Hoppa till innehåll

När börjar hunden visa intresse för vilt?


Johan H

Recommended Posts

Hej på er

Som säkert flera av er vet så har jag precis skaffat första egna jakthunden, en blandning av tjt (pappan) och dansk/svensk gårdshund och tollare (mamman).

Har haft han med till skogen en gång nu och låtit honom ströva fritt lite, i början var han mest runt benen men gick sen iväg så han var iaf 40 - 50m ifrån mig. Övade på inkallning och kopplade då och då för att lära honom att det roliga inte är slut bara för att man kopplas ett tag.

Marken är ganska viltfattig mn det fanns en del älgspår, dom följde han med visst intresse då vi gick med spårlina en stund.

För ett par minuter sedan såg jag 3 rådjur under grannens äppelträd så jag satte på Krut spårlinan och vi smög ut på gården, hade väl hoppats på att han skulle dra efter och skälla som besatt men ack vad jag bedrog mig. Vi följde spåren en bit in i skogen men intresset var svagt, han verkar nästan lite rädd av sig.

Han är strax över 5 månader nu, när kan jag begära att han ska visa klart jaktintresse?

Övriga 20 valpar (från två kullar) lär vara duktiga jakthundar så jag hoppas ju verkligen att även min blir det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha förtröstan, det kommer.

Olika raser och olika individer startar olika fort. Intresset för färska spår kommer ganska fort med skogsvana (tid i skogen) Hur lång tid det kommer att ta för hunden att börja jaga är svårt att säga.

Personligen hade jag varit mer bekymrad om hunden stuckit och jagat självständigt vid 5 månader. Fortsätt att jobba med inkallning och lydnad och uppmuntra sökturer runt dig. Ett tu tre så kommer upptaget, den känslan är alltid lika härlig med en valp. :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skynda långsamt.

Lägg ett kort blodspår och låt ligga nån timme i början för att sen öka på.

Jag märkte att för varje spår jag gick med valpen så blev hon mer intresserad av att gå och snoka i diket under promenaderna. Troligen för att hon lärt sig att det brukar finnas nåt skoj i andra änden av spåret.

En del hundar jagar som galningar vid 6 månader, en del kommer inte igång förrän efter 2½-3 år. Jag har upplevt bägge delarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, nu är hoppet åter :huh:

Har under dagen lagt några enkla spår med rådjursklövar och från att inte varit direkt intresserad klarar han nu längre spår med vinklar utan några problem :huh:

I morgon ska jag tina upp lite blod och komplettera med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte det kunde vara på sin plats med en liten uppdatering.

Krut börjar nu bli hygglig på att spåra. Han är väldigt lydig, har tränat en hel del inkallning med honom samt plats sittande osv. Har inga större problem att sätta honom

och sedan avlägsna mig 50m och kalla in honom trots störande moment som andra hundar och katter i mellan. Vi har också skott tränat, han visade inga tecken

på något obehag.

Jag har inte haft honom lös i skogen så jätte mycket ännu, han börjar göra längre lovar runt mig nu och är lite svårare att kalla in när nosen är tryckt i backen

och han tuffar iväg, så jag har väl avsiktligt inte släppt honom så ofta utan gått mer med spårlina samt kört lydnad.

I dag fick jag dock låna en pejl och for iväg och släppte honom på en mark som jag vet att det finns en del rådjur på, vid första släppet var han borta i 14 minuter, jag stod kvar på samma plats hela tiden och enligt pejlen var han efter ca 10 minuter i riktning mot bilen så jag skickade en bekant som var med (men placerad längre bort på en åker) för att se om han var där, han såg dock inte röken av Krut ;) . Samtidigt visslade jag på hunden ett par gånger och efter 4 minuter så kom han glatt till mig från ganska precis det håll vi kommit från början. Det blev inget drev och han väckte inget under detta släpp.

Efter det så gick vi ca en timme till en ny plats och jag släpppte igen men den här gången var han mera försiktig, vi gick i en vandringsled där det gått en del hundar och hästar så det var mycket annat intressant att nosa på. Han drog dock iväg 100 - 150m för att sedan vända om och komma åter till mig. Vi gick av leden för att minska alla "oviktiga" lukter men hittade inga spår att sätta honom på och han gjorde bara kortare lovar runt mig. Jag misstänker att han kanske blev lite överraskad själv när han försvan 14min på första och nu bestämde sig för att ha bättre koll på mig.

Nu vill jag skaffa en egen pejl och fortsätta träningen. Hoppas på mildare väder, i dag var det -6 och snålblåst så vi var ordentligt frusna när vi kom hem. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...