Hoppa till innehåll

Snopet


JoPe

Recommended Posts

Jag har lärt mig en läxa idag, och tänkte dela med mig, även om säkert många har lärt sig det före mig.

Sköt idag ett rådjur, när jag kom fram så rörde han på huvudet så jag fångade av, med ett skott mot hjärta/lunga. Bocken blev helt slak så jag tog och bar fram den till vägen. Här kommer misstaget; långt hem, jag lämnar det här och hämtar bilen.

När jag kommer tillbaka si sådär 45min senare har det fallit 1cm nysnö på den dm som redan ligger och bocken är borta! Inte ett spår, utom blodfläcken där han låg. Eftersökshund kommer och vi söker i 3h, utan någon reaktion alls, utom där jag bar in bocken förstås.

Läxa lärd: lämna aldrig skjutet vilt där långfingrade tvåbeningar kan finnas. Eller kan det finnas någon annan förklaring?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig en läxa idag, och tänkte dela med mig, även om säkert många har lärt sig det före mig.

Sköt idag ett rådjur, när jag kom fram så rörde han på huvudet så jag fångade av, med ett skott mot hjärta/lunga. Bocken blev helt slak så jag tog och bar fram den till vägen. Här kommer misstaget; långt hem, jag lämnar det här och hämtar bilen.

När jag kommer tillbaka si sådär 45min senare har det fallit 1cm nysnö på den dm som redan ligger och bocken är borta! Inte ett spår, utom blodfläcken där han låg. Eftersökshund kommer och vi söker i 3h, utan någon reaktion alls, utom där jag bar in bocken förstås.

Läxa lärd: lämna aldrig skjutet vilt där långfingrade tvåbeningar kan finnas. Eller kan det finnas någon annan förklaring?

Fy f*n vilket svin till 2-bening! :D Det var en nyttig läxa som Du har lärt Dig idag. Du får ha med dig en rottis till vakthund nästa gång. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Johka och jag gick på ett trafikeftersök en gång och där rådjuret plötsligt gått upp i rök. Jag var först på plats och enligt polisen låg rådjuret fastklämt under bilen, det var mängder med blod på vägen och man såg hur djuret hade släpats under bilen. Nu var bilisten helt oförstående till vart djuret tagit vägen och pekade lite förstrött dit eller dit eller kanske dit...

Vi spårade men redde ej ut det då det ej fanns en droppe blod i en löpa efter flera djur som vi hittade en bit därifrån, ringde även in en kille med en skarp Vorsteh som släppte på plats utan att få något annat än jakt på friska djur. Med facit i hand låg säkert djuret i bakluckan på bilen som kört på djuret och var så fallet blir man rätt irriterad när man lade ned flera timmar i 20 minusgrader på ett djur som ej fanns. Det jag vill säga med detta är att nog finns det folk till allt. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var etter värre det! Men det är tydligen inte häller ovanligt. Det har jag hört hänt här i kring att nån kört på rådjur och kastar in det i bagaget och kör vidare, men att låta eftersökarna jobba så ovetande är ju rent taskigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men sedan kan det ibland vara tvärt om. Jag kom fram till en vilt olycka som precis hänt. Rådjuret hade gått in någon meter i skogen men levde fortfarande. Som tur var så hade jag en yxa med mig så jag kunda avsluta lidandet för henne. Drog ut det till vägen så det skulle bli lättare att hitta. Olykan var redan anmäld till polisen men jag ringde upp för säkerhetes skull och berättade vad som hänt och vart djuret låg. 2 dagar senare åkte jag hem samma väg och kvar låg djuret.. Nu vet jag inte vad som orsakat detta men jag skulle gärna sett att man skulle få komma i kontakt med polisens eftersöks kontakter direkt.

Sedan var det en annan gång som vi hade ett trafik skadat vilt utanför jobbet. Jag vet inte hur många gånger jag ringde polisen för att få fram en eftersöks jägare som kunde avsluta lidandet (ena benet var av men djuret kunde fortfarande förflytta sig så det var ingen ide att försöka avsluta det själv). Men det dök inte upp någon... Efter några timmar hade djuret försvunnit upp i skogen.

Men som sagt jag vet inte vart det går fel, men varje gång som jag varit med om detta har det inte hänt ett skit. Sedan står det väl i lagen att man skall ta hand om vilt. Så om det skulle hända mig skulle jag npg ringa till polisen och säga att jag med stöd av den lagen tar hand om djuret och att jakträtts innehavaren kan kontakta mig om de vill ha köttet.

Men det bästa vore väl att man var tvungen att lämna telefon nummer etc till polisen och att sedan eftersöks personen kunde kontakta den som ringt för mer information.

Känns lite som jag spårat ur från ämnet.. Sorry.. Nej tjuvar och banditer har vi nog av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här får mig att tänka på en sak som hände för två vintrar sen. Farsan ringer och frågar om jag kan fara ut och göra ett eftersök. Polisen hade ringt och sagt att ett rådjur var skadat efter en viltolycka. Det var kväll och jag och min sambo skulle just äta men visst jag hoppar över middagen och skyndar mig iväg.

Väl på plats vill inte hunden gå från vägen. Han bara snurrar runt en blodfläck i diket. Jag prövar allt men hunden vill bara dit. Tillslut lämnar jag hunden i bilen och börjar spåra själv (det var bra spårsnö). Nu hade ju både jag, hunden, andra människor och andra rådjur travat runt i skogen så spårningen var omöjlig att genomföra.

Sen kommer en kärring efter vägen med två cockerspaniel. Jag står i diket och kliar mig i skallen. Kärringen stannar och säger: Letar du rådjuret? Ja, svarar jag.

Det är dött och hänger hemma hos NN (markägaren), säger då kärringen.

Rådjuret hade slagits ihjäl på plats och forslats hem.....

Polisen och hela jävla byn visste om det men ändå fick jag springa runt i skogen i 2 timmar. Frusen, trött och mycket förbannad åkte jag hem. Jag trodde hunden blivit knäpp men han hade ju rätt hela tiden.

Det var sista gången jag åker ut på en viltolycka. Mer otacksamt arbete får man leta efter. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det bästa vore väl att man var tvungen att lämna telefon nummer etc till polisen och att sedan eftersöks personen kunde kontakta den som ringt för mer information.

Polisen tar alltid telefonnummer till de som ringer in en viltkollison. LKC skapar en händelserapport på olyckan och i det HR:et pillas all information in dvs uppringare, reggnummer på bilen, telefonnummer samt uppgifter om vart viltet tagit vägen efter krocken. I HR:et skrivs även in en åtgärd från polisen dvs kontaktat eftersökspatrull/kontaktperson för området.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen kommer en kärring efter vägen med två cockerspaniel. Jag står i diket och kliar mig i skallen. Kärringen stannar och säger: Letar du rådjuret? Ja, svarar jag.

Det är dött och hänger hemma hos NN (markägaren), säger då kärringen.

Rådjuret hade slagits ihjäl på plats och forslats hem.....

Polisen och hela jävla byn visste om det men ändå fick jag springa runt i skogen i 2 timmar. Frusen, trött och mycket förbannad åkte jag hem. Jag trodde hunden blivit knäpp men han hade ju rätt hela tiden.

Det var sissta gången jag åker ut på en viltolycka. Mer otacksamt arbete får man leta efter. :lol:

Hmm ska jag vara lite vrång här så resonerar du helt igenom puckat. Inte ska viltet behöva lida för att en samling idioter inte informerat dej om vad som gjort på plats? Förstår dock att du blev sur.. Nästa gång så har du kanske ett rådjur liggande där med två ben knäckta...

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har vi haft turen att det inte varit någon viltolycka på våra jaktmarker sen den där kvällen. Skulle telefonen ringa och det var en viltolycka så det är ju självklart att jag åker ut och ser efter vad som hänt.

Jag uttryckte mig väl i starka ordalag men det får inte gå till på det där viset. Jag tycker att det var dåligt av Polisen, som hade all info, att inte höra av sig och tala om hur det var.

(sorry för kapning av tråd)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Hippen i att rådjuren inte ska lida för att man blev förbannad en gång och jag förstår streif också, hela organsiationen kring eftersök verkar vara polisen lite för stor för att göra den bra, eller är det icke prioriterat arbete visst det finns sånt som går före, tänker inte gnälla på de som svarar i telefon utan det är en organisationsfråga, det här 11414 funkar ju inte går det till kaffeautomaten? tycker väl inte att allt bör gå via 112 eller direkt till radion bara för att man har numret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Hippen i att rådjuren inte ska lida för att man blev förbannad en gång och jag förstår streif också, hela organsiationen kring eftersök verkar vara polisen lite för stor för att göra den bra, eller är det icke prioriterat arbete visst det finns sånt som går före, tänker inte gnälla på de som svarar i telefon utan det är en organisationsfråga, det här 11414 funkar ju inte går det till kaffeautomaten? tycker väl inte att allt bör gå via 112 eller direkt till radion bara för att man har numret.

Ingen skugga över de som tar emot samtal och är " civilanställda" hos polisen. MEN viltolycka har nog ingen prioritet klass 1 hos sheriffen i svedala. Man kan ju inte ens idas att åka på ett inbrott. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läxa lärd: lämna aldrig skjutet vilt där långfingrade tvåbeningar kan finnas. Eller kan det finnas någon annan förklaring?

Någon sitter och garvar arslet av sig hemma på kammaren just nu och det kommer säkert visa sig att det är någon närmare bekant som spelat dig ett spratt som du kommer kunna ge igen för, det var den positiva synen på det hela :lol: den negativa skiter vi i så länge, det kan inte bli värre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen skugga över de som tar emot samtal och är " civilanställda" hos polisen. MEN viltolycka har nog ingen prioritet klass 1 hos sheriffen i svedala. Man kan ju inte ens idas att åka på ett inbrott. :lol:

Borde finnas en kvalitetsäkring även inom polisen och deras arbete, inom försvaret behövs det inte vi har inte haft krig på över 200 år :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här va..

Viltkollisoner är 112 jobb, finns ingen anledning att gå via 11414. Det vi gör är i princip att slussa samtalet vidare till LKC oavsett efter att ha konstaterat att man har kläm på vilket län och vilken myndighet jobbet ska in i.

LKC varken kan eller ska göra annat än att pytsa ut jobbet till respektive kontaktperson. Detta går via kartor i STORM där man får all info om respektive eftersöks ekipage alt kontaktperson för området.

Vid första samtalet skrivs som sagt ett HR. Om ny info tillkommer så SKA den ovillkorligen in i rätt HR. Ibland kan det vara knepigt att finna rätt HR då de registreras på adresser och där finns möjligen en felkälla men den ska inte vara stor. Grejen är att det går att söka på massa olika begrepp, finns tex en kod för viltolycka och man plockar lätt fram alla viltolyckor i länet mellan två angivna tider. Att finna rätt jobb ska således inte vara svårt.

Om det då kommer ett samtal om att det skadade djuret är avlivat på plats så finns två möjligheter, ena är att LKC kontaktar kontaktpersonen för eftersöket alt att LKC kompletterar HRet med nya informationen för att sedan koppla anmälaren till kontaktpersonen så får de göra lösa situationen efter bästa förmåga.

En annan felkälla kan vara att informationen hamnar fel dvs hos ngn PKC operatör som sjabblar på något sätt.. Därför tycker jag det är bäst att alltid hiva in samtalen till LKC för att på så sätt slippa felkällor.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här va..

Viltkollisoner är 112 jobb, finns ingen anledning att gå via 11414. Det vi gör är i princip att slussa samtalet vidare till LKC oavsett efter att ha konstaterat att man har kläm på vilket län och vilken myndighet jobbet ska in i.

LKC varken kan eller ska göra annat än att pytsa ut jobbet till respektive kontaktperson. Detta går via kartor i STORM där man får all info om respektive eftersöks ekipage alt kontaktperson för området.

Vid första samtalet skrivs som sagt ett HR. Om ny info tillkommer så SKA den ovillkorligen in i rätt HR. Ibland kan det vara knepigt att finna rätt HR då de registreras på adresser och där finns möjligen en felkälla men den ska inte vara stor. Grejen är att det går att söka på massa olika begrepp, finns tex en kod för viltolycka och man plockar lätt fram alla viltolyckor i länet mellan två angivna tider. Att finna rätt jobb ska således inte vara svårt.

Om det då kommer ett samtal om att det skadade djuret är avlivat på plats så finns två möjligheter, ena är att LKC kontaktar kontaktpersonen för eftersöket alt att LKC kompletterar HRet med nya informationen för att sedan koppla anmälaren till kontaktpersonen så får de göra lösa situationen efter bästa förmåga.

En annan felkälla kan vara att informationen hamnar fel dvs hos ngn PKC operatör som sjabblar på något sätt.. Därför tycker jag det är bäst att alltid hiva in samtalen till LKC för att på så sätt slippa felkällor.

Mvh!

Om du kunde komplettera ovanstående med ett organisationsschema så kanske fler skulle förstå hur det hänger ihop... :lol::o:D

//Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen skugga över de som tar emot samtal och är " civilanställda" hos polisen. MEN viltolycka har nog ingen prioritet klass 1 hos sheriffen i svedala. Man kan ju inte ens idas att åka på ett inbrott. :lol:

Beror lite på vad det är för typ av inbrott oftast. Sommarstugor är väl lite si och så med men inbrott i bostad så ska en patrull till plats. Inte alltid omedelbart då man strävar efter att få dit en sk Lokus patrull dvs två konstaplar med speciell utbildning på spårsäkring och dessa finns inte alltid i tjänst men oftast. Det är sånt som LKC styr helt och hållet.

Viltolyckor är prioriterat då lagen kräver det, någon ska iväg och avsluta lidandet för viltet. Men man ska ha klart för sig att även om polisen oftast sköter sitt så är finns det ingen garanti för att eftersöksekipagen alltid håller en acceptabel kvalité..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltolyckor är prioriterat då lagen kräver det, någon ska iväg och avsluta lidandet för viltet. Men man ska ha klart för sig att även om polisen oftast sköter sitt så är finns det ingen garanti för att eftersöksekipagen alltid håller en acceptabel kvalité..

Mvh!

Finns det någon kvalitetsäkring alls kring eftersöks ekipage, när det gäller hundar och skytte för jägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja.. vet att Linkis pysslade lite med det då han jobbade som konsulent, hur det ser ut nu vet jag inte. Ställ frågan på förbundsarean så får du garanterat ett vettigare svar än om jag satt här och spekulerade :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra uppdatering hippen men vad är dina lokalt förankrade förkortningar :D

LKC =länskommunikations central

PKC=

HR=

STORM=

Om du kunde komplettera ovanstående med ett organisationsschema så kanske fler skulle förstå hur det hänger ihop... -_-:DB)

//Niclas

Har ställt den frågan många gånger men gubbarna som sitter på stolarna trivs inte riktigt med frågeställningen om jg säger så, hittade ett par frågor till dig på sida 1 :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj! Missat här..

LKC är då precis som ngn sa Länskommunikations centralen. Fanns tidigare 21 stycken, en för varje myndighet, men nu har tex Skåne och Blekinge samt Kalmar och Gotland slagit sina påsar ihop.. tror det var skåne och blekinge iaf. Hjärtat i all operativ verksamhet och LVB (länsvakthavande befäl) sitter på några grymma resurser kapacitetsmässigt. Alla pågående brott hamnar där antingen via 112 eller PKC.

PKC.. min förbannade arbetsplats alltså. Polisens nationella kontaktcenter. Ett nummer till polisen 11414 osv. Hanterar allt, anmälningar, information osv. En del kopplar vi vidare tex tillståndsärenden och tex parkeringsskador osv sånt som ska in i trafikdiariet. Hanterar nu mera även svårare brott, askul! Vi har inte fått någon utbildning öht i detta men ändå sitter vi och skriver våldtäkter, misshandel och annat skit. Hade ett sexuellt utnyttjande i Kronoberg igår som var rätt obehagligt by the way..

HR är då det LKC skriver på allt som kommer in i stort sett. Nästan varje samtal innebär att operatören på LKC skriver in händelsen, adress, kontaktuppgifter, portkoder, registreringsnummer, signalement.. massor med info kring en händelse. Därefter prioriteras HRet.. här kan jag kräkas en del.. om jag som civilanställd tar emot ett samtal om ett pågende brott så tar jag all information som jag bedömer att jag måste ha för att LKC ska kunna prioritera jobbet rätt. Därefter ringer jag in jobbet och ett HR upprättas. Inom myndigheten så är civilanställda per definiton hjärnlösa så mina uppgifter måste kvalitets säkras så det innebär att en konstapel på LKC därefter ringer upp den uppgiftslämnare som jag precis pumpat på info för att ställa samma frågor om igen och säkert några fler. Därefter kan någon form av åtgärd bli aktuell dvs att en eller flera radiobilar kommenderas mot platsen. Men nog om mitt gnäll..

STORM är då det system som LKC skriver in HR i. I systemet finns en MÄNGD funktioner som tex kartor och adressregister osv osv.. I STORM kan man tex se om en specifik adress varit aktuell i tidigare HR osv.. Det är ur STORM som tex statistik över viltkollisoner plockas fram. Har inte björnkoll på just det programmet, inget vi jobbar med alls. Som civilanställd får man inte pilla på tex STORM även om vårt arbete skulle underlättas rejält om vi fick tillgång till det.

Se där, lite bitterhet igen :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...