Hoppa till innehåll

8x68S


exabit

Recommended Posts

Kul med reaktioner! :D

Vad jag vet så krävs inga som helst verktyg för att demontera och sätta ihop TD:n. "Vanliga" 202:or däremot kräver insexnyckel tror jag. No big deal iof sig. Jag vet inte heller om Sauer garanterar skottfastheten hos en vanlig 202:a, men det gör de med TD:n. Vad jag vet så ska det inte finnas några som helst nackdelar med detta koncept ur ett precisionsperspektiv. Slutstycket låser ju i pipan så det är inga problem på den fronten heller.

Skulle kunna vara priset som avskräcker, även om det inte avviker från en Blaser heller. Sen har vi detta med kolvutformningen, och det är väl nåt jag får känna vidare på. Jag har en känsla av att pistolgreppet inte blir brant nog för att jag ska gilla det. Sen vet jag inte heller om det finns någon handutfyllnad.

Att kunna demontera en bössa VARJE gång man använt den tror jag är en fördel, då det går att transportera i en mindre iögonfallande koffert. Jag vet inte om det skulle ske med en ordinär 202:a.

Detta med att inte kunna montera benstöd tycker jag inte är av avgörande betydelse. Jag har hittills aldrig jagat med såna monterade ändå.

Som ni märker är jag väldigt bra på att lyfta fram fördelar hos nya bössor jag är intresserad av. Nästan lika bra som BB är på att höja fallblockare till skyarna B) (nä, det var lågt...)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX? :D

EDIT: Censurerat för känsliga tittare =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    27

  • Mad Mike

    7

  • BäckaBengtson

    6

  • novacula

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Edit: no longer an issue...

Förmodligen inte det sista blå skåpet jag sket i :D Men for what its worth - ber om ursäkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känslig tittare numera nöjd :D

Hahaha, bra =) Vill bara å det starkaste poängtera att det inte fanns ett uns av "verklighet" bakom den kommenterar. It sounded alot better in my head =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäste broder,

jag överlåter det eventuella nedsablandet av bössan till andra som känner sig sugna på dylika övningar B)

Vi har ju diskuterat det här med rekylens inverkan på skyttet tidigare men för det fallet att det finns nytillkomna läsare kan måhända en kort rekapitulation vara på sin plats.

Generellt kan man säga att rekyl kan ställa till det på två olika sätt.

För det första är det såklart den "psykologiska" delen av rekylen. Det är denna som beskivs som "skotträdsla", och den varierar kraftigt från person till person. Det är självklart så att det går att träna upp sin förmåga att hantera rekyl men de allra flesta av oss är mer eller mindre berörda av rekylen d v s vi spänner oss när vi skall skjuta. Det är ju också därför de allra flesta av oss träffar bättre med 22:an än vad vi gör med en klass1 bössa. Nu är ju Exabit en av de personer som klarar av att hantera rekyl på ett utmärkt sätt varför jag inte tror att du kommer att få några problem .

Den andra delen av rekylen är det som vi kan kalla den tekniska delen av rekylen. Det handlar om hur vapnet rör sig i skottögonblicket. Det är inget som du som skytt kan påverka annat än genom att vara extremt konsekvent i din skjutställning och avfyrning. Här spelar både vapnets vikt, stockning och vilken patron vapnet är kamrat för stor vikt. Det är detta som gör att träffläget kan skilja mellan olika skjutställningar, många gånger upplever vi som skyttar att träffarna kan skilja flera centimeter i träffläget beroende på om man sitter ned i bänk eller om man ligger ned.

I en bössa som är kamrad för en kraftig patron kommer dessa tendenser att vara ännu tydligare, likaså om bössan har en låg vikt eller om den är krokigt stockad.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär skulle jag resonera FÖR ett val av 8*68S.

På samma vis som jag väljer en 6-06 istället för en 240Wby... Inget bälte i hylsan. Onödigt tjafs som försvårar massa onödiga saker.

Annars lär man inte vinna effekt på något vis jämfört med andra 8mm magnumar då dom ligger exakt lika i prestanda..?

340wby är väl aningens fetare, men wby är wby.. B)

Måste säga att 8*68S är en läcker patron. skulle vara mitt val alla dagar i veckan av dina alternativ!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med riktig här...vad kan möjligen vara fel med en Take Down studsare, om man nu förutsätter att inte precisionen blir lidande - vilket jag inte ens har tänkt tanken på när vi pratar om kvalitétsvapen?

Jag ser hur många fördelar som helst - även om det är i rakt motsatt riktning mot en fallblockare (så jag fick säga det själv ^_^ ). Att kunna ta med sig vapnet i en attachéväska måste ju vara ypperligt, vare sig man reser utomlands eller några kilometer till jaktmarken.

Det borde rimligtvis snarare förbättra precisionen då vapnet får ett väldigt bra skydd under transporter, och just att det inte står stämplat "Gevär" över hela paketet, kan enbart innebära fördelar.

Det enda som får mig att inte komplettera vapengarderoben med ett TD'n gevär, är priset - men jag tycker inte att priset skall läggas som ett minus för vapnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

90237e6195.gif

Nu när vi lämnat "the common ground", alltså patronsnacket, så kan vi ta fram stridsyxan och börja trasa sönder den här bössan på allvar :o

Bäste vapenbroder!

Trots min stora respekt för dig så måste jag ta risken att hamna på din shitlist ^_^

Har du feber?? :D Något fulare,tråkigare och osexigare går nog inte att hitta...ja Blaser R93 då :o

kalibern JA! vapnet NEJ!

Varför bygger du inte något eget runt patronen istället,tycker detta luktar nödlösning.

När jag nu ser vad du tänker köpa för något så tycker jag genast att 270wby eller 300 wby genast ter sig som ett mycket bättre val.

Du får på köpet parbössor i weatherby vilket ytterligare skulle höja din redan höga status B)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här har jag missat, ställer mig genast i kö för att försvara queen of afrika, inga problem att ligga och skjuta med min sako och kulor finns det massor av, tyckte din 460 var riktigt snygg så varför gå ner i klass, nu får du modda något själv, det är som att vara kock och köpa en kartong från findus som värms i micron några min sen är det klart.

Du byter ändå bössor som en tok så varför inte göra jobbet seriöst ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du feber?? :D Något fulare,tråkigare och osexigare går nog inte att hitta...ja Blaser R93 då ;)

Har inte du Rem 700? ;);) och pratar sexiga och osexiga vapen?

Var mm ifrån att importera en Heym SR20 i 8x68S för ett halvår sedan. Men jag har ju nu valt mitt liv drickandes mellanmjölk i min flatbottnade eka med .243, 30-06 och 9,3x62.

Verkar vara en mycket trevlig kaliber, en kontinental kaliber skall med fördel också avnjutas i en kontinental bössa. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en mycket trevlig kaliber, en kontinental kaliber skall med fördel också avnjutas i en kontinental bössa. ;)

Det är helt sant!

Dock är det en milsvid skillnad mellan Blaser/Sauer och de enda två moderna kontinentala vapenfabrikat som är riktigt trevliga-Heym och Mannlicher :D

Dock kommer ingen någonsin hur mycket dom än försöker i sin desperation att närma sig Mauser 98 ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite för få patrontrådar på det här forumet ibland, så därför tänkte jag stänka bensin på brasan själv ;)

Under resultatlösa älgpass sista veckan så har tankarna snurrat iväg en del. Jag tänkte först göra en längre utläggning om bössfunderingar också, men då blir det för långrandigt och osammanhängande.

Låt säga att man ska skaffa en takedown-studsare för allroundbruk på främst högvilt - buffel etc. är ej på menyn. Ponera sedan att bössan ifråga erbjuds i de flesta vettiga kalibrar och att den ska användas till klass 1-vilt i Sverige men även kunna hänga med på utlandsjakter (därav takedown-kravet). Jag undviker medvetet att nämna fabrikat här för jag vill fokusera på patronen (men de mer insatta kan snart lista ut vad det rör sig om) ;)

Efter att ha sökt på "takedown" och läst Henriks alltid lika läsvärda skriverier (från 2006) så vill jag trots detta inte välja en 308 Win. Fråga mig inte varför. Ej heller 30-06 är aktuell. Jag har några patroner på min short list, och de är som följer:

- 270 Wby Mag. Flackskjutande men futtig kula.

- 7mm RM. Samma som ovan.

- 300 Win Mag. Välrenommerad långhållspatron. "Tråkig"?

- 300 Wby Mag. Än mer klassisk långhållspatron. Den ultimata magnum 30-patronen enligt Boddington.

- 8x68S. Magnumprestanda utan bälte. Väl avvägd patron. Matningsvänlig så in i Norden.

- 375 H&H. Användbar till "långhållsjakt", men hur pass benägen är man att skjuta med den liggande?

Nackdelarna med 8x68S är att den är ovanlig, men häri ligger också paradoxalt nog några av fördelarna. Kulorna är inte dyrare men det är hylsor och verktyg. För min del är det sk!t samma eftersom en patron aldrig kan bli ekonomisk så länge jag är oekonomisk :D Det skulle också kunna innebära att det blir svårt att få tag i ammo om man hamnar i Alaska utan ammo, men jag medger att det är ett osannolikt scenario.

Tankar och idéer hos herrskapet?

Du har ju glömt den den eminenta kalibern 8 mm rem. mag. inskjuten på 200- 250m så har Du ett flackskjutande vapen.

Det går att skjuta med den liggande och utan rekryldämapare broder.

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul Rikard, att du kläckte fabrikatet på bössan (som jag redan visste till skillnad från Mr. mauser ;) ).

Patronen liksom bössan verkar riktigt trevlig så om du känner starkt för att "bara testa" så håller jag helt kallt på din nyfikenhet men om det endast är för en snabb "fling" för pangen i sig så vet i fan, det finns ju så mycket att välja på så man blir ju ding. Kalibern ifråga är ju väldigt trevlig på det vis att den har bra potential på många fronter samt att den inte hör till den vanligaste vilket i ditt (och mitt) fall gör den ännu mer intressant.

Så som jag ser det (efter att kollat upp kalibern lite) så är det definitivt en allround för svensk jakt men inte för internationell jakt. Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag nog inte välja Sauern till denna kaliber utan (en utav ditt helt egna utval) låda/bössa att bygga en "allround jaktbössa" på. Du har en viss läggning till fint trä och trevliga linjer vilket borde skapa en fantastiskt fin custombössa för kalibern ifråga bara du ger dig själv och projektet tid nog.

För ett eget "jaktprojekt" finns det så mycket kul att välja bland så som låda, trycke, pipa, kolvtyp, träkvalitet, riktmedel, kikarmontage, rembyglar osv. osv. Varför inte hoppa på ett sånt projekt? Du har ett (enligt min mening) bra sätt att uttrycka dig på, varför inte utnyttja det? Får jag säga mitt så, ta dina egna idéer och bygg nått som ingen annan besudlat, du har både möjligheten och potentialen, jag lovar.

Kontentan:

Sauer Take Down + möjligheten att skaffa massa pipor i olika kalibrar för skojs skull = Ja, då är det nog ett bra val.

8x68 som kaliber i en jaktbössa = Bygg din egna för faan, det lär bli riktigt najs, det vågar jag nästan lova. ;)

Vilket fall som helst så lär det bli en trevlig erfarenhet dock kan jag inte tillföra nått intelligent till tråden i sig då jag tyvärr inte är mer beläst än så här.

Mvh. Brother Bobby

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För ett eget "jaktprojekt" finns det så mycket kul att välja bland så som låda, trycke, pipa, kolvtyp, träkvalitet, riktmedel, kikarmontage, rembyglar osv. osv. Varför inte hoppa på ett sånt projekt? Du har ett (enligt min mening) bra sätt att uttrycka dig på, varför inte utnyttja det? Får jag säga mitt så, ta dina egna idéer och bygg nått som ingen annan besudlat, du har både möjligheten och potentialen, jag lovar.

Precis vad jag också menar! Rikard om någon skulle göra något fantastiskt av ett sådant projekt ;)

En Sauer TakeDown är bara helt enkelt inte.......DU ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag också menar! Rikard om någon skulle göra något fantastiskt av ett sådant projekt :D

En Sauer TakeDown är bara helt enkelt inte.......DU ;)

/Micke

Tack för medhållet Micke men faktum är att på sätt och vis......... Så är det faktiskt så att Sauern ger Rikard den möjlighet som Blaser också gav, nämligen möjligheten att få fler kalibrar under samma bössa. och på så sätt är det faktiskt "han" ;)

Dock kvarstår mitt tycke om att ett custombygge vore på plats. ;)

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Go kväll!

Generellt kan det väl snarast sägas finnas fyra nackdelar med take down system. Hur relevanta man anser att de är varierar såklart från person till person.

För det första så kostar det så klart en del extra pengar att fixa till ett TD system, är man riktigt sugen på en Takedown studsare så kanske man inte bryr sig om detta men det skall så klart vägas in i vågskålen.

För det andra är det tekniskt komplicerat att få till en riktigt bra skottfasthet på en bössa med TD system, ganska ofta kräver dessa system ett "sättskott". Från tid till annan har det dykt upp prickskyttebössor av TD modell och dessa har aldrig blivit populära eftersom de oftast inte var 100% skottfasta alternativt att det skiljde i träffläget mellan det första skottet efter ihopsättandet och de följande.

Ofta är det väl dessutom så att man inte vill låta kikarsiktet sitta på bössan utan även demonterar det mellan skotten, det är i o f s inget specifikt problem för TD studsare men bortsett från hakmontage (och Blasers sadelmontage) har jag inte stött på så många avtagbara montage som verkligen hållit inskjutning till fullo. På Sauern sitter kikarfästet monterat på lådan vilket ytterligare sannolikheten för att bössan skall vara skottfast med samma läge före och efter att man demonterat pipan. Här har Blaser en bättre konstruktion i o m att deras kikafäste sitter direkt på pipan.

Visst kommer säkert en Sauer TD att ha en precision som "duger att jaga med" men jag är skapligt säker på att en vanlig Sauer har en bättre precision.

För det tredje så innebär de TD lösningar som vi oftast ser att vapnets vikt ökar med ca 2 hg, för mig är det en nackdel eftersom jag inte har någon "nytta" av dessa hg mitt i bössan. Nu är jag rimligt säker på att den gode Exabit inte ser det som en nackdel på samma sätt, vi har helt enkelt olika syn på vad som är en välbalanserad bössa. Balans och viktfördelning är givetvis rätt subjektiva frågor och den anda sättet att komma fram vad som funkar för den enskilde skytten är så klart att prova sig fram.

Den sista nackdelen som jag på rak arm kommer på är att man introducerar ytterligare saker i bössan som kan gå sönder, det är nog inte så kul när man som "Rudolf Sand wannabee" står där med ett Argilifår i handkikaren och inser att min fina takedownstudare inte fungerar eftersom det kommit is i takedomnlåsmekanismen. Givetvis kan alla möjliga missöden hända ändå men jag vet att när det norska försvaret testade HS Precisions prickskyttesystem med TD funktion liknande den som Sauer har så klarade det inte temperaturer på under -20 grader eftersom toleranserna i låsmekanismen var så små att de inte klarade temperaturfallet.

Summa summarum vill jag nog påstå att ett TD system kan vara ett väldigt bra alternativ men att man skall vara medveten om begränsningarna.

Som slutknorr kan jag konstatera att en Martini & Hagn fallblockare i takedown utförande är så nära ett vapenmässigt nirvana som jag tror att man kan komma. Ett vapen som det nedan får mig att vakna mitt i natten med ett vällustigt leende på mina läppar.

customguns_takedown.jpg

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och på så sätt är det faktiskt "han" :blink:

Rikard kompromissernas fader?

Aldrig!

Appropå pipbytesvapen så vill jag citera detta amerikanska ordspråk:

Fyra väggar gör inget hem :P

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis när du fått mig att vara glad och tacksam för att jag inte köpt en TD för en himla massa pengar, bara för att efteråt inse att jag - efter mina ögon mätt, och med de nackdelar du nämner - fått hem ett sämre gevär än jag lämnat...så avslutar du med en sådan skapelse...! :blink:

Jag nästan misstänker att den ligger något över min normala budget, dock...så man får njuta av bilden... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressanta kommentarer, som alltid ^_^

Idag fick jag hem några hylsor från min käre vän cchunter. Här är en snabb jämförelse mellan 300 Win Mag och Patronen:

post-296-1224708631_thumb.jpg

Nu när jag fått ordenligt grepp om dimensionerna så kan jag konstatera några saker. Dels är det uppenbart att detta är föregångaren till vår tids Remington Ultra Magnum, med skillnaden att 8x68S har ett vettigt bottenmått. Andra saker jag noterar är den perfekta längden på hylshalsen, bröstvinkeln, samt den försiktiga men ändå tydliga taperingen. För mig är det helt uppenbart att 8x68S skapades med stor omsorg, medan 300 Win Mag är en riktig bastard där man bara velat pressa ur mesta möjliga hylsvolym (alla vet ju att 308 Norma Mag är så 300:an skulle sett ut egentligen). Detta syns tydligt på den extremt korta hylshalsen och det framflyttade bröstet. Nu kan man ju lägga olika mycket vikt vid detta - även 223 Rem "lider" av samma fenomen då man ville öka hylsvolymen, med kort hals som följd (222 Rem är en i mina ögon vackrare skapelse). Med tanke på att 223 och 300 är två av världens mest framgångsrika patroner så kanske det vore lite väl korkat av mig att försöka "sätta konstruktionerna på plats". Men å andra sidan är jänkarna helt överjävliga på att kränga på folk nästan vad som helst med mördande marknadsföring och fula knep (i kärlek och affärer är allt tillåtet ;) ).

Jag känner inte för att orera mer om patronens förträfflighet - det räckte nämligen att hålla hylsan i handen i några sekunder idag för att allt skulle falla på plats. Den ÄR helt enkelt underbar! :wub:

Vad gäller takedown-konceptet så har jag inte så värst mycket att tillföra, men undrar hur mycket egen erfarenhet herrskapet har av just Sauers lösning? Jag har en känning som har en och har erbjudits provskjutning. Då skulle jag kunna provocera fram att demontera och sätta ihop bössan mellan varje skott oxå.

Sedan detta med custombössor. Efter att nästan ha rott i land ett sånt projekt så kan jag ärligt säga att det är inget för mig. Jag är inte den typen som tycker att jag har lösningar som är bättre än de som redan finns. Och jag har definitivt inte uthålligheten att pyssla med en sån bössa i flera år tills den är färdig. No way José! Om någon är intresserad står det förresten en rostfri 28" LW-pipa i 6mm i Luleå och söker ny ägare... :blush::D

Till slut några ord om den här takedown-fallblockare som Henrik lade in en bild på. Jag kan inte alls se tjusningen med den bössan. När det gäller vapen gillar jag traditionella linjer, symmetri, och harmoni. Redan en Ruger 1:a är svår för mig att acceptera, men det blir iaf lite bättre när blocket är stängt. Bössan på bilden är enligt min mening en ren styggelse (Micke: läs: a God damn abomination! ;) ). Flamhärdad låda och schysst trä till trots så är det i mina ögon en veritabel härdsmälta av linjer, vinklar, och dimensioner. Jag tycker helt enkelt att det är en skitful bössa. Nåt som Svenska Bössmakargillet mycket väl kunnat producera under en kollektiv PCP-tripp :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bössan på bilden är enligt min mening en ren styggelse (Micke: läs: a God damn abomination! ;) ). Flamhärdad låda och schysst trä till trots så är det i mina ögon en veritabel härdsmälta av linjer, vinklar, och dimensioner. Jag tycker helt enkelt att det är en skitful bössa. Nåt som Svenska Bössmakargillet mycket väl kunnat producera under en kollektiv PCP-tripp :P

:blush::wub:^_^:D

Din argumentation för TD kontra övrigt mög lämnar inget övrigt att önska!

Jag inser att jag borde hålla mina extremt smalspåriga nischideal för mig själv ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just one more thing.. vilken bössa har du tänkt att hiva ut för att göra plats?

Om 8x57an måste flytta så har jag ett hem att erbjuda :blush:

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med min vapengarderob är att det blir allt svårare att avyttra bössor, för ju längre tiden går, desto mer vet jag vad jag vill ha, och när jag hittar dyrgripar som Sako 22 PPC:n så känns det helt orimligt att någonsin sälja dessa.

Jag skulle ändå tro att just 22 PPC:n och kanske även 270:n skulle hänga löst vid en eventuell transaktion. Men det är inget lätt beslut i så fall, då jag gillar båda bössorna väldigt mycket. En Sauer TD med pipor i 6,5x55 och 8x68S skulle lösa alla "problem" framöver både vad gäller älgbanebössa och utmärkt rigg för "the travelling hunter". Bössan skulle då också krönas med en fullkomligt kompromisslös optik, och det enda jag kan tänka mig är en Zeiss Victory 2,5-10x50, måhända i nån belysningskonfiguration. Jag hade en sådan (köpt av Henrik) till Blasern, och det är utan jämförelse den bästa glugg jag nånsin haft förmånen att äga :blush:

Egenligen har jag ingen bössa jag vill bli av med, så det kanske blir självbromsande denna gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...