering samt lite karvande i trä för att frilägga pipan bättre. Bössan är inget under av skönhet och kikaren är ingen vakjaktsracer... MEN bössan är mycket funkis och den skuter tätt! Siktet är skottfast. Så länge ljuset är ok fyller bössan mina behov mycket väl. (Planer finns i.o.f på att byta kolv, för att det vore fräckt med syntet, och ett nytt sikte är beställt för att också klara vakjakt) Du borde kunna hitta nåt liknade för de pengar du pratar om.

M.v.h / J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu kikat lite på nätet osv, och fastnat för en Tikka 65, precis som ni sa. Ska fara på vapenaffärn å känna lite på den nu i veckan. men... hur mycket är nödvändigt att lägga ut på ett bra kikarsikte? Och vad är ett rimligt pris för en Tikka 65 6,5x55?

Offtopic på mig själv, är detta nånting att hänga i julgranen? Carl-Gustaf 3000 6,5x55

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigt alls.

Du får bättre kikarsikte för 10000:-kr än för 400:-, men jag känner flera ivriga och duktiga jägare som aldrig skulle tänka sig att sätta på ett kikarsikte över 1000:- på ett gevär.

En kompis köpte ett Barska Euro till älgjakten som jag sköt in åt honom, det gick på 655:- inkl ringar... Kanonfint att ställa in, inte alls dumt när det började skymma, och klarade i alla fall över 60 skott från hans 9,3x62 utan något att anmärka på.

Klart som korvspad att du inte behöver vara stenrik för att få ett riktigt bra, dugligt jaktvapen.

De som hela tiden i inlägg efter inlägg säger annat ljuger.

Se till att få tag i bra vapen - och då menar jag ett Säkert vapen - som inte ser ovårdat ut, eller har några synliga skavanker i lopp och låda, och ge dig ut i skogen, pojk!

Jag skulle lätt kunna hitta en studsare med kikarsikte som kan fälla många hundra älgar till för 2000:-kr.

Fördelen för oss som inte har så mycket pengar, är att de som har det bara vill ha nytt och fint, och det dumpar priserna på begagnade studsare. 6,5'orna har ju inte mått bra prismässigt av hotet om blyförbud heller, så det finns många, många bra vapen till fyndpriser i handeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäcka, när man läser ditt inlägg så känns det som att Barska är ett bra och billigt märke, vilket det inte är! Det är precis samma skit som bushnell kopiorna, vakjakt, jahtijakt, eberstark, NCstar... Listan kan göras otroligt lång.

Du skriver att kikaren höll för 60 skott. Prövade du att vrida på förstoringen och se om träffläget förändrades?

Ett jättevanligt fel (om man nu ska kalla det fel, kanske standard är ett bättre ord) på dessa kikare är att träffläget flyttas när man vrider på förstoringsvredet.

Om man nu vill ha en sådan kikare, köp hellre en likadan med ditt namn inprintat på kikaren, dvs. samma tillvägagångsätt som Barska, Vakjakt och de andra försäljarna har gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäcka, när man läser ditt inlägg så känns det som att Barska är ett bra och billigt märke, vilket det inte är! Det är precis samma skit som bushnell kopiorna, vakjakt, jahtijakt, eberstark, NCstar... Listan kan göras otroligt lång.

Du skriver att kikaren höll för 60 skott. Prövade du att vrida på förstoringen och se om träffläget förändrades?

Ett jättevanligt fel (om man nu ska kalla det fel, kanske standard är ett bättre ord) på dessa kikare är att träffläget flyttas när man vrider på förstoringsvredet.

Om man nu vill ha en sådan kikare, köp hellre en likadan med ditt namn inprintat på kikaren, dvs. samma tillvägagångsätt som Barska, Vakjakt och de andra försäljarna har gjort.

Japp. Provade på alla förstoringsgraderna.

Och billigt, tyckte då jag att det var.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Offtopic på mig själv, är detta nånting att hänga i julgranen? Carl-Gustaf 3000 6,5x55

Ja köp den om du har råd ingen dålig bössa, i sommar får du jobba ihop till ett kikarsikte och bra ringar, du kan skjuta med öppna riktmedel i början.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...