Hoppa till innehåll

Hur många skott bär du på?


Beretta

Recommended Posts

Ja tusan för lite idag,  ;D eller hur Beretta.  8)

Ja, det var första gången jag hade för lite skott med mig ut.

Fast vi hade ju lite mera väl tillbaka i bilen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Beretta

    3

  • Hallen

    3

  • Hipshot

    3

  • Dard

    2

  • 1 month later...

Till älgjakten har jag 10 skott med till passet. Brukar ha 10 extra i bilen. Våran tilldelning av älg är inte så stor så man behöver inte ta med så många. Rådjursjakt med kombi brukar det bli 4+4.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i år har jag endast använt marlinen, på älgjakt. På älgjaktsveckan blev det 10 skott, fem i vapnet och fem i fickan, sen har jag tappat bort ett skott och skjutit två på några tjurar hemma på gårn, så nu när vi endast jagar kalv så blir det 4 i bössan och tre i fickan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Totalt 10 skott och ibland 5 extra i säcken om jag är borta på jakt och inte kommer åt ammon hemma! Kula tänker jag på då, cirka 15- 20 om det är hagel....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Bär jag med mig klass 1 studsaren på ensamjakt har jag 4 st patroner med.

Vid älgjakt/annan gemensam studsarjakt dessutom resten av 20-asken i säcken.

Hemma i skogen med vorsteh och hagelbössa följer 10 st patroner us 6 med, dessutom två stycken av "solidare" typ (bor i v:a Värmland).

De gånger jag är på ripfjället finns c:a 20 patroner med för en dagstur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag endast använder kulvapen när jag jagar, ibland kombi, så ser det lite olika ut beroende på jaktform.

Standardförfarandet är 9 patroner i en "ammowallet" 5st Barnes X 250grn och 4st Nosler BT 250 grn, nästan exakta kulbanor ut till 170m. Är det större drevjakt på programet är det 15skott med ut iskogen = 3 magasin i Sakon.

Smygjakt 5st till Rem 700an.

Till kombin har jag 3st kulpatroner och 3 hagel, 1st 1or & 2st 3or ala Gyttorp Nickel i bältet samt en Uncle mikes hållare på kolven med 4 kul- och 1 hagelpatron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Thamslingen

Hej när det gäller studsarjakt brukar jag ta med mig ca 8 smällar och vid hageljakt ca 10 utom när det gäller fågeljakt för då tar jag med mig det jag hittar i skåpet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Guest trettontaggaren

Jag tar med mig 4 st studsarkulor om jag är ute o jagar med den för fler vilt än fyra orkar jag inte med att bära hem  ;) .

Sedan om jag får tillfälle att kanske följa med någon på hare jakt eller fågel så tar jag med mig ett fullt bälte 20st Hagelpatroner.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En normal dag på tippen.. minst 500 jaktplugg och minst 200 trap skott  ;D Vissa dagar har Ripjägaren släpat med runt 1.000 plugg.

Normal kråkmorgon, går runt 70 plugg i patronväskan och den är oftast full. Ytterligare ngt hundatal alltid liggandes i bilen.

Duvjakten.. ser det bra ut så har man väskan full plus 20 i bälte och lite krafs i västfickora och sen ytterligare 500 i bilen.

Gåsjakten.. runt 70 dvs väskan. Andjakten.. petar vi upp dammar så 25 i varje ficka max, i slutet av säsongen färre. Kvällssträck.. runt 100 plugg med ut på flotten.

And/fasan/rapphönsjakten.. runt 25 kanske, nära till bilen då där det alltid finns mer. Här är det bökigt att fylla fickorna med stål/vismuth och sedan "ladda om" till bly när vi jagar över land, ligger alltid plugg och skräpar i baksätet och lösa i div kartonger. Hittade en halv ask Gafab Grose i hustruns bil som låg och rullade på golvet igår..

Kaninerna.. runt 40 trapskott, 20 i varje ficka och nära till bilen.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn
En normal dag på tippen.. minst 500 jaktplugg och minst 200 trap skott  ;D Vissa dagar har Ripjägaren släpat med runt 1.000 plugg.

Rekordet tror jag är 1000 st jaktskott å 500 st rått skott..

Men då sköts det å andra sidan Ruggit många råttor å även väldigt mkt fågel.. Men visst, jag hade ju en del skott med mig hem oxå..

I övrigt så brukar jag ha runt 10 plugg vid kuljakt.

Fickorna fulla vid hageljakt..

Har hittills aldrig stått utan plugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekordet tror jag är 1000 st jaktskott å 500 st rått skott..

Är lite nyfiken, vad använder ni på tippen för fågel resp. råttorna??

mvh

Björn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tar med mig 4 st studsarkulor om jag är ute o jagar med den för fler vilt än fyra orkar jag inte med att bära hem  ;) .

Sedan om jag får tillfälle att kanske följa med någon på hare jakt eller fågel så tar jag med mig ett fullt bälte 20st Hagelpatroner.

:)

Och hur gör du om du skammar det 4:e viltet? ;) ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar jag älg eller toppfågel så räcker det med ett magasi(5 skott) + några fler i väskan.

Indianjakt på skogsfågel så brukar jag ha 6 hagelpatroner med mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Och hur gör du om du skammar det 4:e viltet? ;) ???

Vadå Skammar  ???  ,´menar du om jag skrämmer något djur på flykt ??  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn
Är lite nyfiken, vad använder ni på tippen för fågel resp. råttorna??

mvh

Björn

Jaktskotten är olika, vanligtvis 6:or 32 g Gyttorps, har även testat S&B 36 g 6:or med ganska bra framgång efter ett tag, Till ratsen används gyttorps trapammo. Dock så kan Hipshot ha med sig ngr skumma skott ibland. 58 g laddningar av olika slag.. Visst du får ner Truten på sjuk höjd, men axeln pallar inte så många såna skott..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktskotten är olika, vanligtvis 6:or 32 g Gyttorps, har även testat S&B 36 g 6:or med ganska bra framgång efter ett tag, Till ratsen används gyttorps trapammo. Dock så kan Hipshot ha med sig ngr skumma skott ibland. 58 g laddningar av olika slag.. Visst du får ner Truten på sjuk höjd, men axeln pallar inte så många såna skott..

Jag gillar nog Gyttorps us 5 hellre än 6.orna.. och Ripjägarn, S&B är us 5 tror jag.

Sen är det förbannat kul att experimentera, en favvo är Fioccis 50 grams laddade us 6! Det ruskar rätt bra kan jag säga  8) Brännt ett antal tyngre S&B där med och bland annat en plugg av misstag på en skrattmås på 15 meters håll.. Jisses vilket moln av fjäder!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn
Jag gillar nog Gyttorps us 5 hellre än 6.orna.. och Ripjägarn, S&B är us 5 tror jag.

Sen är det förbannat kul att experimentera, en favvo är Fioccis 50 grams laddade us 6! Det ruskar rätt bra kan jag säga  8) Brännt ett antal tyngre S&B där med och bland annat en plugg av misstag på en skrattmås på 15 meters håll.. Jisses vilket moln av fjäder!

Mvh!

Ahhh, just det ja, det är ju mestadels us 5 som vi kör nu.. Jag fick nämligen ganska fria händer att köpa i affärn och testade lite allt möjligt men fastnade helt klart för gyttorps 5:or...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...