Hoppa till innehåll

Hot Rod


RW

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • RW

    26

  • Stocken1969

    17

  • eskimo1

    9

  • amakulu

    3

Skall du inte fläska på med en 454:a eller 504:a när du ändå bygger själv?

Bensinförbrukningen lär ju ändå inte vara på top10 listan för ditt bygge B)

Jag är skitsugen på att bygga en custom Duett med mittmotor men har inte tid, råd och ork för tillfället...

Gissa om jag kommer att komma och tjyvkika på ditt bygge när du kommer igång!

SBP lär inte släppa igenom en sån stor motor. Riktlinjerna är 150Kw på 1000kg bil. Dessutom är det tveksamt om en sån lätt bil får grepp för en sån kraftfull motor. Det blir troligen mer show än go.

Vad som vore roligt var en LS1 motor m 4L60 låda (helaluminium o ca 325hk). Grundtanken är ju att hålla hela bilen lätt så man inte behöver så himla många hk och då blir den troligen även trevlig på vägen när det svänger. Fundera på att sätta på 18" eller 19" fälgar m feta lågprofilare. Då då bör man kunna hålla sportbilarna stången.

Du är givetvis välkommen för en titt och du kan kanske hjälpa mig med motorns dator?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, då sitter man i bilen på väg hem efter att köpt en T-27 kaross. Följde med en 32 kylarmaskering också (tack Peter). I mina planer fanns det ju en kylarmaskering från en grålle med men nu får man kanske tänka om. I morrn hämtas en Cheva van om allt går väl... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var idag o kollade på vanen idag. Den startade snällt men surnade till o dog efter en stund. Stocken var med o trodde att det var beroende på skit i insprutet men suckade erfaret och muttrade nåt om att det nog var knas med den elektroniska tändningen. Prutmånen blir bättre då o jag väntar tills imorrn med att lägga ett skambud. Chansen att gubben släpper den är någelunda bra när han har haft natten att grunna på hur han ska bli av med vanen.... :P

Svärfar var mer svårflötrad när det gällde grållehuven men efter nån flaska Wiskey ska väl även det gå vägen. Några bra lampor hittade jag dessvärre inte men det finns en del att leta igenom och de behövs inte än.

Nu ska jag bara ha tag i balkar till ramen o en framaxel så ska det byggas!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som John Dodds i England gjorde.

Han införskaffade en gammal rolls royce-motor från en Spitfire från andra världskriget och byggde en bil runt denna maskin.

Körde genom Tyskland och passerade 42 radarkontroller på den tiden, utan att han syntes på radarn.

Hade varit i Marmorhallarna i Stockholm på utställning med den och var på väg till Göteborg för att ta båten hem till England igen. Kom utanför Örebro där den började brinna, pga överhettning. Han hade satt i en stridsvagnsmagnet som ströp den till 1500RPM, då gjorde den 325Km/h. Han körde för sakta så bilen/planet fick inte kylning ordentligt. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som John Dodds i England gjorde.

Han införskaffade en gammal rolls royce-motor från en Spitfire från andra världskriget och byggde en bil runt denna maskin.

Körde genom Tyskland och passerade 42 radarkontroller på den tiden, utan att han syntes på radarn.

Hade varit i Marmorhallarna i Stockholm på utställning med den och var på väg till Göteborg för att ta båten hem till England igen. Kom utanför Örebro där den började brinna, pga överhettning. Han hade satt i en stridsvagnsmagnet som ströp den till 1500RPM, då gjorde den 325Km/h. Han körde för sakta så bilen/planet fick inte kylning ordentligt. :wub:

Eftersom jag själv har varit bil- och motorintresserad i tidigare år så minns jag denna händelse väl. Det var ett jäkla farkost. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, kom överens med Van ägaren igår så köp kommer att genomföras. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den i helgen. Funderade lite på om det går att använda framvagnen o bakaxel från Vanen men de är nog för grova. Vore i a f bra om det gick för då är det samma hjulbultsmönster på fälgarna fram o bak vilket gör inköpet av fälgar lite lättare. Det följde förövrigt med en omgång någetsånärt snygga lättmetalsfälgar med bra sommardäck som kunde användas då...

Utöver detta så var det en rolig grej som hände. Gubben som äger Vanen bor i en liten gård i skogen och när jag var där å tittade på bilen så frågade jag givetvis om jakten och då var det givetvis nån som hade jakten men det verkade som att det fanns möjlighet att ta över jakten, så man vet aldrig vart ett bilköp leder.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall du behålla insprutningen eller fläska på en sixpack?

Mer estetiskt med förgasare på en Hot Rod tycker jag ;)

Sen att Hot Rod bygge kan leda till jakt... ja, världen kan vara underbar bland!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, kom överens med Van ägaren igår så köp kommer att genomföras. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den i helgen. Funderade lite på om det går att använda framvagnen o bakaxel från Vanen men de är nog för grova. Vore i a f bra om det gick för då är det samma hjulbultsmönster på fälgarna fram o bak vilket gör inköpet av fälgar lite lättare. Det följde förövrigt med en omgång någetsånärt snygga lättmetalsfälgar med bra sommardäck som kunde användas då...

Utöver detta så var det en rolig grej som hände. Gubben som äger Vanen bor i en liten gård i skogen och när jag var där å tittade på bilen så frågade jag givetvis om jakten och då var det givetvis nån som hade jakten men det verkade som att det fanns möjlighet att ta över jakten, så man vet aldrig vart ett bilköp leder.... :D

Fn, du är nog ltie smålänning i alla fall.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall du behålla insprutningen eller fläska på en sixpack?

Mer estetiskt med förgasare på en Hot Rod tycker jag :ph34r:

Sen att Hot Rod bygge kan leda till jakt... ja, världen kan vara underbar bland!

Förgasare är ok, fler är bättre MEN insprut är effektivare. Funderar lite på om man skulle kunna sätta på ett tunnelram med dubbla TBIer. Kan man bara få elektroniken att fungera så. Det är en snubbe som satt på dubbla TBIer på en kompressormatad motor så visst går det men frågan är hur svårt det är att få det att funka (se creativfuelinjection.se). Kunde man lösa det vore det mumma, ser ju så phett ut med saker som sticker upp från motorn (barnsligt, jag vet). Kanske man skulle leta efter kompressor...... B)

Hur går det med lilla vovven?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu en donatorvanen hemma (Cheva). Bilder kommer när jag lärt mig att lägga in dem.... ;)

Nu ska balkar köpas o sen är vi i gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu en donatorvanen hemma (Cheva). Bilder kommer när jag lärt mig att lägga in dem.... ;)

Nu ska balkar köpas o sen är vi i gång.

Prova den här, skitenkel att använda.

http://www.postimage.org/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förgasare är ok, fler är bättre MEN insprut är effektivare. Funderar lite på om man skulle kunna sätta på ett tunnelram med dubbla TBIer. Kan man bara få elektroniken att fungera så. Det är en snubbe som satt på dubbla TBIer på en kompressormatad motor så visst går det men frågan är hur svårt det är att få det att funka (se creativfuelinjection.se). Kunde man lösa det vore det mumma, ser ju så phett ut med saker som sticker upp från motorn (barnsligt, jag vet). Kanske man skulle leta efter kompressor...... :rolleyes:

Hur går det med lilla vovven?

Handlade ett dubbelförgasarinsug igår, kunde inte låta bli.... <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den gode Herr Strand har fixat en komplett framaxel från en Ford -39 som bara behövde lite omsorg. Är försedd med orginallänkarmar vilket jag nog inte behåller. 4-länk belastar axeln betydligt mindre med vridkrafter. Sen blir det nog coilovers för komforten o skivbromsar för snabba stopp.

Hittade även ett par nyrenoverade o portade mussetoppar. De skall flöda tillräckligt för ca 440hk... ;)

En ny kamaxel m tillbehör som är halvrace är också på väg så nu hoppas jag hitta ett par fina Holley 4160/390cfm eller liknande för rätt peng.

Kanske blir det även rullvippor för ännu mer varv men bottendelen bör nog inte belastas med mer än 6-6500rpm så det är nog overkill. Så småningom ska jag bygga en starkare o större bottendel med en 400 som grund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hallå, vill ju se bilder ju :rolleyes:

Är ju bara en hög delar än men jag ska försöka... :wacko:

I helgen åkte motorn ur och det var ett litet h-vete. Det var som att trycka en golfboll genom ett nyckelhål. Motorn var monterad underifrån tillsammans med framaxeln en gång i tiden och eftersom jag inte ville/kunde ta ur den på motsvarande sätt så blev det till att använda tigersågen och såga sönder karossen istället. Det gick åt 4 blad men nu är motorn ute.

Fortsättning följer....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...