Hoppa till innehåll

Basset hound..


kocksmock

Recommended Posts

Nu har vi beslutat att det ska in ytterligare en hund i vårt hus. Jag vill ha en artesien eller drever men efter evigt kompromissande med familjen så lutar det mot en basset hound.

Nu undrar jag vad ni här på forumet tycker om dessa hundar. Ni som själva har rasen och ni som jagat med den eller känner folk som har den.

Är det en jättechansning eller går det att få tag på jaktdugliga hundar? Jag vill ju inte bara ha en spårhund jag vill jaga hare och rådjur, främst rådjur då vi har rätt gott om dom på markerna.

Jag har kikat runt mycket på nätet men mest hamnat på utställningssidor så nån kanske kan tipsa om bra sidor på nätet.

Vi har korthårig vorsteh nu kan jag ju tillägga och tidigare har jag haft flera springrar så det här blir min första drivande hund.

Känns spännande men man vill ju ha hyfsade förutsättningar i alla fall.

Mvh,

John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får mycket svårt att hitta en basset hound som kan jaga aktivt på ett bra sätt tyvärr..

Har själv 2 basset fauve de bretagne och kan rekommendera rasen som jakthund. Mkt trevlig, social och sund ras dessutom :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja Kocksmock

Nu kommer du få svar av alla oss som är färgade av sin "egen" ras såklart, och jag är som många vet en stor vän av drever :wub: !

Personligen har jag både jagat och dömt basset fauve och drever på jaktprov och sett både lysande exemplar och mindre lyckade

prestationer.

Tar man sig en titt på hur homogen resp ras är samt hur länge rasen funnits i landet och jagat under våra förhållande torde du kunna

se ett mönster vilken ras som ger dig störst jaktgaranti!

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du lite tuffare marker typ stora mossar och djupa diken välj en Drever om inte så finns ju även Tax! Dömde en trevlig Tax idag som hade funkat kanon på en mindre mark bra sök och drevtider på drygt halvtimmen. Han hade nog drivit längre men snön störde nog honom en del!

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Griffon skulle jag säga men det är ju för att jag har haft en själv, trevlig hund som inte driver hela dagen. Hittar du en bra linje så är de kanon som rådjursdrivare, kanske inte harhund som en drever men jag värdesätter det kortare drevtiderna mer än att lyssna på hardrev, till det ska det vara en stövare:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej & välkommen hit till forumet! :huh:

JAg har jagat för en Basset hound

Den dev rådjur väldigt sakta och då menar jag sakta :D

Men det var väldigt kul då rådjuren buktade väldigt fint :(

Men risken är nog stor att du får endast en sälskaps hund och möjligen en spårhund

Färgad som man är så tycker jag att du ska titta på Petit Basset Griffon Vendeen :o

Här har jag skrivit lite om rasen http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7686&st=0

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7699&hl=

Du kocksmock var bor du??

Om du vill kan du koma och provjaga för våra om det är intresant

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Kocksmock. Nu är jag som så många andra färgar till en viss ras.

Men en Basset Hound skulle jag inte välja :D Nu är det ju bara lite spekulationer men jag tror att den är "sönder" avlad till att inte vara jakthund längre. Har du inte en gräsmatta att jaga på så är Basseten för låg :( Nej vill du ha en hund som både klarar av rådjur och hare så skulle jag vilja rekomendera en drever.

Detta med att drevern att dom är jakt idiot är bara upp till dig och att dom inte är bra familje hundar är en gammal sanning. Min drever har vi film på när hon ligger och klappar våran dotter, men hon är dåligt uppfostrad så hon kan vara jaktidiot ibland :huh: men mest är det så att hon skiter i mig i skogen, hon är en ögonkänare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för att ni engagerar er och svarar på mina frågor!

Förhandlingarna i familjen går vidare och drever och tax är utesluet. Faktiskt så verkar allt man skulle kunna likna med en tax uteslutet men men, kampen går vidare.

Vi är nu mer inne på en basset artesien normand, som jag faktiskt ville ha från början.

Så nu återstår ju att se om det håller i sej tills vi är i hamn men nu verkar det så i alla fall.

Nån som har erfarenhet av normanden i norra sverige kanske? Hade ju varit kul att veta innan man bestämmer sej.

Mvh,

John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Basset Hound är en utmärkt jakthund, men tyvärr finns det inga jaktlinjer att tala om här hemma längre :lol: Jag skulle söka mig utomlands om jag skulle köpa en BH som verkligen jagar. I Frankrike finns det många bra uppfödare som har hundar som kan konkurera med vilken annan drivande ras som helst. Det är DÄR man ska leta efter en lämplig BH valp!!! Är du intresserad så vet jag att den här franska damen har väldigt vassa hundar. Och så har hon erfarenhet av att sälja valpar utomlands. (Vilket gör allt mkt enklare :o

Kennel " Le Clos de Rivensol"

Madame Jocelyne PASCAL

Sous les Mattes

30190 MOUSSAC

FRANCE

Tel: +33 04 66 63 28 60/ 06 80 40 42 98

Fax:+33 04 66 63 19 54

Email: jpascal@free.fr

Jag har själv jagat rådjur med en BH, och det är bland det bästa rådjursjakter jag har varit med om. Snacka om att bukta snävt :D ....och snacka om avspända drevdjur ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...