Hoppa till innehåll

Att debattera Bågjakt


J S

Recommended Posts

Jag har varit frånvarande från detta forum under en tid.

Har tillbringat lite tid på www.soldf.com och deras öppna forum.

Där finns en tråd som man debatterar bågjakt i och den kryllade av felaktigheter.

De flesta debattörer visst inte ett skit om bågjakt och trodde mest en massa saker.

Man stötte på uppfattningar och argument mot bågjakten som man trodde hade försvunnit redan för 10 år sedan.

Så jag började servera dem fakta och det var ju inte populärt bland en moderator.

Han tog aktivt ställning i bågjaktsfrågan som motståndare i ett inlägg och försökte genom privata PM att kväsa debatten.

Genom PM påstod han att min argumentation var alltför aggressiv och stötande. Så då hade han som moderator lagt ribban.

Antingen håller du med och är snäll mot killarna i tråden eller så hade man inget där att göra.

Jag skulle med andra ord vara snäll mot mina motdebattörer som serverade självmål på självmål i sin argumentation.

Men jag anser att har man fetfel så har man fetfel. Då spelar det ingen roll om en moderator skyndar till deras hjälp när argumenten tar slut och grinigheten tar överhand. Felet kvarstår iallafall.

Vidare beskrev han min argumentation som ett "mässande". Jaha! Tänkte jag och undrade om det berodde på mängden text eller innehållet i texten. Jag fick inte nåt riktigt svar på det.

Men jag insåg ganska snabbt att det fanns inte en käft på deras forum som visste nåt om jakt. Trots att moderatorn påstod att jag t.o.m debatterade med en "jaktvårdare" som tydligen var enormt erfaren som jägare??? :)

Vad fan är en jaktvårdare?

Man såg ganska snart med ledning av vilka frågor som motdebattörerna ställde att här snackade man med folk som inte jagade själva.

Det sorgligaste är att en moderator har tagit aktivt ställning i en tråd och försökt genom privata PM att påverka innehållet i en viss riktning. Då har han missat en moderators grundläggande roll totalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • J S

    19

  • Herr Mattsson

    18

  • Roger_P

    7

  • Hipshot

    6

Top Posters In This Topic

Det var som fan.. Kul ju, om inte jag förväxlat dej med någon pga mitt pissiga minne så är du tveklöst en av de bästa ambasadörerna för bågjakten som jag stött på. Om du går bet på det forumet så vågar jag nog drista mej till att hävda att det i så fall är deras förlust på något sätt.

Men sätt nu inte igång ngn pajkastning mellan forumen är du snäll, inte helt bra att lägga ut enskillda signaturer alls, risken är att några blodtryck härifrån <_< drar järnet dit och ger den här snubben ett litet helvete...

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fan.. Kul ju, om inte jag förväxlat dej med någon pga mitt pissiga minne så är du tveklöst en av de bästa ambasadörerna för bågjakten som jag stött på. Om du går bet på det forumet så vågar jag nog drista mej till att hävda att det i så fall är deras förlust på något sätt.

Men sätt nu inte igång ngn pajkastning mellan forumen är du snäll, inte helt bra att lägga ut enskillda signaturer alls, risken är att några blodtryck härifrån <_< drar järnet dit och ger den här snubben ett litet helvete...

Mvh!

Jodå, jag är nog den ambassadör du tänker på. Inget fel på ditt minne. Du har ju träffat på mig på andra forum tidigare.

För 8-10 år sedan var jag in och svängde runt på vegan.nu

Problemet med basseforumet är att ingen egentligen läser vad man skriver. Nu senast var det en som undrade över skadskjutningsiffrorna från USA och deras ca 3,5 miljoner bågjägare. En information som jag redan gett 2 sidor tidigare.

Pajkastning har jag aldrig ägnat mig åt och jag hoppas att ingen härifrån ger sig in på det forumet och tar nån "hämnd".

Jag tar och redigerar mitt förra inlägg. Vill ju inte hänga ut nån enskild moderator.

Som jag ser det så handlade denna moderator i rent oförstånd och missade sin roll totalt.

Ja, inte gick man bet på det forumet. Snarare var väl min argumentation för svår. Dessa killar vet för lite om jakt med gevär och då blir det svårt att argumentera mot bågjakten med annat än känslor och det man tror.

Jag har iallafall meddelat moderatorn att han kan radera mitt konto och sen får han skriva om mina inlägg så det passar in i hans världsbild och på det sättet blir ju alla glada igen. Som slutkläm fick de ju siffror på bågjakten som stämmer överens med deras uppfattning. Allt för att göra alla glada och nöjda.

Moderatorns nick är nu borttaget i mitt första inlägg.

Ni hittar tråden här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37442

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var en saklig och informativ diskussion du förde. All "credit" till dig för att du orkade. Jag hade nog själv gett upp.

Jag kom att tänka på ett citat: "Argumentera aldrig med en idiot, han drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet"

Dansken som kommenterade hade klart analyserat situationen när han påstod att du var den som faktiskt hade sakliga argument och fakta i ditt bidrag.

Tonen var dock acceptabel rakt igenom (har sett långt värre både i Sverige och internationellt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fan.. Kul ju, om inte jag förväxlat dej med någon pga mitt pissiga minne så är du tveklöst en av de bästa ambasadörerna för bågjakten som jag stött på. Om du går bet på det forumet så vågar jag nog drista mej till att hävda att det i så fall är deras förlust på något sätt.

Men sätt nu inte igång ngn pajkastning mellan forumen är du snäll, inte helt bra att lägga ut enskillda signaturer alls, risken är att några blodtryck härifrån :P drar järnet dit och ger den här snubben ett litet helvete...

Mvh!

jag var precis på väg.. men ångrade mig när jag såg detta inlägg :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Moderatorns nick är nu borttaget i mitt första inlägg.

Tackar :P

Kul detta, fanns en moderator på vegan.nu som började debattera via deleteknappen samt pm-funktionen.. tog inte en dag innan Magnus på det forumet konverterade honom till vanlig medlem :P

Men då är det nog lite högre nivå på veganernas forum..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag var precis på väg.. men ångrade mig när jag såg detta inlägg :P

Hur kunde jag veta detta redan innan?

:P:D

Var ju nästan på väg själv, vilken grej, Hipshot drar blankt för bågjaktens räkning!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad kallar Js sig på forumet?

(måste bara få säga: vilka idioter det är i dendär tråden!! debattera såpass allvarliga saker utan att ha torrt på fötterna.. fyfan!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad kallar Js sig på forumet?

(måste bara få säga: vilka idioter det är i dendär tråden!! debattera såpass allvarliga saker utan att ha torrt på fötterna.. fyfan!)

Men det är väl inte så svårt att räkna ut kompis! JKS!! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det är väl inte så svårt att räkna ut kompis! JKS!! :P

Läser så sakta så har inte kommit till dina inlägg ännu då. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag va där för ett tag sedan och läste, men innsåg snart att det inte skulle leda till något vettigt.

De är en sammling stridspittar som bör ängna sig åt vapenfett och gräva latriner i skogen.

Jag får klåda när folk som älskar krig + tillbehör pladdrar massa dynga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag va där för ett tag sedan och läste, men innsåg snart att det inte skulle leda till något vettigt.

De är en sammling stridspittar som bör ängna sig åt vapenfett och gräva latriner i skogen.

Jag får klåda när folk som älskar krig + tillbehör pladdrar massa dynga.

:P dagens inlägg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag va där för ett tag sedan och läste, men innsåg snart att det inte skulle leda till något vettigt.

De är en sammling stridspittar som bör ängna sig åt vapenfett och gräva latriner i skogen.

Jag får klåda när folk som älskar krig + tillbehör pladdrar massa dynga.

ROTFLMAO !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har givetvis följt den tråden som vår käre vän JS debaterat i!.. B) ... och att han gjorde ett gott jobb å e en mycket bra debatör/ambasadör för bågjakten de viste jag redan! men de syns väldigt bra i den tråden!

de ända tråkiga med det förumet ar att dom redan bestämt sej!.. fanns någon/några som kunde lyssna på fakta!.. och tog till sej!..

detta visar lite att det kanske inte var så många "jägare" där!..

till skilnad mot detta forum!.. där kunskapsnivån e väldigt hög och att alla respekterar andras intressen för olika typer jakt! det är de som gör Jaktsnack till ett riktigt bra forum

det är medlemarna samt bra moderatorer som gör att det går att diskutera alla typer av oliktänkande på en bra nivå!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har givetvis följt den tråden som vår käre vän JS debaterat i!.. B) ... och att han gjorde ett gott jobb å e en mycket bra debatör/ambasadör för bågjakten de viste jag redan! men de syns väldigt bra i den tråden!

de ända tråkiga med det förumet ar att dom redan bestämt sej!.. fanns någon/några som kunde lyssna på fakta!.. och tog till sej!..

detta visar lite att det kanske inte var så många "jägare" där!..

till skilnad mot detta forum!.. där kunskapsnivån e väldigt hög och att alla respekterar andras intressen för olika typer jakt! det är de som gör Jaktsnack till ett riktigt bra forum

det är medlemarna samt bra moderatorer som gör att det går att diskutera alla typer av oliktänkande på en bra nivå!..

Mvh Mamre!..

Amen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har givetvis följt den tråden som vår käre vän JS debaterat i!.. ;) ... och att han gjorde ett gott jobb å e en mycket bra debatör/ambasadör för bågjakten de viste jag redan! men de syns väldigt bra i den tråden!

de ända tråkiga med det förumet ar att dom redan bestämt sej!.. fanns någon/några som kunde lyssna på fakta!.. och tog till sej!..

detta visar lite att det kanske inte var så många "jägare" där!..

till skilnad mot detta forum!.. där kunskapsnivån e väldigt hög och att alla respekterar andras intressen för olika typer jakt! det är de som gör Jaktsnack till ett riktigt bra forum

det är medlemarna samt bra moderatorer som gör att det går att diskutera alla typer av oliktänkande på en bra nivå!..

Mvh Mamre!..

Ja, vi får nog ge bassarna några extra år för att komma ikapp verkligheten och gräva klart latrinerna och putsa av sig vapenfettet från fingarna.

Men jag tror det har med alltför höga halter av testosteron att göra. Det forumet består till stor del av Militärt överintresserade personer som väntar på nästa krig. När kriget kommer och kulorna visslar runt skallen så är lukten av rädsla enorm i trupptransportfordonen.

hade det varit riktiga militärer och som varit med om något annat än det de sett på discovery channel, så hade de haft en ödmjukare inställning till livet och orkat uppskatta det på ett annat sätt.

Jag vet av egen erfarenhet att efter första eldprovet ändrar man inställning ganska snabbt.

Man tar inte allt för givet här i livet. Men de flesta killarna på basseforumet har knappt skjutit lösplugg än. Givetvis finns undantag även där och grabbarna som just nu befinner sig i afghanistan har all min respekt. De har ett tufft arbetsklimat och tyvärr kommer alla inte att palla med det och alla kommer kanske inte hem levande. Vissa får problem att anpassa sig till det vi kallar normalt liv. Så var det för några av killarna i min pluton.

Men nu vet vi att det inte är någon idé att debattera bågjakt på det forumet.

Bättre att snacka jakt med jägare på andra forum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får nog ge bassarna några extra år för att komma ikapp verkligheten och gräva klart latrinerna och putsa av sig vapenfettet från fingarna.

Men jag tror det har med alltför höga halter av testosteron att göra. Det forumet består till stor del av Militärt överintresserade personer som väntar på nästa krig. När kriget kommer och kulorna visslar runt skallen så är lukten av rädsla enorm i trupptransportfordonen.

hade det varit riktiga militärer och som varit med om något annat än det de sett på discovery channel, så hade de haft en ödmjukare inställning till livet och orkat uppskatta det på ett annat sätt.

Jag vet av egen erfarenhet att efter första eldprovet ändrar man inställning ganska snabbt.

Man tar inte allt för givet här i livet. Men de flesta killarna på basseforumet har knappt skjutit lösplugg än. Givetvis finns undantag även där och grabbarna som just nu befinner sig i afghanistan har all min respekt. De har ett tufft arbetsklimat och tyvärr kommer alla inte att palla med det och alla kommer kanske inte hem levande. Vissa får problem att anpassa sig till det vi kallar normalt liv. Så var det för några av killarna i min pluton.

Men nu vet vi att det inte är någon idé att debattera bågjakt på det forumet.

Bättre att snacka jakt med jägare på andra forum.

JS om ingen sagt det tidigare, så skriver du jäkligt bra. Vad du än skriver om så formulerar du dig så man tappar hakan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan att du bara orkar debattera med ignoranta pellejönsar JS!?

Måste säga att du gör ett toppen jobb som vanligt.

Samtidigt som jag kan tänka mig att detta sortens jobb måste vara en riktigt energitjuv.

Bra jobbat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan att du bara orkar debattera med ignoranta pellejönsar JS!?

Måste säga att du gör ett toppen jobb som vanligt.

Samtidigt som jag kan tänka mig att detta sortens jobb måste vara en riktigt energitjuv.

Bra jobbat!

Ja, man måste ju göra ett försök iaf.

Det tar lite energi men inte mer än vanligt. Deras argument var ju så lätta att ta ner.

Tack till dig och Schaman för de trevliga omdömena.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett av dina inlägg tycker jag att borde klistras på JS också i rent informativt syfte.

sorry för att jag klistrar in det här men då vet ni vilket jag menar ;)

"

Givetvis finns det bra och mindre bra skyttar i alla läger.

Men för att du ska få möjlighet att jaga på Åland eller i Danmark så måste du göra ett skjutprov varje år på Åland och vart tredje år i Danmark.

Är du inte i form så klarar du inte provet och då blir det ingen jakt med båge för dig det året.

Det är nog en av anledningarna till att bågjakten ger så få skadskjutningar. Så jag tycker vi behåller det argumentet.

Tänk om vi i Sverige skulle ha årligen återkommande skjutprov i samma stil med gevär. Man går en jaktstig och ska prestera ett viss antal träff. Jag är helt övertygad om att många fick lämna geväret i vapenskåpet och plocka bär istället för att jaga.

Som svar på din fråga nr 2: Ja, bågjägarna måste vara tysta om de överhuvudtaget vill komma till skott.

Att tyst ta sig fram och tillbaka till sitt pass är viktigt om man vill skjuta på ostörda djur. Pilbågen är ju ett korthållsvapen och stöter du djuren alltför hårt så minskar dina skottchanser i slutändan. Kom ihåg att bågjakten redan från början kräver 5-10 gånger mer tid i skogen för varje fällt vilt. Bågjägare är inte ute efter effektiviteten i antalet fällda vilt.

Då skulle ju den som flugfiskar kunna lägga nät eller använda dynamit istället.

Man jagar för själva jaktens skull och vill man lägga lite mer möda på sin jakt så borde väl det vara ok?

Men om man vill uppnå effektivitet som gevärsjägare varför använder man inte kulsprutor och mejar ner hela grisflocken direkt? Det är ju mycket effektivare. Man får många byten på kortast möjliga tid.

Det finns ju bestämmelser om mörkerutrustning vid jakt. Varför kan man inte tillåta dessa? Det ger ju ytterliggare effektivitet i jakten.

3. Måste förtydliga mitt svar på fråga 3. Man sitter givetvis inte tiden ut innan man går fram för att kontrollera pilen. Men minst 30 minuter sitter man som regel. Oftast kommer skottchansen i i skymningen när djuren börjat röra på sig och då kan man lugnt sitta kvar till skjutljuset är borta och man ändå avslutar jakten.

Under morgonjakten sitter man självklart inte mycket mer än 30 minuter innan man kollar upp pilen.

När man jagar större vilt så hör man oftast när de går omkull i närheten. Längre bort än så går inte djuren efter en dubbel lungträff. Det är också en indikation på hur träffen tagit. På min senaste afrika resa var det bara 2 av vilten jag inte hörde gå omkull i bushen.

Att man nästan aldrig skjuter på djur i rörelse med gevär var väl inte riktigt sant? Merparten av älgarna är säkerligen i rörelse när de skjuts. Jag kan dra den erfarenheten från ebart vårt jaktlag och det borde vara snarlikt i alla andra jaktlag i Sverige.

Hur är det med gris då. När hundarna sätter fart på grisflocken så kan jag garantera att de rör på sig och fort.

I allafall de grisar jag varit med om att jaga. Där skjuts det övervägande på grisar i rörelse.

4. Rimligen borde ju de bågjägare som även jagat med bössa i de länder där statistiken och undersökningarna hämtats vara delaktiga i sifforna. Men då gevärsjägare som inte jagar med båge är i majoritet så borde dessa siffror inte bli speciellt mycket annorlunda av att gevärsjagande bågjägare medverkar. Ligger inom felmarginalen skulle jag påstå.

Naturligtvis gör även bågjägare felbedömningar. Ingen är perfekt. Men dessa misstag verkar ju trots allt inte vara fler än de gevärsjägare gör.

Vad gäller försök att fuska i undersökningar så ta del av Wendy Kruegers studie på www.bagjakt.org.

Man använde t.o.m helikopter med värmekamera för att spåra djur i mörkret för att belägga svaren från bågjägarna.

Där anges skadskjutnings siffran till 13%. Men den har senare ändrats då man räknade även rena bommar in i den siffran. Sen ligger skadsjutningsfrekvensen högre i USA både för gevärsjägare och bågjägare. Vi har nog vår jägareexamen att tacka för mycket. Någon obligatorisk jägareexamen i stil med vår krävs inte i USA. I vissa delstater är en Hunters safety course ett krav, Mest för att folk inte ska skjuta ihjäl varandra i skogen.

En pil som skjuts mot en djurkropp ändrar sällan sin bana då den passerar brösthålan. Men vid sneda träffar i större ben kan dessa ha en styrande effekt. Men vanligare är att pilspetsen går in i tjocka ben. Det har med spetsens konstruktion att göra. De flesta pilspetsar har en specialdesignad spets som lätt spräcker ben. Men att skjuta i tjocka överarmsben är inte att rekommendera. Jag har faktiskt aldrig märkt att pilen ändrat riktning efter ett genomskott på djur.

I min tidiga bana som bågjägare i början på -90 talet sköt jag en 80-90 pounds båge. En dag stod jag på klubbens jaktbana och skulle träningsskjuta på 70 meter för att få lite teknikträning. Jag släppte pilen och 15 meter framför mig fanns en nerhängande 3 centimeter tjock kvist som jag trodde att pilen skulle gå under. Men den smackade mitt i kvisten och jag gick sen runt och letade efter min pil. Döm om min förvåning då den sitter nedborrad i bra riktning 15 meter framför tavlan.

Kvisten var dock kluven där pilen passerat rakt igenom. Pilen tappade hastighet rejält men inte riktningen.

Men generellt kan man säga att kvistar är precis lika förödande för pilen som för kulan. Nu hade jag tursom träffade kvisten mitt på och att pilen gick igenom den för att sen fortsätta i rätt riktning. Hade jag tagit den på över eller undersidan så hade pilen fått styrning och dragit iväg så jag förmodligen aldrig hittat den.

Ett litet tillägg.

Alla bågjägare blir säkert inte bättre än alla gevärsjägare. Däremot tror jag att du blir en bättre gevärsjägare genom bågjakten. Om du jagar som en bågjägare även när du är ute med geväret så får du garanterat mer utbyte av din jakt och hinner se och upptäcka så mycket mer. Bågjakten är en stillsam jakt för den som har tålamodet. Bågjakten kommer heller aldrig att bli någon allmoge jakt. Den är alldeles för krävande för det. Inte krävande skyttemässigt. Men den kräver mycket kunskap och ödmjukhet för det vilda.

Hur många gevärsjägare tränar 4-5 dagar i veckan 3 veckor innan jakten? Innan jag åker på en jaktresa utomlands eller om jag bara ska åka över till Åland och jaga rådjur så tränar jag mycket.

Jag litar inte på att "det funkar nog bra, det gjorde det ju förra året med".

Vad är det som gör en jägare? Är det skottlistan, storleken på troférna, antalet jaktdagar eller hur mycket pengar man lägger ner på sin jakt?

Jag tror att det som gör jägaren är vad han upplever och vad han har förmågan att förstå av sitt jagande.

Jägare i allmänhet upplevs som konservativa och kanske lite inskränkta. Man får lätt den uppfattningen när man hör kommentarer som; "Varför sköt du den där pinntjuren, det är väl inte mycket att ha på väggen och inte gav den mycket kött"

"Jamen vafan! Annars hade ju Olle i grannlaget säkert skjutit den när den gått över på hans mark"

Man gnäller även över förgubbningen i jaktlagen, men ibland är det nästintill omöjligt att få en vakant plats i laget, för man har ju inte bott i byn de senaste 3 generationerna. Är det nån av er som känner igen detta?

När jag började skriva inlägg om bågjakt på www.jaktsnack.se så var det ungefär lika reaktioner som kommit fram på detta forum. Kanske något lugnare. Nu är 4 av dessa meningsmotståndare/nyfikna själva bågjägare. Eller man kanske ska kalla dem blivande bågjägare för de har ju precis börjat. Nämnas kan att de samtliga var redan jägare med krutvapen.

Ett uttalande som samtliga har i olika ordalag är att hur lätt det var att få hjälp med sina prylar av andra bågjägare och hur dessa ställer upp för att hjälpa. Inte ett snack om den konkurrens och konservatism som annars präglar en stor del av jägarkåren. Inte i alla lag och inte överallt. Men tillräckligt ofta för att det har blivit något av ett varumärke.

Bågjakten idag har en stark ungdomsprofil. Den upplevs som en schysst jaktform där man inte använder all den tillgängliga tekniska överlägsenheten som många anser att geväret har. Man jagar mer på viltets villkor och det verkar vara något som tilltalar nytillkomna jägare. Man får komma med sina idiotfrågor och blir vägledd av mer erfarna.

Något som jag upptäckt under alla år som jag stått på mässor och informerat är att motståndet mot bågjakten har varit större hos traditionella jägare än ickejägare och det kan jag även se en tendens till på detta forum.

Motståndet mot bågjakten har dock släppt hos både riksjägarna och Svenska Jägareförbundet då de var positiva till bågjakten i sina remissvar till Naturvårdsverket då Svenska Bågjägareförbundets ansökan gick ut på en remissrunda.

Det tog ju bara 22 år från det Bågjägareförbundet bildades och började sitt arbete för att återinföra bågjakten i Sverige.

Droppen urholkar stenen skulle jag vilja säga. "

Väldigt VÄLDIGT bra info. Om det nu skulle hetta till på forumet o bli debatt igen om bågjaktens vara eller icke vara så är detta ganska komplett..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som nybliven jägare är inte så insatt i bågjakt. Efter att ha läst igenom tråden på SoldF så känner jag mig däremot betydligt mer insatt.

Mycket bra, informativt och sakligt skrivet.

Hatten av för att du verkar ha en ängels tålamod med vissa "debattörer" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som nybliven jägare är inte så insatt i bågjakt. Efter att ha läst igenom tråden på SoldF så känner jag mig däremot betydligt mer insatt.

Mycket bra, informativt och sakligt skrivet.

Hatten av för att du verkar ha en ängels tålamod med vissa "debattörer" ;)

Tackar för det omdömet!

Det svåraste var att ingen verkade ju egentligen läsa det jag skrev. För samma grejer återkom som man redan hade svarat på.

Men vi ska vara klara med en sak. Tittar man på hur de ställer frågorna och vilka ämnen de tar upp så har vi inte att göra med några jägare. Jag tror man får bättre frågor om man debatterar med Swedish Hot rod association eller Husmoders föreningarna.

Killarna på detta forum är inga jägare och kommer förmodligen heller aldrig att bli det.

Däremot är dom säkert duktiga på att rabbla eldhastigheter på olika militära vapen och berätta hur mycket soppa en bandvagn Hägglunds 206 drar i timmen under svår terrängkörning. (Dom som har åldern inne för körkort vill säga och har klarat uppkörningen)

Men jakt? Nää, det kan dom inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för det omdömet!

Det svåraste var att ingen verkade ju egentligen läsa det jag skrev. För samma grejer återkom som man redan hade svarat på.

Men vi ska vara klara med en sak. Tittar man på hur de ställer frågorna och vilka ämnen de tar upp så har vi inte att göra med några jägare. Jag tror man får bättre frågor om man debatterar med Swedish Hot rod association eller Husmoders föreningarna.

Killarna på detta forum är inga jägare och kommer förmodligen heller aldrig att bli det.

Däremot är dom säkert duktiga på att rabbla eldhastigheter på olika militära vapen och berätta hur mycket soppa en bandvagn Hägglunds 206 drar i timmen under svår terrängkörning. (Dom som har åldern inne för körkort vill säga och har klarat uppkörningen)

Men jakt? Nää, det kan dom inte!

Dom verkade nog läsa det du skrev, men dom kom inte på några nya argument emot det du skrev så dom fortsatte nöta med sina tankar som snurrar i deras huvud?

Dom tycker känslomässigt att det är fel, för dom vet inte och KAN INTE förstå effekten i en pil.

Här tyckte nog iallafall att du satte ner klacken!:

"Men detta är ju redan provat! Hur tror du att man annars fått fram dessa siffror i utlandet?

Eller är det något unikt med svenska siffror som kommer i framtiden?

Danskarna har haft sin bågjakt på dispens sen -67. I USA jagar 3,5 miljoner människor med båge, I resten av europa är bågjägarna ca 70 000.

Hur mycket större underlag behövs det?

Tittar man på denna "lilla klick" som du beskriver, så är den mer än 10 gånger större än det totala antalet gevärsjägare i Sverige.

Det är som jag skrev tidigare: Sverige är en fis i Sahara i jaktliga sammanhang. Vi har inget att tillföra som man inte redan vet utomlands.

Pilarna flyger precis likadant utomlands som dom flyger i Sverige. Svenska rådjur dör precis lika mycket som danska, åländska, finska, baltiska osv. osv.

Man fäller över en miljon storvilt med båge i enbart staterna. Det är mer än vi skjuter i Sverige med studsare.

Förstår du vad jag menar? Så nog finns det underlag om man vill se det.

Du är för dåligt insatt i jakt överhuvudtaget för att kunna uttala dig om detta.

Bågjakt i Sverige kommer att bli en parantes jämnfört med resten av världen.

Bågjakten kommer aldrig att bli den allmoge jakt där kreti o pleti springer i busken och gödslar skogen med pil som så många felaktigt tror. Det första hindret är att man ska ta sig igenom teori och skjutprov och lära sig att använda vapnet. De som inte har rätta intresset tröttnar snabbt.

Sen kommer steg nummer 2. Att lyckas komma till skott på vilt. Senast där tröttnar alla de som kom igenom steg 1 och tror att det är som att jaga med gevär. Utvecklingen har varit likadan i andra länder och Sverige kommer inte att vara något undantag.

Att jaga med båge är krävande och de flesta inser ganska snabbt att det nog inte är något för dem. Kvar blir specialisterna som fattar vad det handlar om och som är beredda att lägga tid på sin egen jakt.

Varför kan man då inte som tredje man låta dessa jaga så?

Det var som en polare till mig debatterade med en äldre jägare. Han påstod också att bågjakten inte behövdes i Sverige för han skulle då aldrig jaga med båge. Polaren min kontrade snabbt med att det är mycket vi inte behöver i Sverige. "Viagra är en sån grej, för det använder ju inte jag".

Jag vet att jägarsverige är konservativt och motsätter sig de flesta förändringar. Man vet vad man har och vill inte ändra på nåt.

Inte undra på att bågjakten lockar ungdomar medan de andra brottas med stigande medelålder i leden."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får nog ge bassarna några extra år för att komma ikapp verkligheten och gräva klart latrinerna och putsa av sig vapenfettet från fingarna.

Men jag tror det har med alltför höga halter av testosteron att göra. Det forumet består till stor del av Militärt överintresserade personer som väntar på nästa krig. När kriget kommer och kulorna visslar runt skallen så är lukten av rädsla enorm i trupptransportfordonen.

hade det varit riktiga militärer och som varit med om något annat än det de sett på discovery channel, så hade de haft en ödmjukare inställning till livet och orkat uppskatta det på ett annat sätt.

Jag vet av egen erfarenhet att efter första eldprovet ändrar man inställning ganska snabbt.

Man tar inte allt för givet här i livet. Men de flesta killarna på basseforumet har knappt skjutit lösplugg än. Givetvis finns undantag även där och grabbarna som just nu befinner sig i afghanistan har all min respekt. De har ett tufft arbetsklimat och tyvärr kommer alla inte att palla med det och alla kommer kanske inte hem levande. Vissa får problem att anpassa sig till det vi kallar normalt liv. Så var det för några av killarna i min pluton.

Men nu vet vi att det inte är någon idé att debattera bågjakt på det forumet.

Bättre att snacka jakt med jägare på andra forum.

Helt rätt, förutom en hög automatvapen och truppmin älskare så är troligen de flestas millitära erfarnhet

begränsad till " - HALT eller jag slår ett varningsslag med batongen i stolpen här ! "

sen åker de hem och flöjtar till någon gammal rambo film och drömmer sig bort i en värld av myggolja

och djungeleksem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...