Hoppa till innehåll

Wachtelhund med FÖR korta drevtider


hariscehajic

Recommended Posts

Har en liten wachteltik som är 1,5 år. hon är verkligen lite av en speciell hund. till att börja med så släppte hon ifrån sig skall på löpan första gången när hon var 10 månader dem enstaka gångerna jag släppte henne . jag tycker att det är en ganska hög ålder för att skalla på löpan första gången (Hon fick börja på fälthare för att lära sig att driva med näsan i backen).

hennes första löp hade hon när hon var över 1 år, vilket också är ganska sent tycker jag. hon verkar helt enkelt ligga ett steg efter i mognad.

Hennes första riktiga jakter har hon gjort nu under hösten och vinter och det har skjutits 7 rådjur för henne vilket är helt okej. Det som däremot gör mig lite besviken är hennes korta drevtider på klövvilt; aldrig över 3 minuter!! Men om hon däremot får upp en hare håller hon i 15 minuter utan problem!!

Kan det bero på att präglade henne på hare i början?

jag tycker inte heller det är något fel på hennes sökrundor upp mot 500-600 meter från mig inom såten.

hur ska jag få henne att hålla i klövvilt längre? det är konstigt att hon exempelvis släpper rådjur efter 3 minuter men fortsätter att jaga hare 1 15 minuter, en hare är mycket svårare att jaga än ett rådjur!

Är det en fråga om mognad? bristande jaktintresse?

någon med liknande problem?

Tacksam för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej å Välkommen!

Jag tror att det kommer med tiden, har fått uppfattningen att många wachtlar är sena i sin mognad. 3-4 år är inte ovanligt innan de går riktigt bra. Men många wachtlar jag sett har långt ifrån hållit måttet så de riktigt bra jag sett är lätträknade.

Men som sagt, vänta och se.

Jag har själv ingen wachtel, har springer spaniel och östlaika.

Är det du som hade gåsjakten längs Svartån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej å Välkommen!

Jag tror att det kommer med tiden, har fått uppfattningen att många wachtlar är sena i sin mognad. 3-4 år är inte ovanligt innan de går riktigt bra. Men många wachtlar jag sett har långt ifrån hållit måttet så de riktigt bra jag sett är lätträknade.

Men som sagt, vänta och se.

Jag har själv ingen wachtel, har springer spaniel och östlaika.

Är det du som hade gåsjakten längs Svartån?

Förhoppningen är att det beror på hennes mognad. pratade med ägaren till hennes pappa. han var också sen i sin mognad men nu är han ju en jaktmaskin.

jag har jakten längs svartån svar ja. har vi träffats?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sicket lyxproblem!

Har jycken söket och viljan att jaga så är du home free, resten kommer! Tycker detta låter förbannat bra, hellre en hund som jagar lite för kort än motsatsen.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sicket lyxproblem!

Har jycken söket och viljan att jaga så är du home free, resten kommer! Tycker detta låter förbannat bra, hellre en hund som jagar lite för kort än motsatsen.

Mvh!

Hehe det kanske kan verka som ett lyxproblem. och jag kanske inte ska klaga för det finns folk med värre problem :P

Problemet med att hon driver så kort är att hon inte lyckas få djuren ur en större såte. dem gångerna som det är skjutet för henne så var det i mindre såtar. då passar det att hon bara håller i ca 3 minuter.

det är först i större såtar som problemet kommer:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har jakten längs svartån svar ja. har vi träffats?

Nej, men vi har pratats vid på telefon. Vi skulle komma ner och jaga men sen blev det tight med tid innan björnjakten körde igång. Får försöka få till nåt i höst istället :D

Säger som Hippen, hellre en hund som är för kort i tiderna än tvärtom. Bättre att stöta på djuren en gång till i större såtar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du kommer att få lika många bra som dåliga omdömmen om detta, beroende på vad som passar just den personen. Min Wachtel funkar liknande, ett rätt stort sök, är det viltfattigt kan turerna vara 5-10 minuter och över oerhörda arealer enligt gpspejl. Men även jag önskar ibland längre drevtider, speciellt i större såtar och då det är mindre med vilt. Min ligger på mellan 3 och 5 minuter på rå, hare räv och älg, lite längre ibland på svin och hjort som ger mer vittring. Här hemma räcker det oftast för att ta viltet till en bössa eller ur såten, men på andra marker där jag jagar räcker det ej. Står det kan han skälla en kvart typ innan han ledsnar.

Men och andra sidan har jag en hund som driver allt vilket är mer värt än en 15 minuters grisren hund i mina ögon. Optimalt för mig vore annars snittjakter på just 8-10 minuter.

Min hund blir 3 år nu i vår, drevlängden är ofta kopplat till prägling och kontaktvilja med föraren. Tror inte att min kommer att utveckla så värst mycket längre drevtider med åren utan att jag får acceptera detta. Min förra wachtel hade liknade drevlängder men han var också injagad när jag bodde i skåne, och där behövdes sällan mer.

Men bra sök är trots allt det viktigaste för att få en effektiv kortdrivare, något som rasen trots allt skall vara. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att Fimpen la på ngr minuter från år till år, nu kan han väl köra en kvart i extremfallet kanske och då ofta i sällskap med annan jycke. Så jag tror att frågeställarens drevtider kommer att öka något ännu..

Sen är det ju som så att även jycken släpper viltet så är det ju kvar i såten dvs påputtbart igen!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett ganska vanligt problem som ofta löser sig av sig själv. Din hund är ung och kommer med stor sannolikhet att öka drevtiderna en smula de närmsta 2 åren. Det tips jag gett flera och som verkar ha funkat är att handla en astro. Så fort hunden kommit tillbaka så går du spikrakt mot slutet av drevet och den kommer säkerligen att ta upp samma djur igen. Efter ett tag kan poletten trilla ned och du får längre drevtider automatiskt. Extremt modernt och kanske en smula övertekniskt sätt men det har funkat för åtmindstonde en handfull wachtel- och spanielägare jag känner...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett ganska vanligt problem som ofta löser sig av sig själv. Din hund är ung och kommer med stor sannolikhet att öka drevtiderna en smula de närmsta 2 åren. Det tips jag gett flera och som verkar ha funkat är att handla en astro. Så fort hunden kommit tillbaka så går du spikrakt mot slutet av drevet och den kommer säkerligen att ta upp samma djur igen. Efter ett tag kan poletten trilla ned och du får längre drevtider automatiskt. Extremt modernt och kanske en smula övertekniskt sätt men det har funkat för åtmindstonde en handfull wachtel- och spanielägare jag känner...

jag har inte pejl till min hund. tycker inte att en kortdrivare ska behöva ha en. men min bror som har stövare har en garmin astro som jag kanske kan låna under injagningen. tack för tipset

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror, som flera tidigare varit inne på, att drevtiderna säkert kommer att öka en aning i takt med hundens ökande erfarenhet. Söken verkar ju lovande.

Min wachtel på 7 år har de senaste åren stabiliserat sig på drevtider upp till 30 min på rådjur, ca 5-10 min på räv och hare samt ca 5 skall på älg :-). Det funkar bra för vår mark som mest består av större skogssåtar. Det jag kan önska är att han håller i aningen lite längre på älg. Idag funkar han närmast som stötande hund på älg. Gris och hjort har vi hittills liten erfarenhet av.

Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Denna bock drev hon bara ca 2 minuter. det som är gjädjande är att hon gick fram och visade sin dådkraft som jag inte trodde hon hade. hon tog tag om halsen och ruskade om bocken.det trodde jag aldrig :lol:

post-3099-1233512457_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaga jaga jaga jaga och åter jaga så ska du se att ditt problem kommer att lösa sig. Min tik va lite som din när hon va liten men hon va tidigare o släppa skall men hon hade korta drevtider första säsongen men det ändra sig till säsong 2, så jaga bara på så kommer du få upp drevtiderna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...