Hoppa till innehåll

Hur många skott bär du på?


Beretta

Recommended Posts

Under en jaktdag, hur många skott går du och bär med dig i skogen.

Det skiljer väl en hel del mellan hagelskyttar och kulskyttar antar jag, men ett ärligt svar skulle vara intressant att se.

Mina fickor tyngs av följande:

Kuljakt c:a 10 skott

Hageljakt c:a 20 skott

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Beretta

    3

  • Hallen

    3

  • Hipshot

    3

  • Dard

    2

Beror väl en del på vad man tänker jaga.

Vid jakt med drivande hund brukar jag ha 5-7 skott om jag har hagelbössan och 4 av var om det är kombin.

Vid älg och grisjakt brukar jag ha 9 skott. 4st i bössan plus ett extra mag.

Vid grävlingjakt ett 20 tal 22lr.

Vid duvjakt slänger jag ner ett 25 pack i ryggsäcken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tar aldrig för lite. 25-50 skott vid skogsfågeljakt. 50- 100 patroner vid vinterjakt på ripa. 100-250 skott på soptipp. 5-7 patroner vid rådjurspursh. Hatar att bli ren på ammo har hänt vid några tillfällen förr i tiden. Dessutom brukar jag ha med mig några "just in case" grova buckshot eller slugs i en ficka. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på älgjakten har jag 4st i bössan och två i fickan och 5-10st i ryggsäcken

toppfågel ca:20plugg

harjakt ca:en näve hagelskott

gåsjakten så många jag får ner i fickan

rå jakten 1 magasin

ofta kommer åtminstånde jag hem med skott kvar  :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäddrar vad ni går och släpar på skott  ;D

Enda gången jag blivit utan är under en soptipps jakt.

Då sköt jag slut 150 skott på en morgon.. :o

Fast då åkte jag och fixade 100 nya, så dagen räddades.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hageljakt: ett paket i ryggan.. av det kanske jag tar så jag har 5 patroner i fickan... (beror ju såklart på vilken sorts jakt och hur mycket man förväntar sig att panga :P )

Kuljakt: 1 magasin + 2 eller 3 extra skott...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Omöjlig fråga att svara på rakt av..

Varit på klövviltsjakt och haft 15 plugg klara att köra iväg direkt samt bra många fler i bilen. Annars på vakjakten så räcker oftas 7-8 patroner. Mulade 5 rävar en morgon på ett och samma pass och det var lite halvkymigt att sitta där med 2-3 plugg kvar i bössan..

Skjutit slut även jag några gånger så jag har ofta, vid fågeljakt, vansinnigt mycket plugg med.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid älgjakt har jag 4 i bössan samt 3 i fickan.

Vid fågeljakt har jag ett patronbälte fullt med mig med 6:or.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På pass/i skogen har jag alltid fullt magasin i studsaren samt 7 patroner i patronhållare i bältet. Resten av asken har jag i bilen - ca 5-30 patroner beroende på hur lång jakten är - en dag eller en vecka älgjakt långt hemifrån.

Hagel jagar jag inte mycket med men fågeljakt kräver ett 25-pack eller 2 och annat småvilt ca 10 patroner i bältet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På kuljakt (all jakt är väl kul... ;) ) har jag med mig 10 skott. 5 i bössan och 5 i fickan. Jagar jag flera dagar borta från hemmet så brukar jag ta med en extra ask som förvaras i ryggsäcken eller bilen.

På hageljakt (nästan uteslutande rådjur/hare/räv) brukar jag stoppa 4-6 skott i fickorna och resten sitter kvar i patronbältet som ligger i ryggsäcken, dvs ytterligare 14-16 skott. Har tyvärr inga bra fågelmarker så ammunitionsåtgången är begränsad...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På kuljakten....fulla bössan 5 i magget och ett i loppet....och åtta i ett hölster i bältet....

Bisam 22 long en femtioask sisådär...

Grytpickan....full trumma (8) och en näve i fickan(.22 kort).

Räv/drevjakt sex hagelskott i en litet hölster/väska från härkilas....där finns även en liten ficklampa och ett gäng 22 kort....allt sitter på ett skärp där även revolvern har sin givna plats.

Skogsfågel...patronbälte med ca tjugo skott....annan fågeljakt som duva,kråka.... då följer ett eller två epabälten med tjugofem skott vardera... tycker jag är bra dom håller ordning på pluggen och går även att hänga upp i gömslet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beroende på jakt.. men normaljakt och drilling 6-8 hagel+8 kula med mig, men några askar i reserv i bilen. vid duvjakt och gås har jag med mig ca 100st / pass

Ren kuljakt 8 st plus reserv i bilen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid kuljakt har jag respektive gevär fullt, 4-5 patroner, samt 7 patroner i bältet. Med kombin i handen har jag den full samt 3 hagel + 3 kulpatroner i bältet. Sedan i bilen brukar jag ha några alternativa hagelstorlekar samt slug om det skulle bli eftersök.

Övrig hageljakt beror som övriga nämnt på tänkt bytesvilt, allt från cirka 5-100 skott.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid fågeljakt med hagel, främst över stående hund och sjöfågel så har jag 10-20 skott antingen i väst eller patronbälte. + 20-40 skott i ryggsäcken.

När jag inte är på hemmamarkerna brukar jag ha en stor-låda med 50-100 skott i bilen för påfyllning till nästa morgon.

Har alltid en extra kartong i ryggan efter att en gång ha skjutit tomt på ett patronbälte och sett fågel flera gånger på vägen hem.

På studsarjakt har jag 5 patroner i bältesficka och 0-10 patroner i ryggsäcken.

22 long tror jag inte man kan ta med för lite av. En näve räcker en bra stund ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Alltid för mkt. Skulle inte vilja bli utan o de har heller aldrig hänt!

Får se de som ett träningspass  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jösses,jag har skjutit slut på skott på en fasanklapp i Skåne..Hisnande upplevelse.

Går jag bara ut och tränar hunden så grabbar jag en näve hagel.

Jagas det i viltvattnena hemma så får 50smällar räcka för en kväll.

Är det en seriös kanin,and,kråk,trut eller duvjakt så minst 250plugg men då ligger ju en del kvar ibilen som reserv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

På trädskällarjakten brukar det väl ligga ett 20 tal patroner i säcken och magasinet fullt. Toppjakt runt 40 patroner. Det blir ju ibland fältinskjutning pga. krångligt vapen.. På vinterripjakten minst 150 22long. Dom väger ju så lite så man kan lika gärna ha lite extra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...