Hoppa till innehåll

Luftgevär på skyddsjaktslicens


asm

Recommended Posts

Jag vet att det är flera som har luftvapen på skyddsjaktslicens här.

Vad krävs för att få licens på ett luftgevär med hänvisning skyddsjakt?

Tidigare hade vi problem med fåglar på gården, nu sätter de sig i vädertätningen till bryggorna och flyger in i lokalerna när lastbilarna backar emot.

ingen fara då de bara tar sig in i expieringen, inga varor som ligger oskyddade, men vi kan ju inte ha fåglar innomhus!

nu vill chefen att jag söker licens för att skjuta dessa fåglar (typ gråsparv), men hur går jag tillväga??

Tacksam för svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt.. hur ligger lokalen, i ngn by eller?

Kan behövas skottlossningstillstånd men det beror lite på vart lokalen finns.

Bestäm dej för ett licenspliktigt luftvapen, sök licens på det. I rutan för villkor skriver du skyddsjakt, se bilaga. Därefter skapar du en bilaga där du beskriver verksamheten, riskerna med att fåglarna tar sig in och hur du tänkt använda luftgeväret. Kanske bifoga lite bilder på fåglarna inomhus?

Om det krävs skottlossningstillstånd så får chefen bekosta det, brukar ha en lätt avkylande effekt på just chefer då det rör sig om 1200 pix per tre år eller något sådant.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pratade med licenstanten.

Jag: -bla bla bla.

Lt: -Ring anticimex, de har andra åtgärder än att skjuta den.

ringer anticimex

Jag: -Vad har ni för metod ?

Anti: Vi skjuter dem!

:lol:

tydligen tog de anticimex 2 år med möten för att få skottlossningstillstånd

mitt förtroende för polisen i umeå sjönk drastiskt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pratade med licenstanten.

Jag: -bla bla bla.

Lt: -Ring anticimex, de har andra åtgärder än att skjuta den.

ringer anticimex

Jag: -Vad har ni för metod ?

Anti: Vi skjuter dem!

:lol:

tydligen tog de anticimex 2 år med möten för att få skottlossningstillstånd

mitt förtroende för polisen i umeå sjönk drastiskt.

ring och prata direkt med polismästarn:o. dessa sekreterare vet skvatt om nånting :P

tex när dom med ivilja försökte övertala mig att en bock haggegevär är enkelskott med magasin B);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså.. Ge fan i att ringa myndigheten, skriv en bra ansökan och skicka i stället. Då tvingas de fatta beslut och avslår de så blir det ju kul!

Grejen är att polisen som myndighet får INTE hänvisa till privata entreprenörer på detta sättet, finns andra firmor i samma bransh som lätt kan bli lite sura då. Licenstanten skulle få sina fiskar hyfsat varma av JO om konkurrenter till Anticimex anmälde :lol:

Alltså. Sök! Eller ännu hellre, be ditt förtag söka!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt.. hur ligger lokalen, i ngn by eller?

Kan behövas skottlossningstillstånd men det beror lite på vart lokalen finns.

Bestäm dej för ett licenspliktigt luftvapen, sök licens på det. I rutan för villkor skriver du skyddsjakt, se bilaga. Därefter skapar du en bilaga där du beskriver verksamheten, riskerna med att fåglarna tar sig in och hur du tänkt använda luftgeväret. Kanske bifoga lite bilder på fåglarna inomhus?

Om det krävs skottlossningstillstånd så får chefen bekosta det, brukar ha en lätt avkylande effekt på just chefer då det rör sig om 1200 pix per tre år eller något sådant.

Mvh!

Har för mig att luftvapen ligger utanför kravet på skottlossningstillstånd? Var iofs ett år sedan drygt jag rotade lite i sådant här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nope.

även luftgevär omfattas av skottlossningstillstånd

iallafall enligt polismyndighetens licensavdelning

Då har dom nog fel om du inte är under 18 år.

Saxat ur ordningslagen:

"6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd

av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av

detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten

inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft-

eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan

skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet

används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år."

Därför luftvapen är poppis bland skyddsjägare... Förutom att man skonar det som är bakom jämfört med ett salongsgevär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har dom nog fel om du inte är under 18 år.

Saxat ur ordningslagen:

"6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd

av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av

detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten

inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft-

eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan

skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet

används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år."

Därför luftvapen är poppis bland skyddsjägare... Förutom att man skonar det som är bakom jämfört med ett salongsgevär.

Kollade runt lite och hittade att bilden börjar kompliceras lite...

Tydligen tolkas det här olika i landet, beror på vem som läser texten... Förmodligen kommer ett förtydligande inom en snar framtid som talar om hur licensbelagda luftvapen får användas. I sann Svensk anda blir det väl skottlossningstillstånd på de här pickorna också eftersom vissa distrikt redan kräver det. Det som är den springande punkten är att luftvapen av lagen ej anses som ett eldvapen. Fanns väl inga PCP-er med 40-60 joule på den tiden lagen skrevs kanske. Licensfria luftvapen är det inga problem med. Bara att panga på med ansvar och hänsyn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast de licensfria, de nya iaf, är inte tillåtna till jakt...

Möjligt att man kan gå runt detta med ngt gammalt vapen som man införskaffat innan lagen om licens på luftvapen kom och där bössan har en jävla kraft..

Men jag tror att syftet med lagen är att man vill ha koll på folk som smyger runt i tätbebyggt område med vapen oavsett syfte med smygandet.

Det som är osäkert med detta är om trådskaparens arbetsplats ligger inom detaljplanerat område?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast de licensfria, de nya iaf, är inte tillåtna till jakt...

Möjligt att man kan gå runt detta med ngt gammalt vapen som man införskaffat innan lagen om licens på luftvapen kom och där bössan har en jävla kraft..

Men jag tror att syftet med lagen är att man vill ha koll på folk som smyger runt i tätbebyggt område med vapen oavsett syfte med smygandet.

Det som är osäkert med detta är om trådskaparens arbetsplats ligger inom detaljplanerat område?

Mvh!

Vart finns förtydligandet i lagen att ett luftvapen över 10J är ett eldvapen i sånt fall? Jag hittar det inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm krasst sett så undrar jag om det inte kan vara lite skillnad om all avskjutning sker inomhus?

Men bortsett från det så måste din arbetsgivare söka skottlossningstillstånd åt dej därefter söker du licens på lämplig luftbössa och hänvisar i skyddsjaktlicensen till skottlossningstillståndet så är licensen klar.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kollade detta med "smarta trick" om huruvida en bössa var klassad som ditt eller datt och om man i så fall fick jaga med den...

Svaret jag fick från RPS var att om en polismyndighet gör ett misstag och tillåter en Haubits med klorgasgranater för älgjakt så är det likväl inte tillåtet fäör jakt enligt NVs föreskrifter. Polisen hanterar tillstånd för vapnets ägande, NV för dess användning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...