Hoppa till innehåll

Att skjuta eller inte skjuta..


ASAT_Pro

Recommended Posts

Icke bågskytt öht, men skott är ju skott :blush: :

Skott 1) Nice hit!

A close, broadside shot at a still animal is always a good bet. This animal is looking slightly away making it an even better target.

Skott 2) Nice hit!

The quartering away shot, like the one on this deer, is your best bet for a quick, clean kill. Remember to follow the far leg up into the body to judge where to put your pin, or for you instinctive shooters - visualize your spot.

Skott 3) Nice Hit!

This is a toss up. While I would prefer the deer to be standing still, he does not appear to be walking too fast and you could get away with a shot if he was close. Pay close attention however, this deer seems to be walking with an alerted gait - you may be better off holding out for a better shot. Your call.

Enligt min ringa jägaråsikt så är det bara tre djur jag skulle släppa skott på av exemplen på sidan faktiskt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ASAT_Pro

    11

  • Herr Mattsson

    7

  • ristop

    7

  • Roger_P

    6

Själv jagar jag med en båge som "bara" gör 175fps med de pilar jag använder, har aldrig haft problem med stringjumping. Å andra sidan har jag inte jagat rådjur heller.

En sak att komma ihåg i sammanhanget är att IBO hastigheterna är grymmt överdrivna i jaktsammanhang eftersom de är mätta vid 5 grains/pound. 200fps vid 10 grains/pound motsvarar 270 enl IBO.

En helt tyst båge, och ett vilt som inte har någon aning att du är där ger bättre förutsättningar för att slippa stringjump än många FPS enl IBO

Det verkar verkligen vara på modet att ha så snabba bågar som möjligt.

Men man ska hela tiden tänka att pilen är ändock en väldigt långsam projektil.

Om stringjump är ett faktum är en långsammare båge nästan att föredra, då hinner djuret kanske helt undan, men med en snabb båge hinner viltet bara göra en mindre förflyttning och kanske får pilen i sig på ett oönskat ställe på kroppen.

Ett par episoder som jag har upplevt själv med tysta bågar.

Jagade med en långbåge och pilarna vägde 700 grain+. Sköt ett bomskott på en gris,men eftersom bågen var totalt tyst var det bara att nocka på en ny pil och grisen blev min.

På en muflonjakt sköt jag en ung hona, nockade på en ny pil och valde ett offer till.

Tysta tradbågar är giftiga dom med trots den låga hastigheten på pilarna :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Icke bågskytt öht, men skott är ju skott :blush: :

Skott 1) Nice hit!

A close, broadside shot at a still animal is always a good bet. This animal is looking slightly away making it an even better target.

Skott 2) Nice hit!

The quartering away shot, like the one on this deer, is your best bet for a quick, clean kill. Remember to follow the far leg up into the body to judge where to put your pin, or for you instinctive shooters - visualize your spot.

Skott 3) Nice Hit!

This is a toss up. While I would prefer the deer to be standing still, he does not appear to be walking too fast and you could get away with a shot if he was close. Pay close attention however, this deer seems to be walking with an alerted gait - you may be better off holding out for a better shot. Your call.

Enligt min ringa jägaråsikt så är det bara tre djur jag skulle släppa skott på av exemplen på sidan faktiskt..

Alltså, oavsett om det är ett bra läge så är det ju du som skytt som bestämmer när du ska skjuta!

Skott 1: Bredsida/dubbel lungträff är ett bra alternativ på de allra flesta djur. Flyktsträckan blir oftast kort.

Skott 2: Lite snett bakifrån är kanske bättre på lite mer hårdskjutet vilt, typ vildsvin. De har ett rätt kraftigt bogblad som man vill undvika. Samtidigt som man får en längre sårkanal..

Skott 3: Viltet rör på sig.. Går det väldigt sakta eller tar nått steg och sedan betar, då är det inga problem. Men annars ska man nog vänta tills läget blir bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, oavsett om det är ett bra läge så är det ju du som skytt som bestämmer när du ska skjuta!

Skott 1: Bredsida/dubbel lungträff är ett bra alternativ på de allra flesta djur. Flyktsträckan blir oftast kort.

Skott 2: Lite snett bakifrån är kanske bättre på lite mer hårdskjutet vilt, typ vildsvin. De har ett rätt kraftigt bogblad som man vill undvika. Samtidigt som man får en längre sårkanal..

Skott 3: Viltet rör på sig.. Går det väldigt sakta eller tar nått steg och sedan betar, då är det inga problem. Men annars ska man nog vänta tills läget blir bättre.

IRL på ett levande vilt så kan jag nästan helt garantera att endast det första skottet skulle blivit avlossat för egen del, även om jag vet att jag skulle klara även de två andra också.

På nätet så där bedömer jag dock att i tre lägen är det utan att chansa på dålig träff skjutbara lägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som bågjägare och även "krut" jägare så finns det faktiskt 1 till..

En vinkel som inte är så vanlig i svensk jakt: Snett uppifrån, alltså hjorten till vänster om den bakom trädet.

Denna vinkel är väldigt vanlig om man jagar ifrån treestands, uppflugen ca 4-5 meter upp i ett träd.

Treestands är en stor del av amerikansk jakt men är även på framgång här i Sverige.

Även svenska jägare har börjat se fördelen med att kunna flytta sitt pass på ett smidigt sätt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är dom nog om man bara har tillräckligt med pilar med sig ut.

Då har du övat för lite för att jaga med trad utrustning om du behöver mer pilar än om du skjuter med comp!

I ett vanligt bågkoger ryms det ca 6 pilar, + - några beroende på vilket koger du har..

Har man lyckats få iväg mer än 2 pilar mot samma grupp av djur, oavsett vilken båge man har så har man haft tur att inte bli upptäckt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har du övat för lite för att jaga med trad utrustning om du behöver mer pilar än om du skjuter med comp!

I ett vanligt bågkoger ryms det ca 6 pilar, + - några beroende på vilket koger du har..

Har man lyckats få iväg mer än 2 pilar mot samma grupp av djur, oavsett vilken båge man har så har man haft tur att inte bli upptäckt!

Precis, det är det jag menar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar verkligen vara på modet att ha så snabba bågar som möjligt.

Men man ska hela tiden tänka att pilen är ändock en väldigt långsam projektil.

Om stringjump är ett faktum är en långsammare båge nästan att föredra, då hinner djuret kanske helt undan, men med en snabb båge hinner viltet bara göra en mindre förflyttning och kanske får pilen i sig på ett oönskat ställe på kroppen.

Ett par episoder som jag har upplevt själv med tysta bågar.

Jagade med en långbåge och pilarna vägde 700 grain+. Sköt ett bomskott på en gris,men eftersom bågen var totalt tyst var det bara att nocka på en ny pil och grisen blev min.

På en muflonjakt sköt jag en ung hona, nockade på en ny pil och valde ett offer till.

Tysta tradbågar är giftiga dom med trots den låga hastigheten på pilarna :angry:

Jag tror inte att man ska benämna de djur som man skjuter med ordet offer. Det kan missuppfattas ganska rejält då detta är ett öppet forum. :PB)

Ett vänligt tips i all enkelhet. :D:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, det är det jag menar.

Jessus vad dumt, jag ville bara upplysa att om bågen är tyst kan man få skjuta en gång till om man har jaktgudinnan Diana på sin sida. Bomskott kan man åstadkomma med vilket vapen som helst har fått erfara under mina över 40 år som jägare.

Kanske det tar för hårt på någras Ego att några andra skjuter och fäller vilt med framgång utan stödhjul på bågarna.

Gevärsjägarna vill inte erkänna bågjakten som jaktform för det egna egots skull, compoundjägarna gör samma sak med tradjakten. Jag ska nu tag mig fan börja tracka på dom som jagar med spjut,... nej neråtgående spiralen får nog sluta hos mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man ska benämna de djur som man skjuter med ordet offer. Det kan missuppfattas ganska rejält då detta är ett öppet forum. <_<:)

Ett vänligt tips i all enkelhet. :D:D

Jägarna i Sverige dödar inte djur.

Man fäller dom, man får ett byte, man får trofe,man får någonting till viltsäcken etc.

Som bågjägare har jag varit tvungen att åka mycket utomlands på jakt och alla länder sysslar inte med hyckleri.

När du kommer till campen från afrikanska bushen från en jaktpass får du ofta frågan: Did You kill something this morning?

Rak fråga utan hyckleri helt enkelt.

Ursäkta ordvalet om det var stötande med "offer" men jag föredrar rak kommunikation i största allmännhet och föreslår att forumbesökare som inte är intresserade utav jakt borde kanske surfa vidare till andra sidor eftersom den älgen vi jägare "fäller" brukar ändå dö islutändan, dessutom ganska så ofrivilligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jägarna i Sverige dödar inte djur.

Man fäller dom, man får ett byte, man får trofe,man får någonting till viltsäcken etc.

Som bågjägare har jag varit tvungen att åka mycket utomlands på jakt och alla länder sysslar inte med hyckleri.

När du kommer till campen från afrikanska bushen från en jaktpass får du ofta frågan: Did You kill something this morning?

Rak fråga utan hyckleri helt enkelt.

Ursäkta ordvalet om det var stötande med "offer" men jag föredrar rak kommunikation i största allmännhet och föreslår att forumbesökare som inte är intresserade utav jakt borde kanske surfa vidare till andra sidor eftersom den älgen vi jägare "fäller" brukar ändå dö islutändan, dessutom ganska så ofrivilligt.

Rak kommunikation är nog helt ok, då mellan parter som delar samma intressen, i detta fallet är ett forum öppet till allmänheten och inte särkillt inbjudna betraktare. Därför anser jag att man bör tänka på ton och ordval då man skriver i ett pubplikt forum.

Det gangnar varken din eller någon annan jägares sak i en redan turbulent debat om jaktens vara eller inte vara över huvud taget.

Vi lever sant i en demokrati och man har rätt att säga vad man tycker, dock ska man också ha respekt för att andra inte tycker det är lika självklart att utrycka sig något nedlåtande emot de villebråd vi jagar.

Jag är fullt medveten om hur andra länder och dess befolkning ser på jakt och djuren de jagar, detta betyder inte att jag accepterar hur de ser på saken och jag ger mig inte heller in i någon debatt om saken, det är mer en kulturell syn på saker o ting.

Jag anser inte att det är hyckleri att jag säger "fällt" i ställer för "dödat" utan mer av respekt emot de som kanske inte jagar eller förstår jakt. Det är onödigt att kasta det i ansiktet på folk och skapar bara onödiga dåliga vibrationer ( som just nu).

Inte skulle du gilla om läkaren sa " Nu ska jag kolla dig i arslet" även då det är så han tänker, men han utrycker sig säkert på ett mer politiskt korrekt sätt, eller vad tror du ?

Mest för att han som läkare vill vara respektfull och profs på det han har som yrke..

nog tjafasat om detta, försöker bara värna lite om jägarens rykte och profil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har du övat för lite för att jaga med trad utrustning om du behöver mer pilar än om du skjuter med comp!

I ett vanligt bågkoger ryms det ca 6 pilar, + - några beroende på vilket koger du har..

Har man lyckats få iväg mer än 2 pilar mot samma grupp av djur, oavsett vilken båge man har så har man haft tur att inte bli upptäckt!

Själva grejen var faktiskt att jag sköt en double med pilbåge som inte är så vanligt(tack vare den tysta bågen).

Så två pilar och två djur, så det behövdes inte mera pilar än med en compound.eller hade man kanske skjutit två djur med en pil om man hade haft en stark compound.

Det börjar kännas lite som "surt sa räven om rönnbären"

Bomskottet på grisen kan jag faktiskt bjuda på som plåster på såret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jessus vad dumt, jag ville bara upplysa att om bågen är tyst kan man få skjuta en gång till om man har jaktgudinnan Diana på sin sida. Bomskott kan man åstadkomma med vilket vapen som helst har fått erfara under mina över 40 år som jägare.

Kanske det tar för hårt på någras Ego att några andra skjuter och fäller vilt med framgång utan stödhjul på bågarna.

Gevärsjägarna vill inte erkänna bågjakten som jaktform för det egna egots skull, compoundjägarna gör samma sak med tradjakten. Jag ska nu tag mig fan börja tracka på dom som jagar med spjut,... nej neråtgående spiralen får nog sluta hos mig.

Det har inget att göra med ego. Jag värnar om bågjakten i allmänhet och du borde nog fundera några gånger på hur du vill framställa bågjakten och välja dina ord. Kalla det hyckleri eller vad du vill, men vi ska alla som jägare vara medvetna om att jakten är under kritisk granskning och den blir knappast bättre av att man kallar djuren för offer. Det får stå för dig. Jag delar inte din definition.

Den skjuttekniska biten vad gäller precision och annat med tradbågar har vi redan avhandlat i en annan tråd. Om du inte känner dig klar med den diskussionen så kan du göra ett nytt inlägg där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har inget att göra med ego. Jag värnar om bågjakten i allmänhet och du borde nog fundera några gånger på hur du vill framställa bågjakten och välja dina ord. Kalla det hyckleri eller vad du vill, men vi ska alla som jägare vara medvetna om att jakten är under kritisk granskning och den blir knappast bättre av att man kallar djuren för offer. Det får stå för dig. Jag delar inte din definition.

Den skjuttekniska biten vad gäller precision och annat med tradbågar har vi redan avhandlat i en annan tråd. Om du inte känner dig klar med den diskussionen så kan du göra ett nytt inlägg där.

"Inte skulle du gilla om läkaren sa " Nu ska jag kolla dig i arslet" även då det är så han tänker, men han utrycker sig säkert på ett mer politiskt korrekt sätt, eller vad tror du ?

Mest för att han som läkare vill vara respektfull och profs på det han har som yrke.."

Det där var bra, det köper jag , jag borde ha faktiskt använt ordet byte istället för offer, men jag kände att dom var offer allihop eftersom vi skulle reducera stammen med 80 djur.

Lenin gjorde många dumma saker men en sak som han sa var i alla fall rätt så bra: "Man ska inte döma människan efter hans ord utan efter hans handlingar". Det kanske finns någon som har läst och avskytt mitt ordval som samtidigt har bokat en hageljakt till Argentina där man skjuter sisådär 1000 skott/dag och fäller ungefär 300-400 fåglar per dag.

Ja det är nog om man har tillräckligt med pilar med sig

Dt där fick jag som brev på posten när jag öppet berättade att jag sköt ett bomskott.

Uttalandet var inte så främjande för bågjägarkollektivet,

Inte trakasserar haspelfiskarna dom som fiskar med fluga.

En utav orsakerna att jag skaffade mig den minsta och lättaste compounden (Liberty I) är just att jag kan ta både Libertyn och Black W med mig i en vanlig resväska.

Nu har det blivit trädkapning igen så nog om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er andra som känner att ni har koll på det där med att träffa saker, de flesta har ju det trots allt.

själv fick jag knepiga resultat på "provet" på grund av att det var oklart var på/i markören man avsåg peka på det som skulle träffas,

jag har sedan jag "hittade" dem för 2 års en gillat att göra "blod trail spelen"

http://www.bowsite.com/bowsite/features/bl.../interactive25/

Där kan vi snacka om bra träning för jakten, det är ju som sagt inte alltid som viltet blir på plats.

Visst i Sverige skall vi ha hund tillgänglig enligt lag men tänk om det inte är i Sverige vi jagar...

Jag tycker att de är trevliga utmaningar.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där var bra, det köper jag , jag borde ha faktiskt använt ordet byte istället för offer, men jag kände att dom var offer allihop eftersom vi skulle reducera stammen med 80 djur.

Lenin gjorde många dumma saker men en sak som han sa var i alla fall rätt så bra: "Man ska inte döma människan efter hans ord utan efter hans handlingar". Det kanske finns någon som har läst och avskytt mitt ordval som samtidigt har bokat en hageljakt till Argentina där man skjuter sisådär 1000 skott/dag och fäller ungefär 300-400 fåglar per dag.

Eftersom jakten blir mer och mer avlägsen för större delen av befolkningen måste man som representant för jägarkåren tänka sig för innan man använder en vokabulär som kan verka stötande för andra. Jag vet ej om du har missat de inlägg i andra forum mot jakt där man använder just ditt sätt att uttrycka sig. Sedan att rättfärdiga detta med Lenin och att vissa jägare bokar jaktresor där de skjuter av en massa vilt, tycker jag enbart är löjligt och under din egen värdighet. Det är inte enbart jägarkårens åsikt som du måste ta hänsyn till utan de som går in på forumet och läser. Vi tjänar ingenting på att inte förstå att det finns en hel del motståndare till jakt som läser våra inlägg på forumet.

Så tänk dig för innan du skriver i fortsättningen. Om du är en representant för de jägare som önskar att få jakt med båge godkänt i Sverige bör du fundera ett tag över hur omgivningen ska uppfatta hur det kommer att gå till. Att skriva en massa dumheter kommer inte att gagna "er" sak. Sedan skiter jag i vilken båge som används utan inriktar mig helt på vad som skrivs. Vi är alla talesmän för jägarkåren i och med att vi skriver våra inlägg och det vi skriver kan citeras, både på gott och ont i andra sammanhang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ristop, det heter Cull på engelska om vi talar om en reducering av en stam med djur, avskjutning är en svensk motsvarighet.

A kill på engelska motsvaras inte av ett dödande på svenska utan ett fällt vilt, detta förutsätter dock lite större förståelse av det engelska språket.

Att du sedan argumenterar som en åttaåring gör inte saken enklare,

fann det intressant att du tog upp avskjutningen i Argentina av duvor, den görs ju av en anledning som jag förmodar att du känner till!?

Det är nämligen obalans i ekologin till den grad att man förmodligen skulle behöva dubbla avskjutningen i hela Sydamerika för att stoppa förstörelse av skördarna där.

Det är samma sak i England efter BSE och mul och klövsjukan i nötboskapens och grisarnas frånvaro exploderade stammarna av hjort och rådjur, de är idag femfaldiga vad de var på åttiotalet, avskjutningen av hjortdjur är av en sådan omfattning att man som svensk har svårt att acceptera den.

Slutligen håller jag med dig i sak även om du har ett sätt med språket som jag inte kan dela eller acceptera, vi måste vara mer klara med vad vi säger när vi talar om jakt, den allmänna disneyfiering som sker i samhället måste upphöra.

Exempel, pappan som filmar sin dotter när hon "klappar" en vild bäver, resultat barnet till sjukhus,

föräldrarna och barnen som cyklar ikapp med björnungen och slutligen inser faran, resulat byte av underkläder,

djursholmsparet som går ut för att mata råbocken och blir uppjagade i äppelträdet, resultat ett besök av kommunens viltvårdare,

listan fortsätter.

Djur är djur och kan vara farliga. Vi jagar djur, vi fäller djur och vi äter djur, inte alla djur men många arter av dem är lovliga för jakt.

Nåväl nog om detta, spåren, tävlingarna är det någon som har provat dem?

/C

Det där var bra, det köper jag , jag borde ha faktiskt använt ordet byte istället för offer, men jag kände att dom var offer allihop eftersom vi skulle reducera stammen med 80 djur.

Lenin gjorde många dumma saker men en sak som han sa var i alla fall rätt så bra: "Man ska inte döma människan efter hans ord utan efter hans handlingar". Det kanske finns någon som har läst och avskytt mitt ordval som samtidigt har bokat en hageljakt till Argentina där man skjuter sisådär 1000 skott/dag och fäller ungefär 300-400 fåglar per dag.

Dt där fick jag som brev på posten när jag öppet berättade att jag sköt ett bomskott.

Uttalandet var inte så främjande för bågjägarkollektivet,

Inte trakasserar haspelfiskarna dom som fiskar med fluga.

En utav orsakerna att jag skaffade mig den minsta och lättaste compounden (Liberty I) är just att jag kan ta både Libertyn och Black W med mig i en vanlig resväska.

Nu har det blivit trädkapning igen så nog om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"välj dina ord, andra kan ju se hur vi är" är ju lika dåligt att se som jaktmotståndare enligt mig.. Nu när detta målades upp så är det ju större risk att just en sådan hakar upp sig på detta än att dom med lite tur/otur för sin egen del skulle ha fått syn på ordet "offer" i ristops ena mening..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"välj dina ord, andra kan ju se hur vi är" är ju lika dåligt att se som jaktmotståndare enligt mig.. Nu när detta målades upp så är det ju större risk att just en sådan hakar upp sig på detta än att dom med lite tur/otur för sin egen del skulle ha fått syn på ordet "offer" i ristops ena mening..

Den risken är ju redan tagen med tanke på ordvalet i det aktuella inlägget och det är bättre att svara än att låta det vara obesvarat. ;):P

Det är bättre att föra denna diskussion här i den aktuella arean än att skicka PM. Jag upplever att det tas mer personligt och blir känslomässigt när det tas via PM. :lol:B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den risken är ju redan tagen med tanke på ordvalet i det aktuella inlägget och det är bättre att svara än att låta det vara obesvarat. ;):P

Det är bättre att föra denna diskussion här i den aktuella arean än att skicka PM. Jag upplever att det tas mer personligt och blir känslomässigt när det tas via PM. :lol:B)

Det här är det sista inlägget från min sida i den här saken. Ordvalet var väl lika ödesdigert som när kungen uttalade sig om Brunei eller "kära Örebroare" när han var i Arboga,det var inte verkligen illa menat från hans sida heller. Jag uppfattar inte ordet "offer" väldigt nedlåtande utan känslan är snarare att man tycker synd om någon, någon som är ett offer(som t.ex jag just nu).

Jag undrar om klippa till ytterligare en, skjuta double hade varitrumsrent eller borde jag ha formulerat mig typ

"Blixtsnabbt avlossade jag ytterligare en välriktad pil mot en annan individ i flocken. Pilen orsakade en snabb urblödning och immobilisering av bytesdjuret".

Nej den vetenskapliga termen "immobilisering" låter för grymt i mina öron, men kanske man ska inte fastna och börja smaka på orden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är det sista inlägget från min sida i den här saken. Ordvalet var väl lika ödesdigert som när kungen uttalade sig om Brunei eller "kära Örebroare" när han var i Arboga,det var inte verkligen illa menat från hans sida heller. Jag uppfattar inte ordet "offer" väldigt nedlåtande utan känslan är snarare att man tycker synd om någon, någon som är ett offer(som t.ex jag just nu).

Jag undrar om klippa till ytterligare en, skjuta double hade varitrumsrent eller borde jag ha formulerat mig typ

"Blixtsnabbt avlossade jag ytterligare en välriktad pil mot en annan individ i flocken. Pilen orsakade en snabb urblödning och immobilisering av bytesdjuret".

Nej den vetenskapliga termen "immobilisering" låter för grymt i mina öron, men kanske man ska inte fastna och börja smaka på orden.

Om man inte förstår så förstår man inte.

Att kalla sig själv ett offer är på en ännu lägre nivå än svaret tidigare. Om du släpper lite på prestigen så förstår vad jag menar. :lol:

Mogna och väx upp, ristop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu mina damer så håller tråden på tappas fullständigt! :lol:

Tycker vi ska återgå till ämnet och att ordvalskursen kanske bör flyttas till en ny tråd!?

Att skjuta en "dubbel" är inte något man gör med bågen så ofta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man inte förstår så förstår man inte.

Att kalla sig själv ett offer är på en ännu lägre nivå än svaret tidigare. Om du släpper lite på prestigen så förstår vad jag menar. :huh:

Mogna och väx upp, ristop.

Bara en sak till du "från storstadsjungeln"(det förklarar en del för mig)

Ofta har man glimten i ögat och utnämnandet av mig själv till ett sånt var bara att spetsa till det och lätta upp lite,

men hursomhelst jag har fortvarande inte fått en enda "Grattis för Doublen" från någon från det gemytliga bågjägarkollektivet som vet hur sällsynt och svårt det är att åstadlkomma.

Men det är väl Jantelagen som råder även i våra kretsar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en sak till du "från storstadsjungeln"(det förklarar en del för mig)

Ofta har man glimten i ögat och utnämnandet av mig själv till ett sånt var bara att spetsa till det och lätta upp lite,

men hursomhelst jag har fortvarande inte fått en enda "Grattis för Doublen" från någon från det gemytliga bågjägarkollektivet som vet hur sällsynt och svårt det är att åstadlkomma.

Men det är väl Jantelagen som råder även i våra kretsar.

Risto, det har inget med din duglighet som jägare att göra, utan mera om att man bör tänka på vilka andra

som läser saker o ting här. Vi jägare, oavsett vapen jobbar i en konstant uppförsbacke när det gäller jakt

vad jag och andra reagerar på är ditt val av ord och artikuleringen av situationer, vissa saker är bäst om man håller för sig själv i bland, det är ingen här som inte förstår vad du menar dock kan vissa utlåtanden komma tillbaka och bita oss jägare där bak så att säga, och det gangnar inte vårt syfte rent generellt alltså.

Håller med ASAT , vi dumpar detta och går vidare :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...