Hoppa till innehåll

Vildsvinen..hur pass långt upp


johanjägare

Recommended Posts

Hur pass långt upp i vårat avlånga land finns det vildsvin? dom borde väl skata men säkert sprida sig norrut...kanske inte ändå hit men...nån som har nån koll på detta?

mvh/johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag läst någonstans att utbredningen sprider sig med ca 2 mil/år. De finns upp till Sörmland/Västmanland/Närke.

Rätta mig om jag har fel, någon som vet bättre :lol:

Det tar med andra ord ett tag innan du har dem uppe hos dig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har väl skjutits nån gris strax utanför Gävle om jag inte minns fel. Norduppland har väl iaf en hyfsad stabil stamm på sina ställen.

..och något enstaka i Hälsingland var det väl också. :D Tar lång tid innan dom är i Norrbotten! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aha...då blir de nog ingen grisjakt i höst då?! <_<:D men kul att dom rör på sig iallfall

jag tror jag får vänta länge till dom kommit över gränsen vid torneå ner till österbotten finland :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tror jag får vänta länge till dom kommit över gränsen vid torneå ner till österbotten finland :D

hm.. men nu har ni skrämt över en massa mårdhundar så de kanske finns plats för vildsvin ? <_<:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså? Det låter i så fall trevligt:)

Får jag komma ner till dig och jaga gris då? :P Det skulle ju å andra sidan vara en fin syn att se grisar som kommer i farnades igenom en halvmeter kallsnö i full galopp. :D<_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den tänkta gränsen för hur långt norr ut vildsvinen kommer att kommaär väll Sundsvall om jag inte mins fel.

/Erik

Ok...el..vadå är de stopp där för dom el?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den tänkta gränsen för hur långt norr ut vildsvinen kommer att kommaär väll Sundsvall om jag inte mins fel.

/Erik

Tror vi kommer att se dom än längre norrut, vi har ju rådjur och vitsvanshjortar runt polcirkeln. Med den utfodringsmenatalitet som råder kan ett svin klara sig bra i dalgångarna, om dom bara stödutfodras. Dock är det sista en förutsättning, i över 50 cm snö har dom det jobbigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror vi kommer att se dom än längre norrut, vi har ju rådjur och vitsvanshjortar runt polcirkeln. Med den utfodringsmenatalitet som råder kan ett svin klara sig bra i dalgångarna, om dom bara stödutfodras. Dock är det sista en förutsättning, i över 50 cm snö har dom det jobbigt.

För längre tillbaka fanns det en jaktbar stam av rappöns runt Pajalatrakten. På vintern kröp dom in och bodde under mindre hölador som dom använde förr i tiden som fanns ute på odlingslandsakpen. Se länk en bit ner! http://www.bd.lst.se/miljotillstand/defaul...propID=10002642

Snödjupet var såpass djupt då runt ladorna så dom höll värmen tydligen bra. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T i över 50 cm snö har dom det jobbigt.

Ja då lär dom klara sig bra här kring kusten då! Länge sen snön var så djup. Åtminstone inge längre tid, sjunker ju ihop på en gång. Fast skare kanske är värre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då lär dom klara sig bra här kring kusten då! Länge sen snön var så djup. Åtminstone inge längre tid, sjunker ju ihop på en gång. Fast skare kanske är värre?

Jepp! Det var som ett tag sedan! Det blir j en jäkla isskare på backen bara när det har regnat. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är för mycket vildsvin har vi alla hört på sina håll söder över då borde de fäll fångas och flyttas till övriga delar av vårt land med pengarna från det statligajaktkorten det vore väll inte så dumt

Hur pass långt upp i vårat avlånga land finns det vildsvin? dom borde väl skata men säkert sprida sig norrut...kanske inte ändå hit men...nån som har nån koll på detta?

mvh/johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror vi kommer att se dom än längre norrut, vi har ju rådjur och vitsvanshjortar runt polcirkeln. Med den utfodringsmenatalitet som råder kan ett svin klara sig bra i dalgångarna, om dom bara stödutfodras. Dock är det sista en förutsättning, i över 50 cm snö har dom det jobbigt.

Precis, det är väll snön som gör att det inte går att finna föda. Då blir stödutfodring en förutsättning. Men med tanke på det rådande klimatförändring så blir det kanske lättare för grisaarna att ta sig fram.

/Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den tänkta gränsen för hur långt norr ut vildsvinen kommer att kommaär väll Sundsvall om jag inte mins fel.

/Erik

enligt Mitt i naturen sässong 2008 så fanns det vildsvin i Åre, hur de tagit sig dit är en gåta, men en vild chansning är att de fått lift ^_^

där sa de även att de klarar 1 meter snö, då kommer gränsen att gå kring skellefteå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

enligt Mitt i naturen sässong 2008 så fanns det vildsvin i Åre, hur de tagit sig dit är en gåta, men en vild chansning är att de fått lift ^_^

där sa de även att de klarar 1 meter snö, då kommer gränsen att gå kring skellefteå

då räcker ju inte skellefteå..håller dom sig bara efter kusten så kan dom ju komma till happis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur vi utfodrar. Vi har från SVA rätt många exempel på förrymda "tama" vildsvin som överlevt vintern ända uppe i norra norrlands inland, men då med hjälp av utfodring och rävåtlar.

Ser vi till icke utfodrade populationer så överlever de ungefär upp till Sundvsalls klimat. Med klimatförändring och utfodring skulle jag inte bli förvånad om de så småningom kommer en bra bit förbi Umeå och en bra bit in längs älvdalarna. Såg precis en beräkning som sa att i genomsnitt kommer viltarternas nordgräns att förflyttas lite drygt 50 mil nordost ut med dagens nivå på klimatförändringarna. Var hamnar man 50 mil nordost om Sundsvall, Luleå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var hamnar man 50 mil nordost om Sundsvall, Luleå?

Ungefär till Kalix. :P:P:D Älskade svin dom är välkomna hit! Vi ska ta emot dom med stora famnen. ;)

Detta är fågelvägen så du hamnar mellan Luleå och Töre någonstans.

http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&a...3MzE6LTdmZDg%3D

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...