Hoppa till innehåll

lång pipa vs kort pipa


Radium

Recommended Posts

såg en annan tråd där det frågas om gevär och olika långa pipor. och började fundera det jag läste i stora jägare pocket handboken på 1400 sidor.

där nånstans stod det att med moderna hagelgevär så är det ingen skillnad om man har lång eller kort pipa , men sen i samma stycke stod det igen att ju längre pipa desto bättre håller svärmen ihop ?

alltså då måste man ju väl kunna skjuta mycket längre med en 30>" pipa än en 20 <" pipa. eller? hur är det riktigt?

skulle väl iallafall tro det är direkt inte skillnad om man har ytbytbara chocker. man likadanna spridningar och penetration med kort och lång? eller visst en liten en men inte så stor skillnad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

såg en annan tråd där det frågas om gevär och olika långa pipor. och började fundera det jag läste i stora jägare pocket handboken på 1400 sidor.

där nånstans stod det att med moderna hagelgevär så är det ingen skillnad om man har lång eller kort pipa , men sen i samma stycke stod det igen att ju längre pipa desto bättre håller svärmen ihop ?

alltså då måste man ju väl kunna skjuta mycket längre med en 30>" pipa än en 20 <" pipa. eller? hur är det riktigt?

skulle väl iallafall tro det är direkt inte skillnad om man har ytbytbara chocker. man likadanna spridningar och penetration med kort och lång? eller visst en liten en men inte så stor skillnad?

En 32" pipa håller ihop svärmen bättre än en 28", hur stor skillnaden är vet jag ej, men den är inte extrem.

Jag tävlade i F.I.T.A.S.C med en 28" pipa utan problem. (dock har jag over-bored invector pipa från Browning som just skall fixa detta)

George Digweed fick en specialbössa på 34" för just F.I.T.A.S.C men han gick tillbaka till sin 32" för att han inte tyckte det bliev någon förbättring.

Däremot är det lättare att skjuta på långa håll med en längre pipa eftersom svingen blir mer balanserad, men detta är också efter tycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte så mycket om presision hagelskytte, men min wincheter 1300 har bara 22" pipa, och i jakt faller fåglarna lika döda för mig som för de andra med fullånga pipor. Jag upplever inte att jag har några märkbart annorlunda spridningar. I helgen provsköt jag med min och en remington 870 med 28" och kunde inte se nån skillnad i svärmen mellan de två. Jag tror att ammunitionen har en avsevärt mycket större inverkan. Har nån gjort nån seriösare test?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du måste ut på betydligt längre avstånd för att märka detta.

Det kanske inte märks vid fågeljakt upp till 30 meter, men när du skjuter en rafael eller rocket på 80 meter i f.i.t.a.s.c så tror jag att man skulle ha mer tur än skicklighet med en 22" pipa om man träffade.

Vill man testa denna eminenta tävlingsform i lerduveskytte så kan jag rekommendera anläggningen i Limassol, Cypern. En del lerduvor där behöver man nästan kikare för att se! (och sen skall man träffa skiten oxå!!!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg av! Skjuter man lerduvor på 80 meter?????

Vad matar man hagelbössan med då???

Mvh!

Nu är reglerna ändrade så man bara får använda 28g bly, men det finns speciell ammo för detta. Innan hade man mest 32g och 36g.

Det finns speciell 28g F.I.T.A.S.C från Hull.

Den är ruskigt snabb!

Max avstånd för hagel, enligt engelskt regelverk, är 275 meter vid extrema förhållanden, men de knäcker inga lerduvor. De känns knappt om man har jacka på sig.

Jag har testat 28g Gyttorp 8:or (eller var det 24?) på några riktigt långa duvor i Eslöv och jag nådde inte fram.

När man träffar dessa långa duvor så är det sjuk fördröjning mellan avfyrning och träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du måste ut på betydligt längre avstånd för att märka detta.

Det kanske inte märks vid fågeljakt upp till 30 meter, men när du skjuter en rafael eller rocket på 80 meter i f.i.t.a.s.c så tror jag att man skulle ha mer tur än skicklighet med en 22" pipa om man träffade.

Vill man testa denna eminenta tävlingsform i lerduveskytte så kan jag rekommendera anläggningen i Limassol, Cypern. En del lerduvor där behöver man nästan kikare för att se! (och sen skall man träffa skiten oxå!!!)

Ahaa.. Ja jag hade inte äns funderat på att kolla på bilden utanför 30m. Men nu måste man ju ut och prova =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Ahaa.. Ja jag hade inte äns funderat på att kolla på bilden utanför 30m. Men nu måste man ju ut och prova =)

efter min adnra tråd så måsta jag gräva fram denna :D

jope, provade du bilden ? hur gick det ?

nu måste vi gå till botten med denna sak, ifall nåt ordenltig info kommer fram skulle man kanske kunna sticky denna? :owho knows.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, ja helt kort så skulle nog en jumbojett flyga genom svärmen :unsure:

Det är inte i vart fall inte svårt för lerduvor att klara sig.

Det var ju ett tag sen, men det kanske vore kul att göra det igen och skicka upp några bilder, kanske nån med riktigt lång pipa kan göra det samma vore lite kul att kunna jämnföra?

Återkommer fram mot helgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, ja helt kort så skulle nog en jumbojett flyga genom svärmen :wacko:

Det är inte i vart fall inte svårt för lerduvor att klara sig.

Det var ju ett tag sen, men det kanske vore kul att göra det igen och skicka upp några bilder, kanske nån med riktigt lång pipa kan göra det samma vore lite kul att kunna jämnföra?

Återkommer fram mot helgen

tackar^^ väntar spännande mot helgen:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tackar^^ väntar spännande mot helgen:)

Helgen är slut och jag har inte fått upp några bilder. Jag ber om ursäkt.

Vi tog bilder med en kompis kabera och hag har inte lyckats fått inte dom i datorn än, men dom kommer så fort han lyckas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helgen är slut och jag har inte fått upp några bilder. Jag ber om ursäkt.

Vi tog bilder med en kompis kabera och hag har inte lyckats fått inte dom i datorn än, men dom kommer så fort han lyckas.

okej , väntar får man väl ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var det klart =)

Vi provsköt samtidigt kompisens Remington 870 med 24" pipa och redan den skillnaden (min 20") gjorde en klart märkbar skillnad.

Testen är gjord på 20,30,40,50 och 60m med 32g us5 bly och full choke den röda cirkeln är en snusdosa.

post-2542-1231960495_thumb.jpg

post-2542-1231960501_thumb.jpg

post-2542-1231960511_thumb.jpg

post-2542-1231960518_thumb.jpg

post-2542-1231960525_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som synes så är det inte någon ide att skjuta några duvor utanför 40m i alla fall.

Förvånande för mig är att det inte är någon stor skillnad mellan spridningen på 60m med full eller "mod" choke, förladdningen klarar sig dock mycket bättre med mod choke och flyger intakt större delen av vägen. Jag kan lägga upp bilderna med den bössan om någon vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hållt mig undan denna tråden en stund... :rolleyes:

Hade ni ingen 32" pipa att testa med?

Längden och utformningen på pipan, chokeval och fabrikat, ammo och dess olika laddningar gör skillnad på avstånd!

Min bössa skjuter bäst med filtförladdning och Hull pluggar på 1650 fps (503 m/s)

Då kan jag ge mig på duvor på 80 meter, men det är skitsvårt!

Jag tror rekordet fortfarande ligger på 120 meter under kontrollerade former.

Bössor med korta choker, typ Winchester pump etc fungerar inte alls om man jämför med t ex Browning Invector + med extended chokes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

120m!! oj.

Lite synd att jag inte tänkte på detta innan jag blev av med defendern, den hade 18½"pipa men med lång choke hade varit kul att jämföra med.

Kan nån lägga upp bilder med en såndär 32"are?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry, men piplängden spelar kvitta ärligt talat. Så länge ni snackar "normala" laddvikter. Vad som däremot gör inverkan är chokekonanans längd vinkel och finish. Desto längre och flackare kona desto mindre tilltufsade hagel desto bättre håller svärmen ihop på håll över 35-40 meter. För sanningen är att de flesta träffbilder havererar vid pass 45-50 meter och ser efter det ut som kattskikt.

Men leta upp en gammal wildfowling gun som är reglerad och chokad för skytte på långt håll så funkar det. Men inte ens de klarar av mer än cirka 80% på 35 meter i choke. Så man får labba en hel del med laddvikt och storlek så man har både täckning och anslag. Tyvärr så gillar inte bly fart så man kan inte komma mycket över 420-425 m/s. Så man har inget för att elda på heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så gillar inte bly fart så man kan inte komma mycket över 420-425 m/s. Så man har inget för att elda på heller.

Kolla Hull Sovereign FITASC, den håller 1650 fps / 503 m/s

Det finns en hel del 28g bly som håller över 1600 fps.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry, men piplängden spelar kvitta ärligt talat. Så länge ni snackar "normala" laddvikter. Vad som däremot gör inverkan är chokekonanans längd vinkel och finish. Desto längre och flackare kona desto mindre tilltufsade hagel desto bättre håller svärmen ihop på håll över 35-40 meter. För sanningen är att de flesta träffbilder havererar vid pass 45-50 meter och ser efter det ut som kattskikt.

Men leta upp en gammal wildfowling gun som är reglerad och chokad för skytte på långt håll så funkar det. Men inte ens de klarar av mer än cirka 80% på 35 meter i choke. Så man får labba en hel del med laddvikt och storlek så man har både täckning och anslag. Tyvärr så gillar inte bly fart så man kan inte komma mycket över 420-425 m/s. Så man har inget för att elda på heller.

Vad finns det för vapen att köpa med längre choke då? Låter lite vättigt då det är lika korta choker på de två vapnen vi provade och bilderna blev lika tragiska trots några tums skilland i längd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för vapen att köpa med längre choke då? Låter lite vättigt då det är lika korta choker på de två vapnen vi provade och bilderna blev lika tragiska trots några tums skilland i längd.

Inget med lösa choker, till att börja med...... Jag skulle leta efter en bössa som gjordes på den tiden man kunde beställa hur bössan skulle choka och med vilka laddningar. Och då har de som regel inte lösa choker även om just dessa patenterades runt 1890 eller så....

Mitt tips blir en magnum med 3" patronläge gjord innan 1939 eller möjligen en chamberless, fast där tvivlar jag på att det finns hylsor att hitta i dag. Den sistnämda har ingen övergångskon heller vilket minskar antalet stukade hagel.

Du kan ha lite tur med en modern bössa med, men då är det ren tur. Det är ingen egenskap man prioriterar i dag om du inte är villig att betala sexsiffrigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...