Hoppa till innehåll

Licenskrav


Belker

Recommended Posts

Jag må vara okunning samt lat....

Men vad gäller angående licenskrav på luftvapen ? Är Webley tracker 5,6 mm licensbelagd ?

Vad är annars kriteriet ?

Vad krävs för att få licens ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kaliber .177 så är det över 10 jouls anslagskraft på 10meter (?) som är gränsen, för kaliber .22 kommer jag inte ihåg men det rör sig om 180 m/s eller nått sånt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kaliber .177 så är det över 10 jouls anslagskraft på 10meter (?) som är gränsen, för kaliber .22 kommer jag inte ihåg men det rör sig om 180 m/s eller nått sånt

För att få jaga med det krävs 5,5mm eller större på just luftgevär (inte pistol), Eo på minst 150J samt expanderande kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kaliber .177 så är det över 10 jouls anslagskraft på 10meter (?) som är gränsen, för kaliber .22 kommer jag inte ihåg men det rör sig om 180 m/s eller nått sånt

Har för mig att man mäter utgångshastigheten ifrån pipan på luftvapen om jag inte minns helt fel. Ett 5.5 mm luftgevär är licensfritt sålänge det inte presterar över 138m/s eller vad det ligger på. 180m/s krävs av luftgeväret för att du ska få skyddsjaga med det. Samt att man har skyddsjaktlicens på geväret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grottat ner mig lite i detta då jag planerar ett inträde av luftvapen i garderoben.

Det som gäller generellt i frågan är som följer: (Finns säkert enskilda specialtillstånd mm)

Alla luftvapen oavsett kaliber som presterar mer än 10J 4m från mynningen är licensbelagda. Enda undantaget är om du kan bevisa att du förvärvat vapnet innan 1992. På den tiden var gränsen V4 199m/s oavsett kaliber.

Om man generellt skall omvandla 10J gränsen till m/s så mostvarar det med en medeltung diabol : cal177 200m/s, cal 22 135m/s och cal 6,35mm ca 105m/s.

För att bedriva jakt på de djur som ingår under Jaktkungörelsen 57§ med geväret krävs minst cal 22 och 180m/s.

För övrig jakt med luftvapen så gäller kravet 150j enligt klass4 och de djur som ingår där. Är dock osäker på om det går att klassa in ett luftvapen i högre klass oavsett prestanda. Tror inte det går i Sverige ännu men det skall jag låta vara osagt.

En webley tracker är med största sannolikhet licenspliktig. Beroende på skick så presterar den säkerligen mellan 160-190m/s.

Hoppas detta bringar lite klarhet i frågeställningen.

mvh/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grottat ner mig lite i detta då jag planerar ett inträde av luftvapen i garderoben.

Det som gäller generellt i frågan är som följer: (Finns säkert enskilda specialtillstånd mm)

Alla luftvapen oavsett kaliber som presterar mer än 10J 4m från mynningen är licensbelagda. Enda undantaget är om du kan bevisa att du förvärvat vapnet innan 1992. På den tiden var gränsen V4 199m/s oavsett kaliber.

Om man generellt skall omvandla 10J gränsen till m/s så mostvarar det med en medeltung diabol : cal177 200m/s, cal 22 135m/s och cal 6,35mm ca 105m/s.

För att bedriva jakt på de djur som ingår under Jaktkungörelsen 57§ med geväret krävs minst cal 22 och 180m/s.

För övrig jakt med luftvapen så gäller kravet 150j enligt klass4 och de djur som ingår där. Är dock osäker på om det går att klassa in ett luftvapen i högre klass oavsett prestanda. Tror inte det går i Sverige ännu men det skall jag låta vara osagt.

En webley tracker är med största sannolikhet licenspliktig. Beroende på skick så presterar den säkerligen mellan 160-190m/s.

Hoppas detta bringar lite klarhet i frågeställningen.

mvh/Fredrik

Okey !

Vad gäller för att få licens ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey !

Vad gäller för att få licens ?

Därom tvistar de lärda. Beror tydligen helt på i vilken del av landet du befinner dig. Dock till motsatsen har bevisats så gäller sammma sak som alla andra vapen, nämligen ett behov. I min lilla del av landet så gäller som sagt var ett behov och vapnet ingår i garderoben precis som vilket annat jaktvapen som helst. Lite synd att det är så men jag har ändå förståelsen för tolkningen. Det är ett jaktvapen för vissa nämnda djur enligt jaktförordningen och kan jagas med under jakttid. Kan likställas med hagelvapen. Klasslöst men ändå ett jaktvapen. Vissa hävdar att det skall likställas med tex ett grytvapen och ej ingå i garderoben. Har kollat lite lagtexter men hur mycket jag än vill så måsta man nog erkänna att det är ett jaktvapen. Pratade med en herre som varit med på en nationell konferens för licenshandläggare och där var de eniga om att luftvapen skall ingå i gardeboben och betraktas som vilket annat jaktvapen som helst

Vapengarderoben blir varken mindre eller större än det behov du kan påvisa. Blir dock lite tuffare efter vapen nr6 men långt ifrån omöjligt.

Det som ibland eller oftast ställer till det är att vissa geografiska områden börjar skapa egna direktiv och tolkningar helt utan stöd av lagar eller förordningar. Detta skapar en minst sagt förvirrad situation om vad som gäller.

Bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge dig då det varierar lokalt utan anledning. :lol:

mvh/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därom tvistar de lärda. Beror tydligen helt på i vilken del av landet du befinner dig. Dock till motsatsen har bevisats så gäller sammma sak som alla andra vapen, nämligen ett behov. I min lilla del av landet så gäller som sagt var ett behov och vapnet ingår i garderoben precis som vilket annat jaktvapen som helst. Lite synd att det är så men jag har ändå förståelsen för tolkningen. Det är ett jaktvapen för vissa nämnda djur enligt jaktförordningen och kan jagas med under jakttid. Kan likställas med hagelvapen. Klasslöst men ändå ett jaktvapen. Vissa hävdar att det skall likställas med tex ett grytvapen och ej ingå i garderoben. Har kollat lite lagtexter men hur mycket jag än vill så måsta man nog erkänna att det är ett jaktvapen. Pratade med en herre som varit med på en nationell konferens för licenshandläggare och där var de eniga om att luftvapen skall ingå i gardeboben och betraktas som vilket annat jaktvapen som helst

Vapengarderoben blir varken mindre eller större än det behov du kan påvisa. Blir dock lite tuffare efter vapen nr6 men långt ifrån omöjligt.

Det som ibland eller oftast ställer till det är att vissa geografiska områden börjar skapa egna direktiv och tolkningar helt utan stöd av lagar eller förordningar. Detta skapar en minst sagt förvirrad situation om vad som gäller.

Bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge dig då det varierar lokalt utan anledning. :rolleyes:

mvh/Fredrik

Jaktvapen...

Vilka arter får man jaga ? Är det så alltså ( Oinvigd i detta ) att man köpa sig en luftbössa och jaga med den även om man inte nyttjar den till skyddsjakt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktvapen...

Vilka arter får man jaga ? Är det så alltså ( Oinvigd i detta ) att man köpa sig en luftbössa och jaga med den även om man inte nyttjar den till skyddsjakt ?

Ur Jaktkungörelsen:

57 § Efter särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande) användas vid jakt efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, turkduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink eller gråsparv. Vid sådan jakt får skjutvapnet utan särskilt tillstånd, utöver vad som stadgas i vapenlagen (1996:67), vara försett med anordning som reducerar vapnets skottljud mer än 125 dBC peak, mätt 30 m från vapnets mynning i skjutriktningen.

Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid jakt enligt första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera. SNFS (1998:3)

Efter min diskussion med den länsansvarige licenshandläggaren så är jag dock lite kluven till hur deras tolkning av lagtexten är kontra min. Han menade att det bara var att jaga alla djur enligt ovan under ordinarie jakttid. Dock ej pilfink och gråsparv som endast fick jagas enligt förtsa styckets text dvs ren skyddsjakt. :rolleyes:

Nåja detta skiljer sig säkerligen från län till län. Det som dock är odiskutabelt är att det är endast de djur enligt ovan som får skjutas med luftgevär om det uppfyller ovan nämnda krav dvs.

mvh/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lurar på om du inte via din firma kan fixa såna här jobb..

Har du ett företag som du jobbar med som har problem med fågel inomhus osv så torde du kunna lägga till en näringsgren i företaget dvs skyddsjakt typ. Därefter fixa skottlossningstillstånd som givetvis firman bekostar. Därefter söker du licens på ett luftgevär och med skyddsjakta som ändamål. Då får du licensen utan bekymmer.

Skäms lite, höll på och trasslade med detta helt nyligen men minns fan ingenting knappt :rolleyes:

Har skjutit rätt mycket duva och kaja samt ngr kaniner med min bössa och det går otroligt bra!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lurar på om du inte via din firma kan fixa såna här jobb..

Har du ett företag som du jobbar med som har problem med fågel inomhus osv så torde du kunna lägga till en näringsgren i företaget dvs skyddsjakt typ. Därefter fixa skottlossningstillstånd som givetvis firman bekostar. Därefter söker du licens på ett luftgevär och med skyddsjakta som ändamål. Då får du licensen utan bekymmer.

Skäms lite, höll på och trasslade med detta helt nyligen men minns fan ingenting knappt :)

Har skjutit rätt mycket duva och kaja samt ngr kaniner med min bössa och det går otroligt bra!

Mvh!

Ja jag ska ta tag i detta ! Det är ju faktiskt så att flera av våra kunder samt även vi själva har problem med fågel i byggnader !

Detta måste fixas !

MGH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...