Hoppa till innehåll

JRF vill tillåta slugs vid rådjursjakt


Radium

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Outdoorsman

    8

  • Daniel Ligne

    7

  • Stocken1969

    4

  • Håkan Spuhr

    2

Top Posters In This Topic

Låter suveränt!

Hoppas bara folk testar samskjutningen ordentligt så det inte blir några överaskningar där..

Vet jag läste om någon gubbe som jagat mycket svin i Tuniseien eller dyl. med sin mirouko bock laddad med slugs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte särskilt schysst av mig att hänga ut JRF när de kanske inte kan svara men jag kan bara inte hålla mig då jag inte tror att det är en slump att detta utspel kommer efter den debatt vi hade här på sidan för en dryg vecka sedan.

Jag har varit närvarande på de tre senaste mötena angående en revidering av NV´s föreskrifter som hållits. Det är alltså i dessa föreskrifter det ska ändras om vi ska tillåta slugs på rådjur. På samtliga möten har JRF varit närvarande och inte drivit just detta krav.

Vidare vet JRF att möjligheten för att få igenom slugs även i dubbelpipiga vapen är lika stor som att skrota hela klassystemet för kulvapen. JRF var själva närvarande vid en mycket stor testskjutning av slugs på Öster Malma för några år sedan där det blev mycket tydligt hur väl det går att skjuta slugs i dubbelpipiga vapen... Samtliga närvarande var överens om att det är helt förkastligt. Att de infogar detta krav i skrivelsen är bara ytterligare ett bevis på att detta endast är röstfiskeri och inte allvarligt menat på en enda fläck.

Att man sedan i samma skrivelse väljer att infoga magasinkapaciteten på halvautomaterna är endera skrämmande eller skrattretande. Vi gick in med samma begäran för minst 5 år sedan. Då klarlades det att vår svenska regering inte kan påverka detta, direkt, eftersom det regleras i EU´s direktiv. Samma direktiv lägger också olika begränsningar för t ex magasinkapaciteten för harar (fält och skogshare), vilket JRF uppenbarligen tycker är OK. Endera har JRF inte gjort sin hemläxa eller så är även detta endast ett försök att visa sig handlingskraftig utan något allvar i bakgrunden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi gick in med samma begäran för minst 5 år sedan. Då klarlades det att vår svenska regering inte kan påverka detta, direkt, eftersom det regleras i EU´s direktiv.

Inte undra på att det går i sirap för SJF, resonerar man så, att vi fick avslag för fem år sedan så det är ingen idé?

EU´s direktiv är inte skrivna i sten, sedan om man vill öppna pandoras ask är en helt annan sak.

Vill man ha något så får man visa det. Igen och igen.

Where there’s a will, there’s a way!

Sedan är detta helt klart röstfiske från JRF iallafall som redan påpekats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går i sirap?

Nu är det väl knappast så att vi lagt ned denna process. Vi har dock inte drivit sakfrågan "magasinkapacitet" mot regeringen, snarare "revidering av eu`s art & habitatdirektiv samt fågeldirektiv". Personligen tror jag det är viktigt att man koncentrerar sina resurser där de kan göra nytta. Jag tror, och hoppas för JRF´s egen skull, att de vet att det är komplett lönlöst att driva detta mot regeringen som sakfråga. Hade man menat allvar så hade man gjort gemensam sak med oss i kraven på att revidera direktiven under Sveriges ordörandeskap inom kort, vilket man mig veterligen inte gjorde. Man kanske också hade engagerat sig i Bryssel, vilket vi gjort... Listan kan göras rätt lång.

Problemet som alltid är att man kan komma långt med braskande artiklar och det är svårt att skriva en spännande artikel om lobbyarbetet i bryssels korridorer...

Tro mig dock, vi driver revideringen av direktiven synnerligen hårt. De senaste månaderna har jag själv medverkat i en handfull fall där vi på olika sätt påpekat för EU och regeringen hur felaktigt det slår med dessa föråldrade direktiv. Vi kanske bara skulle bli bättre på att skriva om vad vi gör? Det lär dock inte bli några spännande artiklar, kanske.

I mina ögon så är detta en fråga om att försöka igen och igen, precis som du skriver. Skillnaden är dock om man ska göra på samma sätt igen och igen eller söka nya vägar och verkligen försöka påverka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snarare "revidering av eu`s art & habitatdirektiv samt fågeldirektiv".

Skrev ni inte tidigare att ni inte ville ge er på fågel direktivet då det kan sluta med att typ tjäder/orr jakt kunde gå förlorat?

Ang röst fiskeri eller inte. Låt dom försöka med vad de nu planerar, det kan väl inte skada, eller?

OBS detta är ingen kritik utan bara frågor, Och om frågorna är "dumma" får jag be om ursäkt för det, men man inte lär sig något om man inte frågar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiskt ganska många debattämnen härifrån som i någon form rätt omgående dykt upp hos riksjägarna. En del tycker jag dom skött riktigt seriöst, andra saker är nog mer att benämna som just röstfiske och quick wins på andras bekostnad.

Läste Pravda på flyget idag, och såg bl.a en frilandsjournalist kopplad till JRF ge svar på tal i en fråga som blötts här (samer och rovdjur) En ettrig typ den där finnen :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, vår uppfattning är solklar, de två förhatliga direktiven ska revideras. Dock ville jag bara göra er uppmärksamma på att det kan, i värsta fall, innebära en del eftergifter. Man ska givetvis vara självsäker och tro att man kommer hela vägen med fakta, men känner jag EU-världen rätt så blir det kohandel om direktivens förändringar och då kan vi tvingas offra något. Det är viktigt att vi alla är medvetna om detta innan vi går in i en sådan process.

Jag har ingen som helst makt över JRF så givetvis får de fortsätta med vad de nu sysslar med. Jag tycker bara att det är synd att de inte kan göra gemensam sak med oss när de vet att detta inte funkar. Jag må vara naiv, men i min värld så kan två förbund göra samma sak och därigenom nå större framgångar. Två jägareförbund behövs i Sverige av olika anledningar, men det blir en ganska olycklig situation då ett värvar medlemmar på populism och inte konkret handling för jaktens bästa.

Detta är absolut inga dumma frågor och ni får naturligtvis ta mina svar som svar från en som är anställd och "troende" på det till JRF konkurrerande förbundet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ: Jag har noterat samma sak. I mina ögon är det en riktigt spännande utveckling, med vissa avigsidor som man väl får leva med. Det är ganska vanskligt att dryfta dylika frågor utan mothugg och kanske behöver vi ett forum där de båda förbunden kan mötas öga mot öga, eller tangentbord mot tangentbord... ?

Läste faktiskt också dagens artikel i same- rovdjursfrågan och den var i stort riktigt bra. Det finns som sagt plats för två förbund i Sverige och även ettriga dalmasar med finska efternamn behövs i debatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte särskilt schysst av mig att hänga ut JRF när de kanske inte kan svara men jag kan bara inte hålla mig då jag inte tror att det är en slump att detta utspel kommer efter den debatt vi hade här på sidan för en dryg vecka sedan.

Vem säger att de inte kan svara?

Kan dom hitta hit o leta idéer till förslag kan de väl svara åxå!

Därmed inte sagt att det är fel att plocka idéer här, som jag ser det så representerar vi ju ca 0,8 % av jägarna i sverige.

Siffran kan vara fel, räknade på 300000 jägare. hur som så ventileras du många frågor här som kan anses representativa för jägarkåren. Eller åtminstone en del av den.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag drog slutsatsen att JRF tog upp detta efter att ha läst på detta debattforum. Många här vet att jag har varit synnerligen engagerad i just detta ämne och det är just därför jag inte deltog i den debatten, just sådana här saker måste man justera fram små steg i taget och ge alla inblandande nejsägare möjligheter att backa från sina positioner med heder och anseende i behåll.

JFRs beteende cementerade ett "nej" från såväl naturvårdsverket som SJF, bara en sådan jävla idiotgrej som att blanda in magasinkapaciteten i hagelautomater I SAMMA UTTALANDE garanterar att hela frågan åker i papperskorgen för många år framöver. Jag begriper inte hur puckot som skrev den skrivelsen på JRF tänkte, det finns inga möjligheter att man kan vara så jävla dum i huvudet på nykter kaluv.

Och allt det arbete jag personligen har lagt ned på att få detta förbud ändrat är tillintetgjort... Tack så jävla mycket, JRF. Fint att ni valde att försöka pissa på storebror i stället för att göra en insats för Sveriges jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem säger att de inte kan svara?

Kan dom hitta hit o leta idéer till förslag kan de väl svara åxå!

Därmed inte sagt att det är fel att plocka idéer här, som jag ser det så representerar vi ju ca 0,8 % av jägarna i sverige.

Siffran kan vara fel, räknade på 300000 jägare. hur som så ventileras du många frågor här som kan anses representativa för jägarkåren. Eller åtminstone en del av den.

/Lasse

Oj vilken OT på grundtråden, nån mod får väl ta oss i örat om vi skitar ner för mycket.

Lasse, nej jag tror inte vi är ett tvärsnitt på jägarkåren - tyvärr! Känner just jägarkåren som en av de mest konseravtiva skarorna människor som existerar. Här är ju allt normalt och önskvärt. Skulle du ställa dig upp på ett kretsmöste och säga det vi säger skulle hälften av de vithåriga gentlemännen säcka ihop i hjärtflimmer efter första inlägget. ;)

Beträffande slug i tvåpipiga vapen säger jag pass, ställer oerhörda krav på omdömmet hos utövaren. I enpipiga säger jag OK med bakgrund att det är tillåtet på andra vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beträffande slug i tvåpipiga vapen säger jag pass, ställer oerhörda krav på omdömmet hos utövaren. I enpipiga säger jag OK med bakgrund att det är tillåtet på andra vilt.

En mycket bra sammanfattning MKJ. Som jag kan ställa mig bakom.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ: Jo, jag skäms över mitt snedsteg som fick tråden att småskena lite... Men ibland är fingrarna snabbare än hjärnan.

Jag kan hålla med om din slutsats. I enkelpipiga vapen kan det vara OK, men jag vill gärna ha lite faktaunderlag. Jag undrar hur slugsen först kom till på dov och gris så därför vill jag helt enkelt ha ett underlag som vilar på vetenskaplig grund. Hur väl funkar slugs? Säkerhetsrisker? Möjligheter till skjutträning på skjutbanorna? Vi måste ha en gedigen och trovärdig rådgivning att komma med om detta ska kunna fungera i praktisk drift och den kan ingen prestera idag.

HerrBerg: Jag vet inte om det gör förslaget bättre eller sämre men avdelningen i skrivningen om magasinkapacitet syftade på kulvapen för älg- och björnjakt. Nu kanske jag är en smula luttrad men att JRF "stänger" frågor händer numera varje vecka, så det kanske bara är att vänja sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse, nej jag tror inte vi är ett tvärsnitt på jägarkåren - tyvärr! Känner just jägarkåren som en av de mest konseravtiva skarorna människor som existerar. Här är ju allt normalt och önskvärt. Skulle du ställa dig upp på ett kretsmöste och säga det vi säger skulle hälften av de vithåriga gentlemännen säcka ihop i hjärtflimmer efter första inlägget. :P

Inser nog tyvärr att du har rätt :P Allt som sker på internet är av ondo för många. Visst är det så att man måste ta saker för vad de är och inte lite blint på allt som sägs och skrivs, inte ens här inne.

Men Jag gillar att kunna ta till mig mer en vad som de lärda säger. Kan man sortera väl i bland informationen så får man ut väldigt mycket.

Nog off topik från mig. ;)

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linkis,

Vill du har fakta och underlag för hur slugs fungerar så skulle jag vända mig till USA, där det är lag på att slugs och båge är det enda som får användas i närhet av tätbebyggt område.

De som använder slugs jagar med enkelpipiga pumphagel med kikarsikte och avstånden är max 90 m, när countyt (kommunen) organiserar jakter så är det slugs och skjutprov som gäller, så varför den svenka jägar kåren inte ska få jaga med slugs är bara en gammal ide som grundar sig i att svenska jägare bara har/jagar med en gammal sida-sida.

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linkis,

Vill du har fakta och underlag för hur slugs fungerar så skulle jag vända mig till USA, där det är lag på att slugs och båge är det enda som får användas i närhet av tätbebyggt område.

De som använder slugs jagar med enkelpipiga pumphagel med kikarsikte och avstånden är max 90 m, när countyt (kommunen) organiserar jakter så är det slugs och skjutprov som gäller, så varför den svenka jägar kåren inte ska få jaga med slugs är bara en gammal ide som grundar sig i att svenska jägare bara har/jagar med en gammal sida-sida.

Mvh Johan

Exakt, det är bara gamla påhitt som inte har förankring i verkligheten (längre). Tvåpipiga är jag tveksam till, men enkelpipiga vapen har jag ingen som helst förståelse för att det inte är tillåtet att jaga med.

Dovhjort men inte rådjur? :) Ungefär lika löjligt som patronbegränsning vid björnjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kanske inte ska kapa tråden mer än vad som redan gjorts, så kanske en fortsättning i den "gamla" slugstråden?

Johan: Visst finns det, som tidigare sagts i den andra tråden, gott om kunskap utomlands. Den är dock direkt motstridig i många delar och dessutom är inte allt tillämpbart i Sverige. Till exempel finns det i delar av Europa förbud mot slugs i tätortsnära miljöer av säkerhetsskäl...

Men som sagt, med ett skjutprov så ökar säkerligen acceptansen för slugs. Baksidan är väl möjligtvis att då kommer det att krävas skjutprov för både hagel och kula. Kanske den fråga som splittrat den svenska jägarkåren mest i modern tid... Så detta handlar långtifrån bara om slugs, det finns massor av följdeffekter som vi bör överblicka. Övningsskjutningen är en sådan, slugs får du inte skjuta på varken älgbanan eller 50 meters grisbanan. Var ska du då öva på rörligt vilt? Hur tror du att vår omgivning ställer sig till en vapen- eller ammunitionsform som vi inte kan öva med på ett relevant sätt?

Noldorin: Vad jag menar är att det kanske är så att slugs är olämpligt även på dov och gris? Finner vi att det är lämpligt på dov och gris så lär det vara lämpligt även på rådjur, åtminstone ur en "dödandeaspekt".

Observera bara att jag inte är kategoriskt negativ till slugs, jag vill bara veta mer innan jag bestämmer mig. Idag tror vi en hel massa om slugs som jag själv i min jakt och min utbildningsverksamhet upplevt som mycket tveksamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känns som vi är på väg in i sammma diskussion som tidigare.

SJF har redan redogjort för deras ställning i frågan. De håller med om att det inte finns någon logik i varför inte rådjur är tillåtet. Men de upplever att det finns en risk att om man gräver i detta så kan slug bli förbjudet. Även om många här tycker att vi kan dra erfarenheter från tex USA där slug är mer utbrett. Och eftersom SJF inte känner att medlemmarna ser denna fråga som något stort problem kommer de heller inte driva frågan. Lite av vad som går att läsa i tråden: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16683&st=0

Det har även tidigare framgått att de SJF personer som är här inte själva kan ta ett ämne här ifrån och lyfta till förbundet utan det skall gå en officiella vägen via kretsar,län etc. om nu det andra förbundet är mindre och snabbare, kan agera på vad de kan ha sett att medlemmarna här sett som "besvärande" kanske det är dax att även se över SJF besluts gång. För som någon annan skrev. Det är nog väldigt många gammla vithåriga män som sitter i toppen.

Och allt det arbete jag personligen har lagt ned på att få detta förbud ändrat är tillintetgjort... Tack så jävla mycket, JRF. Fint att ni valde att försöka pissa på storebror i stället för att göra en insats för Sveriges jägare.

Är även du anställd och jobbar för SJF? hur kommer det sig då att inte du har deras logg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johan: Visst finns det, som tidigare sagts i den andra tråden, gott om kunskap utomlands. Den är dock direkt motstridig i många delar och dessutom är inte allt tillämpbart i Sverige. Till exempel finns det i delar av Europa förbud mot slugs i tätortsnära miljöer av säkerhetsskäl...

Detta gäller väl alla frågor. Att det går att hitta motstridig info. Så frågan är vad man vill hitta. Om det är så att medlemmarna (där vissa kanske har mer erfarenhet SJF) så är det väl SJF's plikt att driva frågan i enighet med medlemmarnas önskan? Eller är det SJF styrelse som bestämmer över huvudet på deras medlemmar?

Men som sagt, med ett skjutprov så ökar säkerligen acceptansen för slugs. Baksidan är väl möjligtvis att då kommer det att krävas skjutprov för både hagel och kula. Kanske den fråga som splittrat den svenska jägarkåren mest i modern tid... Så detta handlar långtifrån bara om slugs, det finns massor av följdeffekter som vi bör överblicka. Övningsskjutningen är en sådan, slugs får du inte skjuta på varken älgbanan eller 50 meters grisbanan. Var ska du då öva på rörligt vilt? Hur tror du att vår omgivning ställer sig till en vapen- eller ammunitionsform som vi inte kan öva med på ett relevant sätt?

Men det finns ju MASSOR av folk idag som endast skjuter på rörlig älg för att de måste. Min svärfar tror jag (som nu slutat jaga) tror jag inte satte sin fot på älgbanan under 10 år. Träna.. pyttsan. Tror jag är den enda i mitt ena jaktlag som tränar..

Men jag har inga problem med årliga skjut prov för ALLA vapen former. Där ett slug prov skulle kunna ingå. Och finns det ett krav så kommer det att skapas möjligheter att utföra detta. Man får väl gå tillbaka till de gammla papp tavlorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser vissa problem med slugs, nämligen det faktum att svenska jägare är otroligt dåliga på att hantera det på ett vettigt sätt. Det är inte alls sällan det används i otestade dubbelpipiga vapen, eller att det kommer fram ett par sluggar som överlämnas till en gäst med orden" vi hade gris här på förra jakten, så det är bättre du tar de här istället för hagel......"

Men likfullt så har jag ingen förståelse för att reglerna ser ut som de gör.

Kan sluggen användas till hjort och gris, så kan den naturligtvis användas till allt mindre vilt.

Det enda vettiga beslutet vore att stoppa in det i klassningssystemet som klass 2 men med tillägget att det är ok för mufflon, gris och dov.

Problematiken runt många jägares dåliga förståelse och bruk runt användandet ligger nog till största delen för att de inte känner sig själva som skyttar, och där kommer vi osökt in på problmatiken runt att det inte finns årliga skjutprov.

För som jag sagt några gånger tidigare, skulle vi kräva av TSV att de ändrar körkortsreglerna så att de ligger i paritet med jägareexamen så skulle det innebär att teorin runt körkortet skulle fördubblas, men att ingen skulle få övningsköra mer än max fem km innan uppkörning och uppkörningen hade bestått i att man kunde sätta sig i bilen, spänna fast bältet och köra hundra meter rakt fram.................

Håkan Spuhr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jämföra med USA när det gäller säkerheten på slugskyttet är totalt ointressant. Varför? Jo, för deras resonemang angående säkerhet inte alls stämmer med vårt..... När vi pratar säkerhet handlar det om rikoschetter, skottvinklar etc men när man i USA tog beslutet om att använda slug istället för kula så handlade det om att minska skotthållen för att den som trycker på avtryckaren inte ska missta en människa för en hjort. Kort skotthåll = mindre risk att någon misstar en annan jägare för en hjort dvs samma anledning som många Amerikanska stater har kravet på orange kläder. Lite annan anledning alltså.......

Vad gäller slugskyttet i övrigt (rent tekniskt) så har vi dock mycket att lära av jänkarna. Det stora flertalet skulle inte drömma om att stoppa in två slumpvis valda slugpatroner i gamla dubbelpipiga bettan och gå på jakt. Det amerikanska vapeninnehavet ser också annorlunda ut då man pga kostnaden och tillgängligheten på marknaden traditionellt sett är beväpnade med en pump eller automat. Dubbelbössor är relativt sett ovanliga jämfört med här. Ett enkelpipigt vapen har bra mkt bättre möjligheter att skjuta slug med någorlunda precision än ett dubbelpipigt. Men jänkarna går några steg längre med en utveckling från slätborrad pipa med en vanlig Fostertyp slug till helt räfflade lopp med Sabotkulor istället. Allt för att öka precisionen och därmed även skotthållet.

För egen del så kan jag bara säga att jag är otroligt tveksam till slugs i dubbelpipigt - detta pga egna, ganska omfattande, provskjutningar. I min jakt på den perfekta drillingen så har jag avverkat 13 eller är det 14? Alla dessa har provskjutits med slug mer eller mindre framgångsrikt - oftast mindre framgångsrikt. Vissa håller ihop sluggen bra men de flesta skjuter allt annat än användbara träffbilder.Ofta ser tavlan efter några skott ut som om någon skjutit ett skott med mkt grova hagel - vi pratar alltså mönster och inte träffbilder...... Detta har gällt oavsett om öppna eller optiska riktmedel använts.

Då bör man ändå hålla i minnet att drillingar iaf kan vara provade efter Langenhagen norm vilket få vanliga dubbelpipiga hagelbössor är - om ens några. Specialvapen för kula från hagelvapen finns självklart och skulle någon hitta en Holland & Holland paradoxbössa och anse sig ha råd att jaga med den är jag den först att tycka att Naturvårdsverket ska göra ett undantag och tillåta just det vapnet för jakt men hur stor är sannolikheten..........

För enkelhetens skull så har jag valt att skriva slug i texten men avser även brenneke mfl liknande projektiler i de flesta fall.

Defenition av Langenhagen norm från Brennekes hemsida:

"The Langenhagen standard states that, for sportsmanlike shooting, the spread with a »BRENNEKE« five shot group at a range of 50 meters must not exceed 10 cm (appoximately 4 inches). The same applies to combination guns. In case of drillings, the total spread of all three barrels must not exceed 15 cm. Adherence to the Langenhagen standard should always be a precondition for the purchase of a shotgun or a combination firearm."

Märk väl att detta är den "precision" de garanterar efter att piporna speciellt reglerats - alltså inte direkt från den vanliga produktionen.

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...