Hoppa till innehåll

Problem med precisionen när bössan blir varm


Fredde_piteå

Recommended Posts

Lämnade in bössan idag till smeden :)...han sa att jag skulle få tillbaka den senast fredag...väntar med spänning att få prova och se hur stor skillnad det blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att väcka den hund som sover men..... I vintras så hade jag in en bössa på ovan nämnda butik för plastning, resultatet var bedrövligt, "smeden" fick plasta om bössan flera gånger. Vid ett par av tillfällena så var bäddmassan helt porös (man kunde göra märken i bäddmassan med tumnageln) och vid resten av tillfällena så låg systemet i spänn. Jag tröttnade därefter och köpte en ny kolv till reducerat pris från generalagenten och sålde skiten. Kanske det var som han sa att kolven rörde sig vad vet jag..... Mjuk bäddmassa kan ju knappast bero på att kolven rör sig i alla fall? Jag har precis själv gjort min första helbäddning med pelare och den blev lyckad, pipan rör sig ingenting då jag lossar på bultarna.

Vill bara uppmana dig att kolla plastningen noga då du får tillbaka bössan, förmodligen kommer allt att vara ok men det skadar ju inte att kolla att allt är ok.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också bäddat där och fick modifiera lite själv. Hade plastat in säkringen men det var inga problem att skrapa bort. Antar att det är saker man lätt glömmer. Annars blev jag helnöjd med min bäddning.

Åtekom med resultat. Funderar på att kröna om skiten om jag ids

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att granska bössan (läs bäddningen) med lupp...är jag inte nöjd så får dom tillbaka den.

Återkommer självklart med bilder och träffbilder ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ringde idag för att höra hur det gick med bössan.

Skulle få hämta den imorrn vid stängnings tid (av affären)

så nu går man bara å längtar till imorrn :)

MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej...jag kan ingenting om kulvapen...men skulle jag ha en bössa som håller träffbilden inom 15 mm med 3 skott så ser jag inte problemet. När man jagar så skjuter man ju sällan bössan varm.....men..ja..vi har ju olika krav tydligen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Många gånger blir träffbildernas storlek upphausade p.g.a att många rent av ljuger om precisionen i sina bössor...eller att de mer eller mindre medvetet blundar för de dåliga skotten. Sjuter en bössa ibland 15 milli med tre skott medab pipan är kall och 30-50 mm när pipan blivit varm, så är det precisionen bössan presterar i skicket den är....30-50mm alltså. Små grupper är alltid mer eller mindre slumpartade och en bäddning t.ex kommer knappast sänka millimeter talet för slumpgrupperna, men brukar skapa försutsättningar till betydligt jämnare grupper. Normalt är att genomsnitte för samtliga skott skjunker en hel del, samt att precisionen stabiliseras på en nivå, så att man kan lita på bössan.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. sköt in den idag...dock med fabriks ammo (Norma Jaktmatch)...var en lätt sidvind som avtog lite då å då...så förhållandena var väll inte de bästa. träffbilderna blev lite bättre men framför allt jämnare, fastän bössan var varm :) Glömde tyvärr kameran :-[..men lovar att ni ska få bilder från nästa skjutbane kväll.

Ska fara å prova med hemladdad ammo nån kväll i veckan för att få ner träffbilderna ytterligare.

Å du Kari..Bössan skjuter alltid ca 15 milli när den är kall men desto varmare den blev desto större bilder blev det, kom jag till banan med en kall bössa och lägger mig ner å skjuter tre skott så sköt den till 90 % träffbilder som var ca 15 milli (tre skott).

Här är det lite bilder på bäddningen ( tyvärr så var skärpan inte särskillt bra :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej...jag kan ingenting om kulvapen...men skulle jag ha en bössa som håller träffbilden inom 15 mm med 3 skott så ser jag inte problemet. När man jagar så skjuter man ju sällan bössan varm.....men..ja..vi har ju olika krav tydligen...

Förstår hur du tänker...men, när man tävlade var man van med betydligt bättre träffbilder...så jag är helt enkelt bortskämd, tävlings bössan har ju betydligt bättre precision än jaktbössan...men man tycker ändå att träffbilder där hålen inte tar ihop är skit(missförstå mig rätt), och det är bara för att man är van/bortskämd (stryk det som inte passar) med tävlings bössans precision. ett jaktvapen skjuter sällan lika bra som en ren tävlingsbössa, och det vet jag , men ändå tycker jag att jaktbössan också borde skjuta bra...hur knäppt det än låter.

nu har jag iallafall fått jakt bössan att skjuta Jämna, om än inte lika täta träffbilder som tävlingsbössan. å vill jag ha samma precision om å om igen som tävlings bössan så måste jag pipa om jaktbössan med en tävlingspipa...tyvärr ;).

hoppas att du/ni förstår hur jag tänker ;)

MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så där då...nu har man testat med hemladdad ammo...och det gick bra...

Om det inte hade varit för en helkass avfyrning på sista skottet så kanske...kanske det hade blivit en treklöver.

såg i kikaren att det var tätt mellan de två första skotten och då kom "nerverna" och sabbade det sista..

Men så här var det:

post-202-1129736225_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

För att dra ner dig på jorden, så är träffbilden att betrakta som bössans beteende och inget annat. För många skyller på dåliga avfyrningar mm. när det i själva verket är bössan som sprider. Skjuter bössan bättre, så kommer skotten också att sitta tätare i framtiden, oavsett rekylupptagning mm. orsaker. Hade du inga fler skott än tre, med dig ut till banan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att dra ner dig på jorden, så är träffbilden att betrakta som bössans beteende och inget annat. För många skyller på dåliga avfyrningar mm. när det i själva verket är bössan som sprider. Skjuter bössan bättre, så kommer skotten också att sitta tätare i framtiden, oavsett rekylupptagning mm. orsaker. Hade du inga fler skott än tre, med dig ut till banan ?

Jo jag hade fler skott...men bara tre skott av varje laddning...jag provar mig nämligen fram till vad som går bäst i bössan, och hittils har denna laddning som är på bild gått bäst Prövade tre laddningar idag för att det var lite snävt om tid, men det blir nog fler till helgen...föresten vad rekomenderar du...ska man (när man provar laddning) skjuta med tre eller fem skott...jag tog tre för att jag är lite snål om kulorna ::), och för att det kan bli lite "grötigt" med fem. men vad tycker ni/du att man kan skjuta för att verkligen se precisionen på bössan.

Föressten Kari...jag var in på hemsidan som du har under ditt namn i inläggen du skriver...och jag har bara en sak å säga...FYYY FAAAN villka träffbilder :D NU fattar jag hur det ska se ut... vad är det för kalibrar ni använder?, är det bara special eller wildcats?

tycker att det är grymt coolt att det bara går...som den där Finska killen (Mauri Mukari) som hade skjutit  en bild på 2,21mm på 200m :o...vad sköt han med för kaliber? som sagt grymt coolt.

vill gärna ha tips på hur man kan förbättra bilderna utan att göra allt för avancerade ingrepp (läs pipbyte) på bössan.

MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Kari nödvändigtvis menade att du skulle skjutit femskottsträffbilder utan att du skulle skjutit flera treskottsträffbilder med den laddningen.

När jag provar ammo i min 22lr , 22Hornet , och min .223:a så skjuter jag flera femskottare för att få ett snitt.

När jag skjuter med min 7x57M eller 9,3x62 så skjuter jag flera treskottare(mest av ekonomiska skäl) och tycker väl att bägge metoderna ger klara riktlinjer vad som går bäst.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Kari nödvändigtvis menade att du skulle skjutit femskottsträffbilder utan att du skulle skjutit flera treskottsträffbilder med den laddningen.

När jag provar ammo i min 22lr , 22Hornet , och min .223:a så skjuter jag flera femskottare för att få ett snitt.

När jag skjuter med min 7x57M eller 9,3x62 så skjuter jag flera treskottare(mest av ekonomiska skäl) och tycker väl att bägge metoderna ger klara riktlinjer vad som går bäst.

/Micke

Jahaaa...nuuu fattar jag, trodde att han menade att jag skulle skjuta med fler skott/laddning...

ska mest troligt (beroende på väder å vind) till banan på fredag...för att pröva denna laddning betydlig mer, vem vet jag kanske bara hade tur idag. å då ska ni få fler bilder, hur värdelösa träffbilderna än blir...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Jo...det är flera stycken tre-skottare jag syftade på. När jag testar laddningar och kulor skjuter jag alltid två- eller tre-skottare i stege. Sedan upprepar jag hela eller delar av steget för att eliminera bort den yttre inverkan och slumpen som ofta inträffar. Det är relativt lätt och utröna vilka laddningar som inte fungerar om man går metodiskt tillväga. Att jag ofta skjuter två-skottare beror på att jag vill spara pipa. När jag skjuter så, brukar jag vilja skjuta tre stycken två skottare efter varandra. Tar kulhålen i varandra i alla serier, har jag garanterad en kanonladdning. Fem-skotts grupper skjuter jag först, när jag har en laddning som jag tror på.

Den gruppen på 2,21mm sköts med 6mm PPC som är den vanligaste kalibern bänkskyttar använder världen över på avstånd från 100 yards till 300 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om det tredje skottet som på bilden sitter rakt över de övriga två

är det inte avfyrningsfel som är problemet

Öhh..Nähä ???...vad är det då?

kände att det var en dålig avfyrning...dvs jag ryckte av skottet, fråga inte varför men det gjorde jag... och när man rycker av ett skott kan det ta lite varstans på tavlan...det är då mina erfarenheter sen den tiden då jag tävlade...

när man har skjutit mycket då känner man på sig när det var ett bra respektive dåligt skott, det fenomenet har säkert du och alla andra som skjuter mycket känt.

MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om bössan sitter i stöd skall du lyfta stora delar av vapenvikten rakt upp i avtryckaren

det kan ju givetvis gå beroende på tryck m.m men det normala avfyrningsfelet

sitter snett upp till vänster eller höger

men ingen regel utan undantag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...