Hoppa till innehåll

Oryx 325 grains 9,3


johanjägare

Recommended Posts

väntade själv på denna kula innan älgjakten men den kom aldrig... visst finns den väl ute nu?? nån som har jagat/testat den??

vad tycker ni osv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit två grisar med den tunga kulan. En 50 kg på ca 100 meter. Skott i bogen. Genomslag och blev på platsen. Andra grisen var en större på 80kg. Avstånd 150 meter ;) . Genomslag med följd att delar av lungan följde med ut. Blev på stället. Ett rådjur har jag skjutit med som kom för hund. Avstånd 60 meter. Genomslag och satte sig på stället. Tror nog de var dött innan den nådde mark. Grisarna jag har skjutit med 18,5 oryxen har grisarna faktiskt sprungit mellan 40 och 60 meter. Med liknande träffar. Vet inte om de beror på kulan men jag anser de vara ett vinnande koncept. :P Tror farten ligger runt 700 m/s. Räcker till. Handlade mina på vapex. Men alla handlare plockar säkert hem om man ber dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns i Vapex sortiment man jag hittar den inte på normas hemsida :D

Laddata till "nya" (9.3x62) oryxen finns längs ner på denna sida: http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kali...3x62&Lang=1

Lite fakta om anslagsenergi och hastigheter längst ner på denna sida: http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...ibernamn=9,3x62

Fast det var kanske inte detta du var ute efter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Hur upplever du det lilla godståget då?

Helt klart den bästa köpeplugg till kula jag någonsin har haft!

Kulan håller verkligen ihop till 99.99% och den har garanterat genomslag och levererar massor av joule.

Testade att dra en genom ett riktigt tätt buskage för att se om man fick styrning och det fick jag inte! Dvs, kanonbra vid eftersök...

Har bara haft knall & fall med den kulan då den närmast beter sig som en slägga när man träffar.

Minimalt med köttförstöring är det också med tanke på den modesta hastigheten den har.

Den enda nackdelen är priset men om man räknar på 41 kr (det betalade jag sist) / slaktvikten på en älg = väldigt försumbar kostnad per kilo kött ^_^

Den dagen någon kommer med en tyngre bondad kula i .366/9.3 så kan jag tänka mig att byta men fram till dess så använder jag enbart denna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag gav en knapp tia styck för kulorna, hylosr har jag så det är väl bara att räkna på lite krut och tändhatt sen för att se vad priset hamnar på... det kan inte bli många ören mer än för 286 grains som jag använder nu.

Blir det nån rekyl att tala om eller är det som med 286 grains?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en tyngre kula så blir nog rekylen kanske något större men jag märker ingen skillnad mot jaktmatch om jag skall vara ärlig...

Givetvis blir det ordentligt mycket billigare om man laddar själv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag gjorde lite provskjutningar idag.

Vänstra kulan

9,3mm Oryx 325 gr

Diameter 18,8 mm

Restvikt 321.0 gr 98,77%

Högra kulan

9,3mm Swift A-frame 250 gr

Diameter 17,5mm

Restvikt 238,5 gr 95,4%

post-11331-0-02573600-1331140147_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...