Hoppa till innehåll

En Bra Jaktdag


Instinct

Recommended Posts

Hur ser en bra jaktdag ut för er?

Är det tex när man skjutit mycket djur?

Eller när man sett många djur?

Osv,Osv,Osv

Frågorna är många och svaren minst lika många!!!!

Dela med er av era tankar om vad som gör er jaktdag till en bra dag!!!!!!!!!!!!!!!!

Själv tycker jag att en bra jaktdag är när jag exempelvis är ute med min stövare och jagar och hunden gör ett bra jobb och jag får se haren/räven inom skotthåll nån gång, Eller om jag jagar älg och det är en sån där dag med klart väder och man känner sej som ett med naturen dofter och ljud ja ni vet vad jag menar, men jag känner att jag inte behöver skjuta varje gång jag är ute på jaktmarken jag uppskattar nog allt det där runt omkring mer än ett skott som bryter tystnaden,men det finns gånger som det där skottet också skjuts, men jaktdagen behöver inte bli perfekt bara för att man skjutit....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är en notorisk vak, smyg och lockjägare, de ggr jag jagar med hund så är det våran jämte som jag går med, men det är egentligen fruns gebit.

För mig är det totalupplevelsen som räknas, skjutandet är sekundärt, men roligt när det händer.

Otaliga är ju dom gånger man suttit och vakat utan att ha skjutit, men allt man får se av djurliv och alla ljud man får höra, det är som balsam för själen.. :(

Man smyger tyst i pass, sitter ett par tre timmar och ser naturen vaknar, och smyger sen tyst därifrån, det ger en inre tillfredställelse som laddar batterierna.

Eller när man vandrat runt i nysnön och sett spår efter nattens aktiviteter, försöker utläsa vad som har utspelat sig på en plats med lite ovanligare spårtecken och så, man känner sig lite som Hjortfot i bland.. -_-

Men visst fasen är det till 100% pulshöjande att höra när jämten river i, och försöka smyga fram på ståndet för att se vad som sker.

Småviltsjakt med hund intresserar mig 0% dock, har varit med på många, men kan inte förstå tjusningen med den tyvärr.. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad det är för jaktform som bedrivs.

Vid fågeljakt är (för mig) en bra dag när mycket fågel ligger och uven har dragit bra samt att skyttet fungerat.

Vid jakt med hund är för mig resultatet inte lika viktigt. Då är det hundarnas prestationer som spelar roll. Stort sök, bukter osv. Ju fler viltobservationer, ju bättre jakt (oftast).

Vid vak/smygjakt är viltobservationer en stor del för mig. Att lyckas smyga sig på villebrådet höjer spänningen ytterliggare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Instinct.

En bra jaktdag för mig är när hunden gjort ett bra jobb, som jag är nöjd med. Det behöver absolut inte resultera i ett nerlagt vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Instinct.

En bra jaktdag för mig är när hunden gjort ett bra jobb, som jag är nöjd med. Det behöver absolut inte resultera i ett nerlagt vilt.

Håller med Instinct och Kolja, vad hunden presterar är det viktigaste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregånde när hunden är med så är det kul om den funkar som man har hoppats

Men om jag jagar gäss så är det ingen rolig dag om man inte får lufta bössa eller duvor

Men sitter man på en myr med orr bulivanerna så är det inte lika viktigt att komma till skott

Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. det är inget enkelt svar kanske..

Kan ta ett exempel från helgen..

Vi var och jagade ett gäng 5-6 passkyttar och två hundar. Resultatet blev iaf fem rådjur skjutna, utan några avancerade eftersök eller dylikt. För att vara i småland så är det ju ett ganska gott resultat på två såtar. Men faktum var att det inte känndes som en bra dag. Hundarna skötte sig väl, men ingen kanonjakt direkt. Man kan väl sammanfatta det hela med att den dagen så var det inte vi och hundarna som skötte sig, utan mer rådjuren som hade en jäkla otur.

Så för mig så spelar hundarnas insatser mest roll. Men även en dag med en hel ny jaktform kan kännas som lyckad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej,

det är ingen lätt fråga att besvara, trots det är det så uppenbart när det sker.

För mig kan det vara när förväntningarna på jakten uppfylls,

när jag planerar jakten rätt,

när en vän som arbetat hårt för att fälla ett vilt sedermera gör det,

när man kommer hem och känner sig, stark, frisk och rik på alla de upplevelser som dagen har gett,

när man efter att det under dagen har strulat i form av eftersök, dåliga drev, dåligt väder eller liknande får resultat,

när jag sitter hemma och återupplever jakten genom att skriva om den

men framför allt när jag känner att jakten har företagits på ett sätt som jag vill att den skall ske och där jag har varit engagerad för den.

Angående jakten är jag en känslomänniska och därmed följer valet av mina jaktkamrater så att det känns rätt när man jagar.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej,

det är ingen lätt fråga att besvara, trots det är det så uppenbart när det sker.

För mig kan det vara när förväntningarna på jakten uppfylls,

när jag planerar jakten rätt,

när en vän som arbetat hårt för att fälla ett vilt sedermera gör det,

när man kommer hem och känner sig, stark, frisk och rik på alla de upplevelser som dagen har gett,

när man efter att det under dagen har strulat i form av eftersök, dåliga drev, dåligt väder eller liknande får resultat,

när jag sitter hemma och återupplever jakten genom att skriva om den

men framför allt när jag känner att jakten har företagits på ett sätt som jag vill att den skall ske och där jag har varit engagerad för den.

Angående jakten är jag en känslomänniska och därmed följer valet av mina jaktkamrater så att det känns rätt när man jagar.

/Christian

+1 kunde inte sagt det bättre själv.

var ute förr förra helgen och tältade på jakt efter toppfågel.

storm, regn och mycket trögt att skida i två dagar utan en fågel i topp ändå var jag så jäkla nöjd när jag kom hem.

samtala med en trevlig jaktkamrat och sitta och äta gott vid elden samt spänningen av att se en inlockad räv på kvällen är allt som hände kan man säga men satan vad bra det känns i själen, fast det inte blev något skjutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man får nedlägga en sådan oxe! Denna kom via mail ifrån Kanada nu på morgonen! Den är skjuten i Thunder Bayområdet!

post-144-1232453781_thumb.jpg

post-144-1232453800_thumb.jpg

post-144-1232453822_thumb.jpg

post-144-1232453847_thumb.jpg

post-144-1232453920_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra jaktdag kan för mig va väldigt skilda saker.

Komma från vardagslunken och träffa jaktkamrater kan t.o.m. ibland vara en bra jaktdag.

Sitta i bilen på väg till jaktmarken och prata o planera om tidigare och kommande jakter kan va en positiv aspekt.

Men om det skall bli en riktigt bra jaktdag skall något oförutsett har hänt, och det gör det ju rätt ofta när det gäller jakt.

Kan vara att hunden som har gått dåligt i flera år plötsligt funkar bra.

Att få se ett nytt viltslag.

Få ett drev som snurrar runt sig så man inte vet vilket håll en skall vänta sig drevdjuret dyker upp. (om det gör det)

Se ren kär glädje lysa i en jägare som fällt sitt första vilt.

Den nya platsen på sjöfågeljakten som fick fåglarna att slå bättre för vettarna.

En nykomponerad hemladdad patron som tog där det skulle och köttsabbet var minimalt.

Se att minkfällans placering till slut hamna rätt.

Ja en bra jaktdag kan innefatta mycket, men tankvärt är det vad det innebär!

MVH Prosak

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett exempel från mig..

Hunden stötte på gris för första gången nu i helgen. Ståndskall och gångstånd i 1,5 timme. Inget skjutet för mig, en annan hund tog upp och det gick mellan två passkyttar. Inget skjutet men helt klart en bra jaktdag.

När hundarna sköter sig och gör att husse kan gå hem med ett leende på läpparna, ja då, då har man haft en bra jaktdag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är en notorisk vak, smyg och lockjägare, de ggr jag jagar med hund så är det våran jämte som jag går med, men det är egentligen fruns gebit.

För mig är det totalupplevelsen som räknas, skjutandet är sekundärt, men roligt när det händer.

Otaliga är ju dom gånger man suttit och vakat utan att ha skjutit, men allt man får se av djurliv och alla ljud man får höra, det är som balsam för själen.. :D

Man smyger tyst i pass, sitter ett par tre timmar och ser naturen vaknar, och smyger sen tyst därifrån, det ger en inre tillfredställelse som laddar batterierna.

Eller när man vandrat runt i nysnön och sett spår efter nattens aktiviteter, försöker utläsa vad som har utspelat sig på en plats med lite ovanligare spårtecken och så, man känner sig lite som Hjortfot i bland.. :D

Men visst fasen är det till 100% pulshöjande att höra när jämten river i, och försöka smyga fram på ståndet för att se vad som sker.

Småviltsjakt med hund intresserar mig 0% dock, har varit med på många, men kan inte förstå tjusningen med den tyvärr.. ^_^

Är vi enäggstvillingar eller :lol:

+111 på allt detta utom jakten med jämten då...undviker kategoriskt allt som har med älg att göra så långt det är möjligt

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vi enäggstvillingar eller :lol:

+111 på allt detta utom jakten med jämten då...undviker kategoriskt allt som har med älg att göra så långt det är möjligt

/Micke

Det har vi väl konstaterat redan va ? :D

Jämtjakten på älg är mest för att blidka frun serru... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När hundarna sköter sig samt att det har varit en trevlig o spännande dag i skogen. Spännande kan det vara på flera sätt, men att få skjuta det jag är ute efter (98% predatorer) är ofta en del som KAN göra en dag lyckad, men självklart inte alltid...

Bäst är ju en dag med bra hundjobb, riktigt mkt spänning (kanske tätt buktande rävdrev när man ser räven flera gånger) och man tillslut lyckas skjuta den, kanske är man ensam ute eller så har man med en bra jaktpolare eller två. Då mår man fint när man lägger sig i soffan när man kommer hem :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att få gå upp tidigt, plocka fram bössan och sätta sig i bilen för att köra iväg mot skogen. Träffa kompisar, nya som gamla.

Sitta skogen och bara känna hur allt man var stressad över igår inte längre finns.

Höra hur drevet går i skogen, behöver egentligen inte se något, men bara att höra att drevet närmar sig så att pulsen går upp lite.

Fika, kaffe och macka smakar underbart.

Börja frysa lite om fötterna väl tillbaka på passet, men att kylan försvinner bara någon förvarnar på radion eller att man höra hundarna, eller bara genom en inbillad skymt av rörelse långt borta. Ganska märkligt egentligen.

Givetvis är det kul om någon skjutit något vid dagens slut, så man får historier om skottet med mera, men det är nästan lika kul annars också. Bara att se ett djur gör ju dagen värd. Det är den nästan ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men visst fasen är det till 100% pulshöjande att höra när jämten river i, och försöka smyga fram på ståndet för att se vad som sker.

Småviltsjakt med hund intresserar mig 0% dock, har varit med på många, men kan inte förstå tjusningen med den tyvärr.. :)

När jämten fungerar i skogen oavsett om man får skjuta eller inte är det bästa.

Jag är väl inte heller så intresserad av att jaga runt 1 1/2 kg fetvadd i skogen, kanske en stor lagjakt på räv med efterföljande fest.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra jaktdag för mig är när man kommer hem med ett minne. Behöver inte bli något byte, behöver inte ens ha synts varken djur eller spår i markerna. Det viktigaste är att det har varit trevligt på ett eller annat sätt.

Det är ju kanske lättare i ett jaktlag än som ensam vak/smygjägare, om man inte råkar ha väldigt livlig fantasi...

Fast oftast så hjälper ett byte eller två att skapa trevliga minnen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När hundarna gör ett bra jobb och när man kommer hem med vilt är det alltid kul. Men jag tycker att vädret gör ofta en bra jaktdag. Är det bra väder är det ju så skönt att bara vara ute. Sen är ju bra väder lite beroende på vad man jagar. Jagar man älg så vill man inte ha solsken och +15. :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra dag kan ju vara mycket.......tex förväntningar inför en dag.............

När det oväntade sker...........

Eller när man ´lyckats med det man planerat om ni fattar, så man får jobba lite för bytet.

Är ju allätare så det finns ju så mycket..........hade stövare förut, och en ny ska det bli, så tillfredställelsen när valpen/unghunden utvecklas åt rätt håll.........första drevskallen...........inte mycket som slår det!!!!!!!!

Tycker åxå det kan vara jävla kul när någon annan skjuter, som "förtjänar det", eller varför inte någons första vilt, och se glädjen hos den personen...........

Det finns ju inte mycket som slår ett riktigt klingande rävdrev............då har man en motståndare, att få skjuta då ger ju i alla fall mig mer tillfredställelse än att skjuta havlblinda rådjur............men det kan ju vara trevligt det med....... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi jagar i många olika jaktlag och självklart varierar åsikterna en hel del. Själv anser jag att en riktigt bra dag är när mina hundar fått fram vilt snyggt och prydligt för skyttarna i varje såt. Om folk sen skjutit eller inte är av lite mindre vikt även om det självklart är extra kul de dagar då hundarna även får rugga de vilt de kört fram.

De ALLRA bästa dagarna är när jag är själv med min TJT eller Tax i skogen utan skyttar osv då jag kan stå knäpptyst och bara se, lyssna och njuta av deras arbeten,.. då viltet kommer nära mig både en och flera gånger och jag vet att OM jag hade haft bössan med mig så hade jag kunnat skjuta.

För min egen del är alltså inte de fällda djuren det som är avgörande,.. det är hundarnas arbeten som betyder allt för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vilken sorts jakt.

Vakjakt då blir det ju alltid bättre när man får krama hanen.

En vinterdag med solen som lyser upp nysnön och höra hunden driva.

Då behöver man ingen bössa. Kan man ta fram termosen och fika lite och bara njuta ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...