Hoppa till innehåll

Speer HotCor 9,3mm 17,5g


MarkusR

Recommended Posts

Hej alla glada handladdare.

Eftersom jag nu fått laddverktygen till Griseknoen så väntar det angenäma problemet att välja kulor.

Eftersom jag är en stor vän av idogt träningsskytte så vill jag hitta billiga kulor och om de sedan visar sig vara en duglig jaktkula dessutom så är min lycka total ;)

Speer är ju en mycket billig kula som helt klart kommer att få tjänstgöra till övningsskytte, men hur är den som jaktkula?

Jag inbillar mig att i de låga hastigheter som är aktuellt i en 9,3X57 så är det mer eller mindre bortkastat med bondade kulor. Är jag helt ute och cyklar då?

Alla synpunkter emottages tacksamt B)

EDIT: Jag har visst skrivit under fel rubrik, tråden ska naturligtvis ligga under "kulor" ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på hur Speers kula fungerar iom att jag satsade på Lapua Mega 285 gr. istället, både till övning och jakt.

Jag tycker att den är tillräckligt billig till övning med dubbelstudsarn, tyvärr har jag inte skjutit något vilt än med kulan, men kritiken kring denna (obondade) kula tyder på att det är ett bra val. (150-200 gr. Mega funkar kanonbra i .308 där jag provat den tidgare)

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Megan är ju en erkänt bra kula så det är helt klart ett alternativ. Säkert lättare att hitta data till också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har på senaste tiden köpt allt handladdningsmaterial från Lapuas skytteombud:

http://www.skytteprecision.se/ombud.html

De har Vihtavuori krut och Lapuas kulsortiment samt någon sorts tändhattar hemma, eller för beställning.

Speers manual har jag tittat i, den hänvisade mest till Yankee-krut om jag minns rätt, Vihtavuori/Lapua kan aldrig bli fel. :huh:

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus

Här kommer "lite" läsning - en länk till DrKellers utmärkta tester av kulor för 9,3x57:

DrKeller

Ha de så kul ;):huh:

//K9

Jätteintressant test, Jag har läst den, många gånger ;) Speerkulan är ju faktiskt en av dem han också preciserar laddata för. Megan får ju oxå bra bra kritik där.

Det jag är ute efter är lite mer om någon har erfarenheter från jakt med Speer och om det finns några synpuknkter på precisionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag

har skjutit med Speer den del på bana och på ett rådjur för ett par år sen, ur en klent laddad x62,

var det en trevlig träningsladdning på banan och rådjuret dog, är kulan att rekommendera för hård tjänst nej,

är den bra till allt annat, ja.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jätteintressant test, Jag har läst den, många gånger :huh: Speerkulan är ju faktiskt en av dem han också preciserar laddata för. Megan får ju oxå bra bra kritik där.

Det jag är ute efter är lite mer om någon har erfarenheter från jakt med Speer och om det finns några synpuknkter på precisionen.

Tror inte du kommer inte hitta så mkt mer ang precisionen tyvärr. Vad gäller jaktbiten så verkar jänkarna anse att den är för mjuk i 9,3x62 hastigheter så den bör kunna fungera i 57:an.

Förstår jag dig rätt så är du ute efter en billig kula som går att ha både till jakt och övning? Tror att det är bättre att titta i närområdet då eftersom priserna på kulor från andra sidan pölen bara ökar pga kronan. Normas Alaska kostar ju enligt vapex i stort sett lika mkt som Speer kulan tex. S&B och Partizan är ännu billigare.... Att få en av dem att samskjuta med tex Oryx borde inte vara ett alltför stort projekt!

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kommer inte hitta så mkt mer ang precisionen tyvärr. Vad gäller jaktbiten så verkar jänkarna anse att den är för mjuk i 9,3x62 hastigheter så den bör kunna fungera i 57:an.

Förstår jag dig rätt så är du ute efter en billig kula som går att ha både till jakt och övning? Tror att det är bättre att titta i närområdet då eftersom priserna på kulor från andra sidan pölen bara ökar pga kronan. Normas Alaska kostar ju enligt vapex i stort sett lika mkt som Speer kulan tex. S&B och Partizan är ännu billigare.... Att få en av dem att samskjuta med tex Oryx borde inte vara ett alltför stort projekt!

//K9

Du har nog rätt i att det är vettigare att leta hitom atlanten. Sen få någon billig kula att samskjuta med en bra jaktkula borde ju gå, särskilt om jag håller mig till samma kulvikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Du har nog rätt i att det är vettigare att leta hitom atlanten. Sen få någon billig kula att samskjuta med en bra jaktkula borde ju gå, särskilt om jag håller mig till samma kulvikt.

Jag köpte också SPEER HotCore för att få en billig övningskula till den 9,3 x 62 jag hade förut.

Jag hade läst på div. utländska forum att den inte dög till jakt på storvilt,laddade den till 749 m/s,slog tätt som tusan !

Fick slut på Vulkan till en jakt o tänkte att provar väl HotCoren,funkade helt OK på dom älgar jag skjöt.

Jag har kvar 5 kulor ur dom 12 älgar jag skjöt med den bössan,ser ut som Oryx kulor,fint oppsvampade.

Skottverkan var som med Vulkan d.v.s älgarna lade sig omgående ner o dog !

Däremot har jag flera "kulor" Vulkan där mantel o kärna separerat,tvekar inte att använda dom igen,vet inte hur dom funkar i klenare kalibrar o högre farter.

Köpte Speer Grand Slam 250gr. till en 350.Rem.Mag jag har nu,jag har bara skjutit ett par älgar med den bössan o hittat en kula,den såg ut som en Nosler PT d.v.s främre delen av blyet borta o mantelflikarna snyggt tillbakavikna !! o den är dyrare!!

Hasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...