Hoppa till innehåll

Målspel!?


Christian N

Recommended Posts

Nu kanske jag inte är helt tydlig, men är det någon som har byggt en duellmåls/fällmålsmaskin?

Jag har tittat på de trevliga maskinerna från ett företag i sverige, Canaxa och med erfarenheter från det militära vet jag att det är bra och trevligt med ett målspel,

det sätter fart på skytten och förädlar skyttet rejält.

Då så är det någon som har byggt en slik?

Jag har som vanligt inte mycket praktisk erfarenhet, men el förefalller att vara rimligt att använda, pneumatik har provats av andra, det är inte sällan lite för våldsamt i rörelsen samt att man får slut på luft i systemet.

El med andra ord förefaller vara det rätta.

En motor, en växel, två brytare, ett batteri typ bil, en låda, en målställning+ infästning, samt en reglering av målet, enklast är att man tar det på ett slags timer/intervall system, radiostyrning är kanske ett annat alternativ.

Vad sägs är det någon har ideér och tankar?

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjaha,

det är alltid roligt att få respons på de frågor man har här i livet. :rolleyes:

Nåväl jag har tänkt på egen hand med följande resultat.

Mlspel.jpg

Ett vettigt fal måll som man vågar att ha för skytte med klass 1 vapen tror jag skapas med träskruv, 1x4' material samt gummimattebeklätt på baksidan.

Därefter bygger man på samma sätt som vid Dynamiskt skytte för enhandsvapen, gångjärn och bottenplatta samt justerskruv i botten för att få den att falla.

Jag är dock otroligt sugen på att hitta något med motor och styrning.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Tjaha,

det är alltid roligt att få respons på de frågor man har här i livet. :huh:

Nåväl jag har tänkt på egen hand med följande resultat.

Mlspel.jpg

Ett vettigt fal måll som man vågar att ha för skytte med klass 1 vapen tror jag skapas med träskruv, 1x4' material samt gummimattebeklätt på baksidan.

Därefter bygger man på samma sätt som vid Dynamiskt skytte för enhandsvapen, gångjärn och bottenplatta samt justerskruv i botten för att få den att falla.

Jag är dock otroligt sugen på att hitta något med motor och styrning.

/Christian

Grymt!

Med kontaktmikrofoner/piezosummer på målet tror jag att en träff ger en elektrisk impuls stark nog för att öppna en transistor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr snok- kul att du tar upp en gammal tråd,

dina förslag är säkert skitbra om det nu var så att jag ens förstod något av vad du skriver,

ang elektronik kan jag inget.

Har du möjligtvis designat något sådant här själv tidigare?

Enligt den stora planen skall jag köra en ny tävling i mitten av maj med jaktskytte.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr snok- kul att du tar upp en gammal tråd,

dina förslag är säkert skitbra om det nu var så att jag ens förstod något av vad du skriver,

ang elektronik kan jag inget.

Har du möjligtvis designat något sådant här själv tidigare?

Enligt den stora planen skall jag köra en ny tävling i mitten av maj med jaktskytte.

/Christian

Jag är inte direkt ngn mästare på elektronik heller, men jag använde piezoelement en gång för att mäta hur fort en luftgevärskula gick igenom två papperstavlor som stod 4m isär.

Här finns en beskrivning av piezoelement på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectric_sensor

Impulssignalen från piezoelementet skulle förstärkas med en transistor, den förstärka signalen skulle du då kunna användas till att öppna eller stänga ett relä. Eller så kanske piezoelementet orkar öppna eller stänga reläet som det är.

Ifall du redan har ett elektriskt maskineri som manuellt manövreras med t ex en återfjädrande tryckknapp, så skulle denna strömbrytare kunna bytas ut mot piezomekanismen ovan.

Ska man bygga hela logiken och det elektriska maskineriet själv från ruta 1 så tror jag det blir lite mer jobb att få elektronik, el och mekanik att spela i samklang. Framför allt i form av test, test, test & åter test så alla potentialer till besvikelser är funna och eliminerade till dagen med jaktskyttet.

Ifall det är mål som slås omkull av kulans kraft så tror jag det är enklare med en vanlig kontaktbrytare som det fallna målet vidrör och därmed aktiverar det elektriska maskineriet. En sprint kanske en vindrutetorkare orka dra ut. Detta tror jag är mycket enklare att lösa (batteri, strömbrytare/kontaktbrytare, vindrutetorkare).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...