Hoppa till innehåll

Nu ger dom sig på Sportfisket


angler

Recommended Posts

Haha...ja vansinnet fortsätter ser jag.. :P

Men beslutar dom om det så är det så, politiska beslut tagna i demokratisk anda får man leva med, det får man ju slängt i ansiktet varje gång man pratar rovdjur, och även om detta fattas på EU-nivå, så blir resultatet detsamma.

Och inte ska ni för ett ögonblick tro, att dom bryr sig vad ett gäng fiskeintresserade svenskar tycker om det... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag orkade inte läsa färdigt...

Har EU uträttat nånting bra för sverige? I så fall vad? Och tyckte vi svenskar att det var bra, eller var det bara EU tjänstemän som tycte det var bra för sverige?

...

...

...

Nå, jag kommer inte på något...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja och vaddå fiskar alldrig i skärgården, (fö långt dit) Kan väl bry mig lika mycket som skärgårdsborna om varg. Stoppa fisket för en rikare fauna kanske man skall föreslå. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju om dom (EU-parlamentarikerna) vaknar upp och tänker "Skit också, vi ställde visst till det när vi subventionerade yrkesfisket. Hmmm, om vi ger oss på yrkesfiskarna så blir det ett dj-vla liv, vi begränsar sportfisket istället, att sportfiskarna bara tar upp en bråkdel av fisken är det säkert ingen som tänker på."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju om dom (EU-parlamentarikerna) vaknar upp och tänker "Skit också, vi ställde visst till det när vi subventionerade yrkesfisket. Hmmm, om vi ger oss på yrkesfiskarna så blir det ett dj-vla liv, vi begränsar sportfisket istället, att sportfiskarna bara tar upp en bråkdel av fisken är det säkert ingen som tänker på."

Ja man funderar ju ibland vad som rör sig i skallen på dom.. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt råd till fiskarna, eftersom jag har en del insyn i EU och jaktfrågor, är att ta i så hårt det går så tidigt som möjligt. Ni kommer aldrig aldrig att få ut något positivt för fisket i Sverige från EU.

Vid EU-inträdet sa ett helt gäng idag aktiva politiker enstämmigt: "Jakten i Sverige kommer inte att påverkas i en enda del av ett EU-inträde".

EU har inte inneburit något som helst positivt för en enda del av den svenska jakten och kommer med stor sannolikhet aldrig heller att göra det. Däremot finns idag en lista på ett 30-tal frågor där EU inneburit mer eller mindre allvarliga inskränkningar i den svenska jakten. Så oavsett om det verkar vara en skitfråga eller inte, bit ifrån hårt. Får de ett lillfinger är det kört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skickat detta till Cecilia Malmström, EU-minister

Hej.

Jag är medlem i en del forum med totalt ca 2-3000 medlemmar. Det har på dessa forum nu stormat en hel del ang en artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article4184566.ab Ingen av oss kommer att stå bakom detta beslut. Så vår fråga är vad är ni bereda att göra för oss? Vi har i många andra frågor sett att ni inte tagit strid för våra invånare. Men nu är det dax.

Vet inte om man kan hoppas på något svar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skickat detta till Cecilia Malmström, EU-minister

Hej.

Jag är medlem i en del forum med totalt ca 2-3000 medlemmar. Det har på dessa forum nu stormat en hel del ang en artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article4184566.ab Ingen av oss kommer att stå bakom detta beslut. Så vår fråga är vad är ni bereda att göra för oss? Vi har i många andra frågor sett att ni inte tagit strid för våra invånare. Men nu är det dax.

Vet inte om man kan hoppas på något svar..

Icke desto mindre, KUDOS !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt råd till fiskarna, eftersom jag har en del insyn i EU och jaktfrågor, är att ta i så hårt det går så tidigt som möjligt. Ni kommer aldrig aldrig att få ut något positivt för fisket i Sverige från EU.

Vid EU-inträdet sa ett helt gäng idag aktiva politiker enstämmigt: "Jakten i Sverige kommer inte att påverkas i en enda del av ett EU-inträde".

Ja Du Linkis, detta man minns mycket väl! Precis som det var igår, för det var ett riktigt svek ifrån våra politiker! :wub:

angler

Jag befinner mig i ett sinnestillstånd som närmast kan beskrivas som en blandning mellan trött och förbannad.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4184566.ab

Suck! Dessa inkompetenta politiker som bor så långt ifrån verkligheten, varför ska dom lägga sig i detta för. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har hört av folk som säger att nu skiter vi i alla regler för det börjar bli för krånligt att jaga /fiska mm i skogen så nu gör vi som alltid, skiter i stockholm/politikerna

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det var både bra och dåligt i förslaget. Det som framförallt är bra är delen att man inte får sälja fisken vidare. Här efter kusten har vi en uppköpare som köper gädda, gös, lax, havsöring osv. Det är helt otroligt vilka mängder öring det nätas, hela fjärdar som höll bra med gädda är sopren, det finns bara sax. Det allra mesta hamnar hos fiskhandlaren. Husbehov för egna familjen är helt ok men svartfiskare med laxfällor, kilometervis med nät som ligger i för jämnan dom har jag inte mycket till övers för. Samma i de större insjöarna, gösen nätas sönder och samman, en långrev på 1500!!! krok hittades för något år sedan osv. Klart det när man får 40:- kilot för orensad gös 2 mil bort. Att man kräver tillstånd är just för att komma åt sånt folk, dom får inte tillstånd helt enkelt. Nu kan dom bete sig hur som helst men ingen bryr sig trots anmälningar. Sen att det blir krångligt som f-n för många är skit men skyll på kräken som missköter sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ska man orka längre. Detta EU är bara skit. Dessa tjänstemän som sitter där kommer ju med det ena efter det andra idiotiska förslag. Ska vi måsta ge upp allt bara för en massa syd europer? JAg är så glad att jag röstade nej till denna skit som EU är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det var både bra och dåligt i förslaget. Det som framförallt är bra är delen att man inte får sälja fisken vidare. Här efter kusten har vi en uppköpare som köper gädda, gös, lax, havsöring osv. Det är helt otroligt vilka mängder öring det nätas, hela fjärdar som höll bra med gädda är sopren, det finns bara sax. Det allra mesta hamnar hos fiskhandlaren. Husbehov för egna familjen är helt ok men svartfiskare med laxfällor, kilometervis med nät som ligger i för jämnan dom har jag inte mycket till övers för. Samma i de större insjöarna, gösen nätas sönder och samman, en långrev på 1500!!! krok hittades för något år sedan osv. Klart det när man får 40:- kilot för orensad gös 2 mil bort. Att man kräver tillstånd är just för att komma åt sånt folk, dom får inte tillstånd helt enkelt. Nu kan dom bete sig hur som helst men ingen bryr sig trots anmälningar. Sen att det blir krångligt som f-n för många är skit men skyll på kräken som missköter sig.

Du har nog tyvärr rätt i det du skriver, de fåtaligas missgärningar drabbar den stora massan.

Men sen kan man fråga sig om det är hela syftet med förslaget från parlamentet..?

Förövrigt så röstade också jag nej till EU.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog tyvärr rätt i det du skriver, de fåtaligas missgärningar drabbar den stora massan.

Men sen kan man fråga sig om det är hela syftet med förslaget från parlamentet..?

Förövrigt så röstade också jag nej till EU.. :rolleyes:

Om syftet är så vet jag såklart inte men effekten blir så. Sedan kanske det blir nåt "mörtundantag", jag antar att det är det fritidsfisket som är yrkesliknande i intensitet och metoder man vill åt, inte sportfisket med spö. Det svarta fritidsfisket är ett jätteproblem i alla laxälvsmynningar och efter kusten, stora mängder fisk som ligger utanför kvoterna. Yrkesfiskarna har ofta kört fullt på kvoterna men "fritidsfiskarna" får fortsätta med samma sorts redskap som yrkesfiskarna, enda skillnaden är att dom inte skattar för sin fångst.

BTW så röstade även jag nej men vad fan hjälper det :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BTW så röstade även jag nej men vad fan hjälper det ;)

Vi röstade inte tillräckligt nej verkar det som.. :P

Förresten, vad fan gör du uppe nu..gå och lägg dej så du orkar jaga i helgen ! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi röstade inte tillräckligt nej verkar det som.. ;)

Förresten, vad fan gör du uppe nu..gå och lägg dej så du orkar jaga i helgen ! :P

Vad jag gör uppe... Ja du, lämnar förslag åt dig på grannforumet som garanterat kommer att misstolkas en del. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag gör uppe... Ja du, lämnar förslag åt dig på grannforumet som garanterat kommer att misstolkas en del. :rolleyes:

Såg det !! :P;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir inte förvånad, när vi gick med i denna j-vla skit som kallas EU så förhandlade politiker inom jordbruket fram bidrag för hankor?!? Man kan ju funderar vilken kompetens våra politiker har.

Dug man inte till nått kan man ju alltid bli politiker för där är kraven låga.

Tyvär spelar det ingen roll hur mycket jag röstade nej för nu får man vara med å ta rätt på skiten som andra ställt till inte helt ovanligt det heller.... :D

Nä allt går ut på att vi på landbygden ska ge fan i allt roligt som stadsbor och europeer vill ägna sej åt på sin semester, i slutändan så kom vi bli landsbygdsskötare som är tvungen att gå instängslade för att skydda oss mot rovdjuren.

Dom tyck helt enkelt att finns det ingen tunnelbana lr pendeltåg så kan man lika gäran göra det till ett stort kolmården ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...