Hoppa till innehåll

Blyammunition och blyförgiftning


Outdoorsman

Recommended Posts

Så det är säkerställt att rovfåglar drabbas av bly i fåglar i form av "gamalt hagel"?

Hur reagerar dessa på alternativ hagel så som stål?

Kanske det bara blir lite rost i kallingarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag kommer att kunna läsa det i rapporten sedan, men jag är ändå nyfiken:

Hur vanligt är det att rovfåglar drabbas av blyförgiftning? Finns det någon siffra på hur många som drabbas

varje år (naturligtvis svårt att veta exakt, men på ett ungefär).

Jag tycker att det är lättare att värdera allvaret i en fråga om man får en uppfattning om hur stort problemet är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag kommer att kunna läsa det i rapporten sedan, men jag är ändå nyfiken:

Hur vanligt är det att rovfåglar drabbas av blyförgiftning? Finns det någon siffra på hur många som drabbas

varje år (naturligtvis svårt att veta exakt, men på ett ungefär).

Jag tycker att det är lättare att värdera allvaret i en fråga om man får en uppfattning om hur stort problemet är.

Jodå, självklart är det så. Vi har valt att gå ut med rekommendationerna så snart de var klara, medan rapportern snart är lay-outad och tryckt den med.

I Sverige så har mellan 10 och 20% av alla örnar som hittas döda så höga blyhalter att de bedöms ha dött av blyförgitning. Vilket är en väldigt hög siffra... Det skiljer väldigt mycket mellan olika arter, örnar är extremt känsliga, och blysplitter i räntor från en enda kula räcker för att döda ett antal örnar. Sparvhökar är istället nästan okänsliga. Blyhagel är inte heller bra, men där har vi självfallet kommit till rätta med en hel del av problematiken genom förbundet mot blyhagel över våtmarker. Kött från en eventuellt blyförgiftad and gör inte att en örn blir förgiftad, och påskjutna änder blir inte heller förgiftade av hagel i musklerna om de överlever. Om däremot en rovfågel tar en påskjuten fågel (eller däggdjur) som har hagel kvar i kroppen, och rovfågeln äter upp haglet/fragmentet löper den stor risk att bli förgiftad.

Man vet inte lika mycket om hur däggdjur påverkas, men sannolikt betydligt mindre. Åtlar besöks dock som alla vet både av fåglar och däggdjur, så det är högst olämpligt att lägga ut räntor med blysplitter där. Fåglarna, och möjligen däggdjur, löper stor risk att bli förgiftade, och gå en kvalfull död till mötes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ingen eller någon skillnad från förr när man använde mer blyhagel.

det torde ju ge resultat nu när man skjuter med stål vid dammarna.

Sammtidigt så föder ju and utsättningarna en hel del örnar så det kanske går pluss minus noll :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst nånstans att man i USA har stora problem med blyförgiftningar i asätande djur, särskilt fågel, i områden där man jagar varmints. Det pga den höga halten blysplitter som varmintkulorna lämnar i djuren och för att man ytterst sällan samlar ihop det man skjutit ihjäl. Man lämnar det för det blir ändå uppätet på ett kick.

Nån som har kol på vad skillnaden blir med en blyfri kula som Barnes varmint grenade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har kollat toxiciteten för alternativhagel i flera undersökningar, och inte hittat några som helst effekter. Koppar är förvisso giftigt, men inte lika giftigt som bly. Jag skall dock erkänna att jag inte har koll på om någon kollat på effekten av kopparsplitter. Om det är vad Barnes Varmint Grenade ger... har inte kolla på just den kulan heller.

Du har helt rätt när det gäller USA; den kaliforniska kondoren har nästan utrotats pga blyförgiftning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och korp och kråker lär förstås klara av blyförgiftning -_- ?

Det är, vad jag vet, inte undersökt hur känsliga de är. Däremot har man tittat på blyhalter i en studie, och visat att blyhalter är högre under jaktsäsong än annars. Att man hittar förhöjda halter hos hälften av korparna säger en del... och självfallet är vi måna om att inte heller kråkfåglar plågas till döds.

Sammanfattningen från den vetenskapliga ursprungsartikeln:

Craighead, Derek [Author, Reprint Author]; Bedrosian, Bryan [Author; E-mail: bryan@bswy.us]. Blood lead levels of common ravena with access to big-game offal

[Article] Journal of Wildlife Management. 72(1). JAN 2008. 240-245.

Despite increased knowledge about environmental toxins and changes in lead use (i.e., the mandated use of nonlead paint, gasoline, and shotgun pellets used for hunting waterfowl on federal lands), lead poisoning continues to occur in terrestrial birds. The degree of exposure and its demographic effect, however, continue to be described, emphasizing the growing concern over lead exposure. We examined 302 blood samples from common ravens (Corvus corax) scavenging on hunter-killed large ungulates and their offal piles to determine if lead rifle-bullet residuum was a point source for lead ingestion in ravens. We took blood samples during a 15-month period spanning 2 hunting seasons. Of the ravens tested during the hunting season, 47% exhibited elevated blood lead levels (>= 10 mu g/dL) whereas 2% tested during the nonhunting season exhibited elevated levels. Females had significantly higher blood lead levels than did males. Our results confirm that ravens are ingesting lead during the hunting season and are likely exposed to lead from rifle-shot big-game offal piles.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är, vad jag vet, inte undersökt hur känsliga de är. Däremot har man tittat på blyhalter i en studie, och visat att blyhalter är högre under jaktsäsong än annars. Att man hittar förhöjda halter hos hälften av korparna säger en del... och självfallet är vi måna om att inte heller kråkfåglar plågas till döds.

Inte jag heller vill förstås att kråkfåglarna ska plågas ihjäl. Det jag syftade på var väll mera att det skulle vara typiskt ifall kråkfåglarna tålde höga blyhalter medans mera sällsynta rovfåglar dog. Jag ser ju hellre fler vråkar, falkar och ugglor än all denna kråkfågel som det redan finns på tok för mycket av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att fåglarnas födofal påverkar hur pass känsliga de är för bly? Pysslade med detta lite på skoj för många år sen och såvitt jag minns så lyckades man påvisa att änder som enbart käkade korn klarade blyhagel sämre, redan 2 ynka blyhagel gav en dödlighet på 50%. Änder som käkade mer naturlig föda klarade bly bättre..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att fåglarnas födofal påverkar hur pass känsliga de är för bly? Pysslade med detta lite på skoj för många år sen och såvitt jag minns så lyckades man påvisa att änder som enbart käkade korn klarade blyhagel sämre, redan 2 ynka blyhagel gav en dödlighet på 50%. Änder som käkade mer naturlig föda klarade bly bättre..

Mvh!

Hm... skall kolla; återkommer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att fåglarnas födofal påverkar hur pass känsliga de är för bly? Pysslade med detta lite på skoj för många år sen och såvitt jag minns så lyckades man påvisa att änder som enbart käkade korn klarade blyhagel sämre, redan 2 ynka blyhagel gav en dödlighet på 50%. Änder som käkade mer naturlig föda klarade bly bättre..

Mvh!

Har nu kollat litet med vår forskningskommunikatör, som är ekotoxikolog i botten. Tydligen finns det även en del om detta i den just publicerade rapporten.

Födan spelar roll; änder som äter en proteinrik föda bestående av mycket smådjur drabbas inte lika hårt av att förtära en given mängd bly. Kalciumrik kost påverkar ännu mer, och många av de änder som äter smådjur får i sig både proteiner och kalcium. Ejdrar som äter en massa blåmusslor borde rimligen klara av att käka något enstaka blyhagel betydligt bättre än en and som huvudsakligen äter växtdelar eller spannmål. Nu skall ju dock inte änderna i praktiken kunna komma åt blyhagel längre, i och med förbudet mot blyhagel över grunda vatten.

Däremot verkar då inte alla rovfåglar skyddas av sin minst sagt proteinrika kost...

Rapporten finns nu ute på:

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...rum/default.asp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet man att det är just bly från ammunition som ger dem blyförgiftning? Verkar konstigt om så många procent örnar skulle få tag i mat som just blivit beskjutet med bly innan dem äter det!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uff.. Ruggigt!!

Snacka om att detta torde påverka hanteringen av slaktavfall!!!!

Frågan är om det öht är möjligt att hantera slaktavfallet självständigt? Ett normalt viltslakteri torde rätt snabbt bli föremål för de lokala kommunala miljö och hälsoskyddsförvaltningarna uppmärksamhet..

Snacka om att här krävs ett omfattande informationsarbete från SJF annars lär förbuden stå som spön i backen rätt kvickt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet man att det är just bly från ammunition som ger dem blyförgiftning? Verkar konstigt om så många procent örnar skulle få tag i mat som just blivit beskjutet med bly innan dem äter det!?

Läs lite mer noga, såvitt jag fattade det så var det "rätt" blyisotoper eller vad de skrev som gjorde att dödligheten gick att spåra till ammunitionsbly, speciellt den där studien på gäss som gjorts i spanien var det väl?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet man att det är just bly från ammunition som ger dem blyförgiftning? Verkar konstigt om så många procent örnar skulle få tag i mat som just blivit beskjutet med bly innan dem äter det!?

Mycket berättigad fråga Starr; info ligger i sidotråden

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16345

samt i rapporten. Jag trodde, liksom Hipshot (antar jag), att det låg längre upp i den här tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Örnens ökning de senaste 20åren måste väl vara till viss del pga att man medvetet lagt ut slakt avfall till örnarna?

Menar du att dom negativa effekterna med ev blyförekomst i maten skulle överväga dom possitiva effekterna av att lägga ut slaktavfallet åt örnen om nu ser till örnens ökning generellt.

Jag ser en stadig ökning av örnar här omkring och dom sitter alltid runt slaktgroparna på vissa ställen är det inte ovanligt att se 10-15 örnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs lite mer noga, såvitt jag fattade det så var det "rätt" blyisotoper eller vad de skrev som gjorde att dödligheten gick att spåra till ammunitionsbly, speciellt den där studien på gäss som gjorts i spanien var det väl?

Mvh!

Ok! får göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Örnens ökning de senaste 20åren måste väl vara till viss del pga att man medvetet lagt ut slakt avfall till örnarna?

Menar du att dom negativa effekterna med ev blyförekomst i maten skulle överväga dom possitiva effekterna av att lägga ut slaktavfallet åt örnen om nu ser till örnens ökning generellt.

Jag ser en stadig ökning av örnar här omkring och dom sitter alltid runt slaktgroparna på vissa ställen är det inte ovanligt att se 10-15 örnar.

Tveklöst så är det utfodringen som gjort att havsörnsstammen nått de nivåer den nu ligger på. Nu får ju inte örnarna bara räntor med ett visst inslag av blyfragment, utan även annat slaktavfall, självdöda djur, räntor utan bly osv.

Även om havsörnsstammen ligger på en mycket hög nivå, och på inget sätt är direkt hotad idag, så kan vi rimligen inte försvara att vi framöver sprider bly när vi förhållandevis enkelt kan undvika det. Lidande örnar vill vi självfallet inte ha, oavsett hur stark stammen är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tveklöst så är det utfodringen som gjort att havsörnsstammen nått de nivåer den nu ligger på. Nu får ju inte örnarna bara räntor med ett visst inslag av blyfragment, utan även annat slaktavfall, självdöda djur, räntor utan bly osv.

Även om havsörnsstammen ligger på en mycket hög nivå, och på inget sätt är direkt hotad idag, så kan vi rimligen inte försvara att vi framöver sprider bly när vi förhållandevis enkelt kan undvika det. Lidande örnar vill vi självfallet inte ha, oavsett hur stark stammen är.

Givetvis så ska inga djur lida.

Men om vi nu reglerar slaktavfalls hanteringen så måste det till ett smidigt sätt.

så att det inte blir som med benrester från nöt som ska till någon brännanläggning som ligger 10 mil bort.

Det måste fungera i praktiken är det jag tänker jag mest på. Det blir ju trots allt några ton slaktavfall om året.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yep, instämmer helt!

Vanans makt är stor... efter att jag skjutit rådjuren i rapportens bilaga, åkt till SVA och fått dem röntgade och tagit ur dem hemmavid så kastade jag i vanlig ordning räntorna på högen. Först sent på kvällen reflekterade jag över att jag just gjort vad jag skrivit att man inte bör göra...

Precis som Hipshot var inne på så kommer det att krävas ett ordentligt informationsarbete kring detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yep, instämmer helt!

Vanans makt är stor... efter att jag skjutit rådjuren i rapportens bilaga, åkt till SVA och fått dem röntgade och tagit ut dem hemmavid så kastade jag i vanlig ordning räntorna på högen. Först sent på kvällen reflekterade jag över att jag just gjort vad jag skrivit att man inte bör göra...

Precis som Hipshot var inne på så kommer det att krävas ett ordentligt informationsarbete kring detta.

Ja vi jägare är ett konservativt släkte och gör som man alltid gjort imånga fall ;)

Tills vi får ny teknik och blir som barn på nytt :)

Hade /Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...