Hoppa till innehåll

Diskussioner kring Månadsträffen


Henrik

Recommended Posts

Känns alltid lika tryggt med dig som "remmy-brother" fast min taktiska förmåga visar att det finns potential för förbättringar efter att lockat Rickard att skjuta med 22PPC <_<

Synd bara för dig att PPC:n är en Sako. Men det är ju klart att det är - vi snackar ju faktiskt om en tätskjutare ;)

Kul om man kan agera inspiration åt andra, även om det gäller folks vilja att klå en :wub: Jag gjorde revansch på mig själv oxå med tanke på den katastrofalt dåliga Månadsträffen i mars ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svar 289
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    51

  • Ausch

    27

  • Lars

    25

  • apersson69

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Usch och fy vad dåligt det gick idag. Sämsta omgången för mig hittills. Ingenting stämde och skotten stänkte åt alla håll och kanter. Undrar om miraget bidrog till det kassa resultatet men det var nog en stor portion av fel från mig men jag kan inte säga vilka riktigt.

Jaja bara komma igen nästa månad, hoppas trenden inte fortsätter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sköt träffen häromdagen i byig vind som jag inte hade allls bra möjligheter att läsa av på något. Jag skyller på vinden eftersom bommarna sitter så lika och jag hade samma tendens på den andra tavlan till praktiska månadstävlingen också. Jag låg halvt i lä och det kunde blåsa bra nog på banan utan att jag såg det och det dröjde en stund innan vinden letade sig ända in i lä där jag låg. Vinden växlade mellan typ 2-5m/s snett från höger och kom mer rakt från sidan i vindbyarna. Vindbyarna kom ganska sällan, kanske var annan minut eller så. Det kändes bra alla skott utom ett. Det sköt jag trots ett redigt miragekok, att det är så svårt att släppa av när man känner att det är nära att skottet går av. Det här skottet röck nästan fingret av själv, liksom för att hinna skjuta innan hjärnan hann avbryta avfyringen pga miragen. Såklart satt det skottet lågt. B) Jaja, mitt pekfinger har väl iofs rykte om sig att gilla att trycka av men jag vill ju tro att jag är den som bestämmer över det och inte tvärt om :D

Mycket nya prylar till LTR:en som testades samtidigt, stocken (Egen björklaminat som har lite ytbehandling och slutfinish kvar), poden (Parker Hale) och kikaren (Bushnell 6500 4,5-30x50 MD). Helheten känns bra hittils iaf. Testade skjuta 5 skott utan att röra varken mig eller bössan och det gick bra men alla andra skott plockade jag hylsan för hand varje skott för att slippa få dom drällandes i sanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det inte inte alla skulle tycka det var roligt med ett diagram eller liknande där man såg resultaten för var och en månad för månad.

Av det kunde man ju se om inte bara ensjälv förbättrade sig utan även om de övriga i gemenskapen gjorde så. Skulle vara motiverande och inspirerande för träning tänkte jag.

Vad säger den samlade gemenskapen?!

jun, jul, aug

Isjonsson xxp, xxp, xxp

9,3x62 xxp, xxp

etc

etc

etc

etc

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter att jag skjutit månadsträffen idag så har jag bestämt mig för att inte skjuta månadsträffen eller månadstävling i praktiskt skytte på ett tag och istället lägga energin på träning.

Jag står och stampar i samma fotspår och blir inte bättre, en dålig dag skjuter jag 7 träff och en bra 10 träff. Det är för dåligt för mig.

Så om några månader kanske jag är med igen och förhoppningsvis kan jag uppvisa lite bättre resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att jag skjutit månadsträffen idag så har jag bestämt mig för att inte skjuta månadsträffen eller månadstävling i praktiskt skytte på ett tag och istället lägga energin på träning.

Jag står och stampar i samma fotspår och blir inte bättre, en dålig dag skjuter jag 7 träff och en bra 10 träff. Det är för dåligt för mig.

Så om några månader kanske jag är med igen och förhoppningsvis kan jag uppvisa lite bättre resultat.

Det här ÄR ju träning =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit juli omgången idag och det gick ju inte bra.

Practise makes perfect :rolleyes:

Du är ute och skjuter och lär känna bössan, och det är huvudsaken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant men jag skall inrikta mig på ren träning nu.

Jag funderar även på att uppgradera lite med ny kolv till bössan då originalet inte är direkt bekväm att skjuta liggande. Dock så gillar jag inte att försöka köpa mig framgång men en kolv som passar bättre till liggande skytte skulle nog hjälpa mig i träningen en del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är väl alla olika men för mig är små tävlingsmoment väldigt bra för att motivera att träna mera, just detta som är hela tanken med dessa tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det kan ju sporra men för mig så är det så att jag måste få in grunderna och det kräver tid. Man kan ju ta det här som träning men för mig fungerar det inte så av någon anledning utan det blir mest frustrerande. Sedan när jag inte gör framsteg så är det inte så stor idé att posta det här på forumet det är samma resultat med vissa förändringar.

Dock så är det såhär jag kommer träna dvs ett skott per mål m.m. Motivationen till träning har jag så det löser sig ändå. Dock skulle det vara bra med en som kunde hjälpa en på plats med skyttet.

Har beställt en ny kolv till bössan också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag "rev av" Månadsträffen idag. Var på banan och matade iväg 50 plugg i lagom lugn takt, mestadels på 300 meter.

Vad gäller Månadsträffen så slarvade jag lite grann, och det betalade igen sig tämligen omedelbart. Under de översta sex skotten så kändes det inte rätt - jag hade inte kontakt med vapnet. När det blir så så blir rekylupptagningen tämligen slumpartad vilket oxå innebär att träffläget för varje skott blir slumpartat. Skit in - skit ut. Jag ser det som att slå på en stålkula med en hammare och en stålspik. Slår man precis rätt på kulan så står spiken kvar och hammaren bara studsar. Men ligger man det minsta fel så glider spiken åt nåt håll och hammaren går igenom och stålkulan far iväg. Det är iaf min bild av rekylupptagning.

Blev riktigt lack efter de tre bommarna och gick upp och tänkte lägga ner hela försöket. Men efter några minuter så sansade jag mig och sa till mig själv att jag borde slutföra det jag påbörjat. Så jag lade mig helt sonika ner och sköt resterande skott utan provskott. Det kändes mycket bättre nu och jag var i kontakt med bössan igen. Fick höjt nåt klick halvvägs genom skotten oxå.

En nyttig läxa, som alltid...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt månads träffen för juli men har inte hafft tillgång till dator för att kunna posta fören nu.

Jag sköt ett helt ok resultat, när jag bommar brukar det oftast ligga högt till höger, så även denna gång. det hela bottnat i min bristfälliga teknik i liggande skytte. men, skam den som ger sig! träning ger färdighet.

Tävlingen sköts med 30-06 och scenar 155gr.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sköt Månadsträffen igår. Dessa få antal skott ledde till ett mycket smärtsamt uppvaknande för min del angående något jag nästan glömt bort :D

Fenomenet heter Natural Point Of Aim (NPOA). Först torrklickade jag lite och lade mig tillrätta tills hårkorset slutade flytta sig i sidled. Sedan sköt jag på diamanten och justerade lite. De åtta första skotten på "tassarna" följde. Livet kändes bra. Miraget började spöka och jag gick upp och sköt med 6,5:an istället. Sen ner i ställning igen för att "riva av" resten av skotten och kvittera ut en fullpoängare. Torrklickade lite igen men ignorerade vad jag såg. Tokbommade till höger på nionde tassen. Korrigerade siktet och sköt vidare. Ny bom, fast till vänster. Korrigerade igen och sköt resten. Den näst sista har inte brutit hela ytterlinjen så det är en bom.

Kontentan av allt detta är att jag tror jag börjar förstå varför jag får lustiga resultat på "långhåll" (100 :blush: -600 meter). Det som jag tidigare tolkade som spin drift på 300 meter har antagligen hela tiden varit mitt fuskande med NPOA :(

Ibland när jag läst Henriks utläggningar angående prickskytte så har jag ganska ofta tänkt "det var då f-n att krångla till det". Men nu börjar jag så smått inse att det är inte riktigt så enkelt att träffa det man vill med första skottet som jag tidigare trott. Och detta kopplat till de sista jaktpassen med option på riktiga långskott har faktiskt skrämt mig lite grann. Om jag har problem med NPOA med en fet TRG som tack vare sin vikt etc. ändå hjälper skytten en del - hur är det då inte med jaktbössorna? :blush:

Det är med skyttet som med så mycket annat: skit in = skit ut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det underbart att komma till insikt.

Samma med allt, ju mer man kan ju mer inser man att man har kvar att lära.

Snyggt skytte, från en som inte klarar 12 av 15 ^_^

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tidigare?

Read my lips - nä förresten, bättre du läser om inlägget..... :D

Det är liksom min poäng. Du har inget tidigare resultat att jämföra med. Hur kan då detta anses vara dåligt...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OJ oj oj vilka bortförklaringar jag har :D

Vi tar en av om med en gång, när jag skjutit färdigt så upptäckte jag att pipan ligger mot framstocken :D

Nu är det hög tid att få färdigt den nya kolven...

Nåja det var nog inte den ända orsaken till att träffarna uteblev.

Jag sköt två ggr o eftersom jag inte ligger i topp så hoppas jag på tillåtelse till detta denna gång :rolleyes:

Jag ville se hur mina träffar ändrade sig när jag bytte stöd från mjukt till benstöd.

Träff % sjönk med benstöd men jag tycker nog att skyttet var bättre med benstöden och träffarna satt "mer" där jag trodde.

Detta kan ha med pipans anliggning att göra.

Satan vilken mirage det blev efter en 6-7 skott, var tvungen att vänta o vänta, ett tag la jag in mig rätt o bara väntade på att sikten skulle klarna o klämde av när jag såg att jag låt rätt. Kanske inte rätt att göra så :P

Skit skytte men lite klarare blev jag nog över mina fel, torrklickade lite gran medans miragen klarnade o bara av klicket så ändrar sig siktbilden.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där har du kanske en felkälla? :blush:

Skulle tro det, känner att jag inte är konsis i min avfyrning samt att jag behöver arbeta in en korrekt dito, dvs rakt bakåt.

Mera övning.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...