Hoppa till innehåll

Vad ska jag göra?


jocke med kniven

Recommended Posts

Hej,,

Jag har ett problem, Jag får inte släppe min ung hund,,

Jag har bara jagat älg i 3år, jag köpte mig min första hund (Jämt tik) i fjol sommras hon var då 13v, jag har nästan ingen hund vana sen förut, men jag har frågat mig runt och läst en del och använt sunt funuft i upp fostran av henne,, jag ska nog vara ärlig,, hon har inte fått den fys och skogs träning hon skulle behöva,,

Men mitt problem är.

Jag får känsla av att mitt jakt lag inte vill att jag ska släppa min hund,, det är bara ett par få gånger dom har frågat mig om jag ska släppa hon, dom brukar fråga vart vill jocke sitta på pass?

Dom gånger jag har släppt min hund är då jag skälv har sakt att jag går dit och släpper hunden och går dit åt,,

Jag köpte inte min hund bara för att hon ska ligga hemma när jag sitter ute i skogen och fryser röven av mig,,

Vi har två hundar redan i laget, (men inte för man ska tala illa om andras hundar, men dom är inge vidare och det är månge i laget som tycker det med), istället så lånar dom in annan hund.(den är för visso bra).

Om dom forsätter på detta viset så kommer jag att söka mig andra marker,,

Nästa gång jakt ledaren frågar mig vart jag vill sitta på pass så kommer jag att svara jag kommer att sitta hemma i soffa med min älghund och sen åker jag,,

Så nu kommer min fråga,, vad ska jag göra?

tacksam för svar,,

MVH Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jocke med kniven

    24

  • Pertan

    7

  • veronika

    7

  • Ausch

    5

Hej,,

Jag har ett problem, Jag får inte släppe min ung hund,,

Jag har bara jagat älg i 3år, jag köpte mig min första hund (Jämt tik) i fjol sommras hon var då 13v, jag har nästan ingen hund vana sen förut, men jag har frågat mig runt och läst en del och använt sunt funuft i upp fostran av henne,, jag ska nog vara ärlig,, hon har inte fått den fys och skogs träning hon skulle behöva,,

Men mitt problem är.

Jag får känsla av att mitt jakt lag inte vill att jag ska släppa min hund,, det är bara ett par få gånger dom har frågat mig om jag ska släppa hon, dom brukar fråga vart vill jocke sitta på pass?

Dom gånger jag har släppt min hund är då jag skälv har sakt att jag går dit och släpper hunden och går dit åt,,

Jag köpte inte min hund bara för att hon ska ligga hemma när jag sitter ute i skogen och fryser röven av mig,,

Vi har två hundar redan i laget, (men inte för man ska tala illa om andras hundar, men dom är inge vidare och det är månge i laget som tycker det med), istället så lånar dom in annan hund.(den är för visso bra).

Om dom forsätter på detta viset så kommer jag att söka mig andra marker,,

Nästa gång jakt ledaren frågar mig vart jag vill sitta på pass så kommer jag att svara jag kommer att sitta hemma i soffa med min älghund och sen åker jag,,

Så nu kommer min fråga,, vad ska jag göra?

tacksam för svar,,

MVH Jocke

Kan du inte få mandat att gå ut när jaktlaget inte är där och skjuta en älg i injagningssyfte det borde ju dom vara intresserade av att få bra hundar till marken.

Dessutom är det lättare att få stop på en älg när det inte är så mycket gubbar i skogen som sörplar kaffe och slår i bildörrar.

Skitjakt på dej -Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

våra hundförare (hoppas snart ble en av dem) har mandat att på egen hand jaga (och skjuta en kalv) i injagningssyfte om så behövs.

det är ju så att man inte alltid behöver skjuta när man tränar?

kan du inte få släppa henne veckan före älgjakten (utan bössa då) och krypa in på ståndet med en filmkamera och filma hennes arbete, då brukar även den illjävligaste jaktledaren smälta :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktträna måste du ju få göra när inte aktiv jakt bedrivs?? Eller gå en annan såt än den de sitter i?

Du får nog ta ett snack med de övriga i laget och förklara att hunden behöver skogstid!

Blir less på sådana som inte släpper in unghundar och nya förare i laget på ett juste sätt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg som det är att du tycker du blir orättvist behandlad, att du får för lite tid för hunden, jag slutade själv i ett jaktlag för att den gamla hundföraren betedde sig som ett **** och gick flera pass på raken med sin gammhund som egentligen bara orka 1 pass och sen om jag hade tur fick jag sista passet på dagen, annars när inte han var där fick jag släppa hur mycket som helst men jaktledaren vågade inte stå upp imot honom så det blev aldrig nån förändring så då slutade jag i det laget. Finns nästan alltid jaktlag som behöver hund men fråga runt å sprid ut att du har en hund som skäller älg och ödsla inte tid på idioter jag slösade bort en hel säsong pga av jag trodde det skulle bli bättre bara man pratade med jaktlaget. Hoppas det löser sig men stå på dig annars byt lag,

/Franken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

våra hundförare (hoppas snart ble en av dem) har mandat att på egen hand jaga (och skjuta en kalv) i injagningssyfte om så behövs.

det är ju så att man inte alltid behöver skjuta när man tränar?

kan du inte få släppa henne veckan före älgjakten (utan bössa då) och krypa in på ståndet med en filmkamera och filma hennes arbete, då brukar även den illjävligaste jaktledaren smälta :P

Jag brukar vara ute lite och släppa henne före jakten. vi ska jag inte jaga till helgen och då ska jag ut och släppa hon,,

Men jag vill ju även släppa hon under jakten,,

När jag släppte henne en dag så hadde jag tur att hon stötte i väg en älg efter bara Ca20 min,, jag såg älgen som snabbast. men han inte komma till skått.. dum som jag var så sa jag det i radion och då sa jaktledaren till den andra hund föraren (som bara var ca några hundre meter i från mig) att du kan ju gå dit och spåra och se,,

då svarade jag att jag ville att min hund skulle få reda ut det skälv men nog fan kom han dit,,

Med den följden att våra hundar bara sprang runt varandra=inte fan blev det nå mer då..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tveklöst en tråkig situation du hamnat i, men utan att ha alla fakta - vilket jag ju natruligtvis inte har - så måste jag ändå bara få säga det, att det är olämpligt att skaffa en hund till laget, om inte laget har önskat det.

Som jaktledare i alldeles för många år, så hade jag nog också blivit lite förbryllad om olika killar i mitt lag dök upp med hundar och ville gå på stånd... Jag hade nog inte blivit allt för trevlig då heller, är jag rädd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är ett jäkla gissel, du måste själv vara aktiv att jaga in hunden där det och så finns en gräns för vad du ska acceptera, har ni årsmöten så ta upp kalvfrågan, att ni får skjuta kalv för unghund i injagningssyfte, sen måste du bli mer aktiv att släppa hunden själv, det är inget självspelande piano, den blir vad du gör den till, vi har tyvärr inte tillgång att skjuta kalv hos oss och jag kommer ta upp det igen, däremot har vi restriktioner på vad vi får skjuta och de har jag satt mig över på årsmötet, jag kommer skjuta det första hunden ställer punkt slut.

Kondition och träning är A och O i sammanhanget, om nu inte övriga hundar är speciellt mycket att ha heller så kan laget få en förståelse för att ni ska kunna träna och stå med egna bra hundar, se dig om efter mer mark för ett jaktlag gör ingen höst, men du kommer ingen vart om du inte ligger i.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tveklöst en tråkig situation du hamnat i, men utan att ha alla fakta - vilket jag ju natruligtvis inte har - så måste jag ändå bara få säga det, att det är olämpligt att skaffa en hund till laget, om inte laget har önskat det.

Som jaktledare i alldeles för många år, så hade jag nog också blivit lite förbryllad om olika killar i mitt lag dök upp med hundar och ville gå på stånd... Jag hade nog inte blivit allt för trevlig då heller, är jag rädd.

Vad menar du???

Man skaffar väl inte en jakthund pga att laget så önskar???

I ett jaktlag där jakten bedrivs med löshund kan då jag tycka att det är direkt olämpligt att inte välkommna

en hund ytterliggare (fanns där redan två hundförare och därför bör ju marken också ha lämplig storlek)!!!

Nu är ju alla inte heller intresserade av älghundar och tre st hundförare i samma lag har väl knappast någon större roll?

En "normalstor" älgsåt (beroende på mark storleken) går en älghund ur rätt snart om älgarna bestämmer sig för att löpa.

Att låna in en hund är enligt mig oerhört dumt om där redan finns en till förfogande, man jagar i första hand med det

hundkapital som redan finns i jaktlaget!!! Självklart bör hunden vara jakttränad och skällt älg innan jakten!!!

Blir lite förbryllad av ditt inlägg och är det verkligen så att medlemmar i erat lag måste fråga först i valet av jakthund???

Kanske jag låter lite brysk (sorry Bäcka Bengtsson) men där jag jagar har vi tre st hundförare vilka via lottning samt turordning delar på uppdragen

vilket också ger hundarna välbehövlig vila emellanåt. Även jag (har gått som hundförare i mitt lag) kommer att få ny älghund nästa år

och det skulle då aldrig ifrågasättas av laget, då är vi fyra st som går med älghund (min mark är på ca 3600 ha, uppdelad på 7 st såtar-ca 500 ha/såt).

:Till skaparen av tråden vill jag säga att du vid nästa årsmöte bör ta upp detta för att åtminstone få en chans med din hund!!!

Det ligger även på ditt ansvar och intresse att få igång din älghund för det är på den hela ditt jaktlag förlitar sig på då du släpper den på älgjakten, detta

kräver även otroligt mycket av dig!!!

Som passkytt skulle jag inte vara glad om man kom och jagade in sin hund, utan då ska hunden veta sin uppgift och fungera!!!

Du tar inte upp så mycket ang bakgrunden till detta och kanske det ligger mer bakom, vad vet jag???

//grävUppland............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Grävuppland!

Bäcka har en bra poäng i det han skriver då man inte kan ta förgivet att man är välkommen med en hund till om laget redan har två inom kretsen plus ytterligare en utanför. Vad som i detta fall hade vart en bra grej vore att innan införskaffning, kolla tycken och tankar i det lag man jagar i.

Indirekt är det en hund till laget då Jocke inte jagar ensam utan behöver jaktkompisarnas stöd för att få släppa. :lol: Tänk om alla älgjägare dök upp med en hund var......... :wub:

F.Ö. så tycker jag att du har en sund inställning då (om arealen tillåter) det verkligen är på sin plats att låta släppa en unghund för träning istället för att ta in ex. grannens hund. Detta kanske har med att girigheten låter sig styras av att den andre hunden redan är injagad och att det då med större garanti leder till nedläggning utav vilt.

Detta inlägg var inte meningen som nått påhopp på nått sätt, bara att förklara min synvinkel på det Bäcka skrev. :wub:

Till Jocke!

Tycker som Grävuppland, ta upp frågan med laget, jag är fullt övertygad att du blir behandlad med mer respekt då istället för om du sätter dig på pass i soffan med hunden och grinar. Dessutom känner du dig säkerligen både starkare och bättre till mods inombords. ;)

Mvh. Robban, som också vill träna en hund.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tveklöst en tråkig situation du hamnat i, men utan att ha alla fakta - vilket jag ju natruligtvis inte har - så måste jag ändå bara få säga det, att det är olämpligt att skaffa en hund till laget, om inte laget har önskat det.

Som jaktledare i alldeles för många år, så hade jag nog också blivit lite förbryllad om olika killar i mitt lag dök upp med hundar och ville gå på stånd... Jag hade nog inte blivit allt för trevlig då heller, är jag rädd.

Hund skaffar man för sin egen skull. Inte för att laget bestämt det!

Och vad då dyker upp och vill gå på stånd?? Nog ligger det mer arbete bakom att gå som hundförare än så..

I vårat lag uppmmuntrar vi de nyare, yngre medlemmarna att gå med hund och de får så ofta de vill testa på med någon av hundarna som finns inom laget. En tjej skaffade på detta vis sig erfarenhet och därefter en hund och hon får gå när helst hon vill.

Maken - Tillika hundförare och jaktledare - är inte den som nekar folk att vare sig gå med eller köpa hund (Tack och lov). Ett sådant resonemang är inte ok för oss eller för övriga medlemmar i laget.

Jämta som äger 6 jämtar - varav 4 i jaktbar ålder + att laget har 2 jämtar till att tillgå och alla får den skogstid som de vill ha/behöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hund skaffar man för sin egen skull. Inte för att laget bestämt det!

Och vad då dyker upp och vill gå på stånd?? Nog ligger det mer arbete bakom att gå som hundförare än så..

I vårat lag uppmmuntrar vi de nyare, yngre medlemmarna att gå med hund och de får så ofta de vill testa på med någon av hundarna som finns inom laget. En tjej skaffade på detta vis sig erfarenhet och därefter en hund och hon får gå när helst hon vill.

Maken - Tillika hundförare och jaktledare - är inte den som nekar folk att vare sig gå med eller köpa hund (Tack och lov). Ett sådant resonemang är inte ok för oss eller för övriga medlemmar i laget.

Jämta som äger 6 jämtar - varav 4 i jaktbar ålder + att laget har 2 jämtar till att tillgå och alla får den skogstid som de vill ha/behöver.

+1 på det !

Jag förstår inte heller vad som menas med att laget skulle ha något att säga till om när det gäller hundköp ??

Det jaktlag som inte välkommnar en ny hund med förare, är antingen otroligt naiva eller bortskämda.

Vi har 5 st hundar att tillgå på våra drygt 4000 ha, detta uppdelat på 3 st hundförare, vilket innebär att 2 av förarna kan byta hund efter halva dagen så att det är frächa jyckar som jagar ( om det nu behövs vill säga..), eller om någon av hundarna blivit skadad av någon anledning.

Min fru är en av hundförarna, vi har 1 ungjämttik som jagar första hösten nu, och kommer att skaffa en till jämte nästa år, vilket innebär att det kommer att vara 6 st hundar på området, och inte fan gnölar nån i laget om det, tvärtom, passkyttarna är bara tacksamma för att det finns de som vill/ har möjlighet, att ha bra älghundar som kommer alla till godo.

Jag misstänker att trådskaparen hamnat i ett jaktlag där det ska pinkas revir, och det är livsfarligt att släppa in yngre förmågor som, Gud förbjude !!, kanske presterar bättre än de "gamle" hundförarna.

Mitt råd är: Ta upp detta på jaktmötet inför älgjakten, beskriv lugnt och sakligt hur du ser på det, och om du inte får något gehör för det, byt jaktlag !!

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja att vi hade lite hårdare regler i vårat jaktlag. Det är bara dyka upp med en hund om man har anmält den. Problemet är att det är i princip ALLA som har en skithund som är helt skogs och konditionsotränad som vill gå och det retar mig nå fruktansvärt, sitta på pass en hel höst utan att höra ståndskall i skogen är INTE kul. Enda kravet som finns är att man själv är ägare till hunden. Fan en hund som nu är slutjagat med var 7 år och då tyckte ägarn att det blir nog inget av unghunden....... :wub: En som nu är snart 4 år har aldrig skällt älg, hundförarn har aldrig varit i skogen annat än när det är jakt och hunden sitter och ylar för att den inte ids leta reda på hundföraren... HAHAHAHAHA. Det måste ju finnas gränser på vad man får släppa i skogen under jakt åxå men att klaga på deras hundar är ju fan värre än att ge frugan spö!!! :wub: .

Nej nog ska du gå med hunden. Om du tränat hunden och den är ung och oprövad är det bara stå på dig. Du går före nån utböling eller? Ställ frågan och var ärlig. Om dom nu ändå inte accepterar att du går med hunden är det väl bara jaga på annat håll.... Jag menar det kommer inte att bli nå hundar som är nåt om man inte släpper fram unghundarna... Och det är enligt mig inte avgörande att skjuta en älg. Har hunden jaktlust och kunnskap så har den... Sen kan den ju bli präglad och mer älginriktad om man skjuter men jagar den inte så jagar den ju inte.?.... Träna så mycket du kan själv utan bössa som sagts tidigare.. Filma och sätt ihop en DVD å skicka till jaktledarn :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att ngn form av dialog med jaktlaget och jaktledaren innan man skaffar sig en älghund kan vara bra. Men om du tränar din hund och den visar framsteg så kommer duinte behöva be om att få släppa. En bra hund som ställer älg kan i princip få jaga hur mkt som helst. Så ut å träna när det finns möjlighet och när den sen har visat framsteg så kommer det att ge sig själv.

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1 på det !

Jag förstår inte heller vad som menas med att laget skulle ha något att säga till om när det gäller hundköp ??

Det jaktlag som inte välkommnar en ny hund med förare, är antingen otroligt naiva eller bortskämda.

Vi har 5 st hundar att tillgå på våra drygt 4000 ha, detta uppdelat på 3 st hundförare, vilket innebär att 2 av förarna kan byta hund efter halva dagen så att det är frächa jyckar som jagar ( om det nu behövs vill säga..), eller om någon av hundarna blivit skadad av någon anledning.

Min fru är en av hundförarna, vi har 1 ungjämttik som jagar första hösten nu, och kommer att skaffa en till jämte nästa år, vilket innebär att det kommer att vara 6 st hundar på området, och inte fan gnölar nån i laget om det, tvärtom, passkyttarna är bara tacksamma för att det finns de som vill/ har möjlighet, att ha bra älghundar som kommer alla till godo.

Jag misstänker att trådskaparen hamnat i ett jaktlag där det ska pinkas revir, och det är livsfarligt att släppa in yngre förmågor som, Gud förbjude !!, kanske presterar bättre än de "gamle" hundförarna.

Mitt råd är: Ta upp detta på jaktmötet inför älgjakten, beskriv lugnt och sakligt hur du ser på det, och om du inte får något gehör för det, byt jaktlag !!

Mvh Janne

vi hade en (halv) hund på ca 15000ha i helgen... kul.. väldigt kul.... Andra laget som är med i samma förening (alltså vi jagar ihop och delar på bytet) hade 4 hundförare på lika stor mark, två som gick i såten och två som satt i bilen... de vägrade låna ut nån. Nej.. detta med jakt (och framförallt älgjakt) är det mycket snikna, avundsjuka och tråkiga människor som håller på med verkar det som. Nu vill jag inte dra alla över en kam, men det är konstigt hur många som beter sig konstigt i lagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske någon som redan skrivit, orkar inte läsa alla inlägg men jag är av den tydliga uppfattningen att dom bästa hundarna skall jaga när det är "skarp

jakt", hundträning får ske på annan tid och som ägare av unghund/injagning får man anpassa sig.

Med skarp jakt menar jag älgjaktsveckan i september alt oktober när hela jaktlaget står på tå alt jakt när lagets alla medlemmar ansluter!

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du tycker det är skit när det rings in hundar istället för att använda de som finns. Tyvärr är det många som tror att hundarna bara jagar för att det finns i deras gener men det krävs enormt arbete att få en duktig hund.

Ut i skogen varje ledig stund du har så du skapar ett bra band och intresse hos hunden.

Sen prata med din jaktledare så han förstår att hunden måste få jaktträning där du kan få en chans att fälla ett djur för honom. Det brukar som andra sagt innan vara värt mycket om man kan få ut efter en kalv när gemensamhets jakten är avslutad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om BB menar att jaktlaget ska bestämma om nån medlem får lov att köpa hund är det helt förkastligt men menar han att jaktlaget bestämer vilka som får lov att jaga "skarpt" så är jag mer inne på hans linje för jag anser ju att vid "skarp" jakt ska inte det ske nån form av inlärningsjakt utan hunden ska vara fulltränad när den släpps.

Om det sen finns jaktlag som inte släpper till kalvar för träningsjakt eller om jaktlaget verkar ha väldigt cementerade meningar om vem som är hundförare och att inga nybörjare ska släppas in - byt jaktlag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vid "skarp" jakt ska inte det ske nån form av inlärningsjakt utan hunden ska vara fulltränad när den släpps.

Och hur får man en älghund fullärd och fulltränad om man inte får jaga med den hade du tänkt???

Som jag förstår saken, så får ju ts och hans (?) hund ingen skogstid alls att tala om pga laget.

Bara nyfiken :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hund skaffar man för sin egen skull. Inte för att laget bestämt det!

Och vad då dyker upp och vill gå på stånd?? Nog ligger det mer arbete bakom att gå som hundförare än så..

I vårat lag uppmmuntrar vi de nyare, yngre medlemmarna att gå med hund och de får så ofta de vill testa på med någon av hundarna som finns inom laget. En tjej skaffade på detta vis sig erfarenhet och därefter en hund och hon får gå när helst hon vill.

Maken - Tillika hundförare och jaktledare - är inte den som nekar folk att vare sig gå med eller köpa hund (Tack och lov). Ett sådant resonemang är inte ok för oss eller för övriga medlemmar i laget.

Jämta som äger 6 jämtar - varav 4 i jaktbar ålder + att laget har 2 jämtar till att tillgå och alla får den skogstid som de vill ha/behöver.

Erat jaktlag är helt klart ett föredöme i hur det bör fungera!!! :lol:

Tänk om lagen runt om i Sverige hade lika god moral samt "good will"??? :lol:

Förbannat roligt att höra och detta borde många jaktledare/jaktlag annama!!!

(absolut inte riktat mot dig"Bäcka", hoppas du förstår det???)

Mvh grävUppland.......... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur aktiv du själv har varit för att få gå men som vi hade förut så frågade jaktledaren om någon ville gå med hund och då stod det typ 6 personer och tittade ner i backen och sparkade lite i gruset (egentligen ville alla gå men ingen kunde säga det rätt ut) och i ett sånt läge så brukade jag anmäla mitt intresse (och på så sätt fick jag gå mycket med hunden). Dock försökte jag alltid vänta ett tag så att någon annan kanske fick göra sin röst hörd. Men de får inte vela hur länge som helst. Det märktes dock efter ett tag att en del inte gillade att jag "inte hymlade" med att jag ville gå med hunden och en del tyckte att jag trängde mig före. Men då får de för faan säga till. Man kan inte bara stå där som ett fån och vänta tills jaktledaren nästan tvingar någon.

I allafall så har vi gjort lit ändringar på systemet och nu är alla nöjda.

I vårat jaktlag så har vi haft en hel del hundar (oftast skithundar men det funkar också) MEN första dagen i september kollar vi vilka som har hund sen lottar vi vilka som ska gå och därefter är det rullande schema. Vi har drygt 3000 ha som är uppdelad i 6 såter och vi går oftast med 2 hundar samtidigt. I år hade vi bara 3 hundar att tillgå och när min gjorde illa sig så blev det lite för lite hundar faktiskt.

Nytt för i år (mycket pga att vi har bytt jaktledare och dels för jag är nu vice jaktledare och har ett visst egenintresse) så försöker vi gynna hundägarna lite mer i form av att låta dem jaga in unghundar (<2år) på kalv i slutet av säsongen om vi har några kvar. Dessutom så finns möjligheten att gå i en annan såt om man vill för att träna hunden lite för sig själv och låta den gå på helt orörd mark.

Vi nekar ingen att gå med hund om de äger den själv och vi har testat olika raser allt från Jämte, gråhund, vit älghund mina laikor, diverse bastarder (kortdrivare och halvstövare) och till och med en sibirian huskey.

Passkyttarna klagar oftast inte på att hundarna inte ställer älgarna för då har ju dom en chans att skjuta också. Har man en riktigt bra älgställare så blir det ju samma person som alltid får skjuta (vi hade det en gång, och på 4 år så var det bara min far som sköt älgarna och då blir det kanske lite trist att sitta på passet.)

Så gör vi och det funkar. jag hoppas att det dessutom blir lite lättare att jaga in en hund nu i och med våra nya regler.

/Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur aktiv du själv har varit för att få gå men som vi hade förut så frågade jaktledaren om någon ville gå med hund och då stod det typ 6 personer och tittade ner i backen och sparkade lite i gruset (egentligen ville alla gå men ingen kunde säga det rätt ut) och i ett sånt läge så brukade jag anmäla mitt intresse (och på så sätt fick jag gå mycket med hunden). Dock försökte jag alltid vänta ett tag så att någon annan kanske fick göra sin röst hörd. Men de får inte vela hur länge som helst. Det märktes dock efter ett tag att en del inte gillade att jag "inte hymlade" med att jag ville gå med hunden och en del tyckte att jag trängde mig före. Men då får de för faan säga till. Man kan inte bara stå där som ett fån och vänta tills jaktledaren nästan tvingar någon.

I allafall så har vi gjort lit ändringar på systemet och nu är alla nöjda.

I vårat jaktlag så har vi haft en hel del hundar (oftast skithundar men det funkar också) MEN första dagen i september kollar vi vilka som har hund sen lottar vi vilka som ska gå och därefter är det rullande schema. Vi har drygt 3000 ha som är uppdelad i 6 såter och vi går oftast med 2 hundar samtidigt. I år hade vi bara 3 hundar att tillgå och när min gjorde illa sig så blev det lite för lite hundar faktiskt.

Nytt för i år (mycket pga att vi har bytt jaktledare och dels för jag är nu vice jaktledare och har ett visst egenintresse) så försöker vi gynna hundägarna lite mer i form av att låta dem jaga in unghundar (<2år) på kalv i slutet av säsongen om vi har några kvar. Dessutom så finns möjligheten att gå i en annan såt om man vill för att träna hunden lite för sig själv och låta den gå på helt orörd mark.

Vi nekar ingen att gå med hund om de äger den själv och vi har testat olika raser allt från Jämte, gråhund, vit älghund mina laikor, diverse bastarder (kortdrivare och halvstövare) och till och med en sibirian huskey.

Passkyttarna klagar oftast inte på att hundarna inte ställer älgarna för då har ju dom en chans att skjuta också. Har man en riktigt bra älgställare så blir det ju samma person som alltid får skjuta (vi hade det en gång, och på 4 år så var det bara min far som sköt älgarna och då blir det kanske lite trist att sitta på passet.)

Så gör vi och det funkar. jag hoppas att det dessutom blir lite lättare att jaga in en hund nu i och med våra nya regler.

/Henrik

Får man lyssna på en brutal hund så är det ju inte helt fel det heller... Även om det blir skjutet mindre. Enligt mig är ett bra hundjobb en fröjd för öronen!!! B):angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tacksam för alla inlägg, och stöd jag har fått i mitt problem :angry:

Men om ni skriver lika mycket som nu hur ska jag då få tid med att träna hunden,, B)

Jag undrar om en del har läst ett av inläggen jag skrev angående när jaktledar bad den andra hund föraren skulle gå och spåra den älg som min hund stötte i väg,

Hon hadde gångstånd i en liten stund och sen drog älgen,,

Dagen efter så hittade om en älg som hon skällde lite på och sen drog den och hunden efter, jag fick 2-2½ tim senare ett telefon samtal om att hon var 2 dyar bort.

Och med tanke på vad endel i laget har för "krav" på en älghund, (bara dom rör om i skogen så) så förstår jag inte varför jag inte får gå med hunden,

Men jag tror även att problemet ligger i att jag inte är in född i laget eller in gift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...