Hoppa till innehåll

Vad ska jag göra?


jocke med kniven

Recommended Posts

Allemansrätten tillåter inte jakt träning vad jag vet.

/Lasse

Jag trycker att han borde få träna hunden inom jvo /vvo som han tillhör utan några problem. Jag har hört talats om att dom har sådan här regler på en del ställen men jag har då aldrig varit med om det här i Kalix. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jocke med kniven

    24

  • Pertan

    7

  • veronika

    7

  • Ausch

    5

Är du markägare kan dom aldrig neka dig att jaga på din egen mark. Nu får dom väl för helvete skärpa sig lite och inse att i ett VVO är det markägarna som bestämmer. Har ni jaktklubb kan jag inte reglerna så bra men som markägare måste du ju kunna kräva att få släppa?? Om inte annat så måste du ju få träna hunden i skogen. Behöver ju nödvändigtvis inte skjuta första bästa älg för hunden.. Bara den lär sig VAD den ska göra i skogen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du markägare kan dom aldrig neka dig att jaga på din egen mark. Nu får dom väl för helvete skärpa sig lite och inse att i ett VVO är det markägarna som bestämmer. Har ni jaktklubb kan jag inte reglerna så bra men som markägare måste du ju kunna kräva att få släppa?? Om inte annat så måste du ju få träna hunden i skogen. Behöver ju nödvändigtvis inte skjuta första bästa älg för hunden.. Bara den lär sig VAD den ska göra i skogen..

Det är väl jakträttsinehavaren som bestämmer, inte markägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara nämna att i det lag som jag jagar i är vi 10 man.

Just nu har vi 6 hundar på 5 hundkarlar. Tro det har varit så många som 7 eller 8 hundar på 6 hundkarlar.

Vi lottar om vilka som får gå. Två på från morgonen och två nya efter om passning. Sen spelar det inge roll om du har en äldre hund som är värdelös, kannon hund eller en unghund som ska jagas in.

Längre tillbaks har dom stått helt utan hund vid jakten så nu får alla som vill chansen.

En liten egen fundering!

För passarna är det i regel roligare med en halvdan hund som bara sätter lite fart på älgarna ev med något kortare stånd. En duktig stånd hund gör ju bara hundkarlen glad, för då är det bara han som får se och skjuta älgen. En riktig duktig hund/hundkarl kan skjuta hela tilldelningen själv och hur roligt är det för dom övriga som bara får dra ut dö älg ur skogen men inte få uppleva en skottchans själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ringde och kollade om det skulle bli nån älg jakt i morgon, men det skulle inte bli det,,

Då så jag att jag kommer att gå ut och träna hunden i allafall, (före renarna kommer in på våra jaktmarker)

Fick till svar,,

ja det är ju bra,, du kan ju gå med hon i koppel och om du hittat nå intressant så kan du höra av dig så ringer vi ut lite folk,

men jag skulle inte få skjuta om hon fick ståndskall på nått,

M.V.H Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ringde och kollade om det skulle bli nån älg jakt i morgon, men det skulle inte bli det,,

Då så jag att jag kommer att gå ut och träna hunden i allafall, (före renarna kommer in på våra jaktmarker)

Fick till svar,,

ja det är ju bra,, du kan ju gå med hon i koppel och om du hittat nå intressant så kan du höra av dig så ringer vi ut lite folk,

men jag skulle inte få skjuta om hon fick ståndskall på nått,

M.V.H Jocke,,

Byt lag

I mitt andra lag så har vi nu en kalv kvar och den sparar vi till hundförarna. De får göra med den som de vill, jaga skjuta efter bästa förmåga.

Hundarna har vi alla nytta av att de får så mycket träning som möjligt.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt lag

I mitt andra lag så har vi nu en kalv kvar och den sparar vi till hundförarna. De får göra med den som de vill, jaga skjuta efter bästa förmåga.

Hundarna har vi alla nytta av att de får så mycket träning som möjligt.

/Lasse

Håller med om det helt och fullt.

Byt lag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

släpp hunden för fan! du har jakträtt och då får du släppa hunden...sen om du inte får skjuta när du är själv i skogen är väl en annan sak,,,men ingen kan väl sitta hemma på sofflocket och fisa och säga åt dig att du får gå och banda med hunden.

fan vilka griniga gubbfan du hammnat omkring

blir riktigt arg...har följt tråden då å då och hoppats på att få läsa om din hund när den ståndar älg och får tyst på gubbarna...

men skam den som ger sig...mvh jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BYT lag! Så ska det inte va som du har det. Sen hade du väl en markplätt åxå? Säg upp den åxå i samma veva och ta den med dig till nya laget då du hittar ett. Bara den är i samma kommun kan ni räkna med den i arealen då ni söker tilldelning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen,,

jag måste nog tillägga att jag har inga problem att få släppa hunden utanför ordenarie jakt.

Jag var ut och släppte hunden i 3 tim idag, hon hittade ingen älg men hadde ganska så bra sök, men det har regnat mer eller mindre hela veckan, Men det har varit fint i dag, så det va ju skönt ute i skogen,

M,V,H Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BYT lag! Så ska det inte va som du har det. Sen hade du väl en markplätt åxå? Säg upp den åxå i samma veva och ta den med dig till nya laget då du hittar ett. Bara den är i samma kommun kan ni räkna med den i arealen då ni söker tilldelning.

jo jag har mark men det är bara 5häktar men jag vill inte gå ur jakt laget för det finns bra jakt på annat, innom jakt markerna, typ gås/rödjur/skogsfågel mm,,

M,V,H Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen,,

jag måste nog tillägga att jag har inga problem att få släppa hunden utanför ordenarie jakt.

Jag var ut och släppte hunden i 3 tim idag, hon hittade ingen älg men hadde ganska så bra sök, men det har regnat mer eller mindre hela veckan, Men det har varit fint i dag, så det va ju skönt ute i skogen,

M,V,H Jocke,,

tycker du ska ta med videokamera å dokumentera varje tillfälle hur hunden presterar och hur du själv presterar med ansmygning å dylikt sen klipper du ihop det å leverar till jaktledaren så du visar vad du och hunden kan prestera ihop för dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo jag har mark men det är bara 5häktar men jag vill inte gå ur jakt laget för det finns bra jakt på annat, innom jakt markerna, typ gås/rödjur/skogsfågel mm,,

M,V,H Jocke,,

5 ha kan svida det med för ett lag om det är rätt placerat. Men det är klart att har du bra jakt annars där så...

Var det många äldre i laget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara ute lite och släppa henne före jakten. vi ska jag inte jaga till helgen och då ska jag ut och släppa hon,,

Men jag vill ju även släppa hon under jakten,,

När jag släppte henne en dag så hadde jag tur att hon stötte i väg en älg efter bara Ca20 min,, jag såg älgen som snabbast. men han inte komma till skått.. dum som jag var så sa jag det i radion och då sa jaktledaren till den andra hund föraren (som bara var ca några hundre meter i från mig) att du kan ju gå dit och spåra och se,,

då svarade jag att jag ville att min hund skulle få reda ut det skälv men nog fan kom han dit,,

Med den följden att våra hundar bara sprang runt varandra=inte fan blev det nå mer då..

Stå på dig för fan och skäll ut den jävlen, det hade jag aldrig tolererat !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt lag

I mitt andra lag så har vi nu en kalv kvar och den sparar vi till hundförarna. De får göra med den som de vill, jaga skjuta efter bästa förmåga.

Hundarna har vi alla nytta av att de får så mycket träning som möjligt.

/Lasse

holler med dej jag Lasse, BYT LAG...

men annars fixar du älg jakten nån annanstanso bara jagar småvilt på den marken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tycker du ska ta med videokamera å dokumentera varje tillfälle hur hunden presterar och hur du själv presterar med ansmygning å dylikt sen klipper du ihop det å leverar till jaktledaren så du visar vad du och hunden kan prestera ihop för dom

det skulle jag kunna göra, bara ett litet problem, hon har inte ställt nån älg en, dom hon har hittat så ha bara skenat i en jävla fart,

och jag ägen tyvärr ingen videokamera,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 ha kan svida det med för ett lag om det är rätt placerat. Men det är klart att har du bra jakt annars där så...

Var det många äldre i laget?

av min 5 ha så har dom bara jakt arende på ca3ha och det är i utkanten av markerna och det jagas mycket sällan på på den lilla plätten,

visst finns det ett par äldre i jakt jaget men jag tycker inte jag har nå större problem med dom älsta,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ja då va en ny älg sesong på börjad.

Och den började som jag va rädd för, hadde lite svårt att få släppa hunden, dom tog den andra före direkt på morgonen.

Men nu kommer det roliga. jag fick skjuta en kviga för hunden dag 2. inte på stånd men hon hadde ett bra spår jobb och hann ikapp älgen skällde lite och sen bar det i väg, älgen sprang nästa på mig, sköt den men en klock ren bog träff, den låg 30m bort,

och jag vet inte vem som va gladast (jag eller hunden) när hunden hittade älg Ca 3min efter jag sköt. B);)

sen kan jag bara tala om att det har inte varit några som hälst problem att få släppa hunden efter det, och inte brydde dom sig nå över att hon skällde lite fågel dag3 (idag).

snacka om att vända kappan efter vinden. :o

MHV JmK,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till älgen och hundens arbete.

Du ska se att det inte var något personligt utan att dina jaktkamrater bara var så sugna på att få skjuta älg och höra hund att det var därför som de envisades med att släppa den andra hunden hela tiden.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack,,

skuris,,

det är bara ett "fel", jag har jagat älg nu i tre år, och inte nån av dom andra två hundarna har stält älg. :o

så jag vet inte vad dom tror eller hoppas på?

så om dom tyckar att min hund är kass så är inte dom andra nå bättre,,

MVH JmK,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har bara läst delar av tråden, men känner igen problematiken. Har väldigt svårt själv att få gå annat än eftermiddags såtar av mindre storlek. Mitt tips träna själv, försök komma med kompisar på andra marker, förr eller senare kommer hunden bli såpas bra att den talar för sig själv. Att gå handlar i många jaktlag mer om vem föraren är än om hundens kvalitet./Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då va en ny älg sesong på börjad.

Och den började som jag va rädd för, hadde lite svårt att få släppa hunden, dom tog den andra före direkt på morgonen.

Men nu kommer det roliga. jag fick skjuta en kviga för hunden dag 2. inte på stånd men hon hadde ett bra spår jobb och hann ikapp älgen skällde lite och sen bar det i väg, älgen sprang nästa på mig, sköt den men en klock ren bog träff, den låg 30m bort,

och jag vet inte vem som va gladast (jag eller hunden) när hunden hittade älg Ca 3min efter jag sköt. :wub:;)

sen kan jag bara tala om att det har inte varit några som hälst problem att få släppa hunden efter det, och inte brydde dom sig nå över att hon skällde lite fågel dag3 (idag).

snacka om att vända kappan efter vinden. :(

MHV JmK,,

Grattis! lite svårt att skjuta älg för hunden om den inte får släppas under jakt, skönt att det verkar lossna hos stofilerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...