Hoppa till innehåll

välja grythund


fredriksigge

Recommended Posts

Och varför SKK när det finns JRTC? Dem har hur mycket utställningar som helst.

Mvh.Mathias

Näe, visst, men när folk pratar om utställningar så skall man i ärlighetens namn säga att jag tänker på SKK-utställning.

OBS! Att jag själv inte är något utställningsfreak. Jag har gjort det som krävs för att få jaktchampionatet och kommer inte att gå på en utställning till. Att sedan min uppfödare vill göra det är en annan sak och hennes problem ; )

MEN, jag svarar som man frågar. Om någon van forumist som man 'känner' frågar så kan man ju svara vad tusan man vill men när en person som är helt obekant frågar dylika saker så tycker jag det är min skyldighet att svara så gott jag kan.

Min grundinställning är att försöka svara efter bästa förmåga. I de harley-forum jag är på skulle det aldrig falla mig in att svara på något jag inte vet. Å andra sidan kan jag fråga "hur menar du nu" för att få mer kött på benen.

Om man aldrig har varit i terriervärlden så tror jag inte att man vet vad som gäller med parson/JRT/JRTC.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ironheadmike

    14

  • first_clas

    13

  • kettukiller

    8

  • Hector

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest räser_russelln
har funderingar på att skaffa en terrrier men vilken ras ? ska endast annvändas till grytjakt(räv) och sällskapshund vill kunna ha hunden lös på promenad iskogen med alla andra soffhundarna (cavalier king charls spaniel)+att med en utställnings tokig sambo finns kravet på renras kom gärna med både ras och kennel förslag

Hej.

Jag är väldigt mycket för Jack Russell JRTC reggade,överväg den rasen,den verkar passa dina behov bäst.

Du kan kolla in hemsidan http://www.jackrussell.nu/

Hamiltons kennel kan jag rekomendera.

Mvh.Mathias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest räser_russelln
Näe, visst, men när folk pratar om utställningar så skall man i ärlighetens namn säga att jag tänker på SKK-utställning.

OBS! Att jag själv inte är något utställningsfreak. Jag har gjort det som krävs för att få jaktchampionatet och kommer inte att gå på en utställning till. Att sedan min uppfödare vill göra det är en annan sak och hennes problem ; )

MEN, jag svarar som man frågar. Om någon van forumist som man 'känner' frågar så kan man ju svara vad tusan man vill men när en person som är helt obekant frågar dylika saker så tycker jag det är min skyldighet att svara så gott jag kan.

Min grundinställning är att försöka svara efter bästa förmåga. I de harley-forum jag är på skulle det aldrig falla mig in att svara på något jag inte vet. Å andra sidan kan jag fråga "hur menar du nu" för att få mer kött på benen.

Om man aldrig har varit i terriervärlden så tror jag inte att man vet vad som gäller med parson/JRT/JRTC.

/Micke

Helt sant,jag tycker det va bra svarat med,som trogen Russell ägare I JRTC ville jag bara påminna om att det även där ställs ut,jag är själv heller ingen utställnings fanatiker.

Det är med helt sant med dem olika Terreierna ,som man kanske lätt glömmer att inte ovana kan riktigt.

Mvh.Mathias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flera har redan sjungit Borderterrierns lov så detta är egentligen bara en upprepning. Fantastiska familjehundar med rätt nerv i påslaget då det gäller och vill man kan man ju jaga både ovan och under jord med dom, har en hane som jag bara jagar ovan jord med och en grytmeriterad tik som får hålla sig under jord. Tiken är nyss parad med en nordisk grytchampion så jag hoppas på fler dugliga jakthundar under våren som är snälla och godmodiga familjehundar men som inte backar för ett nappatag med Mickel & Grimbard.

Lycka till med ditt val av grythund (Borderterrier)!

Peter Olsson

Kennel Qvarnhill i Almunge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte så high på fox, är det slät eller sträv? Svärfar köpte en i Finland som skulle bli grythund men den blev soffpotatis : ) Å andra sidan gjorde han nog ingen research innan heller *skratt*

/M

Släthåriga. Visst finns det säkert mkt sällskapshundar i även denna rasen, så man bör vara väldigt noga med valpvalet. Men dom flesta jag träffat har varit oerhört trevliga hundar som har lätt att koppla av inne, men är riktigt mkt tag i när dom är i skogen, som dessutom håller sig hela.

Mvh Rasmus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som trogen Russell ägare I JRTC ville jag bara påminna om att det även där ställs ut

Mvh.Mathias

Jodå, man är ju sig själv och sin egen ras närmast, se mitt första inlägg : ) Jag tror dock att det är lättare att hitta en hund som han söker om han söker i en större ras. Större ras innebär ju också för den delen att man riskerar att få en ren utställningshund eller agilityhund.

Jag tycker ju själv att border har blivit på tok för mycket 'icke-gryt'hund. Jag kommer nog att gå ur BTS själv då det känns lite hyckleri att säga att "Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta". De vill t.ex. inte visa upp döda djur i sin skrift/hemsida. Vafan är det en jakthund så är det!

Om jag hittar orken ska jag gå igenom alla jaktprov de senaste åren och sammanställa vilka raser som är mest representerade etc. Jag har kollat lite i Finland redan, men främst på border.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm...känner mig som apan som inte känner nån ^_^ ....Vem är du å känner du mig?

Jodå, jag har fox...å även Leif har fox...å en till Leif..å..ja, jag känner rätt många som har

foxterrier som jagar.Senast i förrgår sköts en räv för min fox. Letar man bara efter rätt

linjer så går det hitta ypperliga foxterriers. En stor fördel som jag ser med foxen är att den

väldigt sällan har nåt större intresse av att jaga vilt ovan jord...vilket gör att den passar mkt

bra till din beskrivning. Har du några funderingar om någon specifik foxparning så kan du skicka

mig ett pm...tänkte försöka undvika att gå in på detaljer just nu. För övrigt så är det väl ofta

individen som spelar roll...vissa fastnar för border, andra för fox, en tredje för jack russel osv,

huvudsaken är att man är nöjd med sitt eget val. Ska inte tala varken för eller emot några raser

utan det låter jag andra göra...däremot vill jag dementera att alla terriers är som studsbollar, iaf

inte de jag haft. Inomhus är de lugna som filbunkar...ligger helst i knäet eller i soffan...utmärkta

familjehundar.Dessutom är många helt suveräna med barn.

jag vet att fox och alla andra terier för den delen är som studsbollar :huh: inte som min vandrande vidbrända svensbylimpa :blink: , jag tycker igentligen inte det spelar någon roll vad man har för hund. jag personligen kör som sakt med en tax och hon är lugn, leker gärna med våra barn, älskar att få följa med och gå ner i gryt

du ironhedmike, jag tror att alfred har en fox och hans kompis leif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, man är ju sig själv och sin egen ras närmast, se mitt första inlägg : ) Jag tror dock att det är lättare att hitta en hund som han söker om han söker i en större ras. Större ras innebär ju också för den delen att man riskerar att få en ren utställningshund eller agilityhund.

Jag tycker ju själv att border har blivit på tok för mycket 'icke-gryt'hund. Jag kommer nog att gå ur BTS själv då det känns lite hyckleri att säga att "Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta". De vill t.ex. inte visa upp döda djur i sin skrift/hemsida. Vafan är det en jakthund så är det!

Om jag hittar orken ska jag gå igenom alla jaktprov de senaste åren och sammanställa vilka raser som är mest representerade etc. Jag har kollat lite i Finland redan, men främst på border.

/Micke

Tjenixen!

Hör med Fredrik på grytjakt.se ang sammanställningen av jaktprov, han har gjort en ganska gedigen undersökning vad gäller gryt/jakt meriter inom BTS.

Mvh Danne/grävUppland...............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste tacka för alla svar! Främst Micke för sakliga och kunniga svar.

De terriererfarenheter jag har är en halv (!) jack russel, andra halvan är strävhårig tax. Alldeles för stor för gryt. Sigge som han heter B) jagar bra ovan jord och går lös på gården, vilket har krävt en del tålamod..... Grannen har för en tid sedan skaffat en Parson russel som verkar jättetrevlig, men kanske lite feg.

Sambon gillar bordern bäst och jag har, delvis efter era svar, fastnat för foxen. Så nu ska vi börja kika på de kennlar vi här fått tips om! Jack Russeln, är som ni säger, svårare att hitta en bra grythund i kombination med SKK-reggad. Detta är ett måste då sambon ställer ut collie + cavalier. En sorts utställningar får verkligen räcka. :ph34r:

Skulle bara vilja be alla som tar valpar på era tikar att även tänka på exteriören. Även om det inte är så roligt med utställningar, så främjar det rasernas framtid så att vi inte delar raserna mer än vi redan gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm...känner mig som apan som inte känner nån B) ....Vem är du å känner du mig?

Jodå, jag har fox...å även Leif har fox...å en till Leif..å..ja, jag känner rätt många som har

foxterrier som jagar.Senast i förrgår sköts en räv för min fox. Letar man bara efter rätt

linjer så går det hitta ypperliga foxterriers. En stor fördel som jag ser med foxen är att den

väldigt sällan har nåt större intresse av att jaga vilt ovan jord...vilket gör att den passar mkt

bra till din beskrivning. Har du några funderingar om någon specifik foxparning så kan du skicka

mig ett pm...tänkte försöka undvika att gå in på detaljer just nu. För övrigt så är det väl ofta

individen som spelar roll...vissa fastnar för border, andra för fox, en tredje för jack russel osv,

huvudsaken är att man är nöjd med sitt eget val. Ska inte tala varken för eller emot några raser

utan det låter jag andra göra...däremot vill jag dementera att alla terriers är som studsbollar, iaf

inte de jag haft. Inomhus är de lugna som filbunkar...ligger helst i knäet eller i soffan...utmärkta

familjehundar.Dessutom är många helt suveräna med barn.

hej du jag brukar jaga med dig på buskön, jag skjutsade hem dig till leif från blåsmark. stefan hylander här :ph34r:

jag retas bara med er terrier ägare för jag har ju som sagt var en TAX och hon är ju inte riktigt så sugen på att hoppa

helst inte upp men ner går bra

och vad du sedan skriver om val av hund håller jag med dig till punkt och pricka , om att bara man är nöjd med sitt eget val.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej du jag brukar jaga med dig på buskön, jag skjutsade hem dig till leif från blåsmark. stefan hylander här :ph34r:

jag retas bara med er terrier ägare för jag har ju som sagt var en TAX och hon är ju inte riktigt så sugen på att hoppa

helst inte upp men ner går bra

och vad du sedan skriver om val av hund håller jag med dig till punkt och pricka , om att bara man är nöjd med sitt eget val.

Ahh...nu trilla poletten ner...klart jag vet vem du är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste tacka för alla svar! Främst Micke för sakliga och kunniga svar.

De terriererfarenheter jag har är en halv (!) jack russel, andra halvan är strävhårig tax. Alldeles för stor för gryt. Sigge som han heter B) jagar bra ovan jord och går lös på gården, vilket har krävt en del tålamod..... Grannen har för en tid sedan skaffat en Parson russel som verkar jättetrevlig, men kanske lite feg.

Sambon gillar bordern bäst och jag har, delvis efter era svar, fastnat för foxen. Så nu ska vi börja kika på de kennlar vi här fått tips om! Jack Russeln, är som ni säger, svårare att hitta en bra grythund i kombination med SKK-reggad. Detta är ett måste då sambon ställer ut collie + cavalier. En sorts utställningar får verkligen räcka. :ph34r:

Skulle bara vilja be alla som tar valpar på era tikar att även tänka på exteriören. Även om det inte är så roligt med utställningar, så främjar det rasernas framtid så att vi inte delar raserna mer än vi redan gör.

Tänkte just på det här med utställningar. Det finns en nackdel med foxen från jaktliga linjer...de har oftast en betydligt

sämre exteriör än utställningslinjerna. Storleken håller sig inom rasstandarden hos de jagade foxarna medan exteriörfoxen

ofta är på tok för stor...men det räcker inte för att jaktfoxen ska kunna konkurera på utställningarna. Därmed vill jag inte

ha sagt att det inte går att hitta en jaktfox med bra exteriör...dom finns..men det är långt emellan dom. Jag har haft tur med min nuvarande hane och han håller en rätt bra klass ändå. Då jag förstår att du måste komma överens med sambo för att ni båda ska ha nytta och nöje av hunden så bör du lägga ner lite tid på att välja hund...ju mer tid du lägger ner på detta ju större chans är det att ni hittar det ni söker efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det finns någon grytjägare med en bra stövare på räv, så har jag en arbetslös terrier tik på 5 år som det är skjutet 70 rävar för, hon är också SJCH(gs) men som mest går hemma och dräller numera.

Hon älskar att jaga räv i gryt, så henne kan jag tänka mig att låna ut till någon vettig jägare som behöver en duktig terrier

Detta för att jag gjorde mig av med min stövare p.g.a vargarna här i Orsa.

Så pm gärna mig om någon är intr....

rävper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jaga med en grytparson så slipper du ställa mer frågor,vissa snackar andra jagar med sina hundar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja precis vissa snackar... prova jaga med flera olika raser så kanske du får en bra uppfattning, ta god tid på dig och lyssna inte så mycket på folk, fören du ser själv hur det funkar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ta fram vilken ras du vill som slår radagast så ska jag köpa en foxterrier och även jag lossas nöjd :):blush:

seriöst så jagar man med föräldrarna så ser man snart vilka hundar man ska satsa på, jagat med bra hundar i alla raser och favvon är hectors huugo vilket jag håller som bästa hunden tror jag,sedan har jag sett många hundar som ska vara så bra enligt utsago som jag tycker är rätt överskattade...

sen ska man även tänka en rävspärngare inte blir bra på jaga 5-6 gånger per år skarpt,kollar man dom som skjuter mer än 20 talet djur för sina hundar är man på god väg,låt även en welsher terrier vara namnet då

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Seriöst alltså, det finns både bra och dåliga grythundar i alla våra förekommande grythundsraser så är det bara.

En förutsättning för att få en fullt fungerande grythund är nog att välja en valp efter jagande föräldrar oavsett ras tror iaf jag.

Håller med Badger, prova att följa med på grytjakt med olika hundar & bilda dig en egen uppfattning.

/ Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sen finns det terrier ägare och grytjägare..stor skillnad.är man ute mycket får man bra hundar eftersom mer komplicerat än att räven kommer ut eller grävlingen stannar kvar är det inte,sen är mest frågan om hunden tar stryk eller ej,

mina tips är att börja forska i och pmar du mig kan jag direkt säga några ord om jakter jag haft med några nämnda kennlar som står nämda på förra sidan...

radagast-parson

miss sofi`s-parson

snacka med kebone/kg-g om -foxterrier

hector-tysk terrier

ottercap-border

grytjägarn/färnöbo/jörgen69-om taxar

jackrussel-foxkiller/silmas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ta fram vilken ras du vill som slår radagast så ska jag köpa en foxterrier och även jag lossas nöjd :lol::D

seriöst så jagar man med föräldrarna så ser man snart vilka hundar man ska satsa på, jagat med bra hundar i alla raser och favvon är hectors huugo vilket jag håller som bästa hunden tror jag,sedan har jag sett många hundar som ska vara så bra enligt utsago som jag tycker är rätt överskattade...

sen ska man även tänka en rävspärngare inte blir bra på jaga 5-6 gånger per år skarpt,kollar man dom som skjuter mer än 20 talet djur för sina hundar är man på god väg,låt även en welsher terrier vara namnet då

De e' rätt att du uppskattar Hugo inget större fel i grytjobbet :lol: , men du borde ha fått jaga med hans mor som fyller 14 år i vår. Hon har åtminstone för mig visat hur högt man kan sätta ribban för en grythund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo man hört massor av bra med henne och sånna hundar får man nog bara en gång i livet... :lol: tänker på allt strul man glömmer bort med hundar efter det skjutits är flertalet hundar som faller bort, men nog har ni i finland helt annan kvalitet på hundar,vi kanske har mer rävsprängare iofs men tycker verkar vara mindre problem när det väl gäller...s,k mindre snack och mer verkstad :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodu Hector, för oss som hade förmånen att få jaga med den tiken så vet man var ribban ska ligga...

Bättre hund än henne på mårdhund går nog inte att hitta, ja grävling med.

Räv hade jag inte nöjet att få jaga med henne...

När man sedan ser hur många USLA så kallade grythundar som finns, då blir man lite fundersam....

Ibland har jag en pessimistig tanke om att grytjakten kommer nog att dö ut på grund av att det avlas på så mycket skit och för stora hundar vilka ska avlas på...

Även kennlar som ska vara jaktkennlar använder STORA hundar med tanke på att det är nytt blod från utlandet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...