Hoppa till innehåll

Grytrevolver


fredriksigge

Recommended Posts

Hej!

Sitter och funderar på detta med revolver, är ju ingen jaktidiot precis. Men detta med behov kan ju tolkas på många sätt. Om jag endast kryper under gamla trånga lador efter grävling och kanske skjuter 5-10st per år, har jag då enligt myndighetens syn ett behov? Kan ju ofta vara väldigt trångt och svårt att ladda om en enkelskottare. Eller krävs det massor med fällor och otaliga uppgrävda gryt per år för att uppfylla deras behov?

Hur ofta kollas dessa historier med verkligheten????????

Påstår naturligtvis inte att alla hittar på va duktiga dom är, men tror ändå det har betydelse hur duktig man är som skribent när man skickar in sin ansökan.

Hur har ni upplevt att era ansökningar blivit bemötta? Något speciellt man ska tänka på att ha med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sist jag kollade med polisen var svaret "är du inte yrkesjägare är det enkelskott som gäller", möjligen kan du få avlivningslicens på en flerskottare om du redan har en på målskjutningslicens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare

Själv så sitter jag å väntar besked om min ansökan om på en flerskottare, när jag klev in så var hon väldigt tydlig och läste ur kraven om flerskottsgrytrevolver, och i korthet så är det att du ska bedriva omfattande grytjakt utanför ditt eget jaktområde, lr att du är yrkesjägare. Med omfattande så menas 10 st jakter och uppåt.

När jag sökte på enkelskott så va det en jäkla massa hallå med intyg och berättelser.

Är hon bra på polisen som hanterar licensansökningarna? tror nästan det har större betydelse än dina berättelser.

Hon på våran station har ett sätt som får en att bita sej i läppen både en å två gånger ;)

Skulle nog söka på en enkelskott för att sedan sikta lite högre om nått år och söka på flerskott..

Återkommer om hur det går i mitt fall, än så länge får jag sitta å sukta i tidningen efter min ruger single six stainless :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Åland från och med nu typ. Så måste man ha pappersintyg på att man tar livet av ett 20tal små rovdjur per år i antingen fälla eller gryt i NÅGRA år.

Finska Jägareförbundet anser annars att det duger gott med ett gevär nere i grytgroparna... ;):P

Så fast jag hade grythund, 40 fällda mårdhundar som bevis från 2 år bakåt fick jag alltså inte licens. Kommisarien(hur stava?) sade att jag skulle skjuta en bunt till i år så får jag licens i höst på en 22-6-rullare.

Licenserna på enhandsvapen har också blivit tidsbelagda till 5 år. Sen ska nya intyg skickas in att man fortfarande håller på.

Allt detta för 2 idiotkukar som sköt omkring sig i skolorna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror ni man får byta?jag har ett enskotts salongsgevär som det står avlivning på licensen,var ett jäkla krångel med intyg där också då jag sökte på den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror ni man får byta?jag har ett enskotts salongsgevär som det står avlivning på licensen,var ett jäkla krångel med intyg där också då jag sökte på den

kan du inte bygga om salongarn kapa i båda ändorna och ändra bara licensen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv så sitter jag å väntar besked om min ansökan om på en flerskottare, när jag klev in så var hon väldigt tydlig och läste ur kraven om flerskottsgrytrevolver, och i korthet så är det att du ska bedriva omfattande grytjakt utanför ditt eget jaktområde, lr att du är yrkesjägare. Med omfattande så menas 10 st jakter och uppåt.

När jag sökte på enkelskott så va det en jäkla massa hallå med intyg och berättelser.

Vet inte vad som står i lagen men i FAP:en står det inte riktigt som du skriver.

Ett tips är att läsa i FAP:en (finns på polisens hemsida) och sen ringa och fråga licenshandläggaren, är inte alltid handläggaren tycker lika som FAP:en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finska Jägareförbundet anser annars att det duger gott med ett gevär nere i grytgroparna... :ph34r::lol:

Det där stämmer nog inte till fullo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Åland från och med nu typ. Så måste man ha pappersintyg på att man tar livet av ett 20tal små rovdjur per år i antingen fälla eller gryt i NÅGRA år.

Finska Jägareförbundet anser annars att det duger gott med ett gevär nere i grytgroparna... :mellow::(

Så fast jag hade grythund, 40 fällda mårdhundar som bevis från 2 år bakåt fick jag alltså inte licens. Kommisarien(hur stava?) sade att jag skulle skjuta en bunt till i år så får jag licens i höst på en 22-6-rullare.

Licenserna på enhandsvapen har också blivit tidsbelagda till 5 år. Sen ska nya intyg skickas in att man fortfarande håller på.

Allt detta för 2 idiotkukar som sköt omkring sig i skolorna..

ni där på andra sidan om diket vet ni av nån drulov grytpistol?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som står i lagen men i FAP:en står det inte riktigt som du skriver.

Ett tips är att läsa i FAP:en (finns på polisens hemsida) och sen ringa och fråga licenshandläggaren, är inte alltid handläggaren tycker lika som FAP:en.

http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2006_12.pdf

På sidan 14-15 står det om enkel och flerskotts. Antar att det var denna hon läste ur för nog tycker jag skrev rätt likt det som står där angående flerksotts , fast man kan tolka saker olika.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer nog inte till fullo.

Nå, du har du kollat det senaste då? Annars får du gärna ge källa till annan fakta. Isåfall ska jag ta itu med polisen ifråga som sade det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nå, du har du kollat det senaste då? Annars får du gärna ge källa till annan fakta. Isåfall ska jag ta itu med polisen ifråga som sade det.

E allt sant som polisen säger?

Kanske polisen oxå läser (dags)tidningarna som skriver allt skräp, och förvränger saker och ting. Tyvärr är detta fallet i dagens läge! Uppståndelsen som förekom på hösten just om att man skall klara sig miniatyrgevär i gryt var nog uppkomsten av en ytterst skicklig journalist. Det försvårade läget som vi lever med i dag får vi nog dras med till nya vapenlagen kommer, tills dess så råder nog lite djungelns lagar i skrivandet av nya förvärvstillstånd..

Polisfarbror e nog lite rädd om sin arbetsplats, ingen vill sätta sig i den stolen och tilldela licenser åt potentiellt farliga jägare, som kan eller kan inte få mentala problem och skjuta annat än skogens vilt med sina farliga pickadoller..

Fakta kan jag inte tilldela dig nu, har mistat alla mina mejl från datorn vid haveri, men SML skickade nog ut rättelser via meil, om just skriverierna, och deras offentliga meningar angående grytjakt med pistoler&revolvrar tex..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

E allt sant som polisen säger?

Kanske polisen oxå läser (dags)tidningarna som skriver allt skräp, och förvränger saker och ting. Tyvärr är detta fallet i dagens läge! Uppståndelsen som förekom på hösten just om att man skall klara sig miniatyrgevär i gryt var nog uppkomsten av en ytterst skicklig journalist. Det försvårade läget som vi lever med i dag får vi nog dras med till nya vapenlagen kommer, tills dess så råder nog lite djungelns lagar i skrivandet av nya förvärvstillstånd..

Polisfarbror e nog lite rädd om sin arbetsplats, ingen vill sätta sig i den stolen och tilldela licenser åt potentiellt farliga jägare, som kan eller kan inte få mentala problem och skjuta annat än skogens vilt med sina farliga pickadoller..

Fakta kan jag inte tilldela dig nu, har mistat alla mina mejl från datorn vid haveri, men SML skickade nog ut rättelser via meil, om just skriverierna, och deras offentliga meningar angående grytjakt med pistoler&revolvrar tex..

Tack för det! Om du hittar uppgifterna så får du gärna skicka dom åt mig så fort som möjligt så jag får bevis att trycka upp i ansiktet på han, att han har fel! Så man får sin revolver nån gång.. Annars är det ju lätt att när jag "ska få" min licens i höst att han hittar på något igen att "reglerna har blitt ännuhårdare igen nu, så det blir först om ett år för dig".. så har han sagt 3 ggr nu..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sitter och funderar på detta med revolver, är ju ingen jaktidiot precis. Men detta med behov kan ju tolkas på många sätt. Om jag endast kryper under gamla trånga lador efter grävling och kanske skjuter 5-10st per år, har jag då enligt myndighetens syn ett behov? Kan ju ofta vara väldigt trångt och svårt att ladda om en enkelskottare. Eller krävs det massor med fällor och otaliga uppgrävda gryt per år för att uppfylla deras behov?

Hur ofta kollas dessa historier med verkligheten????????

Påstår naturligtvis inte att alla hittar på va duktiga dom är, men tror ändå det har betydelse hur duktig man är som skribent när man skickar in sin ansökan.

Hur har ni upplevt att era ansökningar blivit bemötta? Något speciellt man ska tänka på att ha med?

utgå från behovet,men kanske är lite lite? fällor har inget med en flerskottare att göra sa min handläggare,utan grytjakt där svåra trånga lägen uppkommer,även risken att ett första skott inte träffar helt lämpligt,i fälla sitter djuren stilla och behöver man fler skott så är det nog frågan om träna skjuta lite...

att dom förväntar sig ett ärligt intyg likså du förväntar dig att polisen ska göra en ärlig bedömning!

och gäller att få en som aldrig stått vid ett gryt att förstå,man kan dra en mindre lyckad händelse,men jag tycket enkelskott och gryt jakt ej hör ihop,men jag tycker även man ska fylla behovet..

när jag sökte var det 1 av 1000 ansökningar(uppland) som gick igenom och mina 14sidor var inte mest tid nerlagd på men bäst i motivering plus 30sek i rampljuset gjorde sitt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med first_clas!

Fällfångst har verkligen inget med behovet för flerskottare att göra, varken enligt mig eller polisen när jag sökte.

Har man jagat så mkt i gryt att man uppfyller kraven vet man också varför inte gevär eller enkelskottsrevolver duger, men man bör inte enligt mig dela ut licens på flerskottsrevolvrar till varenda ny grytjägare bara för att det är "tufft" o ha, och dom som jagar räv i gryt behöver 9 gånger av 10 en hagelbössa o ingen grytrevolver :P

Men när man anser sig vara i behov av en så skriv ihop en lång presentation av dig själv, hur du jagar, vilka hundar du har o hur mkt du skjuter varje år under grytjakt osv, och varför enkelskottare eller gevär inte lämpar sig, då bör du ha bra chanser o få licens.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Om man skriver att man årligen nedlägger 8-10 rävar ,(eller fler), samt skaffar nå´t intyg på detta, (förslagsvis från din krets eller VVO), samt styrker medlemskap i tex Grythundsklubben så skall det inte vara nå´t problem. Det knepiga med detta är att såvitt jag vet så är det kvantifierat hur många vilt du fäller för att du skall "nå" en flerskottare, skriver du för få fällda vilt så räcker det bara till en enskott.

Tala om verklighetsfrämmande.

Dessutom så är en mink mindre "värd" än en räv, dvs anger du ett antal fällda minkar så behövs det fler än om du skriver räv.

FÖ så skall vi jägare INTE låta skatteavlönade småpåvar köra med oss, godta inte att någon enskild tjänsteman har en egen agenda för hur en licens skall beviljas, vi har alltid möjligheten att överklaga.

Vapenhandläggaren på Sundsvallspolisen är både vettig och kunnig, slå gärna en signal dit och fråga.

Dessutom så är det så om du går med i en pistolskytteklubb så är det en annan väg att få licens på flerskott, om du redan innehar en målskjutare så kan du få den godkänd för jakt hellre än att Sverige utsätts för risken att du plötsligt skall bli innehavare av 2 ex. av dom farligaste vapen som finns, dvs en revolver i cal. 22 long.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla igen.

Se även till att få intyg på att ni anlitas som inkallade jägare på flera områden än ert ordinarie, tex som grytekipage vid dom allt vanligare sk. "storjakterna" på räv på senvintern, alt. att ni har kommunens uppgrag att ta bort grävlingar eller skabbrävar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är ganska säker på du får stopp om du nämner rävar, bara ett tips,och förövrigt är det stora djur(räv.grävling) som benämns och 8st är ungefär där man ska ligga..tror inte att grythundklubben har nått specielt stort värde i om dom ska ha revolver, utan fixa intyg hos dom du jagar hos och fråga svjf jurist som kan det dära exakt,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag jagar nästan bara räv och skrev följaktligen det, o licensen kom på 3 v. Men det stämmer nog att "gränsen" ligger vid siffran 8 st "stora", vilket är en alldeles fantastisk byråkratskapad nivå ur det blå...Därför skadar det inte att ha intyg på nå´n extra.

Och jag har nog svårt att se att någon annan än en grytjägare VERKLIGEN har behov av en sexskottare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är ganska säker på du får stopp om du nämner rävar, bara ett tips,och förövrigt är det stora djur(räv.grävling) som benämns och 8st är ungefär där man ska ligga..tror inte att grythundklubben har nått specielt stort värde i om dom ska ha revolver, utan fixa intyg hos dom du jagar hos och fråga svjf jurist som kan det dära exakt,

När jag sökte så ville polisen ha intyg på att jag var aktiv medlem i klubben samt att jag hade grythund, dom ringde till jaktledaren och det var ett riktigt ståhej för ett skott kan jag säga, har gått ngr veckor nu sen ansökan om fler skott lämnades in, kanske får gå en kurs i hur jag ska föra mej i rampljuset :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag sökte så ville polisen ha intyg på att jag var aktiv medlem i klubben samt att jag hade grythund, dom ringde till jaktledaren och det var ett riktigt ståhej för ett skott kan jag säga, har gått ngr veckor nu sen ansökan om fler skott lämnades in, kanske får gå en kurs i hur jag ska föra mej i rampljuset ;)

tja tittar dom till vad du har för hund måste jag hålla med om dom kanske tror du är tokig :huh:

iaf ska inte mycket räv jakt ett skäl till behovet av en flerskottare,tur som tokig kan man vara!! men grävling är det man SKA jaga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

utgå från behovet,men kanske är lite lite? fällor har inget med en flerskottare att göra sa min handläggare,utan grytjakt där svåra trånga lägen uppkommer,även risken att ett första skott inte träffar helt lämpligt,i fälla sitter djuren stilla och behöver man fler skott så är det nog frågan om träna skjuta lite...

Gäller det även om antalet fåglar i fällan är stort? Avlivningsförloppets torde vara kortare med flerskottare än enkelskottare.

Mvh

Karl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja tittar dom till vad du har för hund måste jag hålla med om dom kanske tror du är tokig :wub:

iaf ska inte mycket räv jakt ett skäl till behovet av en flerskottare,tur som tokig kan man vara!! men grävling är det man SKA jaga

Ha ha till sanningen hör att jag ägde en Russel då :wub: det va kanske det som gjorde dom tveksamma :lol: Man ser ju lite klarare på tillvaron nu när man har tysk :wub:

Tror iaf att det viktiga i sammanhanget är att man jagar aktivt i gryt, tror inte det står grävlingsrevolver och rävhagelbössa B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...