Hoppa till innehåll

Kulval till kal .222


Ausch

Recommended Posts

Nu när jag sitter o väntar på att ladd utrustningen ska komma hem så letar jag kulor till min .222:a hittar inte så många.

Kan någon som vet hjälpa mig med detta, jag vill ha en ganska mjuk kula till räv och för den delen rådjur.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när jag sitter o väntar på att ladd utrustningen ska komma hem så letar jag kulor till min .222:a hittar inte så många.

Kan någon som vet hjälpa mig med detta, jag vill ha en ganska mjuk kula till räv och för den delen rådjur.

/Lasse

Jag använder Nosler Balisticktip och det blir oftast bara småbitar kvar när den träffar ett rådjur vilket passar mig utmärkt då jag jagar i skånes slättland. Djuren trillar oftast rakt ner men köttförstöringen kan bli stor om man träffar fel. Receptet är att skjuta bakom bogen för det gör inget om man får slänga revbenen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder Nosler Balisticktip och det blir oftast bara småbitar kvar när den träffar ett rådjur vilket passar mig utmärkt då jag jagar i skånes slättland. Djuren trillar oftast rakt ner men köttförstöringen kan bli stor om man träffar fel. Receptet är att skjuta bakom bogen för det gör inget om man får slänga revbenen.

Jag har läst om den.. var köper du den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en standardkula som är billig, skjuter bra, expanderar en räv eller en kråka och slår igenom ett rådjur så rekomenderar jag 55 grains Sierra Game King. Enkelt och bra. :)

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag lite hjälp i ämnet ;)

När jag kollade på vapex hemsida fanns där bara en kula till .222 men många till .223 .224, när jag ringde dom sa killen att jag skulle kolla på 224 :o

Är inte det en större kula en .222 eller har jag bara fattat någonting helt fel ;):lol:

/Lasse

Ps beställde 100 .224 nosler balistik tip ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag lite hjälp i ämnet :o

När jag kollade på vapex hemsida fanns där bara en kula till .222 men många till .223 .224, när jag ringde dom sa killen att jag skulle kolla på 224 :o

Är inte det en större kula en .222 eller har jag bara fattat någonting helt fel B);)

/Lasse

Ps beställde 100 .224 nosler balistik tip :ph34r:

Diametern är mkt riktigt .224 -> 222 är inget annat än ett "bra" försäljningsnamn. BT'n blir säkert bra men se för fasen till att inte skjuta i en del av djuret du tänker äta upp.... :ph34r: De är konstruerade för den amerikanske varmintskytten så de går sönder ganska bra...

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55gr hornady kulan är mycke tlättladdad och ger bra effekt i rådjur.

Kan du förklara vad du menar med tätladdad??

så om jag har förstått detta så är .222, .223 och .224 samma kula eller ?

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalibrarna 222 Rem och 223 Rem laddas med .224 kulor.

Usch.. med allt sånt där så får jag för mig att den en gång i tiden satt 4 amerikaner och spånade om hur kalibrarna skulle designas och mitt i allt sa någon "Vänta lite grabbar... går det att göra lite krångligare?"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch.. med allt sånt där så får jag för mig att den en gång i tiden satt 4 amerikaner och spånade om hur kalibrarna skulle designas och mitt i allt sa någon "Vänta lite grabbar... går det att göra lite krångligare?"

Precis så känner jag det, när jag kollad epå vapex hemsida funderade jag på att byta bort eller göra om 222.an till en 223 eller 224 för att få flera kulor att välja mellan.

Men nu verkar det ju vara samma kula, vad skiljer då på en 223 kula o en 224 kula, personen som satte namnet eller vad?

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nu verkar det ju vara samma kula, vad skiljer då på en 223 kula o en 224 kula, personen som satte namnet eller vad?

Det som skiljer är diametern på kulan.

Kulorna som används till kalibrarna 222 Rem och 223 Rem har en diameter på 0.224 inch.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad skiljer då på en 223 kula o en 224 kula

/Lasse

I detta fallet är det diametern då tex 22 Hornet tidigare tillverkades med pipor avsedda för .223 tums kulor och inte .224 som idag.

Även om amerikanarna kan verka lagom förvirrade när det gäller kalibernamn och diameter så är vi egentligen inte så mkt bättre själva när man börjar titta lite närmare...

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om amerikanarna kan verka lagom förvirrade när det gäller kalibernamn och diameter så är vi egentligen inte så mkt bättre själva när man börjar titta lite närmare...

Precis.

Det är lätt att famla bort sig, även i våra metriska system.

7.62X51 (308 win) och 7.62X63 (30-06) skjuts med kulor som har en diameter på 7.82 mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis.

Det är lätt att famla bort sig, även i våra metriska system.

7.62X51 (308 win) och 7.62X63 (30-06) skjuts med kulor som har en diameter på 7.82 mm.

Jo förvisso men här har båda en kuldiameter på 7,62mm, inte olika diameter namn på samma kulor ;)

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova Normas nya Oryx 55 grains? Den finns både fabriksladdad och som enbart kula. Har själv köpt en ask laddat och ask kulor jag ska ha när jag kommit igång med handladdningen. Den håller garanterat ihop bättre än ovan nämnda kulor vilket är bra vid jakt på rådjur, jag vill kunna skjuta genomskott i bogarna för en knall-och-fall-effekt.

Dock kanske den blir aningen hård vid jakt på annat vilt, men jag tar hellre det än dålig sammanhållning i rådjuret. Ska bli intressant att utvärdera den hursomhelst!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova Normas nya Oryx 55 grains? Den finns både fabriksladdad och som enbart kula. Har själv köpt en ask laddat och ask kulor jag ska ha när jag kommit igång med handladdningen. Den håller garanterat ihop bättre än ovan nämnda kulor vilket är bra vid jakt på rådjur, jag vill kunna skjuta genomskott i bogarna för en knall-och-fall-effekt.

Dock kanske den blir aningen hård vid jakt på annat vilt, men jag tar hellre det än dålig sammanhållning i rådjuret. Ska bli intressant att utvärdera den hursomhelst!

Jag har oryx i 7mm och just detta att jag måste skjuta i bogen för att få en bra knall o fall effekt, vill ha mjukare kula som svampar bra utan träff i hårda ben.

Sköt en kalv i år, två skott bakom bogen på ca 170m, två genomslag utan större försödande effekt på lungorna. Två hål bara, vill ha mera.

En bra träff bakom bogarna ska med bra kula ge bra effekt, det är i alla fall min förhoppning. Däremot tror jag på en hård kula som ger genomsag på gris, vill ha en lagom hård som gör rejäla sårkanaler. Men eftersom jag inte ha rskjutit en gris ännu så har jag väldigt eller ingen erfarenhet. Funderar skarp på en 9,3x62 till grisvak då jag fegar lite och gör som många andra går upp i diameter för att försöka kompensera lite. och jag vet att en 7mm dödar gris jättebra, kanske lite prylbög men vafaan men ska tro på det man har ;)

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara vad du menar med tätladdad??

så om jag har förstått detta så är .222, .223 och .224 samma kula eller ?

/Lasse

det ska stå lättladdad. den ger ofta fin precision utan ansträngning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diametern är mkt riktigt .224 -> 222 är inget annat än ett "bra" försäljningsnamn. BT'n blir säkert bra men se för fasen till att inte skjuta i en del av djuret du tänker äta upp.... B) De är konstruerade för den amerikanske varmintskytten så de går sönder ganska bra...

//K9

Öhhh, att kulan är lättexpanderbar är en del av konceptet. Den SKA gå sönder för att inte vara farlig på "andra" sidan av djuret man skjutet på. Mängden köttförstöring beror helt på var du träffar. Träffar du bakom bogen är det några hg revben som går till hunden men det kan ibland vara mer när man skjuter i bogen med en hårdare kula. Effekten är oftast att djuret dör på plats, nåt enstaka djur har gått 25-30 m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öhhh, att kulan är lättexpanderbar är en del av konceptet. Den SKA gå sönder för att inte vara farlig på "andra" sidan av djuret man skjutet på. Mängden köttförstöring beror helt på var du träffar. Träffar du bakom bogen är det några hg revben som går till hunden men det kan ibland vara mer när man skjuter i bogen med en hårdare kula. Effekten är oftast att djuret dör på plats, nåt enstaka djur har gått 25-30 m.

Precis så vill jag har det.

Vill jag ha grillade revben får jag offra någon annan del av djuret den gången.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...