Hoppa till innehåll

Övnings skytte i garaget.


Guest STENE

Recommended Posts

Fasen vad snyggt!

Nu blir man ju inte alls sugen på att göra något liknande... :D

Hur fort går älgen?? Vad blir framförhållningen?

Hmm, borde ju gå ganska lätt att ordna så man kan ställa hastigheten på pappälgen.. :blush: Sätta på en vridpotentiometer så kan man variera framförhållningen..

Fasen vad kul iaf.

//Imponerad :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"mysig :blush: rör den sig alls upp/neråt ? eller hålls linan stabil? :D"

Den håller sig ganska stabilt. men man kan hänga en liten tyngd i botten så blir det som på räls.

Men å andra sidan så är det sällan riktiga älgar springer som på räls.. :D

"Hur fort går älgen?? Vad blir framförhållningen?"

Har inte mätt någon hasighet. men med mitt gammla luftevär på ca 7-8 meter så håller man på "skägget". Typ som på en vanlig älg skytte bana.

"Hmm, borde ju gå ganska lätt att ordna så man kan ställa hastigheten på pappälgen.. Sätta på en vridpotentiometer så kan man variera framförhållningen.."

Japps. hade tagit fram en men märkte att den gick så fort som jag ville så det blev aldrig att jag lödde dit den. Men jag skall sätta på en längre sladd till den så man kan stoppa den där ifrån man skjuter. Då är det lätt att kolla (med kikare) vart man träffat utan att behöva spring fram och tillbaka som en galning. 7-8 meter kanske inte låter så långt men efter ett par hundra skott så är det ganska trista meter..

Glömde skriva att det finns älg tryck på båda sidor. Så man kan skjuta både när den är på väg åt vänster och höger.

Får väl ta med den om/när hippen fixar en kråk-kurs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att det finns älg tryck på båda sidor. Så man kan skjuta både när den är på väg åt vänster och höger.

Får väl ta med den om/när hippen fixar en kråk-kurs

du skall vara försiktig så inte hippen snor den :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt ballt bygge :D

Vad säger hustrun när du utvecklar idén, sätter på en hare och står med hagelsprutan i garaget också? :D

:blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och Angus (macGyver) tvillingar men hans hår växte uppåt :blush:

"Vad säger hustrun när du utvecklar idén, sätter på en hare och står med hagelsprutan i garaget också?"

Hon gillar inte äns när man skjuter luftgevär.. Men funderade på att bygga en portabel variant. Som man kan ta med sig till vallen. Och som man har mycket längre "linbana" på. Cyckel däck. 12v batter, Torkar motor. och en massa ballonger iställer för pappa älgar. Då blir det "självmarkerande". Men detta projekt ligger och gror just nu... Skall ju byggas kråk uv istället. Så får jag ta tag i detta senare i vår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter ungefär som min kära fru, JÄTTELÄSKIGT med skjutvapen :blush:

Självklart skall man ha respet för vapen. Men hon borde även respektera att jag vet vad jag håller på med.. säkerheten framför allt. men det hjälper föga..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kör med en variabel laddare 6-12V. Men jag ska göra den lite större och fixa något på sidorna så att den kan "försvinna".

Det blir liksom för lätt efter tag när man kommer in i gunget. :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

din uppfinning fick mina grå att "jobba"..

Jag har hållt på och lekt lite med AVR-kretsar (en-chipps datorer).

Man skulle bygga några stycken av dinna "torkar tavlor".

Sedan låta en AVR styra dem så de fälls upp slump mässigt.

Så man inte vet riktigt när eller vilken som dyker upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag som tyckte jag var finurlig när jag hängde ballonger tvätt vindan. drog en förlängd lina till motions cykeln och bad sonen trampa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag som tyckte jag var finurlig när jag hängde ballonger tvätt vindan. drog en förlängd lina till motions cykeln och bad sonen trampa

Det var väl en super ide. En annan skulle behöva en sådan. Men då trampa själv. Då har man både kul och får motion, och med lite tur tappar några av alla de extra kilona man släpar runt på..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var väl en super ide. En annan skulle behöva en sådan. Men då trampa själv. Då har man både kul och får motion, och med lite tur tappar några av alla de extra kilona man släpar runt på..

Förmodligen riktigt svårt att trampa o skjuta samtidigt.

Lite extra kilon är bara bra, det ger en lite extra pondus (intalar jag mig)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förmodligen riktigt svårt att trampa o skjuta samtidigt.

Lite extra kilon är bara bra, det ger en lite extra pondus (intalar jag mig)

men om man lär sig att trampa och skjuta samtidigt kanske man kan börja att jaga på cyckel.. :P

Om det bara var "Lite extra kilon" så vore jag nöjd....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ditt projekt gav inspiration. :D

Slaktade en fax för att hitta en lämplig motor.

Hjulen kommer från en numera kasserad leksaksbil. Limmade på burklock för att snöret inte skulle hoppa av.

Det som återstår nu är en 9 volts adapter samt förlänga kabeln till av/på knappen..

Ingen vridpot nödvändig då skottet sitter där det ska när man håller på skägget. Vinden är inga problem heller med en fasttejpad bult under tavlan.

Billigare än så här blir det inte. kul som fan!

Med en sekatör fick jag även tag på ett par träd :)

algbana2.jpg

algbana.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Ditt projekt gav inspiration. ^_^

Slaktade en fax för att hitta en lämplig motor.

Hjulen kommer från en numera kasserad leksaksbil. Limmade på burklock för att snöret inte skulle hoppa av.

Det som återstår nu är en 9 volts adapter samt förlänga kabeln till av/på knappen..

Ingen vridpot nödvändig då skottet sitter där det ska när man håller på skägget. Vinden är inga problem heller med en fasttejpad bult under tavlan.

Billigare än så här blir det inte. kul som fan!

Med en sekatör fick jag även tag på ett par träd :rolleyes:

algbana2.jpg

algbana.jpg

Tråden är lite gammal menmen.... ;)

Skulle vilja ha lite mer bilder på din motor så man ser hur du har byggt ihop den... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Är fortfarande sugen på att bygga en egen liten rolig bana att skjuta på <_<

Men ja vet inte riktigtr hur de sk gå till...

Tacksám för alla svar.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lånade ut banan till en kompis i höstas och den kom fram nu när snön försvann..

Får se om jag kan skrämma liv i den igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle ju funka med en elvisp som driver en bana. Fem hastigheter dessutom. Gång, lätt trav. medel trav, påskjuten/ skrämd trav och eld i arslet trav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...