Hoppa till innehåll

Lathund för långhållskytte


Henrik

Recommended Posts

Hej,

som ni vet har jag skrivit en del i detta ämne tidigare och nu har det blivit dags för ytterligare ett inlägg i detta ämne :D

Lathund vs Loggbok

Även om jag är den förste att förespråka användandet av en loggbok som en ovärderlig hjälp för att förkovra sig inom långhållskyttet så är jag samtidigt realist och inser att det förmodligen är ganska få som är så pass intresserade att de verkligen kommer att skapa sin egen loggbok. För de allra flesta skyttar så blir det kanske lite väl mycket av det goda, finns det då ingen ”Loggbok Light” för dessa skyttar? Dessutom kanske man inte alltid orkar eller vill ta med sig sin loggbok utan vill istället ha en enklare och mer ”jägarmässig” lösning.

Den lösning som jag rekommenderar för dessa skyttar är en s.k. lathund. Lathundar kan precis som loggböcker se ut på en massa olika sätt och jag kan bara visa hur mitt förslag ser ut. Det är en lathund som baserar sig på de lösningar vi körde med när vi skulle lära soldater att skjuta med PSG 90, dessa hade lite olika grader av motivation och alla var inte jätteintresserade av ballistik.

Det viktigaste är att de får med sig baskunskaperna så får man finslipa allt eftersom färdigheterna motivationen blir allt större. Jag tror att det är en nivå som dessutom kan passa många civila skyttar som bara är intresserade av att öka sin kunskap inom det praktiska långhållskyttet.

Lathunden är ett bra hjälpmedel för att lära sig rätt metod och att skapa en rutin som när den sitter kommer att ha gjort dig till en bättre skytt. Med hjälp av lathunden är det också lättare att i efterhand analysera vad det var som gick snett om det mot förmodan skulle vara så att du missar ditt skott. Om du har fyllt i lathunden går det att följa din tankegång och dessutom finns dina åtgärder dokumenterade.

Så här ser lathunden ut i min egen tappning, du kommer inte att använda alla fält vid alla skott men du kommer att ha nytta av att förstå ”tänket”.

Exempelklick.jpg

Träfflägesjust. 100m

Normalt har du skjutit in ditt vapen under kontrollerade former men det är inte säkert att det är samma förutsättningar som gäller när du väl skall skjuta. Du behöver alltså ha kontrollskjutit under andra förutsättningar också för att på så sätt dokumentera vad avvikelsen blir. Alla ballistiska tabeller förutsätter att du vet att du är rätt inskjuten men genom att ändra skjutställning eller om de yttre omständigheterna förändras så stämmer inte längre inskjutningen. Jag har löst det genom att ha ett litet kort där jag noterar avvikelser och hur jag skall kompensera för dessa.

Exempeltrfflgesfrndring.jpg

Som alla förstår så är det bara några exempel på varianter som kan inträffa, det kan också handla om av- eller påmontering av ljuddämpare etc.

I rutan träfflägesjust 100m för du helt enkelt in de korrigeringar som krävs för att du skall vara skottställd under de rådande förutsättningarna.

För att göra det hela någorlunda pedagogiskt får vi ta ett exempel, låt oss säga att jag vill träffa en lerduva på 350m avstånd vilket är ett möjligt skott även om det inte är enkelt.

Jag ger då följande förutsättningar för exemplet:

  • Skjutställningen är liggande med benstöd
  • Det blåser en stabil vind på 3 m/s från kl 1 (d v s 30 grader)
  • Avståndet är som sagt 350m
  • Temperaturen är ± 0 grader
  • Lufttrycket är 980 hPa

Exempeldel1.jpg

Jag börjar med att föra in korrigeringarna för att nollställa med hänsyn till att temperaturen och skjutställningen ändrat sig sedan jag sköt in mitt vapen.

Totalt skall jag alltså justera upp 4 klick och 1 klick höger för att vara skottställd.

Nästa steg blir att korrigera avståndet för eventuella skott i vinkel, som ni ser skall det till ganska kraftiga avvikelser från horisontalplanet för att det skall märkas vid skott på ut till 600m. I det nu aktuella exemplet fanns det inte heller någon vinkel angiven utan vi förutsätter att skottet är horisontellt.

När det sedan gäller vinden så blåste det 3 m/s från kl 1 vilket enligt tabellen på höger sida av kortet innebär att vi skall halvera den aktuella vinden. Så istället för 3 m/s så skall vi räkna med en effektiv vind på 1.5 m/s.

Nu måste vi konsultera vårt ballistik kort för att kunna gå vidare.

ExempelBallistik.jpg

För att underlätta det hela har jag markerat de aktuella data som vi behöver

BallistikExempeldel2.jpg

Först kompenserar vi med 31 klick för avståndet, sedan lägger vi på 1 klick för den lägre temperaturen, vilket ger 32 klick i höjd.

Steg 2 är att gå över till kompenseringen för vind, där lägger vi på 2 klick för att kompensera för den effektiva vinden på 1.5 m/s.

Lathunden får då följande utseende.

Exempeldel2.jpg

Hoppas att dett hjälpt någon som funderar på hur man går tillväga för att träffa när hållen drar iväg :D

Jag vill dessutom ursäkta mig för att materialet inte är riktigt klart ännu varför någon färgkodning blivit lite felaktig ;)

Lev väl och skjut rakt!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske gick lite för fort fram när jag började behandla lathunden varför en rekapitulation kan vara på sin plats. Frågan är såklart vad man skall med en lathund till? :mellow:

Precision kontra Träffsäkerhet

Genom åren har jag ganska ofta pratat långhållskytte både på Internet och på diverse skjutbanor och jag har reflekterat över att många skyttar lägger störst vikt vid utrustningen och betydligt mindre vikt på den egna förmågan och de egna kunskaperna, vilket för mig känns lite bakvänt.

Jag pratade tidigare om att skjuta på lerduvor på 350m, det finns ganska många bössor som klarar av detta så länge som vi bara pratar om bössans egenprecision. Däremot är det glesare med skyttar som klarar av att träffa samma lerduva.

Precision är att göra exakt samma sak gång på gång, det gäller både bössan och skytten var för sig men framför allt vad bössa och skytt kan prestera ihop.

Vi pratar ofta om olika bössor, kalibrar och kikarsikten för att vara säkra på att vi har en lämplig utrustning. Många av oss har dessutom ett stort intresse för handladdning och vill optimera laddningen tillsammans med vårt vapen för att på det sättet få en så bra precision som möjligt.

Minst lika viktigt är att vi tränar vårt skytte för att vi som skyttar skall klara av att ta till vara på den inneboende precisionen i så hög grad som möjligt. Det gäller att prova sig fram när det handlar om skjutställningar, hjälpmedel som benstöd etc. Här är det bara att konstatera att det finns inga genvägar när det gäller att förbättra sin egen skjutförmåga, det gäller som vanligt att ha både kvalité och kvantitet i sin träning. Den enda genvägen som jag känner till heter 22LR.

Min poäng är att vi genom att välja ett vettigt vapen, se till att ladda detta med bra ammunition och inte minst genom att träna med vapnet så kan vi uppnå en acceptabel precision. Precisionen mäter vi rätt eller fel ofta i träffbilder, begreppet precision och hur man mäter denna är i sig ett intressant ämne och det finns all anledning att återkomma till det i kommande inlägg.

Däremot funderar de allra flesta mindre på begreppet träffsäkerhet, visst är det kul med små träffbilder men om de inte sitter på rätt ställe har man tappat en stor del av själva poängen. Ofta förlägger vi en stor del av vår träning på 80- eller 100 meters vallen och då är det inte så svårt att träffa där man vill. Problemen uppstår när vi skall träffa mål på lite längre håll, dels för att vi måste ha koll på hur stora våra träffbilder är på olika håll. Dessa varierar såklart inte bara med avståndet utan också med skjutställningen. Låt oss ta lerduvan som exempel, på 50m håll klarar de flesta att träffa den 9 ggr av 10 även om man skjuter stående utan stöd, på 100m krävs det någon form av stöd för att man skall vara säker på träff, det kan vara ett träd eller en skjutkäpp. Flyttar vi ut lerduvan till 150m så behöver de allra flesta sätta sig ned och ta stöd för att vara säker på träff etc.

Den första delen av begreppet träffsäkerhet är alltså att ta reda på vilka träffbilder vi kan förvänta oss ur olika skjutställningar och på olika avstånd.

Nu räcker inte detta för att vara säker på att träffa utan vi måste också vara kapabla att placera träffbilden på rätt ställe det är för att öka sannolikheten för att träffa med första skottet som man måste förstå vad som påverkar kulan på vägen fram till målet. Det publiceras en massa kulbanetabeller både på nätet och i diverse skrivet material och de kan vara en utgångspunkt i detta arbete men de är inte en komplett lösning på problemet. De kanske inte ens är relevanta i ditt vapen på grund av att utgångshastigheten inte stämmer etcetera. Det som behövs är en korrekt kulbanetabell och det är numera inga större svårigheter att få till. Idag finns det en hel del ganska skapliga gratisprogram som funkar bra på nätet och dessa kan användas till att skräddarsy en kulbanetabell med avseende på utgångshastighet, avstånd mellan pipans centrumlinje och siktets centrumlinje och annat som påverkar. Ett absolut nödvändigt andra steg är att bekräfta tabellen i verkligheten genom att skjuta på de olika aktuella avstånden. När detta är gjort har du en kulbanetabell som gäller för ditt vapen, vid vissa givna yttre omständigheter.

Problemet är att det är långt ifrån säkert att du jagar under samma förutsättningar som de som rådde när du sköt in ditt vapen, du måste alltså ha en metod för att ta hänsyn till dessa förändringar och det är då vi kommer in på lathunden och hur man använder denna.

Träfflägesjustering

Ofta sitter vi i en skjutbänk med stöd när vi skjuter in vårt vapen men det är väldigt sällan som vi jagar på samma vis (även om en del jakttorn har stöd som närmar sig de vi använder på skjutbanan). Skämmande många skyttar är inte medvetna om att träffläget kan skilja rätt mycket mellan olika skjutställningar utan tror att bara man är inskjuten så stämmer bössan. Det är bara att gå till närmsta FSR föreningen för att se hur dessa skyttar skruvar på sina sikten beroende på om det skall skjutas stående, knästående eller liggande för att inse att träffläget flyttar sig beroende på skjutställning.

Hur stor denna förflyttning är beror på en massa olika faktorer bland annat vapnets utformning och vikt, här har kolvens form stor betydelse för hur vi tar upp rekylen men vapnets vikt har också en väldigt stor påverkan. Givetvis har det en stor betydelse vilken patron bössan använder, med kraftigare patroner följer också en större rörelse under rekylen. För egen del använder jag en liten Sako Vixen som använder en liten patron som heter 6x45 (d v s en 223 rem uppneckad till 6mm) denna är ganska snäll att skjuta men eftersom vapnet bara väger 3.3 kilo inklusive allt så skiljer ändå träffläget en del mellan olika skjutställningar. Om jag skjuter in bössan i bänken och sedan lägger mig ned på skjutvallen med mina benstöd monterade så kommer skotten att ta 2cm lägre vilket får stor effekt på längre håll, dessutom tar skotten en knapp cm åt vänster vilket även det kan ha betydelse. Jag måste alltså ta hänsyn till dessa variationer.

En annan faktor som påverkar är yttertemperaturen, den inverkar på två olika sätt. För det första så påverkar den vapnets och ammunitionens temperatur vilket i sin tur påverkar utgångshastigheten och detta kan ha inverkan på träffläget även på så korta håll som 100m. Att temperaturen dessutom har påverkan på själva kulbanan efter det att kulan lämnat pipan är en annan historia och det är något vi kommer att behandla längre fram.

I fallet med min 6x45 så tar skotten en knapp cm lägre när temperaturen är ±0° jämfört med när jag skjutit in vid +15°. Även detta är helt individuellt för olika vapen och olika laddningar så det gäller att undersöka och att dokumentera avvikelserna.

Det är dessa avvikelser som vi tar hänsyn till i rutan träfflägesjust.100m Jag skall påpeka att min kikare flyttar träffläget 7mm för varje klick på 100m.

Frklaring1.jpg

Skott i vinkel

De allra flesta är medvetna om att träffläget påverkas ifall vi inte skjuter ”rakt fram”, nu är inte denna påverkan speciellt stor om inte vinklarna blir extrema. Under jakt är det sällan som vi skjuter i mer än några enstaka graders vinkel och denna lilla skillnad är i det närmaste försumbar. Under jakt i riktigt bergiga områden kan detta vara en faktor men annars är det svårt att se en jaktsituation där men skjuter i mer än ett par graders vinkel. För det fall att man ändå skjuter i vinkel finns det ett fält i lathunden som hjälper till att beräkna det ”verkliga skotthållet”. Om vi tar ett exempel så säger vi att skotthållet är 400m och vinkeln är 15°, det verkliga skotthållet blir då 386m, se nedan:

Frklaring3.jpg

Vindens påverkan

Vinden har en väldigt stor påverkan på skyttet på längre håll och på detta område så går det egentligen inte att göra en lathund som tar hänsyn till alla parametrar (det är kanske möjligt men den skulle bli extremt komplicerad och knappast praktisk). Vindens påverkan är utan tvekan ett ämne för ett helt kapitel men vi får försöka förenkla så långt det är möjligt.

Det gäller att fundera på följande parametrar när det blåser och skotthållen bli lite längre

  • Vindens styrka är givetvis intressant, här kan man ha god hjälp av en vindmätare för att mäta vinden på skottplatsen. Har man ingen sådan kan man komma långt med att öva upp förmågan att bedöma vind med hjälp av gräs, buskar, träd eller vimplar allt efter var man befinner sig.
  • Vindens riktning måste man givetvis också ta hänsyn till, här brukar vi använda klockan som hjälpmedel. En rak motvind säger vi då blåser från kl 12, en rak sidovind kan komma från kl 3 eller kl 9 etc. Var och en förstår nog att en rak sidvind är det som påverkar kulan mest men med hjälp av tabellen på lathundens vänstra sida får vi en hjälp på traven att bedöma hur stor inverkan vinden har när den blåser från olika ”klockslag”
  • Det är också viktigt att ta hänsyn till om vinden är konstant efter hela kulbanan eller om den varierar.
  • Vindens sätt att ta sig fram i terrängen kan liknas vid hur vatten rinner i en flod, beroende på flodens bredd, hur det ser ut på flodbotten och hinder i vinden/vattnets väg så kommer denna att ta olika vägar. Det kan vara så att vinden inte bara blåser från ett bestämt klockslag utan att den dessutom blåser upp eller ned. Vind längs en bergsida kan t ex ha sådana hyss för sig.
  • Det gäller dessutom att ha koll på hur vindens styrka varierar, det är ovanligt att vinden är helt konstant utan det kommer oftast byar som man måste ta hänsyn till.

Sammantaget innebär detta att det är väldigt svårt att få fram ett exakt värde utan det gäller att skaffa sig en god fingertoppskänsla för hur mycket man skall kompensera, Denna känsla kommer genom rutin.

I vårt exempel ovan så pratade jag om en vind som blåste med 3 m/s från klockan 1. Vi använder då lathunden för att räkna ut den ”effektiva vinden”.

frklaring2.jpg

För att komma vidare behöver vi nu konsultera vårt ballistik kort. Där tar vi reda på hur många klick ett avstånd på 350 m resulterar i. Vi passar också på att läsa av hur mycket vi måste kompensera för att temperatur och luftryck har ändrat sig jämfört med förhållandena när vi sköt in.

Frklaring4.jpg

Den vänstra sidan av lathunden är nu klar och kan summeras:

Vi börjar med 31 klick för att kompensera för avståndet, sedan lägger vi på ytterligare 1 klick för temperaturen och summerar detta till 32 klick som vi för in på sista raden.

De 4 klick som står i rutan märkt träffläge bör vi redan ha rattat in men om så inte är fallet får man kompensera även för dessa.

Den högra sidan av lathunden behandlar vinden och de korrigeringar som man måste göra för att kompensera för denna. Sedan tidigare har vi konstaterat att vi skall räkna med en effektiv vind på 1.5m/s. För att ta reda på hur många klick detta gör får vi återigen konsultera vårt ballistikkort.

Frklaring5.jpg

Sedan summerar vi den högra sidan av kortet på samma sätt som vi redan gjort på den högra sidan och får som resultat att vi skall skruva 2 klick i sida.

Tanken är att färgerna på de olika rutorna i lathunden skall överensstämma med de fält där vi hittar datan.

Hoppas att detta förklarat mer än vad det försvårat :wub:

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket kort sett den här tråden (utan bilder) mha min telefon sista dagarna då jag varit i Hufvudstaden. Nu har jag ögnat igenom materialet och jag tror det kommer göra långhållsskyttet enklare och roligare för min del. Lathunden är riktigt bra! Well done, Henrik *thumbs up* :huh:

En fundering bara. När jag höll på med bänkskytte så var det väldigt tydligt att träffbilderna vid sidovind inte var ett rakt horisontellt streck, utan det lutade även en del pga kulans rotation(?). Kom vinden från vänster och ökade lite så flyttades träffen något åt höger men även lite neråt. Är detta nåt du tar hänsyn till eller ens bryr dig om i lathunden?

Och hur är det med mot- och medvind? Borde det inte skilja en del mellan 5 m/s medvind och motvind? Eller det kanske är försumbart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik

Angåend tabellen för temperatur ? , är den baserad på kulans utgångshastighet minskar pga krutets effektreducering eller på att kulan bromsas mer vid lägre temperatur = högre luftdensitet ?

Om det är densiteten den handlar om så blir det en till parameter pga kruteffekt minskningen ... -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaa vad ska man siga du besitter ruggiga kunskaper om de här -_- det fans en gammal gubbe i staterna som kunde allt om träning o kost o va långt före sin tid o han kalla dom vince the guru därför kallar jag dig Henrik the guru i mina pm :(

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God morgon,

jag skall försöka beta av de frågor som har dykt upp.

Den första frågan gäller hur jag har gjort tabellerna och svaret är att jag fixat till dem i Corel Draw (jag kanske är den ende som fortfarande jobbar i detta program) men den ballistiska datan kommer från ett program som heter Loadbase 2.0 från Patagonia Ballistics. Det programmet kör jag både på min bärbara dator och på min lilla PDA, den sistnämda funkar klockrent att använda även på skjutbanan och i teorin även i skogen men det blir lite omständigt. Jag kan dessutom rekommendera ett program som heter PCB 2.03 som finns på nätet och som har den stora fördelen att det är gratis :lol:

PCB 2.03

För de som är intresserade av att ta del av mitt material kan jag skicka det som .jpg, pdf, eller möjligen några olika ritformat.

Det går i princip lika bra att använda excel eller en uppsjö av andra program, jag jobbar på att ta fram en vettig ballistikkalkylatori excel men tyvärr ligger det en bit in i framtiden innan jag hinner ta tag i det.

Jag har tidigare propagerat för användandet av en loggbok och det är fortfarande det rådet som gäller. Lathunden är en förenklad variant av denna och den klarar inte riktigt av att ta hänsyn till alla parametrar, eller snarare är det så att om man gör en lathund som fixar alla förhållanden så är det inte längre en lathund utan snarare flera olika lathundar. Tanken är att lathunden skall vara "good enough" för det lite nklare skyttet. Framför allt är det en metod för att man skall lära sig metodiken och få med sig alla stegen.

Temperaturen är intressant och förändringar av denna påverkar skytte på tre olika sätt.

  1. Den förändring som vi tar hänsyn till i lathunden är att luftens densitet ändras med temperaturen, enkelt uttryckt kan man säga att när temperaturen sjunker så ökar densiteten i luften och det blir "trögare" för kulan att ta sig fram i luften. Denna parameter är förutsägbar och ganska lätt att beräkna.
  2. Vi har även tagit hänsyn till den förändring av träffläget på inskjutningsavståndet som vi ofta ser när temperaturen förändras, den förändringen är givetvis olika för olika vapen och laddningar varför den inte kan beräknas utan det gäller att prova sig fram och att dokumentera resultatet.
  3. Slutligen så är det precis som Anders säger att även utgångshastigheten ändras när temperaturen på krutet ändras. Inte heller denna förändring är riktigt förutsägbar utan den varierar rätt mycket beroende på vilket krut man använder men även hur mycket krut man laddar med. I mitt exempel så använde jag mig av min lilla 6x45:a som laddas med 23-25 grains Norma 201 krut och den påverkas förhållandevis lite av temperaturförändringarna men i princip så minskar hastigheten med 0.5 m/s per grad. Det innebär att vid -10 grader så har jag tappat drygt 10m/s vilket inte är någon "big deal" för de avstånd som kan bli aktuella för min lilla vixen.
    Det enda som funkar riktigt bra är att mäta hastigheterna vid olika temperaturer och se hur stort detta problem är för din egen laddning, om du t ex använder MRP så kommer förmodligen hastigheterna att variera en hel del.

Lösningen på det sista problemet är att antingen lägga till extra fält för kulbanan för olika temperaturerna/hastigheterna eller att ha olika lathundar för olika hastigheter.

Exabit,

visst har du rätt i att sidvindar påverkar kulan även i höjdled. Om vinden blåser från höger kommer kulan att stiga mot klockan 10 och om det blåser från vänster så sjunker kulan mot klockan 4. Skillnaden i höjdled är mycket mindre än vad skillnaden i sidled är och på avstånd upp till 3-400m så är detta fenomen som regel inte så stort. Återigen så är den bästa lösningen att använda sig av en loggbok för att dokumentera hur stort fenomenet är på olika avstånd och vid olika vindstyrkor.

När det sedan gäller med-respektive motvind så har du rätt i bägge dina funderingar, vid rak motvind så sjunker kulan lite grann samtidigt som den "stiger" lite grann med rak medvind. Förenklat så kan man egentligen säga att man kan lägga ihop kulans hastighet med vindens hastighet vilket innebär att vid en rak motvind på 5 m/s så kan du dra ifrån 5 m/s från kulans hastighet och vice versa.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mycket bra skrivet henke! håller på och tar fram ballistik kort nu och ska sedan ge mig på loggbok, men det verkar så förbaskat krånligt så det här är nog en bra instegs modell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Henrik det där ballistik programmet det var en skaplig förbättring från det gammla PCB 1,8 i knappharvarversion som en annan har harvat med i 10 år :lol:

TACK !

En sak som är väldigt bra tycker jag , kanske inte så viktigt men... , är att det går att ändra hur mycket ett klick är på 100m , det är inte alla kikare som är exakt på MOA:n eller TUM:en eller CM:rn.

En gammal Leupold 6,5-20x40 jag hade var på en tum på 100 yards dvs 2,78cm/100m .

En annan Leupold 3,5-10x40 som skulle vara MOA (29,1mm/100m ) var på 30,1mm

Två Bushnell kikare , en 4200 8-32 och en 6500 2,5-16 är på 30,05 mm

Bra programm , rekomenderas :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra programm , rekomenderas :D

Instämmer!

Jag är ingen vän av massa teorier runt skytte och dessutom slarvig av naturen. Så loggböcker och massa tabeller är inget jag klarar av att hålla någon ordning på :D Detta program stämmde perfekt med verkligheten för min 7br. och var väldigt enkelt så det passar mig bra :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Henrik!

Jag vill bara säga stort tack för det du skriver här på forumet angående skytte på lite håll <_<

Mycket upplysande och välskrivet.

Hoppas du är bättre från borrelian, det brukar ju sitta i ett tag :(

Jag får läsa på innan jag återkommer om jag har någon fråga

som du isf förhoppningsvis hinner svara på.

Tack igen!

Halland&Halland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...